۳۰ شهریور ۱۴۰۳

Techboy

اخبار و اطلاعات روز تکنولوژی

MongoDB بزرگ می شود

جدا از شوخی ها، MongoDB محبوب و به طور مداوم قوی است. MongoDB World آخرین تعهدات مربوط به تجزیه و تحلیل، امنیت و منبع باز را نشان می دهد.

جدا از شوخی ها، MongoDB محبوب و به طور مداوم قوی است. MongoDB World آخرین تعهدات مربوط به تجزیه و تحلیل، امنیت و منبع باز را نشان می دهد.

وقتی در سال ۲۰۲۱ دوباره به MongoDB پیوستم، همه جوک‌های قدیمی را دوباره شنیدم. می دانید که MongoDB “مقیاس وب، است در مورد از دست دادن داده ها، در مورد فقط در نهایت سازگار بودن، و غیره. ویدئو در مقیاس وب خنده دار است. اظهارات دیگر تا حد زیادی از روزی که نوشته شده اند اشتباه بوده اند. به عنوان مثال، MongoDB همیشه به شدت سازگار بوده است. مناقشاتی که ظاهری از حقیقت داشتند با هر نسخه MongoDB منسوخ شده اند. همانطور که مارک اسمیت، مدافع توسعه‌دهنده ارشد اشاره می‌کند، «هر چیزی که می‌دانید درباره MongoDB اشتباه است.”

البته این را می گویم. بالاخره من برای MongoDB کار می کنم.

با این وجود، فکر می‌کنم ارزش این را دارد که مفروضات خود را دقیق بررسی کنیم. برای مثال، سال‌ها به ما می‌گفتند که شرکت‌ها نمی‌توانند پایگاه داده Oracle یا SQL Server را با PostgreSQL جایگزین کنند. برای بسیاری از بارها، این امروزه به سادگی درست نیست و تقریباً به طور قطع آنطور که برخی تصور می‌کردیم قبلاً «درست» نبوده است. اگرچه PostgreSQL همیشه یک جامعه عالی داشته است، اما همچنین دارای گروهی از منتقدان بوده است. در همین حال، هر ارائه دهنده بزرگ ابری یک سرویس پایگاه داده PostgreSQL دارد. در ادامه، در سال ۲۰۲۱ AWS Babelfish را راه‌اندازی کرد ، یک پروژه متن باز که رها کردن PostgreSQL به برنامه های نوشته شده برای SQL Server را ساده می کند.

به همین ترتیب، دلیلی وجود دارد که هر ارائه دهنده بزرگ ابری MongoDB را به شکلی ارائه می دهد و اینکه پایگاه داده در ۱۲ ماه گذشته بارها نسبت به مجموع ۱۲ سال گذشته بارگیری شده است (در مجموع ۲۶۵ میلیون بارگیری). به روز). هر دو PostgreSQL و MongoDB نسبت به Oracle و SQL Server پیشرفت های چشمگیری در محبوبیت داشته اند.

من نمی‌خواهم این مقاله را دوست داشته باشم. اما اگر از من لذت می برید، دوست دارم شما را با یک MongoDB که ممکن است ندانید آشنا کنم و با پیشنهادی به پایان برسانم که ممکن است شما را شوکه کند: MongoDB اکنون با توجه به انتشار Queryable Encryption، صنعت را در زمینه امنیت رهبری می کند.< /p>

چارچوب وب Hono تولید سایت ایستا را اضافه می کند

اتمی، معاملات، و غیره.

من MongoDB را در سال ۲۰۱۴ ترک کردم، درست قبل از اینکه شرکت در به‌روزرسانی‌های پایگاه داده اصلی اوردرایو کند. این شرکت به دلیل راحتی‌اش همیشه یکی از عزیزان توسعه‌دهنده بود، اما در همین زمان MongoDB خرید WiredTiger را اعلام کرد. ، که راه را برای کنترل همزمانی و فشرده سازی در سطح سند هموار کرد که در MongoDB 3.0 (WiredTiger به عنوان یک گزینه) شروع شد و با MongoDB 3.2 (WiredTiger به عنوان پیش فرض) تکامل یافت.

بیشتر کار ادغام عمیق WiredTiger در MongoDB در سال ۲۰۱۵ اتفاق افتاد، با ایجاد ضربان ثابتی از بهبود پایگاه داده برای چند سال آینده، با یکی از موارد دلخواه مطلق من – تراکنش های چند سندی ACID – که به MongoDB 4.0 رسید. همانطور که یکی از بنیانگذاران MongoDB الیوت هوروویتز در سال ۲۰۱۸ به شدت نوشت، MongoDB ACID را کاهش می‌دهد، و دنیای MongoDB پس از آن هرگز کاملاً یکسان نبود. در MongoDB 5.0، این شرکت یک API نسخه‌بندی‌شده را معرفی کرد که به توسعه‌دهندگان اجازه می‌داد تا پایگاه داده را بدون نیاز به تغییر برنامه، عملکرد سری‌های زمانی، یک پیشنهاد جدید بدون سرور، اشتراک‌گذاری زنده و موارد دیگر ارتقا دهند.

اخیراً، در MongoDB World، این شرکت مواردی را برای آسان‌تر کردن زندگی توسعه‌دهندگان اعلام کرد: Atlas Data API، نمونه‌های بدون سرور، Atlas CLI و موارد دیگر. برای من، دو اطلاعیه موضوعی جالب توجه در حوزه تحلیل و امنیت بود. اوه، و منبع باز.

Analytics، در دنیای MongoDB، تماماً به توسعه‌دهندگان کمک می‌کند تا برنامه‌های بهتری بسازند، نه اینکه تحلیلگران داده تجزیه و تحلیل آفلاین انجام دهند. در دنیای امروزی، نیاز به یک دید بی‌درنگ از کسب‌وکار، نیازهای تجزیه و تحلیل داده‌ها و گزارش‌دهی را به برنامه‌هایی که داده‌ها را تولید می‌کنند نزدیک‌تر می‌کند. MongoDB به وضوح این نیاز رو به رشد را تشخیص داد و چندین روش جدید را برای آسان کردن اجرای تجزیه و تحلیل در برابر داده های عملیاتی اعلام کرد، از جمله یک رابط جدید SQL، Atlas Analytics Node Tiers، Atlas Data Federation و Atlas Data Lake.

جاوا اسکریپت واکنشی: تکامل معماری front-end

با این وجود، به نظرم می رسد که اعلامیه کلیدی این شرکت در زمینه اعمال تجزیه و تحلیل در داده های بلادرنگ، Columnstore Indexing بود. از آنجایی که قالب‌های ستونی برای اجرای بارهای کاری تحلیلی ایده‌آل هستند، این گزینه نمایه‌سازی این امکان را برای توسعه‌دهندگان فراهم می‌کند که اسناد را در مدل مناسب برای برنامه‌های خود بدون جابجایی داده‌ها نگهداری کنند و پرس‌وجوهای تحلیلی عملکردی را در برابر آن داده‌ها در زمان واقعی برای برنامه‌های خود اجرا کنند. p>

اگر همه اینها برای کسانی که در اردوگاه “MongoDB مقیاس وب است” تعجب آور باشد، رمزگذاری Queryable شوک بزرگتری است.

ارتقاء سطح امنیت داده

هیچ چیزی که MongoDB (یا هر شرکت پایگاه داده) منتشر می کند، اگر نتواند ویژگی ها و عملکردها را با امنیت مطابقت دهد، مفید نخواهد بود. MongoDB مدت‌هاست که امنیت عالی ارائه می‌دهد، اما معرفی رمزگذاری ساختاریافته برای رمزگذاری در سطح زمینه، همه چیز را به سطح دیگری منتقل می‌کند. اکثر پایگاه‌های اطلاعاتی متوجه شده‌اند که چگونه داده‌ها را در حالت استراحت یا در حال حرکت ایمن کنند، اما در هنگام استفاده، زمانی که در برابر دسترسی داخلی و نقض فعال پایگاه‌داده آسیب‌پذیر است، نمی‌توانند داده‌ها را ایمن کنند. رمزگذاری در سطح میدان را وارد کنید. رمزگذاری در سطح فیلد از داده ها در حافظه و روی دیسک روی سرور محافظت می کند. این بالاترین سطح امنیت برای نقض است، اما یک جنبه منفی نیز دارد: اجازه پرس و جوی غنی و گویا از داده های رمزگذاری شده را نمی دهد. بله، شما می توانید مطابقت دقیق برابری انجام دهید، اما باید از رمزگذاری قطعی استفاده کنید.

خوب است، اما تقریباً کافی نیست.

محققان از سال ۲۰۰۱ روی این مشکل کار کرده اند، اما این هفته MongoDB اولین مدل رمزگذاری ساختاریافته تجاری در دسترس را به نام Queryable Encryption معرفی کرد. با چنین رمزگذاری ساختاری، MongoDB می تواند زمینه رمزگذاری شده را به روشی امن رمزنگاری تبدیل کند، به طوری که می تواند ابرداده های ناشناس را ذخیره کند و امکان انجام پرس و جوهای گویا و کارآمد را فراهم کند. به عنوان مثال، رمزگذاری ساختاریافته به توسعه‌دهنده این امکان را می‌دهد تا یک برنامه بانکی بسازد که می‌تواند تراکنش‌ها را با استفاده از طیف وسیعی از تاریخ‌ها یا مبالغ دلاری برای بررسی کلاهبرداری پیدا کند.

C# 10 مایکروسافت کد "زیباتر" را نوید می دهد

این بهترین چیز در صنعت است و جامعه توسعه دهندگان MongoDB را پشت سر نمی گذارد. به طور خلاصه، استفاده MongoDB از Queryable Encryption به توسعه‌دهندگان کمک می‌کند تا تمرکز خود را روی ساخت برنامه‌های جذاب و مبتنی بر داده‌ها حفظ کنند و در عین حال با سخت‌ترین چالش‌های صنعت حریم خصوصی داده‌ها مواجه شوند. نیازی به دکترا در رمزنگاری نیست.

این به خودی خود جالب خواهد بود، اما MongoDB زاویه قابل توجهی را با Queryable Encryption اتخاذ کرد: ۱۰۰٪ باز خواهد بود. همانطور که پورتر در سخنرانی اصلی خود اعلام کرد، “ما کد، الگوریتم ها و ریاضیات پشت آن را منتشر خواهیم کرد زیرا به امنیت جعبه سفید اعتقاد داریم، نه امنیت جعبه سیاه.”

این ممکن است برای کسانی که هنوز به دنبال تغییر مجوز MongoDB در سال ۲۰۱۹ هستند تعجب آور باشد. (توسعه دهندگان به نظر می رسد اهمیتی ندارند، با توجه به اولویت های بالاتر.) اما نباید اینطور باشد. MongoDB یک مشارکت کننده Apache Lucene، WiredTiger را تحت مجوز منبع باز منتشر می‌کند، و همچنین فروشگاه داده تلفن همراه Realm خود را به‌عنوان منبع باز ارائه می‌دهد. رنگ آمیزی شرکت ها به صورت باینری آسان است، اما معمولاً اشتباه است، مانند این مورد.

همه اینها راهی طولانی برای گفتن این موضوع است که شاید زمان آن رسیده است که روی نماهای خود در MongoDB به “رفرش” ضربه بزنید. نه، این پلتفرم داده مناسب برای همه بارهای کاری شما نخواهد بود. هیچ چیز نیست. اما خوب است که این تصمیم را بر اساس واقعیت فعلی بگیریم، نه افسانه های قدیمی.

شاید به این مطالب علاقمند باشید