۳۰ شهریور ۱۴۰۳

Techboy

اخبار و اطلاعات روز تکنولوژی

چه زمانی شیفتگی محاسبات ابری محو خواهد شد؟

در برخی مواقع، فضای ابری در تمام فناوری اطلاعات ایجاد می‌شود - تنها یک بلوک دیگر از نحوه خودکارسازی کسب و کار ما. دلیل بیشتر این است که بار اول آن را درست انجام دهید.

در برخی مواقع، فضای ابری در تمام فناوری اطلاعات ایجاد می‌شود – تنها یک بلوک دیگر از نحوه خودکارسازی کسب و کار ما. دلیل بیشتر این است که بار اول آن را درست انجام دهید.

رایانش ابری به کسب‌وکارها این امکان را می‌دهد تا بر شایستگی‌های اصلی خود تمرکز کنند و بدون نگرانی در مورد زیرساخت فناوری اطلاعات، عملیات خود را افزایش دهند. این تقریباً همان برداشتی است که سالها پیش داشتیم. اکنون که رایانش ابری بیش از ۲۰ سال از عمر خود می گذرد (بسته به اینکه از چه کسی بپرسید)، آیا علاقه به این فناوری “روند” باقی خواهد ماند؟

من در مورد توانایی رایانش ابری در ارائه ارزش به کسب و کارها یا فناوری سالم و قابل دوام بودن صحبت نمی‌کنم—که همیشه باید توجه را جلب کند. اما آیا صنعت همچنان در مورد رایانش ابری به عنوان یک مفهوم جالب صحبت می کند؟ آیا هنوز چیزی است که بیشتر شرکت ها، مطبوعات فناوری و تحلیلگران باید به دقت دنبال کنند؟

این یک سوال منصفانه با توجه به سایر گرایش‌های فناوری در صنعت فناوری اطلاعات است، مانند مشتری/سرور، یکپارچه‌سازی برنامه‌های کاربردی سازمانی، تجارت به کسب‌وکار، اشیاء توزیع‌شده، معماری سرویس‌محور و سپس رایانش ابری. من با خوشحالی بیشتر این امواج را سوار کردم.

OpenAI Rockset را برای بهبود پردازش زمان واقعی داده ChatGPT خریداری می کند

همه این مفاهیم هنوز وجود دارند، شاید در مقیاسی بزرگتر از زمانی که منافع عمومی داغ بود. با این حال، این روزها چندان مورد بحث قرار نمی‌گیرند، زیرا سایر گرایش‌های فناوری سرفصل‌های بیشتری را به خود اختصاص داده‌اند، مانند محاسبات ابری و هوش مصنوعی.

بنابراین، آیا در آینده باید علاقه بیشتری به محاسبات ابری داشته باشد، علاقه کمتری داشته باشد یا تقریباً مشابه؟

از یک طرف، رایانش ابری در حال استانداردتر شدن است، و به جرأت می‌توانم بگویم کالایی می‌شود، به طوری که اکثر ارائه‌دهندگان ابر خدمات و قابلیت‌های مشابه رقبای خود را ارائه می‌دهند. این بدان معناست که کسب و کارها دیگر نیازی به صرف زمان و منابع زیادی برای ارزیابی ارائه دهندگان مختلف ندارند.

در آن روز، زمان زیادی را صرف صحبت در مورد مزایای ذخیره سازی ابری در یک ارائه دهنده نسبت به ارائه دهنده دیگر کردم. همینطور برای پایگاه داده ها، هوش مصنوعی و امنیت. این روزها، تقریباً همه سرویس‌های ابری عمومی کارهای مشابهی را به خوبی انجام می‌دهند، البته به روش‌های کمی متفاوت و با قیمت‌های کمی متفاوت.

DBOS: راه بهتری برای ساخت برنامه ها؟

امروزه، قرار دادن یک ارائه دهنده ابر در مقابل دیگری، که روشی متداول برای جلب علاقه در گذشته بود، به اندازه چند سال پیش قانع کننده نیست. اگر همه ارائه دهندگان رایانش ابری در ارائه خدمات اصلی فناوری اطلاعات مانند ذخیره سازی، محاسبات، هوش مصنوعی، پایگاه های داده و غیره کار نسبتا خوبی انجام دهند، اکنون در مورد چه چیزی صحبت می شود؟

از سوی دیگر، محاسبات ابری به لطف ظهور فناوری‌ها و قابلیت‌های جدید می‌تواند هیجان‌انگیزتر شود. ارائه‌دهندگان ابر اکنون خدمات پیشرفته‌تر هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی مانند هوش مصنوعی مولد را ارائه می‌کنند. در واقع، اگر برای پلتفرم‌های رایانش ابری نبود، هیجان در مورد هوش مصنوعی مولد اتفاق نمی‌افتاد. بخش عمده ای از ظهور هوش مصنوعی مولد به دنبال ظهور ابر نیز می باشد. این ممکن است موج دیگری از هیجان و هیاهو در مورد محاسبات ابری ایجاد کند.

به طور مشابه، ارائه‌دهندگان ابری به طور فزاینده‌ای قابلیت‌های محاسباتی لبه را ارائه می‌کنند که به کسب‌وکارها اجازه می‌دهد داده‌ها را نزدیک‌تر به منبع پردازش کنند، تأخیر را کاهش می‌دهند و عملکرد را بهبود می‌بخشند. اگرچه بسیاری چند سال پیش پیش‌بینی کردند که محاسبات لبه جایگزین رایانش ابری می‌شود، اما بیشتر یک رابطه همزیستی است. مانند هوش مصنوعی مولد، محاسبات لبه باعث افزایش علاقه به رایانش ابری می شود.

دستیار کدنویسی GitHub Copilot AI تابستان امسال عرضه می شود

پایداری نیز اخیراً علاقه بیشتری را به رایانش ابری برانگیخته است. ارائه‌دهندگان ابری سرمایه‌گذاری زیادی روی انرژی‌های تجدیدپذیر و برنامه‌های جبران کربن می‌کنند که به کسب‌وکارها این امکان را می‌دهد تا ردپای کربن خود را کاهش دهند و به اهداف پایداری خود برسند. همچنین، فضای ابری به سادگی سبزتر از روش‌های سنتی‌تر، در محل، DIY است.

من گمان می‌کنم که مفهوم “رایانش ابری” در نهایت خود را در فضای فناوری اطلاعات قرار خواهد داد، و ما آن را به عنوان یک ایده مجزا کمتر و کمتر مورد بحث قرار خواهیم داد. این واقعیت که قبلاً این اتفاق نیفتاده است، من را شگفت زده می کند، با توجه به اینکه صنعت IT چقدر ADD است. شاید به این دلیل است که شرکت‌ها برای درست کردن این فناوری زمان زیادی طول می‌کشند. انبوهی از اشتباهات انجام شده در چند سال گذشته به خوبی مستند شده است و علاقه فعلی به رایانش ابری می تواند بیشتر به درک فناوری هایی باشد که برای اولین بار به درستی استفاده شده است.