۳۰ شهریور ۱۴۰۳

Techboy

اخبار و اطلاعات روز تکنولوژی

جایی که جاوا اسکریپت در سال ۲۰۲۲ هدایت می شود

کدام چارچوب‌ها، ویژگی‌ها و ابزارهای جاوا اسکریپت به نفع توسعه‌دهندگان است و کدامیک در راه خروج هستند؟ بیایید به آخرین نتایج نظرسنجی وضعیت جاوا اسکریپت نگاه کنیم.

کدام چارچوب‌ها، ویژگی‌ها و ابزارهای جاوا اسکریپت به نفع توسعه‌دهندگان است و کدامیک در راه خروج هستند؟ بیایید به آخرین نتایج نظرسنجی وضعیت جاوا اسکریپت نگاه کنیم.

از سال ۲۰۱۶، نظرسنجی وضعیت جاوا اسکریپت وظیفه مهم پرس و جو از انبوه JS در مورد چارچوب ها، تکنیک های مختلف را بر عهده گرفته است. و ویژگی هایی که برای ساخت برنامه ها استفاده می کنند. آخرین تجسم این تلاش هرکولی در بهار ۲۰۲۲ رخ داد و نتایج آن اکنون در دسترس است. این نتایج یک معدن طلا از داده های جالب در فضای جاوا اسکریپت را ارائه می دهد. در اینجا برخی از نکات مهم و مهم وجود دارد.

چه چیزی بعد از React می آید؟

Frameworks-front-end، back-end و full-stack-در چند سال گذشته یک منطقه بسیار فعال برای جاوا اسکریپت بوده است. این تا حدودی حل شده است، اما هنوز چند پروژه جدید وارد این فضا می شوند.

در قسمت جلویی، React همچنان رهبر است و در استفاده و آگاهی رتبه اول را دارد. با این حال، React تنها شماره ۴ برای علاقه و شماره ۳ برای حفظ است. کدام فریم‌ورک‌های فرانت‌اند بیشترین علاقه و حفظ را دارند؟ آنها به ترتیب Svelte و Solid خواهند بود. این نشان دهنده تغییر جزئی نسبت به سال گذشته است، زمانی که Svelte در هر دو دسته رتبه اول را کسب کرد. Svelte و Solid برای عنوان محبوب توسعه دهندگان تازه کار رقابت می کنند.

Angular نشانه‌های شومی از ضعف در حول و حوش حفظ و علاقه نشان می‌دهد و نزدیک به پایین در #۹ قرار دارد. با این وجود، شماره ۲ برای استفاده واقعی و شماره ۳ برای آگاهی باقی می ماند. Vue همچنان یک رقیب قدرتمند است، با یک رتبه مناسب در همه دسته ها.

به طور کلی داستان در قسمت جلویی به جای تحولات انقلابی، اصلاحات تدریجی است.

و در قسمت پشتی؟ Next.js جنبش جاوا اسکریپت تمام پشته را برانگیخت و از نظر آگاهی و استفاده پس از Express در رتبه دوم قرار دارد. مقایسه Next to Express البته ناقص است. Express فقط یک فریمورک سمت سرور است، که نیروی کار HTTP مبتنی بر Node است. بعدی یک حیوان کاملا متفاوت است که امکان ساخت و سیم کشی مشتری و سرور را با هم فراهم می کند.

در مورد علاقه و حفظ توسعه‌دهندگان، SvelteKit پیشتاز این حوزه بود و در هر دو دسته رتبه اول را کسب کرد. با توجه به علاقه، تازه واردان Remix و Astro مقام های #۲ و #۳ را به دست آوردند. گتسبی، مولد سایت ایستا، هنوز رتبه بالای #۳ را در آگاهی و استفاده دارد، اما از جایگاه شماره ۱۳ هم در علاقه و هم از نظر حفظ رد شده است.

گزارش نشان می دهد که تعداد کمی از پروژه های منبع باز به طور فعال نگهداری می شوند

در سبکی مشابه با خود Vue، فریم ورک فول استک برای Vue، Nuxt، رتبه ۴ قابل احترامی را در آگاهی و استفاده و رتبه ۹ برای علاقه و حفظ را به ثبت رساند. Astro، علاوه بر رتبه ۳ در حفظ، رتبه ۲ در علاقه. چارچوب Fastify رتبه ۳ را در حفظ دارد.

TypeScript و tsc غیرقابل توقف

یکی از قوی ترین روندها، رشد مداوم TypeScript به همراه آگاهی بیشتر و استفاده از کامپایلر خط فرمان آن، tsc است. TypeScript در چند سال گذشته از یک ایده جالب به یک استاندارد تبدیل شده است. بیش از ۱۱۰۰۰ نفر به سؤال طعم‌های جاوا اسکریپت پاسخ دادند که ۹۸.۶ درصد از پاسخ‌دهندگان TypeScript را به عنوان فناوری مورد استفاده در هنگام کامپایل کردن از چیز دیگری به جاوا اسکریپت شناسایی کردند.

این باعث می‌شود که حدود ۶۰۰۰ نظرسنجی یا حدود ۳۰ درصد از آنها به این سؤال پاسخ نداده‌اند، احتمالاً کسانی که از جاوا اسکریپت وانیلی استفاده می‌کنند. مطمئناً درصد قابل توجهی از توسعه دهندگانی که از TypeScript استفاده می کنند همچنان از جاوا اسکریپت ساده استفاده می کنند. با این حال، نکته مهم این سوال این است که ۶۹٪ از پاسخ دهندگان تا حدی از TypeScript به شکلی استفاده می کنند.

ظهور tsc به عنوان یک ابزار ساخت (یعنی برای کامپایل TypeScript به جاوا اسکریپت از طریق یک فایل tsconfig.json) به صورت گرافیکی در ربع محبوبیت/رضایت، که نشان می دهد که tsc به عنوان یک ستاره در حال ظهور در هر دو مورد است.

نارون براساس تقاضای عمومی

یک کشف جالب دیگر در رابطه با زبان هایی که به جاوا اسکریپت کامپایل می شوند، محبوبیت Elm است. Elm یک زبان کاربردی مبتکرانه است که برای توسعه وب طراحی شده است و به دلیل امکان استفاده از برنامه های کاربردی سریع و روان بسیار مورد توجه قرار گرفته است. اما این یک پروژه بدون هیچ گونه تعهدی برای ماه هاست. غذای آماده؟ واضح است که ایده های اساسی در علم هنوز مطلوب و محبوب هستند. شاید یک رهبر جدید بتواند پروژه را در دست بگیرد و آن را به نفع کل اکوسیستم پیش ببرد.

وعده Elm با برنده شدن جایزه بیشترین موارد نوشتاری تاکید می‌شود. . حتی زمانی که Elm یک انتخاب صریح در میان پاسخ‌های سؤالات در نظرسنجی نبود، کاربران آنقدر آن را دوست دارند که آن را در آن نوشتند.

ادغام‌های ادغام‌شده را لغو کنید

توسعه دهندگان جاوا اسکریپت واقعاً ادغام بی اثر و زنجیره اختیاری را دوست دارند. سخت نیست که بفهمیم چرا. هر دو ویژگی یک ضرورت تکراری را ساده‌تر و مختصرتر می‌کنند، به ترتیب تهی‌ها را دقیقاً در تنظیمات مقدار مدیریت می‌کنند و به ترتیب از استثناهای نشانگر تهی در ارجاع‌های ویژگی زنجیره‌ای اجتناب می‌کنند. (اطلاعات بیشتر در مورد هر دو ویژگی را می‌توانید اینجا پیدا کنید.) واردات پویا نیز به یک ویژگی شناخته شده تبدیل شده است، اگرچه به طور گسترده مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. این قابل درک است، زیرا ماژول های بارگذاری تنبل تقریباً به اندازه نیاز رایج نیست. (اطلاعات بیشتر در مورد واردات پویا اینجا.)

4 چک کننده نوع پایتون برای تمیز نگه داشتن کد شما

Shadow DOM and Lit

در بخش API مرورگر، WebSocket ها هم به خوبی شناخته شده و هم به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرند، تقریباً ۷۰٪ از توسعه دهندگانی که در مورد آنها می دانند می گویند از آنها استفاده کرده اند. Shadow DOM ردپایی مشابه دارد، حدود ۷۰ درصد از این ویژگی آگاه هستند و نزدیک به ۶۶ درصد از کسانی که آگاه هستند از آن استفاده کرده اند. Shadow DOM یک ویژگی بسیار جالب است زیرا مرز بین فریم‌ورک‌هایی مانند React را نشان می‌دهد. یک href=”https://www.w3.org/TR/shadow-dom/” rel=”nofollow”>استانداردهای W3C و اجراهای مرورگر.

در مورد Shadow DOM، Lit Framework که به صراحت بر پایه DOM سایه مرورگر و مشخصات کامپوننت وب ساخته شده است، از سال ۲۰۲۰ تا تاریخ نظرسنجی افزایشی ملایم از ابهام را نشان می دهد. .

تست با Jest

یکی از ستاره های رو به رشد اکوسیستم JS ، چارچوب تست JEST است. Jest یکی از فناوری‌هایی بود که در نظرسنجی ۲۰۲۰ با بیشترین استقبال مواجه شد، و آخرین نظرسنجی نشان می‌دهد که در این زمینه فقط اندکی کاهش یافته است، در حالی که تعداد توسعه‌دهندگانی که از آن استفاده می‌کنند افزایش یافته است.

Jest در ابزار create-react-app تعبیه شده است، و مبنایی برای سایر ابزارهای تست React است. این امر باعث پذیرش بیشتر آن می شود، اما در حالی که محبوبیت React کاهش یافته است، Jest به رشد خود ادامه داده است. این به این دلیل است که Jest به React محدود نمی شود و در استفاده با طیف وسیعی از فریمورک های دیگر و همچنین جاوا اسکریپت و نوع اسکریپت وانیلی محبوبیت پیدا می کند.

نبرد ابزارهای ساخت

Webpack پادشاه بالفعل خطوط لوله ساخت جاوا اسکریپت بوده است، و نظرسنجی فعلی این را منعکس می کند. با این حال، همچنین نشان می‌دهد که در حالی که به نظر می‌رسد تعداد توسعه‌دهندگانی که از Webpack استفاده می‌کنند ثابت مانده است، توسعه‌دهندگان بیشتری از آن نارضایتی را گزارش می‌کنند. یکی از عوامل این نارضایتی ممکن است انتظارات باشد: این واقعیت ساده که هر چه تعداد افراد بیشتری از هر ابزار محبوبی استفاده می‌کنند، و هر چه تعداد افراد بیشتری نیازمنداستفاده از آن هستند زیرا استاندارد شده است، تمایل بیشتری به استفاده از آن دارد. آتش به عنوان ابزاری که باید بی عیب و نقص کار کند.

تجسم تعدیل سرور Mastodon

اما یک عامل بزرگتر در کاهش رضایت وب ممکن است ورود vite به فضا باشد. یک رویکرد جدید پر زرق و برق برای ساخت برنامه های جاوا اسکریپت، Vite برای رفع برخی از کاستی های Webpack در نظر گرفته شده است. به نظر می رسد کار خوبی انجام می دهد ، زیرا پروژه های برجسته مانند sveltekit آن را اتخاذ کرده اند ، و Vite در واقع برنده وضعیت JS بهترین جایزه حفظ امسال.

بسته برف، مجموعه و بسته نیز افکار Webpack را نادیده می گیرند، اما بیشترین افزایش چشمگیر در آگاهی و استفاده مجدد esbuild است (در مورد esbuild اینجا< /a>). یکی دیگر از رقبای تازه کار، SWC است، که همچنین رشد چشمگیری در علاقه توسعه دهندگان را نشان می دهد.

توسعه دهندگان JS از کجا آمده اند

جای تعجب نیست که ایالات متحده خانه اصلی توسعه دهندگان در جهان است. اما آیا می توانید حدس بزنید کدام کشور در رتبه دوم قرار دارد؟ اگر آلمان را حدس زده اید، درست می گویید، با ۶.۶ درصد از پاسخ دهندگان نشان داده اند که از آنجا هستند. پس از آلمان، روسیه با ۶.۲ درصد و فرانسه و انگلیس با ۵.۷ درصد و ۵.۴ درصد قرار دارند. با کمال تعجب، چین تنها ۱.۶ درصد از پاسخ دهندگان را تشکیل می دهد.

شاید بزرگترین نکته در اینجا، ماهیت جهانی روزافزون جاوا اسکریپت و توسعه نرم افزار به طور کلی باشد. مطمئناً این چیزی است که باید جشن گرفت. توزیع بین‌المللی شگفت‌انگیزی از کدنویس‌ها از نپال تا نیجریه وجود دارد، و به طرز شگفت‌انگیزی، یک کد JS تنها گزارش در از قطب جنوب.

خیلی اتفاقات در جاوا اسکریپت افتاد

به عنوان نویسنده نظرسنجی، ساچا گریف، اعتراف کرد، “این نظرسنجی می تواند تنها بخش کوچک و کوچکی از اکوسیستم جاوا اسکریپت را نشان دهد.” علاوه بر این، فرمت باز نظرسنجی مستعد ارتقا در میان پروژه‌های تحت پوشش یا حتی بازی‌های مستقیم است. به جای یک رتبه بندی سخت و سریع، نتایج باید به عنوان روندهای کلی در نظر گرفته شوند.

نظرسنجی وضعیت جاوا اسکریپت برای شناسایی روندها در اکوسیستم توسعه وب با هدف کمک به اطلاع‌رسانی انتخاب‌های توسعه‌دهندگان است و به نظر می‌رسد که این هدف را محقق می‌کند. شاید حتی مفیدتر، این نظرسنجی به عنوان یک راه عالی برای هماهنگ کردن با فناوری‌ها و پروژه‌های جالبی باشد که در غیر این صورت ممکن است به طور کامل از دست بدهید.

مطمئناً برای خواندن جالب است. در اینجا امیدواریم که ساشا گریف و تیمش به تلاش‌های قهرمانانه خود در سال آینده و برای سال‌های آینده ادامه دهند.