۳۰ شهریور ۱۴۰۳

Techboy

اخبار و اطلاعات روز تکنولوژی

نقشه برداری از افراد و برچسب ها در Mastodon

چگونه پرسش‌های API Steampipe و نمودارهای رابطه، نقشه‌هایی را فعال می‌کنند که موارد مفید را انتخاب می‌کنند و موارد غیر مفید را حذف می‌کنند.

چگونه پرسش‌های API Steampipe و نمودارهای رابطه، نقشه‌هایی را فعال می‌کنند که موارد مفید را انتخاب می‌کنند و موارد غیر مفید را حذف می‌کنند.

در نمودارهای رابطه Mastodon نحوه استفاده از Steampipe را برای نشان دادم نقشه محله های شبکه Mastodon. وقتی از کلمه نقشه در اینجا استفاده می کنم، قدرت نقشه های دنیس وود را کانالیزه می کنم. :

هر نقشه این را نشان می دهد … اما آن را نشان نمی دهد، و هر نقشه ای آنچه را که اینگونه نشان می دهد را نشان می دهد … اما دیگر را نه راه. این نه تنها اجتناب ناپذیر است، بلکه دقیقاً به دلیل این انتخاب علاقه مند است – این انتخاب کلمه یا علامت یا جنبه ای از جهان برای بیان یک نکته — که نقشه فعال می شود.

جنبه انتخاب شده توسط این نقشه‌های محله، تقویت است—نسخه Mastodon یک بازتوییت. یکی از نقشه‌ها بر روی نمونه انتخاب شده که در جدول زمانی صفحه اصلی ظاهر می شود. افرادی را نشان می‌دهد که به آن نمونه تعلق دارند و افرادی را که در نمونه‌های مشابه یا متفاوت هستند، افزایش می‌دهند.

نقشه دیگر بزرگ‌نمایی می‌کند برای نشان دادن روابط تقویت کننده در بین تمام مواردی که در جدول زمانی خانه ظاهر می شوند. اگر این نما شامل افراد باشد، خوانا نخواهد بود، بنابراین برای تمرکز بر روابط سرور به سرور، آنها را حذف می کند.

این نقشه‌ها مجموعه‌ای از ابزارها را نشان می‌دهند (یا همانطور که دنیس وود تأکید می‌کند، “باز ارائه می‌کنند”). آنها موارد اصلی را که هیچ کس به آنها پاسخ نمی دهد حذف می کنند، و همچنین پاسخ ها را حذف می کنند تا بر تقویت روابط تمرکز کنند. در مورد پاسخ ها چطور؟ این یک نقشه متفاوت خواهد بود، نقشه ای که کشیدن آن نیز ممکن است جالب باشد.

مهاجرت ابرها هنوز دردناک است

در همین حال، من نقشه دیگری را برای نمایش برچسب هایی که در نتایج جستجوی برچسب Mastodon ظاهر می شوند، همراه با حساب هایی که از آن برچسب ها استفاده می کنند، ارائه کرده ام. امروز زمانی که من به دنبال دیدگاه هایی در مورد بخش ۲۳۰ قانون نجابت ارتباطات بودم، ارزش خود را ثابت کرد. همانطور که احتمالاً متوجه شده اید، دادگاه عالی ایالات متحده در حال بررسی مجدد بخش ۲۳۰ است. درک من از موضوع فعلی نبود، می خواستم آن را تازه کنم، و به ویژه می خواستم آزمایش کنم که آیا Mastodon می تواند جایگزین مفیدی برای جستجوی وب معمولی باشد یا خیر. .

یک هزینه ای که Mastodon ارائه می دهد: جستجوی ابزارهایی که از تگ #Section230 استفاده می کنند. در اینجا دو روش برای ترسیم نتایج آن جستجو وجود دارد.

section230

در سمت چپ یک نمای معمولی Mastodon وجود دارد: فهرستی از ابزارهایی که با پرس و جو مطابقت دارند. در این مورد، مقاله ای که من در نهایت می خواستم بخوانم، در آن لیست به نظر می رسد. toot که اعلام کرد از Markup، “اتاق خبری غیرانتفاعی که بررسی می‌کند چگونه موسسات قدرتمند از فناوری برای تغییر جامعه ما استفاده می‌کنند.” مقاله، بخش ۲۳۰ یک دیوار باربر است — آیا فرو می‌رود؟، بخشی از گفتگو با دو محقق حقوقی را که من می‌دانم راهنمای قابل اعتمادی برای مسائل مربوط به شبکه هستند، رونویسی می‌کند.

در سمت راست، کاوشگر برچسب Mastodon مبتنی بر Steampipe من است. با کار با همان داده‌ها، مقاله The Markup را به گونه‌ای ظاهر کرد که بلافاصله توجه من را جلب کرد. اولین چیزی که توجه من را جلب کرد ترکیب دو تگ بود: #section230 و #scotus. از آنجایی که علاقه دیوان عالی به بخش ۲۳۰ چیزی است که چرخه اخبار فعلی را هدایت می کند، من می خواستم از دانشمندان حقوقی واجد شرایط برای بحث در مورد علاقه دادگاه به بخش ۲۳۰ بشنوم. بنابراین پیوند برچسب نقطه عطفی بود.

Kotlin 1.9.0 دارای نسخه بتا کامپایلر پیشرفته K2 است

نقشه دو گره را نشان می‌دهد که به هر دو #section230 و #scotus متصل می‌شوند. چگونه بین آنها انتخاب کردم؟ آشنایی قبلی من با The Markup باعث شد روی آن گره کلیک کنم و از نمونه Mastodon Markup بازدید کنم. مقاله را بخوانید.

اگر در آن زمان The Markup را دنبال می کردم، همانطور که اکنون هستم، احتمالاً مقاله را در لیست اخبار که من حساب The Markup را به آن اختصاص داده ام. اما این تجربه جستجوی تگ #section230 را تغییر نمی داد. نمودار رابطه با فرمول بندی مجدد نتایج آن جستجو کار می کند. برای برجسته کردن دو جنبه از فهرست نتایج: افراد (یا حساب‌ها) و برچسب‌ها، متن ابزارهای حاوی برچسب و تصاویر موجود در آن برچسب‌ها را حذف می‌کند. این تگ ها را با ترسیم فراوانی نسبی آنها در لیست نتایج، زمینه سازی می کند. و به هر گره برچسب پیوندی به یک نمودار جدید متمرکز بر آن تگ متصل می کند.

این “انتخاب علاقه مند” نقشه را قادر می سازد تا کار خود را انجام دهد: پیدا کردن حساب هایی که از برچسب های داده شده استفاده می کنند. مانند یک گره تگ، یک گره حساب پیوندی را ارائه می دهد – در این مورد، به صفحه اصلی Mastodon حساب. همچنین شرح حساب را با استفاده از خاصیتی که هنگام شناور کردن گره ظاهر می شود، گزارش می دهد. بنابراین اگر با The Markup آشنا نبودم، می‌توانستم توضیحات آن را بدون ترک نمودار فاش کنم. در اینجا کوئری است که آن ویژگی را به گره اضافه می کند.

select
  note
from 
  mastodon_search_account
where 
  query = 'https://mastodon.themarkup.org/@themarkup'

+---------------------+
| note                |
+---------------------+
|  Watching Big Tech. |
+---------------------+

این پرسش در جستار دیگری جاسازی شده است که به دو افزونه Steampipe می پیوندد: یکی که API Mastodon را می پوشاند. و دیگری که فیدهای RSS را جستجو می کند. به این دلیل که همانطور که در Mastodon، Steampipe و RSS اشاره شد، فیدهای RSS که Mastodon برای برچسب‌ها ارائه می‌کند، نتایج موجود از API اصلی را غنی می‌کند.

3 کلید برای تحقق دموکراسی سازی داده ها

فعال کردن SQL برای پرس و جو از APIهای متنوع به روشی رایج، یکی از ابرقدرت‌های اصلی Steampipe است. فعال کردن چنین پرس‌و‌جوهایی برای تشکیل گره‌ها و لبه‌های نمودارهای رابطه یکی دیگر از موارد است. با استفاده از این دو ابرقدرت، نقشه‌هایی را فعال می‌کنند که موارد مفید را انتخاب می‌کنند، موارد غیر مفید را حذف می‌کنند و بنابراین اطلاعات را برای یک هدف معین «باز ارائه می‌کنند».

این مجموعه:

  1. خودمختاری، اندازه بسته، اصطکاک، هواکش و سرعت
  2. Mastodon، Steampipe و RSS
  3. مرور fediverse
  4. یک پایانه بلومبرگ برای Mastodon
  5. Mastodon UX خود را ایجاد کنید
  6. لیست ها و افراد موجود در Mastodon
  7. چند نفر در فید Mastodon من نیز امروز توییت کردند؟
  8. نشانی‌های اینترنتی Mastodon واجد شرایط نمونه
  9. نمودارهای رابطه ماستودون
  10. کار با لیست های Mastodon
  11. تصاویری که مضر تلقی می شوند (گاهی اوقات)
  12. نقشه برداری فدیورس وسیع تر
  13. پروتکل‌ها، APIها و قراردادها
  14. اخبار در fediverse
  15. نقشه برداری از افراد و برچسب ها در Mastodon
  16. تجسم نظارت سرور Mastodon
  17. جدول زمانی Mastodon برای تیم ها
  18. افزونه Mastodon اکنون در Steampipe Hub در دسترس است