۳۰ شهریور ۱۴۰۳

Techboy

اخبار و اطلاعات روز تکنولوژی

مدل جدید اشتراک جاوا Oracle با هزینه بسیار بیشتر: Gartner

در ژانویه، Oracle اشتراک Java SE و Java SE Desktop را با اشتراک جدید Java SE Universal جایگزین کرد که به‌جای هر پردازنده یا به‌ازای هر کاربر نام‌گذاری شده به‌علاوه معیار، هزینه‌های شرکت را بر اساس معیارهای هر کارمند محاسبه می‌کند.

در ژانویه، Oracle اشتراک Java SE و Java SE Desktop را با اشتراک جدید Java SE Universal جایگزین کرد که به‌جای هر پردازنده یا به‌ازای هر کاربر نام‌گذاری شده به‌علاوه معیار، هزینه‌های شرکت را بر اساس معیارهای هر کارمند محاسبه می‌کند.

بر اساس یک مقاله تحقیقاتی از شرکت تحقیقات بازار Gartner، مدل جدید مجوز اشتراک جاوا Oracle می‌تواند برای مشتریان فعلی و جدید هزینه بیشتری داشته باشد.

در ۲۳ ژانویه، Oracle اشتراک سابق Java SE و Java SE Desktop خود را با اشتراک جدید Java SE Universal که مدل مجوز را به معیاری برای هر کارمند از مجوزهایی تغییر می‌دهد که بر اساس تعداد نام‌گذاری شده کاربر و تعداد پردازنده بود. تغییر قیمت به ازای هر کارمند بلافاصله باعث نگرانی در بین مشتریان جاوا شد.

غول نرم افزار کاربر نامگذاری شده را تعریف می کند به عنوان فردی که توسط یک شرکت مجاز به استفاده از برنامه هایی است که بر روی یک سرور واحد یا چند سرور نصب شده اند، صرف نظر از اینکه فرد به طور فعال از برنامه ها در هر زمان خاص استفاده می کند یا خیر. یک کاربر غیر انسانی نیز به عنوان یک کاربر نامگذاری شده به اضافه حساب می شود.

نحوه استفاده از ForkJoinPool در جاوا

شرکت هر پردازنده‌ای را که برنامه‌های اوراکل را اجرا می‌کند، حساب می‌کند. به عنوان یک “پردازنده” و این پردازنده ها به نوبه خود توسط کاربران داخلی یک شرکت قابل دسترسی هستند.

بر اساس گزارش گارتنر، انتظار می‌رود این تغییر در مدل صدور مجوز، هزینه اشتراک را افزایش دهد.

این گزارش می‌گوید: «هزینه اشتراک جهانی Java SE ممکن است بیشتر از اشتراک جاوا SE قدیمی و اشتراک جاوا SE Desktop به دلیل تأثیر معیار کارمندان باشد.

دانلودهای Eclipse Java سر به فلک کشیده

gartner oracle java

این گزارش توضیح داد که تغییر به معیار کارمند می‌تواند هزینه‌های بالاتری را برای شرکت‌ها ایجاد کند، زیرا اشتراک جدید Java SE Universal مستلزم صدور مجوز برای همه کارکنان یک سازمان است، صرف نظر از اینکه از Oracle استفاده می‌کنند یا خیر.

Oracle همچنین هر کارمند، پیمانکار و نماینده موقت را به عنوان بخشی از معیار کارمندان حساب می‌کند.

اشتراک در طرح جدید جهانی ۱۵ دلار برای هر کارمند در ماه است در مقایسه با ۲.۵۰ دلار به ازای هر کاربر نامگذاری شده به اضافه/دسکتاپ در ماه، و ۲۵ دلار برای هر پردازنده در ماه.

Oracle از معیار کارمندان در مدل‌های صدور مجوز حتی برای سایر محصولات از جمله E-Business Suite، PeopleSoft و برنامه‌های Fusion Cloud مانند HCM (مدیریت سرمایه انسانی) پیروی می‌کند.

C++ همچنان در شاخص محبوبیت زبان می درخشد

Oracle برای پیگیری جدی انطباق با مجوز

شرکت تحقیقات بازار از Oracle انتظار دارد که مطابق با مجوز را به شدت دنبال کند.

در این گزارش آمده است: «طبق تعاملات مشتریان گارتنر، اوراکل به طور فعال سازمان‌ها را هدف قرار می‌دهد – هم مشتریان فعلی اوراکل و هم آن‌هایی که هیچ محصولی از اوراکل ندارند – در مورد سازگاری با جاوا، و تیم جهانی مجوز جاوا خود را برای اجرای انطباق مستقر می‌کند.

طبق گفته گارتنر، برای سال تقویمی ۲۰۲۲، ۵۲ درصد از انطباق نرم‌افزار اوراکل و تعاملات مرتبط با ممیزی بر Oracle Java متمرکز شده است.

شرکت تحقیقات بازار افزود، مشخص نیست که شرکت‌هایی که از اشتراک قدیمی جاوا استفاده می‌کنند، از نظر هزینه‌های تمدید و زمان تمدید انتظار چه چیزی را می‌توانند داشته باشند.