۳۰ شهریور ۱۴۰۳

Techboy

اخبار و اطلاعات روز تکنولوژی

کاستی های محاسبات بدون سرور

محاسبات بدون سرور یک رویکرد محبوب برای برنامه های کاربردی مبتنی بر ابر است، اما در هر موردی بهترین گزینه نیست. اغلب اوقات بدون سرور نمی تواند ارزش تجاری را ارائه دهد.

محاسبات بدون سرور یک رویکرد محبوب برای برنامه های کاربردی مبتنی بر ابر است، اما در هر موردی بهترین گزینه نیست. اغلب اوقات بدون سرور نمی تواند ارزش تجاری را ارائه دهد.

یک گزارش اخیر منتشر شده توسط Datadog، ارائه‌دهنده خدمات ابری نظارت و مشاهده، دریافت که محاسبات بدون سرور بیش از هر زمان دیگری محبوب است. تجزیه و تحلیل استفاده از محاسبات بدون سرور در بین مشتریان Datadog نشان داد که بیش از ۷۰٪ از مشتریان AWS، ۶۰٪ از مشتریان Google Cloud و ۴۹٪ از مشتریان Microsoft Azure از یک یا چند راه حل بدون سرور استفاده می کنند.

در اینجا هیچ چیز جدیدی وجود ندارد. بدون سرور یک خبر قدیمی است و زمانی که نوبت به انتخاب بهترین پلتفرم توسعه برای برنامه‌های ابری جدید و مهاجرت‌شده می‌رسد، در کیک توسعه ابری قرار می‌گیرد. سریع است، به برنامه ریزی زیرساخت زیادی نیاز ندارد (تقریباً هیچ)، و به نظر می رسد برنامه ها عملکرد خوبی دارند. بدون مغز، درست است؟ خیلی سریع نیست.

محاسبات بدون سرور وعده کاهش مدیریت زیرساخت و افزایش بهره وری توسعه دهندگان را می دهد. با این حال، مانند هر فناوری دیگری، نکات منفی وجود دارد که باید در نظر گرفت. اکثر افرادی که بدون سرور انتخاب می کنند ممکن است تصویر کامل را نبینند. شاید شما باشید.

تأخیر شروع سرد

یکی از نگرانی های اصلی در مورد محاسبات بدون سرور، تأخیر شروع سرد است. بر خلاف مدل‌های رایانش ابری سنتی که در آن ماشین‌های مجازی یا کانتینرها از قبل تدارک دیده شده‌اند، عملکردهای بدون سرور باید در صورت نیاز نمونه‌سازی شوند. اگرچه این مقیاس پویا را فراهم می کند، اما تاخیری به نام شروع سرد را معرفی می کند. خوب نیست و می تواند بر زمان پاسخگویی برنامه تأثیر بگذارد.

فکر می‌کنید می‌توانید از ابر خارج شوید؟

اگرچه ارائه‌دهندگان این مشکل را بهبود بخشیده‌اند، اما همچنان می‌تواند برای برنامه‌هایی با الزامات دقیق عملکرد زمان واقعی نگران‌کننده باشد. من چند نفر را داشتم که به من گفتند که به این دلیل نیاز به تعویض بدون سرور دارند، که زمان توسعه را به تاخیر می اندازد، زیرا شما برای یافتن پلتفرم دیگری تلاش می کنید.

ممکن است فکر کنید این مشکل فقط مربوط به برنامه‌هایی است که به عملکرد هم‌زمان نیاز دارند. تعداد این برنامه ها بیشتر از آنچه فکر می کنید وجود دارد. شاید این یکی از الزامات برنامه است که می خواهید به یک پلت فرم بدون سرور فشار دهید.

قفل فروشنده

این را باید به خوبی درک کرد، اما من همچنان با توسعه دهندگان و معمارانی برخورد می کنم که معتقدند برنامه های بدون سرور به راحتی بین برندهای ابری قابل حمل هستند. خیر، ظروف قابل حمل هستند. بدون سرور متفاوت است. من “جلوگیری از قفل فروشنده” را در بیش از چند ارائه محاسباتی بدون سرور دیده ام، که کمی دردسرساز است.

عملیات فناوری اطلاعات مبتنی بر ابر در حال افزایش است

هر ارائه‌دهنده ابری پیاده‌سازی بدون سرور منحصربه‌فرد خود را دارد، که تغییر ارائه‌دهنده‌ها را بدون تغییرات اساسی در کد و زیرساخت دشوار می‌کند. این می‌تواند انعطاف‌پذیری سازمان را محدود کرده و توانایی آن را برای انطباق با نیازهای در حال تغییر کسب‌وکار یا بهره‌گیری از پیشنهادات رقابتی، مانع شود. اکنون با حرکت به سمت استقرار چند ابری بیشتر، این می تواند یک محدودیت معتبر باشد که باید در نظر گرفته شود.

اشکال‌زدایی و نظارت

تکنیک‌های عیب‌یابی سنتی، مانند ورود به سرور و بازرسی کد، ممکن است در یک محیط بدون سرور امکان‌پذیر نباشد. به‌علاوه، نظارت بر عملکرد و سلامت عملکردهای بدون سرور فردی می‌تواند پیچیده باشد، به‌ویژه زمانی که با بسیاری از عملکردهای بدون سرور در سرویس‌های مختلف سروکار داریم.

سازمان‌ها باید روی ابزارها و تکنیک‌های تخصصی برای اشکال‌زدایی و نظارت مؤثر بر برنامه‌های بدون سرور سرمایه‌گذاری کنند. این معمولاً در صورت نیاز بهتر درک می‌شود، اما در آن مرحله، می‌تواند باعث تاخیر و افزایش هزینه شود.

مدیریت هزینه

مشکل بزرگ مدیریت هزینه سیستم های بدون سرور مستقر شده است. محاسبات بدون سرور می تواند با از بین بردن نیاز به مدیریت و تامین زیرساخت (که بسیاری از توسعه دهندگان و معماران با تامین بیش از حد منابع آن را خراب می کنند) در هزینه ها صرفه جویی کند. با این حال، نظارت و کنترل موثر هزینه ها ضروری است، و از آنجایی که سیستم های بدون سرور به صورت پویا منابع را در پشت صحنه تخصیص می دهند، مدیریت مستقیم هزینه های منابع ابری آسان نیست. علاوه بر این، با پیچیده شدن برنامه‌ها، ممکن است تعداد فرآیندها و منابع مرتبط افزایش یابد که منجر به افزایش غیرمنتظره شود.

وب سرور WinterJS مبتنی بر Rust به 1.0 رسید

سازمان‌ها باید به‌دقت استفاده از منابع را زیر نظر داشته باشند و استراتژی‌های مدیریت هزینه را برای جلوگیری از غافلگیری اجرا کنند، اما اکثر آنها این کار را نمی‌کنند و بدون سرور مقرون به صرفه‌تر می‌شوند. بسیاری از سازمان‌ها می‌توانند برنامه‌ها را به روش‌های بهینه‌سازی هزینه با در نظر گرفتن مسیری غیر سرور برای برخی برنامه‌ها اجرا کنند.

محاسبات بدون سرور افزایش بهره وری توسعه دهندگان و کاهش هزینه های مدیریت زیرساخت را ارائه می دهد. این «دکمه آسان» برای استقرار برنامه‌ها است. با این حال، در نظر گرفتن معایب احتمالی و تصمیم گیری آگاهانه بسیار مهم است. برنامه‌ریزی دقیق، طراحی معماری مناسب و نظارت مؤثر می‌تواند به سازمان‌ها کمک کند تا از این چالش‌ها عبور کرده و به طور کامل از مزایای محاسبات بدون سرور استفاده کنند—یا تصمیم بگیرند که برای برنامه‌های خاص مناسب نیست.