۳۰ شهریور ۱۴۰۳

Techboy

اخبار و اطلاعات روز تکنولوژی

Jamstack توقف ناپذیر و فرصت گتسبی

گتسبی به توسعه دهندگان یک رویکرد سبک وزن، انعطاف پذیر و مبتنی بر API برای ساخت برنامه های کاربردی وب و آزادی از CMS های سنگین ارائه می دهد.

گتسبی به توسعه دهندگان یک رویکرد سبک وزن، انعطاف پذیر و مبتنی بر API برای ساخت برنامه های کاربردی وب و آزادی از CMS های سنگین ارائه می دهد.

ظاهراً، ما به پوشیدن دمپایی زنگوله ای در سرزمین وب سایت بازگشته ایم. اما این بار، آنها باحال هستند. اگرچه ما با مولدهای سایت استاتیک (SSGs) ساده شروع کردیم، وب به سمت رویکردهای مبتنی بر پایگاه داده تکامل یافت تا امکان ایجاد وب‌سایت‌های پویا را فراهم کند. سیستم‌های مدیریت محتوا (CMS) مانند WordPress، Drupal و Adobe Experience Manager پدید آمدند تا به شرکت‌ها رویکردی فراگیر برای ساخت سایت‌های خود، چه یک وبلاگ ساده یا یک کاتالوگ آنلاین، ارائه دهند. به نظر می‌رسید که SSG‌ها متعلق به گذشته باشند.

تا زمانی که توسعه‌دهندگان باهوش راه‌هایی برای بهبود عملکرد چشمگیر در سیستم‌هایی مانند GatsbyJS پیدا کردند، پاشنه آشیل SSG را از زمان‌های ساخت کند حذف کردند، در نتیجه SSG را برای وب‌سایت‌های بزرگ و کوچک به طور یکسان به واقعیت تبدیل کردند. این یکی از نکات اصلی انتشار GatsbyJS 4 هفته گذشته است (علاوه بر حرکت گتسبی برای فعال کردن رندر سمت سرور).

گتسبی ممکن است در حال راه‌اندازی نسل بعدی پشته LAMP (لینوکس، آپاچی، MySQL، PHP) باشد. این معماری که Jamstack (جاوا اسکریپت، APIها، نشانه گذاری) نامیده می شود، معماری است که به توسعه دهندگان روشی سبک و بسیار قابل دسترس برای ساخت وب می دهد. البته، آسان کردن چیزی با مفید کردن آن یکسان نیست، و گتسبی از اینجا وارد می‌شود. این همان چیزی است که مدیر عامل گتسبی، زک اورلاکر، را بسیار هیجان زده می‌کند.

فرار از CMS سنگین وزن

شاید مناسب باشد که موج بعدی پشته LAMP شامل یک مدیر اجرایی کلیدی از دوران LAMP باشد. Zack Urlocker اولین بار هنگام اجرای محصول برای MySQL، M در LAMP، به شهرت رسید و اخیراً به عنوان مدیرعامل گتسبی اعلام شد، اگرچه او مدتی است که در این سمت فعالیت می کند. در گفتگو با Urlocker، او تاکید کرد که توسعه‌دهندگان جوان‌تر در حال هدایت صنعت سریع به سمت Jamstack هستند. چرا؟ زیرا آنها نمی‌خواهند در یک CMS سنگین قفل شوند که از آنها می‌خواهد ابزارهای جلویی آن CMS، پایگاه داده پشتیبان و موارد دیگر را بکار گیرند.

JetBrains پشتیبانی iOS را به چارچوب UI کراس پلتفرم اضافه می کند

توسعه‌دهنده‌ها به سمت CMS‌های مبتنی بر API و بدون هد می‌روند که به آنها دسترسی به ادغام پیوسته و تحویل مداوم (CI/CD)، مخازن کد منبع ترجیحی آنها (GitHub، GitLab) و React را می‌دهد، محبوب ترین فریم ورک جاوا اسکریپت برای ساخت رابط های کاربری. آن سیستم‌های قدیمی هنوز هم بیشتر توسعه وب را هدایت می‌کنند، اما Urlocker خاطرنشان کرد که رویکرد Jamstack به سرعت مورد پذیرش قرار گرفته است، و زمانی که این پذیرش از ۳٪ یا ۴٪ امروز به ۸٪ تا ۱۲٪ در آینده نه چندان دور افزایش یابد. “غیرقابل توقف می شود.”

این ممکن است درست باشد، اما چه چیزی باعث علاقه به رویکردهای Jamstack مانند گتسبی شد؟ تلفن همراه.

از آنجایی که پروژه‌های تحول دیجیتال به سرعت در حال جمع‌آوری شده‌اند، سازمان‌ها به دنبال راه‌هایی برای ساخت برنامه‌های کاربردی سازگار با موبایل هستند. Urlocker گفت: “هیچ راهی وجود ندارد که آنها قصد داشته باشند آن پروژه ها را بر روی سیستم های قدیمی” مانند وردپرس بسازند. چرا؟ زیرا یک CMS سنتی محتوا را به روشی صفحه‌محور ساختار می‌دهد و محتوا را با کد (HTML) همراه می‌کند. این در دنیایی که محتوا قرار است راه خود را به یک وب سایت پیدا کند، وحشتناک نیست، اما امروزه همان محتوا باید برای برنامه های موبایل و موارد دیگر در دسترس باشد. یک CMS بدون هد، مخزن محتوا را از ارائه آن جدا می کند و به توسعه دهندگان سطوح قابل توجهی از انعطاف پذیری برای انجام توسعه مبتنی بر API را می دهد.

این بدان معنا نیست که سازمان‌ها اسب‌های کار قدیمی خود را پرت کرده‌اند. در عوض، Urlocker ادامه داد، آنها سیستم های قدیمی را برای نیازهای وب سایت قدیمی خود در حال اجرا نگه می دارند، در حالی که به انعطاف پذیری بهبود یافته رویکرد Jamstack برای برنامه های جدید روی می آورند. هنگامی که آنها مزایای یک CMS بدون هد مانند Contentful را که با گتسبی مبتنی بر React برای قسمت جلویی جفت شده است، تجربه کردند، او گفت: «به‌تازگی شروع به تصاحب بقیه پروژه‌های شرکت می‌کند و آن سیستم‌های قدیمی را در Net-New جایگزین می‌کند. پروژه ها.

بهترین ویژگی های جدید در سی شارپ 12

اگر گتسبی (و به طور کلی این رویکرد جدید Jamstack) راهگشای تلفن همراه بود، Google در را کاملاً باز کرد.

در سال ۲۰۱۰، Google اعلام کرد< /a> این سرعت می تواند سیگنال رتبه بندی برای جستجوهای دسکتاپ باشد. بعداً، در سال ۲۰۱۸، Google بیشتر اعلام کرد این سرعت صفحه یک عامل رتبه بندی برای جستجوهای موبایلی نیز خواهد بود. ناگهان، عملکرد ضعیف به معنای چیزی بیش از یک تجربه کاربری بد بود. این بدان معنی است که کاربران ممکن است اصلاً راه خود را به سایت شما پیدا نکنند. صرفاً استفاده از سیستمی مانند گتسبی به این معنی است که سایت‌ها در خارج از جعبه، ۴۰ تا ۵۰ امتیاز بالاتر از یک CMS سنتی کسب کردند.

مسابقه در جریان بود و گتسبی به طور فزاینده ای در آن مسابقه برنده می شد.

تعریف مجدد نحوه توسعه وب

این محصول گتسبی است. شرکت گتسبی نیز به دلیل پیشرفت‌هایی که تیم توسعه گتسبی به رهبری کایل متیوز و سام باگوات از بنیانگذاران آن در پروژه منبع باز اصلی و سرویس ابری این شرکت انجام داده‌اند، دچار مشکل شده است. وقتی شرکت درباره افزایش ۱۰ برابری عملکرد گتسبی در گتسبی ۴ صحبت می کند ، بخش عمده ای از این سود حاصل از ارائه بهبودهایی است که شرکت از طریق سرویس ابری خود ارائه می دهد.

هرگز دوباره به دنبال tidyr's pivot_wider یا pivot_longer نباشید!

با در نظر گرفتن این موضوع، از Urlocker پرسیدم که آیا نگران است که یک فروشنده ابری بتواند گتسبی را بگیرد ( تحت مجوز مجاز MIT) و یک سرویس ابری رقیب ایجاد کنید. گفت نه به دو دلیل. اول، این شرکت «می‌خواهد گتسبی محبوب باشد»، بنابراین آنها «خوشحال هستند که مکان‌های متعددی برای میزبانی گتسبی وجود دارد». به عبارت دیگر، داشتن یک پای کوچک به اندازه داشتن یک تکه مهم از یک پای بسیار بزرگتر خوشمزه نیست.

اعتماد به اینکه این شرکت اصلاً پای خود را دریافت خواهد کرد به تخصص ابری آن باز می گردد. Urlocker گفت: “بخش بزرگی از سس مخفی ما چیزی است که در Gatsby Cloud وجود دارد.” “اگر کسی فریم ورک گتسبی را بگیرد و آن را روی ابر قرار دهد، هنوز باید کارهای زیادی برای دریافت عملکرد گتسبی کلود انجام دهد.” شرط این است که آنها نخواهند توانست به اندازه شرکت گتسبی تجربه ای غنی ارائه دهند. Urlocker بانکی است که مشتریان تقریباً همیشه مایل به انجام ساخت‌ها و میزبانی در فضای ابری هستند، با این احساس که “من می‌توانم این کار را در گتسبی کلود نیز انجام دهم زیرا این سریع‌ترین و بهترین تجربه است.”

به همین دلیل است که وقتی از Urlocker پرسیدم چرا گتسبی را انتخاب کرد، پاسخ تا حدودی واضح بود. در اینجا یک مدیر اجرایی با چهار خروج میلیارد دلاری مختلف (MySQL، DuoSecurity، Zendesk و Active Software) وجود دارد، کسی که می تواند نتیجه میلیارد دلاری بعدی خود را انتخاب کند. برای Urlocker، گتسبی این است، اما همچنین بسیار بیشتر است: “من واقعا فکر می کنم این مانند پشته LAMP است که در آن نحوه توسعه وب را برای ۱۰ سال آینده تعریف می کند.”

یا همانطور که شخصیت خیالی جی گتسبی ممکن است گفته باشد، “نمی توان گذشته را تکرار کرد؟ … چرا مطمئناً می توانید!” این بار با Jam.