۳۰ شهریور ۱۴۰۳

Techboy

اخبار و اطلاعات روز تکنولوژی

پروتکل ها، API ها و قراردادها

ما در یکی از آن لحظات نوآوری سریع اینترنتی هستیم، زمانی که قراردادهای جدید می توانند رفتارهای اضطراری را باز کنند. از آن لذت ببرید!

ما در یکی از آن لحظات نوآوری سریع اینترنتی هستیم، زمانی که قراردادهای جدید می توانند رفتارهای اضطراری را باز کنند. از آن لذت ببرید!

فدیورس توسط پروتکل‌هایی مانند ActivityPub و WebFinger که، من هنوز اطلاعات کمی در مورد آن دارم. دلیلش این است که افزونه Steampipe، که از داشبوردهایی که من در این سری ساخته‌ام و توضیح می‌دهم پشتیبانی می‌کند، نیازی به درک یا استفاده از آن پروتکل‌ها از من ندارد.

اما از من می خواهد که API Mastodon را درک کرده و از آن استفاده کنم. اغلب من از آن API از طریق Go SDK for Mastodon استفاده می کنم (متشکرم، mattn!)، گاهی اوقات من تماس های REST را مستقیما برقرار می کنم. در هر صورت، داشبوردهای فقط خواندنی من از زیرمجموعه نسبتاً کوچکی از Mastodon API استفاده می کنند. API کامل کاملاً گسترده و عمیق است. به کلاینت‌های API این امکان را می‌دهد تا از همه راه‌ها از سرورهای Mastodon بخوانند و بنویسند. در اینجا فصل‌های کتاب Mastodon API آمده است: برنامه‌ها، حساب‌ها، مدیر، نمونه، جستجو، وضعیت‌ها، خط های زمانی، اعلان‌ها، oembed. این فصل‌ها آنچه را که برای همه مشتریان Mastodon مشترک است، از جمله برنامه‌های وب، برنامه‌های تلفن، برنامه‌های سیستم عامل بومی و داشبوردهای Steampipe تعریف می‌کنند.

تاکنون برای تمرکز روی interop فعال‌شده با API، اینتراپ فعال‌شده با پروتکل را نادیده گرفته‌ام. من می دانم که فدیورس خیلی بیشتر از ماستودون را شامل می شود. من قصد دارم در زمان مناسب BookWrym، Friendica، Funkwhale، Lemmy، takahe، PeerTube، Pixelfed، PeerTube و دیگران را کاوش کنم. اما در حال حاضر، اکوسیستم ماستودون به اندازه کافی تلاش می کند تا سرم را به اطراف بپیچد.

هوش تعبیه شده: مفاهیم در مقابل کلمات رایج

به عنوان مثال، یک سرویس گیرنده وب جدید برای Mastodon وجود دارد: elk.zone. با اضافه شدن اخیر پشتیبانی از لیست ها، این روش مورد علاقه من برای تعامل در فضای Mastodon شده است. بنابراین طبیعتاً می‌خواستم بتوانم از داشبورد Steampipe تا Elk را کلیک کنم و از آن به عنوان جایگزینی برای برنامه وب Mastodon دارای باتری استفاده کنم.

فعال کردن آن ادغام آسان بود. نه به لطف ActivityPub و نه حتی به لطف API. این به لطف سطح سوم تعامل در بازی کار می کند: الگوهای رایج برای URL های حساب و URL های اصلی.

در اینجا آدرس حساب وارد کانینگهام است که زونا خود را در mastodon.radio آویزان می کند: https: //mastodon.radio/@k9ox. اما همانطور که در URLهای Mastodon واجد شرایط نمونه دیدیم، اگر مستقیماً از آن URL بازدید کنید – و اگر سرور اصلی شما نیست – نمی‌توانید وارد را در آنجا دنبال کنید یا او را به لیست اضافه کنید. شما باید آن URL را کپی کنید، آن را در کادر جستجوی سرور اصلی خود جایگذاری کنید، جستجو را اجرا کنید و به یک URL واجد شرایط برای نمونه برسید که می توانید او را دنبال کنید یا به لیست اضافه کنید: https://mastodon.social/@k9ox@mastodon.radio. اگر در خانه هستید fosstodon.org است، این به جای آن https://fosstodon.org/@k9ox@ است mastodon.radio.

به طور مشابه یکی از ابزارهای وارد در mastodon.radio: https:// mastodon.radio/@k9ox/109802968820955379. اگر می‌خواهید پاسخ دهید یا تقویت کنید یا مورد علاقه‌تان باشد، نمی‌توانید این کار را در آنجا انجام دهید. URL مورد نیاز شما دوباره آدرسی است که از طریق سرور خانگی شما عبور می کند: https://mastodon.social/ @k9ox@mastodon.radio/109802969999396562. توجه داشته باشید که شناسه‌های یک توت متفاوت است! این تفاوت من و برخی دیگر را شگفت زده کرد و موضوعی برای قسمت دیگری است. در اینجا فقط اشاره می کنم که این دو الگو بر نحوه تعامل ما هنگام عبور از مرزهای سرور در فضای Mastodon با استفاده از سرویس گیرنده وب سهام نظارت می کنند.

برنامه نویسی Rust برای توسعه دهندگان جاوا

وقتی شروع به استفاده از Elk کردم، لایه دیگری از الگو ظاهر شد. در اینجا همان URL ها در Elk آمده است:

https://elk.zone/mastodon.social/@k9ox@mastodon. رادیو

https://elk.zone/mastodon.social/@k9ox@ mastodon.radio/109802969999396562

همانطور که مشخص شد، من فقط باید دو تابع تبدیل پلاگین Steampipe را به URLهای واجد شرایط نمونه اضافه کنم، سپس این پیشوند را به یک گزینه پیکربندی تبدیل کنم. اکنون وقتی از پیوندهای Mastodon از داشبوردها بازدید می‌کنم، برای پاسخ دادن یا تقویت یا دنبال کردن یا عضویت، تجربه Elk را که ترجیح می‌دهم می‌بینم.

ActivityPub و WebFinger استانداردهای رسمی هستند. من Mastodon API را به عنوان یک استاندارد واقعی توصیف می کنم. اما این مانور پیشوند فقط یک قرارداد است. تضمینی برای کار با مشتری وب دیگری وجود ندارد، و حتی تضمینی برای کار در تمام URL های ارائه شده توسط مشتری سهام Mastodon وجود ندارد. از نظر من خوبه کنوانسیون ها فوق العاده مفید هستند. هشتگ توییتر فقط یک قرارداد است که به نوبه خود از کنوانسیون IRC.

نحوه استقرار نرم افزار در دستگاه های IoT مبتنی بر لینوکس در مقیاس

ما در یکی از آن لحظات نوآوری سریع اینترنتی هستیم، زمانی که قراردادهای جدید می توانند قفل رفتارهای اضطراری را باز کنند. حتی به ذهنم خطور نکرده بود که داشبوردهای Steampipe می توانند Elk را پشتیبانی کنند. چند ساعت بعد از اینکه فکر کردم ممکن است، این کار را کردند. من قبلاً چنین چیزی را دیده‌ام، شاید مهم‌تر از همه زمانی که وبلاگ‌سفر را برای فعال کردن استفاده کرد. مرورگرها برای کشف خودکار فیدهای RSS. این اتفاق حدود ۲۰ سال پیش افتاد، و به طور ناگهانی زمانی که تعداد انگشت شماری از ابزارهای وبلاگ نویسی پیشرو این کنوانسیون را در عرض چند روز تصویب کردند. زندگی در آن دوران بسیار لذت بخش بود. اگر آن را از دست دادید، از عاقبتی که اکنون در حال باز شدن است لذت ببرید!

این مجموعه:

  1. خودمختاری، اندازه بسته، اصطکاک، هواکش و سرعت
  2. Mastodon، Steampipe و RSS
  3. مرور fediverse
  4. یک پایانه بلومبرگ برای Mastodon
  5. Mastodon UX خود را ایجاد کنید
  6. لیست ها و افراد موجود در Mastodon
  7. چند نفر در فید Mastodon من نیز امروز توییت کردند؟
  8. نشانی‌های اینترنتی Mastodon واجد شرایط نمونه
  9. نمودارهای رابطه ماستودون
  10. کار با لیست های Mastodon
  11. تصاویری که مضر تلقی می شوند (گاهی اوقات)
  12. نقشه برداری فدیورس وسیع تر
  13. پروتکل‌ها، APIها و قراردادها
  14. اخبار در fediverse
  15. نقشه برداری از افراد و برچسب ها در Mastodon
  16. تجسم نظارت سرور Mastodon
  17. جدول زمانی Mastodon برای تیم ها
  18. افزونه Mastodon اکنون در Steampipe Hub در دسترس است