۳۰ شهریور ۱۴۰۳

Techboy

اخبار و اطلاعات روز تکنولوژی

۹ پروژه Deno زمان اجرا برای تماشا

اکوسیستم Deno با مجموعه ای از ابزارها و خدمات برای به چالش کشیدن Node.js در حال ریشه یابی است. در اینجا نه پروژه وجود دارد که از Deno برای توسعه وب، میزبانی لبه بدون سرور و غیره استفاده می کنند.

اکوسیستم Deno با مجموعه ای از ابزارها و خدمات برای به چالش کشیدن Node.js در حال ریشه یابی است. در اینجا نه پروژه وجود دارد که از Deno برای توسعه وب، میزبانی لبه بدون سرور و غیره استفاده می کنند.

Deno به‌عنوان جایگزین امن‌تر برای Node.js JavaScript runtime مورد استفاده قرار می‌گیرد. نسخه ۱.۰ از زمان اجرا Deno که از موتور V8 جاوا اسکریپت استفاده می کند و با استفاده از Rust ساخته شده است، در می ۲۰۲۰ وارد شد. رایان دال، بنیانگذار Node.js، حتی پیشگام توسعه Deno بود. که اکنون بیش از ۸۳۰۰۰ ستاره در GitHub دارد. جای تعجب نیست که یک اکوسیستم در اطراف Deno با ابزارها و خدمات تکمیل کننده زمان اجرا برای کمک به توسعه دهندگان در انجام وظایفی مانند کدنویسی، میزبانی لبه بدون سرور و توسعه وب در حال رشد است. این مقاله به برخی از ورود اولیه به اکوسیستم Deno نگاه می کند.

Aleph.js

Aleph.js به عنوان یک چارچوب تمام پشته برای ساخت برنامه های وب در Deno قرار گرفته است. از زمان نگارش این مقاله، چارچوب کاملاً ۱.۰ نیست و بسیاری از ویژگی‌ها در معرض تغییر هستند. برنامه‌های آزمایشی در سرویس Deno Deploy مستقر شده‌اند.

Next.js 13.5 راه‌اندازی سریع‌تر و تازه‌سازی را به ارمغان می‌آورد

Deno Deploy

از سازندگان Deno، Deno Deploy یک سرویس میزبان لبه بدون سرور برای JavaScript، TypeScript و WebAssembly است. سرورهای Deno Deploy که با زمان اجرا V8 ادغام شده اند، برای ارائه حداقل تأخیر و حذف انتزاعات غیر ضروری در نظر گرفته شده اند. این سیستم بر روی همان سیستم های Deno CLI ساخته شده است و برنامه ها از URL مستقر می شوند. سرویس Deno Deploy در ۳۳ منطقه در سراسر جهان قرار دارد.

دنو برای کد ویژوال استودیو

این برنامه افزودنی، قابل دسترسی از Visual Studio Marketplace، پشتیبانی اضافه می کند برای استفاده از Deno با ویرایشگر Visual Studio Code مایکروسافت که توسط سرور زبان Deno پشتیبانی می‌شود. از جمله قابلیت های آن می توان به بررسی تایپ برای جاوا اسکریپت و تایپ اسکریپت، از جمله رفع سریع و تکمیل کد هوشمند اشاره کرد. این افزونه همچنین به ماژول های راه دور اجازه می دهد تا در کش CLI، مطابق با استراتژی ماژول CLI Deno، ذخیره شوند. نسخه ۱.۱۳.۰ یا جدیدتر Deno CLI برای پسوند VS Code مورد نیاز است.

deno.land/x

این یک سرویس میزبانی برای اسکریپت‌های Deno است. ماژول های منبع باز ذخیره شده در GitHub در حافظه پنهان ذخیره شده و در یک دامنه ارائه می شوند. نسخه‌های ماژول پایدار و غیرقابل تغییر هستند، بنابراین حذف یک ماژول یا نسخه برای جلوگیری از شکستن برنامه‌هایی که به این ماژول متکی هستند امکان‌پذیر نیست. اما اگر دلیل قانونی مانند نقض حق نسخه برداری وجود داشته باشد، ممکن است ماژول ها حذف شوند.

نقشه راه شغلی فناوری اطلاعات: توسعه دهنده وب

تازه

فریم ورک وب تازه برای توسعه دهندگان جاوا اسکریپت و تایپ اسکریپت به گونه ای طراحی شده است که ساختن آن را “بی اهمیت” کند برنامه های وب با کیفیت و شخصی سازی شده Fresh ترکیبی از چارچوب مسیریابی و موتور قالب است که صفحات را بر اساس تقاضا ارائه می دهد. از Preact و JSX (جاوا اسکریپت XML) برای رندر و قالب بر روی مشتری و سرور استفاده می کند. پروژه های ساخته شده با Fresh را می توان در هر پلتفرمی با کد Deno مستقر کرد. هدف این است که برای بهترین تجربه در یک زمان اجرا لبه، مانند Deno Deploy، استفاده شود.

Fresh به وضعیت نسخه ۱.۰ رسید در ۲۸ ژوئن. برای شروع با آن، توسعه دهندگان باید Deno CLI نسخه ۱.۲۳ یا بالاتر داشته باشد. Fresh 1.0 یک نسخه پایدار است و می توان برای استفاده در تولید به آن اعتماد کرد.

افزونه JetBrains Deno

این افزونه پشتیبانی از Deno را در WebStorm و سایر IDE های JetBrains مانند IntelliJ IDEA اضافه می کند. Ultimate و PhpStorm. پس از نصب، توسعه دهندگان می توانند پشتیبانی Deno را از ویرایشگر روشن کنند. این افزونه از JetBrains Marketplace

کاستی های محاسبات بدون سرور

قابل دسترسی است.

مطلب

Opine به عنوان یک چارچوب وب سریع و مینیمالیستی برای Deno توصیف شده است که از چارچوب Express برای Node منتقل شده است. js این ویژگی مسیریابی، تمرکز بر عملکرد بالا، و مجموعه ای از کمک های HTTP از جمله پشتیبانی از دانلود و ارسال فایل ها را دارد. دارایی های استاتیک را می توان خدمت کرد. یک سیستم view از موتورهای قالب پشتیبانی می کند. Opine با کتابخانه SuperDeno برای آزمایش سرور سازگار است. میان‌افزار پروکسی HTTP از طریق opine-http-proxy پشتیبانی می‌شود.

Pogo

Pogo یک چارچوب سرور برای Deno است. Pogo با استفاده آسان و رسا، برای نوشتن سرورهای وب و برنامه های کاربردی استفاده می شود و از چارچوب hapi الهام گرفته شده است. .

SuperDeno

SuperDeno یک کتابخانه مبتنی بر superagent برای آزمایش سرورهای Deno HTTP است. شعار آن این است: «سرورهای HTTP برای Deno از طریق superagent آسان شده است.” انگیزه پشت ماژول SuperDeno ارائه یک انتزاع سطح بالا برای آزمایش HTTP در Deno است و در عین حال به کاربران اجازه می دهد تا به API سطح پایین ارائه شده توسط superagent رها شوند.