۲۹ شهریور ۱۴۰۳

Techboy

اخبار و اطلاعات روز تکنولوژی

مقداری باران در ابرهای AWS، Azure و Google

با رکود در دروازه ها و کاهش رشد ابر، سه فروشنده بزرگ ابر هنوز راه هایی برای موفقیت پیدا می کنند.

با رکود در دروازه ها و کاهش رشد ابر، سه فروشنده بزرگ ابر هنوز راه هایی برای موفقیت پیدا می کنند.

قطعاً این اتفاق می‌افتاد: ابر شروع به باریدن می‌کند. سه ارائه‌دهنده بزرگ ابر (خدمات وب آمازون، Microsoft Azure و Alphabet/Google Cloud) درآمدهای هفته گذشته را گزارش کرد و به استثنای Google Cloud، کمتر از انتظارات تحلیلگران بود. این یکسان نیست که بگوییم ارائه دهندگان ابر عملکرد ضعیفی دارند، زیرا اینطور نیستند. هر کدام با نرخ های چشمگیر بر اساس درآمدهای سنگین به رشد خود ادامه دادند.

این نشان می‌دهد که رکودی که از آن می‌ترسیدیم تقریباً به‌طور قطع اینجاست. مطمئناً CIOها در مورد خرج کردن پول عصبانی می شوند. در اوایل سال جاری، به داده‌های نظرسنجی مورگان استنلی اشاره کردم که نشان می‌داد امنیت و محاسبات ابری تا حدودی در برابر کاهش بودجه غیرقابل نفوذ هستند و این تا حد زیادی صادق است. به هر حال، در چنین لحظاتی است که یکی از مهم ترین قابلیت های رایانش ابری می درخشد. یعنی شرکت‌ها می‌توانند هزینه‌های خود را برای مطابقت با شرایط بهینه کنند.

همانطور که ساتیا نادلا، مدیر عامل مایکروسافت در جریان تماس درآمد مایکروسافت بیان کرد، “برنده بزرگ در همه اینها ابر عمومی خواهد بود زیرا ابر عمومی به کسب و کارها کمک می کند تا ریسک ریسک تقاضا را جبران کنند.”

هنوز در حال رشد است، فقط به این سرعت نیست

یک تعریف پرکاربرد رکود دو چهارم کاهش متوالی در ناخالص است. تولید داخلی (GDP). اقتصاددانان در حال حاضر در حال چانه زدن هستند که آیا ما در رکود هستیم، اما مطمئناً ما در رکود رایانش ابری نیستیم. سهام هر یک از ارائه دهندگان اصلی ابر هفته گذشته شکست خوردند، اما این به کاهش راهنمایی در سه ماهه چهارم و/یا کاهش رشد منجر شد.

برای واضح بودن، ابر به طور قاطع و بدون ابهام در حال رشد است. نه به همان سرعتی که قبلا بوده است.

  • AWS، پیشرو سهم بازار، سالیانه ۲۷ درصد رشد کرد و با نرخ ۸۲ میلیارد دلاری اجرا شد. در سه ماهه آخر شرکت، درآمد ۳۳% و در سه ماهه قبل ۳۷% رشد داشته است.
  • Microsoft Azure درآمد سالانه ۳۵% نسبت به رشد ۳۶% در سه ماهه قبل کاهش داشته است.
  • Google Cloud 38% رشد کرد، تنها ارائه‌دهنده‌ای که در واقع رشد را نسبت به سه ماهه قبل که ۳۶% بود، سرعت بخشید.
عرضه هوش مصنوعی بسیار جلوتر از تقاضای هوش مصنوعی است

حتی برای Google، با این حال، روند کلی به سمت کاهش رشد بوده است. همانطور که جردن نووت گزارشگر فناوری پیشنهاد می‌کند، برخی از آن‌ها هیچ ربطی به تقاضای محدود و همه چیز مربوط به قانون اعداد بزرگ ندارد (و به طور مفید نمودار). اما مقداری کندی ناشی از محافظه‌کاری بیشتر شرکت‌ها با هزینه‌هایشان است. صرف نظر از این، ما در مورد کاهش رشد صحبت می کنیم، نه در مورد اولویت های ابری. برای هر Basecamp که تصمیم می‌گیرد دوره را معکوس کند ابر و به مراکز داده داخلی برگردید، هزاران، شاید صدها هزار شرکت دیگر نمی توانند به اندازه کافی سریع به ابر دسترسی پیدا کنند.

مدیران شرکت‌های بزرگ ارائه‌دهنده ابر در مورد کاهش رشد چه می‌گویند؟

نشانه ای که ابر در حال کار است

در روزهای بد قدیمی مراکز داده داخلی، اگر سروری خریداری می‌کردید، مالک آن بودید. مهم نیست که تخفیفی که با فروشنده سخت‌افزار خود مذاکره کرده‌اید چقدر سخاوتمندانه است، زمانی که آن‌ها آن را به شما فروختند، واقعاً اهمیتی نداشت که چقدر کمی چرخش CPU را انجام داده‌اید – آنها پولی به شما پس نمی‌دهند. در مقابل، به سرعت به روزهای رایانش ابری بپیوندید، و این یک اصل اساسی است که شما برای چیزی که استفاده می کنید هزینه پرداخت کنید. کمتر استفاده کنید، کمتر پرداخت کنید.

آیا گواهینامه های برنامه نویسی هنوز مهم هستند؟

آیا این بدان معناست که شرکت‌ها ممکن است تصمیم بگیرند در شرایط رکود از منابع محاسبات ابری کمتری استفاده کنند؟ البته این کار را می کند. آیا این چیز خوبی است؟ کاملا. چرا؟ زیرا این یک نمای مشتری محور است تا یک نمای فروشنده محور.

هر یک از ارائه‌دهندگان ابر این را می‌دانند، به همین دلیل است که مدیران آن‌ها در تمجید و نه ابراز تاسف، از توانایی مشتریان برای خرج کردن کمتر در مواقع سخت متحد بودند. ساندار پیچای، مدیر عامل گوگل/ آلفابت، این موضوع را معرفی کرد و استدلال کرد که «روندهای بلندمدت که منجر به پذیرش ابرها می‌شود، در زمان‌های نامشخص اقتصاد کلان، نقش قوی‌تری را ایفا می‌کنند.» یعنی، ابر انعطاف‌پذیری را برای شرکت‌ها به وجود می‌آورد تا بر اساس نیازهایشان مقیاس خود را افزایش یا کاهش دهند.

برایان اولساوسکی، مدیر مالی آمازون، این نکته را ادامه داد و خاطرنشان کرد: «با عدم قطعیت‌های اقتصادی کلان، ما شاهد افزایش مشتریان AWS بوده‌ایم که بر کنترل هزینه‌ها متمرکز شده‌اند.» این بد است، درست است؟ جواب منفی. این یک کالای غیر آلیاژی است. او ادامه داد: “ما فعالانه در حال کار برای کمک به مشتریان در بهینه سازی هزینه ها هستیم، همانطور که در طول تاریخچه AWS انجام داده ایم، به ویژه در دوره های عدم اطمینان اقتصادی.” صبر کن چی؟ چرا یک فروشنده باید این کار را انجام دهد؟ زیرا این یک دلیل اساسی برای حرکت به سمت فضای ابری است، و به وضوح سود بیشتری برای مشتریان و فروشندگان در طول زمان به همراه دارد. علاوه بر اینکه مشتریان به سادگی استفاده از خدمات را کاهش می‌دهند، اولساوسکی به این موضوع اشاره کرد که چگونه AWS به مشتریان کمک می‌کند تا «بار کاری را به تراشه‌های Graviton ما منتقل کنند» و نوید عملکرد قیمتی ۴۰ درصد بهتر در مقابل تراشه‌های x86 را می‌دهد.

نادلا این نکته صحبت را تکرار کرد و نشان داد که تمرکز بر مراجعه فعالانه به مشتریان و کمک به آنها برای بهینه‌سازی حجم کارشان وجود دارد. باز هم، برای فروشنده بد به نظر می رسد، اما اینطور نیست. نادلا گفت: «در نهایت، این بهینه‌سازی‌ها حتی زمانی که بودجه‌ها همچنان در حال رشد هستند، ارزش دارند. چگونه؟ او اشاره کرد که “این هنوز راهی برای ایجاد رشد و اهرم در کسب و کار شماست… [زیرا] می توانید فضا را برای رشد حجم کار جدید باز کنید.” به عبارت دیگر، کمک به مشتریان در کاهش هزینه‌ها در حال حاضر (و همیشه) فضا را برای صرف هزینه بیشتر در فضای ابری آزاد می‌کند، نه کمتر.

EDB از هوش مصنوعی EDB Postgres رونمایی کرد

طبق داده‌های تحقیقات مورگان استنلی که در بالا ذکر شد، امنیت و تحول دیجیتال، که دومی به طور پیچیده‌ای به فضای ابری مرتبط است، دو مقوله اصلی بودجه هستند که شرکت‌ها از کاهش آن بیزارند. اگر این رکود مانند رکودهای گذشته پیش برود، شرکت‌ها متوجه خواهند شد که چگونه با کمترین میزان، کارهای بیشتری انجام دهند. پیچای پیشنهاد کرد که حتی آلفابت/گوگل هم این کار را انجام می‌دهد: «دوره‌هایی وجود دارد که برای بهینه‌سازی زمان می‌گذارید تا مطمئن شوید که ما برای دهه آینده راه‌اندازی شده‌ایم». او ادامه داد: «این به ما فرصتی می‌دهد تا مطمئن شویم که مهم‌ترین حوزه‌ها را شناسایی می‌کنیم و مطمئن می‌شویم که سرمایه‌گذاری‌های فزاینده خود را به سمت آن‌ها هدایت می‌کنیم، و همچنین جایی که می‌توانیم دوباره تنظیم کنیم.

ما در چنین دوره‌ای هستیم، و اگرچه رشد ابر امروز کند شده است تا شرکت‌ها بتوانند هزینه‌های خود را مجدداً تنظیم کنند، تأکید بر ابر در این دوره رشد خواهد کرد، نه انقباض. شرکت‌های هوشمند تشخیص می‌دهند که این زمانی است که حجم کار بیشتری را به مدلی منتقل کنند که ارزش را با استفاده هماهنگ کند، همانطور که ابر انجام می‌دهد.