۳۰ شهریور ۱۴۰۳

Techboy

اخبار و اطلاعات روز تکنولوژی

ایلان ماسک در ChatGPT با Grok AI شرکت می کند

تیم xAI هشدار داده است که چت بات یک "محصول بتا بسیار اولیه" است و تنها با دو ماه آموزش رونمایی شده است.

تیم xAI هشدار داده است که چت بات یک “محصول بتا بسیار اولیه” است و تنها با دو ماه آموزش رونمایی شده است.

الون ماسک یک ربات چت مبتنی بر مدل هوش مصنوعی مولد را معرفی کرده است که چندین مدل زبان بزرگ از جمله ChatGPT، Google’s Palm 2 و Anthropic’s Claude 2.

ربات چت که Grok AI نامیده شده است، توسط xAI — یک سرمایه گذاری مولد هوش مصنوعی که در ماه جولای توسط ماسک راه اندازی شد تا یک مدل هوش مصنوعی ماهیت واقعی جهان را درک کند تا آن را ایمن تر کند.

تیم xAI در وب‌سایت خود پست کرد: «گروک یک هوش مصنوعی است که از «راهنمای هیچ‌هایکر برای کهکشان» الگوبرداری شده است، بنابراین قصد دارد تقریباً به هر چیزی پاسخ دهد و، بسیار سخت‌تر، حتی پیشنهاد دهد که چه سؤالاتی باید بپرسیم.

این تیم همچنین گفت که Grok به گونه‌ای طراحی شده است که به هر سؤالی با کمی هوشمندی پاسخ می‌دهد و “رگه‌ای سرکش دارد.”

به علاوه، تیم گفت که Grok اکنون به توییتر دسترسی دارد، X ، به آن اجازه می دهد از تمام محتوایی که در پلتفرم پست می شود یاد بگیرد.

تیم xAI نوشت: “همچنین به سوالات تند که توسط اکثر سیستم‌های هوش مصنوعی رد می‌شوند پاسخ می‌دهد.”

OpenAI مشخصات رفتار مدل AI مورد نظر را معرفی می کند

با این حال، تیم هشدار داد که چت بات یک “محصول بتا بسیار اولیه” است و تنها با دو ماه آموزش رونمایی شده است. تیم مدعی شد که مدل پشت گروک انتظار می‌رود به سرعت هر ضعیف را بهبود بخشد.

Grok-1 GPT-3.5 را شکست می دهد اما از GPT-4 پیشی نمی گیرد

به گفته تیم xAI،

Grok-1، که موتور پشت Grok است، می تواند برای وظایف پردازش زبان طبیعی از جمله پاسخگویی به پرسش، بازیابی اطلاعات، نوشتن خلاقانه و کمک به کدنویسی استفاده شود.

“در حالی که Grok-1 در پردازش اطلاعات برتر است، بسیار مهم است که انسانها کار Grok-1 را برای اطمینان از دقت بررسی کنند. این تیم گفت که مدل زبان Grok-1 توانایی جستجوی مستقل در وب را ندارد، و افزودند که ابزارهای جستجو و پایگاه‌های داده وقتی در Grok مستقر می‌شوند، قابلیت‌ها و واقعی بودن مدل را افزایش می‌دهند.

این تیم هشدار داد: «این مدل با وجود دسترسی به منابع اطلاعاتی خارجی همچنان می‌تواند توهم داشته باشد.

به منظور توسعه Grok-1، تیم xAI ابتدا یک نمونه اولیه مدل زبان بزرگ (LLM)، با نام Grok-0 با ۳۳ میلیارد پارامتر را آموزش داد.

مدل Grok-0 نزدیک به مدل LLaMA 2 متا عمل کرد که با ۷۰ میلیارد پارامتر آموزش دیده است. سپس اولین مدل برای تولید Grok-1 آموزش و بهبود یافت.

FlyteInteractive: توسعه تعاملی برای مدل‌های یادگیری ماشین

تیم xAI همچنین آزمایش‌هایی را برای مقایسه عملکرد Grok-1 در برابر مدل‌های PalM 2، Claude 2، Inflection-1، LLaMA 2، GPT-3.5 و GPT-4 انجام داد. این آزمون‌های محک شامل مسائل ریاضی دوره راهنمایی، سؤالات چندگزینه‌ای چند رشته‌ای و وظایف تکمیل کدهای Python

می‌شود.

در این تست‌های معیار، Grok-1 از عملکرد همه مدل‌های دیگر به جز GPT-4، که شرکت ادعا می کند بر روی “مقدار قابل توجهی از داده های آموزشی و منابع محاسباتی” آموزش دیده است.

به گفته این شرکت، چت ربات Grok AI در حال حاضر به تعداد محدودی از کاربران در ایالات متحده ارائه می شود. این تیم گفت، کاربرانی که علاقه مند به آزمایش Grok AI هستند، می‌توانند برای یک لیست انتظار ثبت نام کنند، و افزود که قصد دارد ربات چت را برای تمام کاربران X که اشتراک دارند منتشر کند.

ایمنی هوش مصنوعی همچنان یک نگرانی عمده است

تصمیم ماسک برای راه‌اندازی xAI و متعاقباً هوش مصنوعی Grok توسط بسیاری می‌تواند متناقض با اظهارات قبلی او باشد.

مدیر عامل اسپیس ایکس و تسلا نامه‌ای را در ماه مه امضا کردند اعضای مرکز ایمنی هوش مصنوعی که هشدار داده بود تکامل هوش مصنوعی می‌تواند منجر به یک رویداد انقراض شود و پیشنهاد کرد که این فناوری کنترل شود. باید یک اولویت جهانی باشد.

Microsoft Copilot Studio برای ساخت عوامل هوش مصنوعی

با این حال، ماسک به دن هندریکس، مدیر مرکز ایمنی هوش مصنوعی نیز مراجعه کرده است تا بخشی از تیم مشاور xAI باشد.

چند کشور به مسائل یا چالش‌های احتمالی که می‌تواند از توسعه بیشتر هوش مصنوعی به وجود بیاید، توجه کرده‌اند.

هفته گذشته، چین و ایالات متحده به همراه چندین کشور دیگر از جمله اتحادیه اروپا، استرالیا، هند، آلمان و فرانسه، توافقنامه‌ای را امضا کردند که نام آن بیانیه بلچلی، در اجلاس ایمنی هوش مصنوعی بریتانیا برای تشکیل یک خط فکری مشترک که بر تکامل هوش مصنوعی نظارت می‌کند و اطمینان می‌دهد که فناوری در حال پیشرفت ایمن است.

ChatGPT-creator OpenAI، همین هفته گذشته، این را گفت  تیمی را آماده می‌کرد تا از آنچه که این شرکت مدل‌های هوش مصنوعی مرزی می‌نامد، از شروع جنگ هسته‌ای و سایر تهدیدها جلوگیری کند.

دولت جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده نیز در طول هفته  فرمان اجرایی مدت‌ها مورد انتظار را صادر کرد که قوانین و اقدامات نظارتی روشنی را برای اطمینان از اینکه هوش مصنوعی تحت کنترل است و همچنین مسیری را برای رشد آن فراهم می‌کرد، تعیین کرد.