۳۰ شهریور ۱۴۰۳

Techboy

اخبار و اطلاعات روز تکنولوژی

آیا هوش مصنوعی می تواند جایگزین معماران ابری شود؟

سیستم های هوش مصنوعی هر روز چشمگیرتر می شوند. هوش مصنوعی امروزی می‌تواند وظایف بسیاری از کارکنان اطلاعات را خودکار کند، بنابراین کسانی که در مشاغل ابری مشغول به کار هستند نگران هستند که آنها نفر بعدی هستند.

سیستم های هوش مصنوعی هر روز چشمگیرتر می شوند. هوش مصنوعی امروزی می‌تواند وظایف بسیاری از کارکنان اطلاعات را خودکار کند، بنابراین کسانی که در مشاغل ابری مشغول به کار هستند نگران هستند که آنها نفر بعدی هستند.

همانطور که چند بار در این وبلاگ اشاره کردم، از ابتدای کارم با هوش مصنوعی کار کرده و در مورد آن آموزش می‌دهم. این موضوع بیشتر علاقه من به رایانش ابری را برانگیخت زیرا هوش مصنوعی تا زمانی که «ابر» به وجود آمد از نظر اقتصادی مقرون به صرفه یا قابل دسترسی نبود.

علاقه به هوش مصنوعی و کاربردهای آن حدود پنج سال پیش افزایش یافت. سپس همه‌گیری رخ داد و برخی از بودجه‌ها به مهاجرت سریع ابرها تغییر یافت. اکنون که همه چیز به حالت عادی بازگشته است، هوش مصنوعی بازگشته است. بیشتر شرکت‌ها امکانات اساسی هوش مصنوعی را درک می‌کنند و به دنبال این هستند که این فناوری را برای کسب‌وکار خود به سلاح تبدیل کنند.

تکنولوژی در طول مسیر بسیار چشمگیرتر شد. برای مثال، هوش مصنوعی مولد با ظهور سرویس‌های هوش مصنوعی از جمله ChatGPT< از پایان‌نامه‌های دکترا به واقعیتی در دسترس و رایگان تبدیل شد. /a>.

هوش مصنوعی مولد نوعی هوش مصنوعی است که بر اساس داده‌های ورودی و الگوهای آموخته شده، خروجی‌های جدید و منحصربه‌فردی مانند متن، تصویر یا صدا تولید می‌کند. این می تواند شامل کارهایی مانند تولید متن، ترکیب تصویر و ترکیب موسیقی باشد.

طیف گسترده ای از ورودی ها را می توان از طریق یک ربات چت یا یک API ایجاد کرد که منجر به یک پاسخ چشمگیر می شود. پاسخ‌ها به قدری چشمگیر است که من از روزنامه‌نگارانی که در حال نوشتن داستان‌هایی در مورد هوش مصنوعی هستند، تماس گرفته‌ام. این سوالی است که در ۲۰ سال گذشته شنیده بودم اما اکنون یک پیچش مدرن وجود دارد. کالج ها و دانشگاه ها نگرانی های جدیدی در مورد استفاده دانشجویان از ChatGPT یا خدمات مشابه برای نوشتن مقاله برای آنها دارند. هوش مصنوعی خروجی هایی ایجاد می کند که سیستم های تشخیص سرقت علمی نمی توانند به سرعت آن را شناسایی کنند زیرا سرقت ادبی نیست.

معماری های بدون سر و سیستم های ترکیب پذیر چیست؟

نگرانی های اخلاقی و سوگیری هوش مصنوعی می تواند از انواع خاصی از داده های یادگیری پدید آید. آیا این سوگیری ها باعث عواقب منفی ناخواسته می شود، مانند یک الگوی خودکار که وام به گروه های خاصی از مردم را رد می کند؟

من سؤالات اصلی زیر را می‌شنوم: چه نوع وظایف انسانی را اکنون یا به زودی می‌توان جایگزین هوش مصنوعی کرد؟ آیا باید در حال برنامه ریزی برای تغییر شغل به شغلی باشم که هوش مصنوعی نتواند آن را خودکار کند؟ آیا معمار محاسبات ابری، توسعه دهنده ابر، مهندس عملیات ابری، مهندس توسعه، رهبر پروژه ابری و غیره بودن امن است؟ این عناوین شغلی اکثر شماست که این مقاله را می خوانید. آیا شما در معرض خطر هستید؟

من فکر می‌کنم واقعیت این است که ما در راه جایگزینی بسیاری از وظایف انسانی با اتوماسیون مبتنی بر هوش مصنوعی هستیم. این همان چیزی است که با پیشرفت فناوری اتفاق می افتد و چیز جدیدی نیست. فناوری به همین دلیل است که دیگر ده ها نفر در یک مزرعه برای چیدن محصولات در پاییز نداریم. می‌توانیم بدون تعامل با انسان، از سوپرمارکت خارج شویم. ماشین‌ها و کامیون‌های ما می‌توانند خودشان رانندگی کنند.

یک چیزی که من از آن ناامید شده ام این است که چگونه کل فرآیند طراحی و استقرار فناوری اطلاعات فاقد اتوماسیون مفید است. مطمئناً، ما هزاران ابزار، فرآیندها، روش‌شناسی‌ها و سایر دارایی‌ها را برای سرعت بخشیدن به سفر خود به معماری و استقرار ابری بهینه داریم. با این حال، آنها تصمیمات حیاتی برای معماران نمی گیرند. معماری ابر معمولاً باید از طریق تحلیل و قضاوت عمیق تعیین شود که فقط از طریق تجربه به دست می آید. مهمتر از آن، خلاقیت و نوآوری هنوز مورد نیاز است – چیزهایی که انسان ها روی میز می آورند.

Kinetica LLM خود را برای پرس و جوهای SQL با استناد به نگرانی های امنیتی و حفظ حریم خصوصی ارائه می دهد

البته، انسان ها اشتباهات معماری زیادی مرتکب می شوند، مانند انتخاب پلت فرم، ابزار و خدمات اشتباه. انسان ها معماری هایی ایجاد می کنند که به طور کامل بهینه نشده اند و نمی توانند ارزشی را به کسب و کار برگردانند. من اخیراً به آن مشکل پرداختم.

اگر ایجاد راه حل را به هوش مصنوعی واگذار کنیم، شاید تصمیمات بهتری بگیریم. تصور کنید که سیستم هوش مصنوعی داده های آموزشی داشته باشد که به طور همزمان دانش هزاران معمار ابر خوب را منعکس کند. چنین سیستم هوش مصنوعی می تواند به طور موثر آن دانش را به راه حل هایی بر اساس الزامات تجاری و فناوری ارائه شده پردازش کند. ممکن است پاسخ‌های نهایی مورد نیاز برای ساختن چیزی را به شما ندهد، اما می‌تواند به اندازه‌ای نزدیک شود که بتواند مقدار زیادی از کار و اشتباهات احتمالی را حذف کند.

محتمل ترین مسیر این است که ابزارهای تاکتیکی هوش مصنوعی همچنان ظاهر می شوند. این ابزارها بر حوزه‌های معماری خاصی مانند طراحی شبکه، طراحی پایگاه داده، انتخاب پلتفرم، طراحی بومی ابری، امنیت، حاکمیت، استفاده از کانتینرها و غیره تمرکز خواهند کرد. امروزه به این دلیل که این ابزارها از داده‌های تقریباً کاملی بهره می‌برند و آن ضعف‌های آزاردهنده انسانی که برخی از طراحی‌های معماری – احساسات و عواطف – را هدایت می‌کنند، ندارند. البته، برخی از این ابزارهای هوش مصنوعی امروزه وجود دارند (در مورد ابزار خود به من نگویید) و به سمت این ایده آل پیش می روند. با این حال، سودمندی آنها بسته به کار متفاوت است.

4 گواهینامه ابری که به شما کمک می کند متمایز شوید

ابزارهای هوش مصنوعی تاکتیکی همچنان باید توسط افراد آگاه استفاده شود که می‌دانند چگونه سؤالات درست بپرسند و طرح‌ها و توصیه‌هایی را که ابزار تولید می‌کند تأیید کنند. اگرچه ممکن است افراد کمتری برای طراحی اجزای تاکتیکی یک معماری ابری بزرگ نیاز داشته باشند، اما این فرآیند احتمالاً همه انسان ها را از بین نخواهد برد. به یاد داشته باشید، بسیاری از این اشتباهات به این دلیل رخ می دهند که شرکت ها در یافتن متخصصان ابر ماهر با مشکل مواجه هستند. ابزارهای هوش مصنوعی تاکتیکی نیز ممکن است با همگام سازی بهتر تقاضا و عرضه استعدادها به رفع این مشکل کمک کنند.

پیش‌بینی چگونگی پیشرفت این امر آسان است، و هیچ چیز خارق‌العاده‌ای نیست. ابزارهای طراحی، توسعه و استقرار تکامل خواهند یافت. آنها ارزش و سودمندی بیشتری را ارائه می دهند. افراد کمتر ممکن است به طور کلی مورد نیاز باشد، اما این ابزارها به اپراتورهای با استعداد نیاز دارند تا به درستی کار کنند. آنها عمدتاً بر روی طراحی تاکتیکی اجزای معماری ابری مانند شبکه و امنیت تمرکز خواهند کرد.

بنابراین، ما هنوز باید به انسان‌هایی مانند شما واقعاً برای ساخت راه‌حل‌های ابری سالم تکیه کنیم. مشکلات کوچک‌تر ممکن است راه‌حل‌های هوش مصنوعی داشته باشند، اما مشکل بزرگ‌تر خودکارسازی شاعرانه معماری‌های ابری همچنان مشکلی است که هنوز حل نشده است.

من گمان می‌کنم که برای مدتی هنوز به معماران ابر انسانی و طراحان راه‌حل نیاز داریم تا همه اینها را جمع آوری کرده و اطمینان حاصل کنیم که راه‌حل‌های بهینه‌سازی شده‌ای را به کار می‌گیریم که بیشترین ارزش را به کسب‌وکار برمی‌گرداند. من نمی‌دانم که این چیزی است که می‌توان آن را کاملاً با هوش مصنوعی جایگزین کرد، اما توهمی ندارم که برای همیشه بعید است.

اما بیایید از ChatGPT بپرسیم: “آیا هوش مصنوعی جایگزین معماران رایانش ابری خواهد شد؟”

موافقم.