۲۹ شهریور ۱۴۰۳

Techboy

اخبار و اطلاعات روز تکنولوژی

چگونه برای متاورس آماده شویم

چه شرکت‌ها بخواهند به سمت ماوراءالنهر جهش کنند یا نوک انگشتان پا، باید تصمیم بگیرند که کدام یک از این فناوری‌های کلیدی با استراتژی‌های تجاری آنها همسو است.

چه شرکت‌ها بخواهند به سمت ماوراءالنهر جهش کنند یا نوک انگشتان پا، باید تصمیم بگیرند که کدام یک از این فناوری‌های کلیدی با استراتژی‌های تجاری آنها همسو است.

آیا در دهه ۱۹۹۰ شاهد رشد متاورژن مشابه شبکه جهانی وب خواهیم بود؟ یک منبع نشان می‌دهد که در سال ۱۹۹۴ کمتر از ۳۰۰۰ وب‌سایت وجود داشت، اما فقط پنج وب‌سایت سال‌ها بعد، بیش از ۳ میلیون نفر وجود داشت، و “در وب” بودن برای بسیاری از مشاغل ضروری بود.

رشد اینترنت در دهه ۱۹۹۰ توسط تغییرات سریع تکنولوژیکی، انتظارات مشتریان رو به رشد، و مدل‌های کسب‌وکار در حال تکامل، از جمله عوامل دیگر، تقویت شد. این نیاز به یک تغییر اساسی در عملکردهای فناوری اطلاعات داشت و در طول دو دهه گذشته تقریباً همه مشاغل برای حلال ماندن به توسعه نرم افزار، یکپارچه سازی، داده ها، تجزیه و تحلیل، تجربه مشتری، اتوماسیون و قابلیت های تجارت الکترونیک نیاز داشتند.

سوال این است که کدام کسب و کارها برای حمایت از متاورس به تحولی مشابه نیاز دارند؟ که باید از فناوری‌های اساسی مانند واقعیت افزوده، واقعیت مجازی و توکن‌های غیرقابل تعویض (NFTs)؟ و در چه بازه زمانی؟

اگر یک شرکت ابری یا فناوری هستید یا یک تجارت الکترونیکی یا کسب و کار سرگرمی در مقیاس بزرگ دارید، به احتمال زیاد در حال حاضر تیم هایی دارید که در حال ساخت یا نوآوری فناوری های مورد نیاز برای متاورس هستند. اما حتی صنایعی که سرعت پذیرش فناوری‌های جدید، از جمله مراقبت‌های بهداشتی، تولید، ساخت‌وساز، یا آموزش، کندتر هستند، باید استراتژی‌ها و زمان‌بندی‌های خود را به‌عنوان آماده‌ی فراجهت در نظر بگیرند.

این سؤال پیش می‌آید که چه فناوری‌هایی به کسب‌وکارها کمک می‌کنند تا برای حمایت از متاورس آماده شوند. انتخاب ها به اهداف تجاری بستگی دارد. بسیاری از شرکت‌های فناوری، تجارت الکترونیک، سرگرمی و صنعتی زیرساخت‌ها و تجربیات را برای حمایت از متاورس ایجاد می‌کنند و برای دستیابی به این اهداف به زیرساخت‌ها، دستگاه‌های کاربر، نرم‌افزار و پشته هوش مصنوعی نیاز دارند. دیگران تولیدکنندگان محتوا یا شرکت‌کنندگان در یک یا چند فراجهت خواهند بود و به محتوا، تجارت و استراتژی‌های داده انعطاف‌پذیر نیاز دارند.

زیرساخت و شبکه های مقیاس پذیر

سازمان‌های توسعه‌دهنده فناوری و پلت‌فرم‌های متاورس باید زیرساخت و عملکرد شبکه، مقیاس‌پذیری و الزامات امنیتی را در نظر بگیرند. برای مثال، یک جریان واقعیت مجازی ۴K به سرعت دانلود ۵۰۰ مگابیت در ثانیه، و سرویس های متاورس باید شبکه های خود را برای پشتیبانی از تعداد کاربران فعال مقیاس کنند. کاربردهای صنعتی و سایر مواردی که بر ایمنی انسان تأثیر می گذارند باید عوامل تأخیر را نیز در نظر بگیرند.

Google Project IDX هوش مصنوعی را به محیط‌های توسعه میزبان ابری می‌آورد

کسب و کارها چگونه می توانند برای این مقیاس برنامه ریزی کنند؟ رام ایر، استراتژیست ارشد Akamai، می‌گوید: «پلت‌فرم‌های توزیع‌شده با فناوری محاسبات لبه‌ای بسیار مقیاس‌پذیر و ایمن، نیازی حیاتی برای کسب‌وکارهایی است که به دنبال استفاده از متاورزها هستند، زیرا لبه در حال حاضر نقشی در پردازش و ارائه نرخ‌های بالای محتوای شخصی‌سازی شده دارد. زمان واقعی با تاخیر بسیار کم.”

نادیر علی، مدیر عامل Inpixon، موافق است و می‌افزاید: «قابلیت‌های محاسباتی مبتنی بر دستگاه و لبه‌ای که به سرورهای اولیه یا ابری متکی نیستند، ایجاد برنامه‌های جدید در متاورس را ممکن می‌سازد. مثال دیگر فناوری امکان اتصال بی سیم است. زیرساخت شبکه سیمی و بی سیم با پهنای باند بالا، سرعت بالا، ایمن و بی سیم نیز برای بسیاری از برنامه های متاورس مورد نیاز خواهد بود.

AR، VR، و دستگاه‌های در حال ظهور

متاورس مترادف با تجربیات AR و VR است. اما هر وسیله ای که دنیای فیزیکی و دیجیتالی را با ورودی های حسی و خروجی های بصری به هم متصل کند، امکان پذیر است. فناوری‌های دیگر عبارتند از ناوبری با انگشت نوری، ساعت‌ها برای متاورس، و سایر مدهای پوشیدنی.

دستگاه‌های جدید برای بهبود ورودی‌های حسی دیداری، شنیداری و فیزیکی به پیشرفت‌هایی در نرم‌افزار، پردازش داده‌ها و یادگیری ماشین نیاز دارند.

آناند سریواتسا، مدیر عامل توبی، می‌گوید: «متافوره فرصتی برای فراتر رفتن کامل‌تر از محدودیت‌های فیزیکی ما فراهم می‌کند. فن آوری هایی مانند ردیابی چشم نقش مهمی در کمک به کاهش نیاز به محاسبات و قدرت شبکه ایفا می کند، که برای ارائه محیط های مجازی واقعی و همهجانبه مورد نیاز است. ردیابی چشم همچنین به کاربران کمک می‌کند تا زمانی که در دنیای دیجیتال هستند توجه و قصد خود را به روش‌های واقعی‌تر بیان کنند.»

Ofir Zuk، یکی از بنیانگذاران و مدیر عامل دیتاگن، اضافه می کند: “با AR/VR به عنوان رسانه اصلی آن، بیشتر نوآوری هایی که در متاورس شاهد خواهیم بود از حوزه بینایی کامپیوتری حاصل می شود. این به حجم زیادی از داده های آموزشی هدفمند و واقعی بستگی دارد.”

بنابراین، توسعه برنامه‌ها و محتوا برای متاورس مستلزم بررسی AR، VR، و سایر فناوری‌های دستگاه‌های نوظهور است و فراتر از تجربه‌های وب و تلفن همراه امروزی است.

دیتاوپ های قوی و قابلیت های یکپارچه سازی

اگر دستگاه‌های دیجیتالی انسانی این تجربه را فعال می‌کنند، و زیرساخت‌ها از تعامل در مقیاس فراجهانی پشتیبانی می‌کنند، این تجربه تا چه اندازه برای کاربران واقعی است که نوآوری و تمایز اصلی خواهد بود.

DBRX LLM منبع باز Databricks توانست Llama 2، Mixtral و Grok را شکست دهد.

برای شروع، سازمان‌ها به قابلیت‌های قوی داده‌ها نیاز دارند و مدل‌های یادگیری ماشین احتمالاً به تولید داده مصنوعی نیاز دارند. زوک ادامه می‌دهد، «کسب‌وکارهایی که به دنبال ایجاد امواج در فراجهان هستند، معمولاً با ایجاد یک خط لوله داده قوی شروع می‌کنند – با داده‌های مصنوعی به‌عنوان منبع اصلی محرک چرخه عمر توسعه».

بارت شوو، مبشر ارشد در Software AG، موافق است. از امسال و بعد از آن، رهبران شروع به درک ارزش متاورس خواهند کرد، اما اول، آنها باید در حال حاضر روی داده‌های بلادرنگ و تجزیه و تحلیل سرمایه‌گذاری کنند، زیرا هر دو برای موفقیت متاورس و دقت کلی آن بسیار مهم هستند. /p>

ایجاد فراجهان و دنیای مجازی فریبنده

با ورود داده ها، توسعه دهندگان، دانشمندان داده و متخصصان تجربه کاربری باید دنیای مجازی ایجاد کنند که کاربران را مجذوب خود کند.

تجارب اولیه وب قبل از CSS و جاوا اسکریپت را به خاطر دارید؟ حتی اگر بازی‌های ویدیویی، هالیوود و صنایع سرگرمی نسل‌ها تجربه استفاده از فناوری برای خلق تجربیات را دارند، توسعه جهان‌های بسیار تعاملی و مقیاس‌پذیر نیازمند نوآوری مداوم است.

تجارب مجازی برای پشتیبانی از همکاری اداری ممکن است به همان سطحی از پیچیدگی سرگرمی نیاز ندارد، اما ممکن است برای برنامه های کاری ترکیبی طولانی مدت مهم تر باشد. کنفرانس‌های مجازی و فراورده‌های آموزش عالی پیچیدگی‌های UX بیشتری دارند و احتمالاً در چند سال آینده شاهد تکامل سریعی خواهند بود. شرکت‌هایی مانند Gather، Teamflow، Virbela، و دیگران در فضای فناوری‌های دفتر مجازی رقابت می‌کنند. و قطعاً شاهد رقابت مایکروسافت، گوگل، فیس بوک، اپل، زوم و سایر شرکت های بزرگ فناوری هستند.

تولید، ساخت و ساز، شهر هوشمند، و سایر کاربردهای صنعتی فناوری های متاورس ممکن است از نظر فنی چالش برانگیزترین باشند اما فرصت های قابل توجهی را ارائه می دهند. برای اتصال سیستم‌های فیزیکی و مجازی، این فراجهان‌ها به جریان بی‌درنگ اینترنت اشیا، دوقلوهای دیجیتال و مدل‌های پیشرفته یادگیری ماشین نیاز دارند.

Gopikrishnan Konnanath، معاون ارشد Infosys و رئیس خدمات مهندسی و بلاک چین، می‌گوید: «به عنوان محیطی که داده‌ها را از دنیای فیزیکی جمع‌آوری و منتشر می‌کند تا آن‌ها را در دنیای مجازی نشان دهد، اینترنت اشیا ستون فقرات هر دو جهان است. . توسعه‌دهندگان باید اکوسیستم اشیاء متصل اینترنت اشیا را درک کنند و اینکه چگونه داده‌ها را برای ایجاد احساسات «شبیه واقعی» (بصری، شنیداری، تجربی) در آواتارهای متاورس جذب می‌کند.

Schouw اضافه می‌کند که «برنامه‌های متاورس می‌توانند برای شرکت تحول‌آفرین باشند، به‌ویژه با اینترنت اشیا و دوقلوهای دیجیتال که بازنمایی دیجیتالی موجودیت‌های دنیای واقعی هستند».

رمز ارزها، NFTها و بلاک چین

جهان‌های مجازی باید از حل هویت، تراکنش‌های مالی، قراردادهای هوشمند و مالکیت مواد پشتیبانی کنند. اینجاست که ارزهای دیجیتال، توکن‌های غیرقابل تعویض (NFTs)، و بلاک چین فناوری های کلیدی هستند.

Azure AI Studio: جعبه ابزار تقریباً کاملی برای توسعه هوش مصنوعی

به طور گسترده‌تر، یان کتلرز، مدیر عامل شرکت Venly، چندین فناوری‌های وب ۳.۰، از جمله ایجاد سازمان‌های مستقل غیرمتمرکز (DAOs)، نمایه های Web3 و اهمیت پلتفرم های اجتماعی. او می‌گوید: «هر کسب‌وکاری به یک ارائه‌دهنده کیف پول متمرکز یا غیرمتمرکز و یک استراتژی NFT نیاز دارد.

این اصطلاحات فنی زیادی است، اما این فناوری‌ها برای صنایع خرده‌فروشی برای ایجاد ویترین فروشگاه‌ها و سایر تجارت‌های قابل اعتماد در دنیای مجازی کلیدی هستند.

متاورس و NFTها در حال حاضر قابلیت‌های انقلابی را برای سازندگان محتوا، هنرها و توزیع سایر مالکیت‌های معنوی فراهم می‌کنند. جرمی هاول، معاون حساب‌های استراتژیک در رایت‌لاین، می‌گوید: «تکنولوژی تعبیه‌شده در متاورس، آزمایش در زمینه‌هایی مانند تأمین مالی، تولید، توزیع و بهره‌برداری از محتوای برند را برای کسب‌وکارها تشویق می‌کند. در حالی که متاورس جنبه‌های دنیای فیزیکی را تقلید می‌کند، کسب‌وکارها با پیشروی با نوآوری و استفاده از نقاط تعامل جدید خواهند درخشید.”

مدیریت چند متاورژن

در واقع یک اینترنت وجود دارد، حتی اگر چندین دستگاه، مرورگر، زبان برنامه‌نویسی، قالب‌های داده و سایر فناوری‌ها چالش‌های قابلیت همکاری ایجاد کنند. کمتر محتمل است که شاهد یک دنیای مجازی به اتفاق آرا با نام «متافوره» باشیم، اما امیدواریم که در نهایت به دنیاها و تجربیات محصور نخواهیم رسید.

ایر معتقد است که “کسب و کارها باید برای ارائه یک تجربه یکپارچه برای مصرف کنندگان در سراسر متاورژن های متعدد، نه فقط “متافوره” آماده شوند. “

امروزه دنیای بازی‌های ویدیویی تا حد زیادی اینگونه عمل می‌کنند. در بیشتر موارد، نمی‌توانید آواتار بازی‌های ویدیویی و ثروت بازی خود را به دنیای بازی‌های رقیب منتقل کنید، اما برای اینکه متاورس مورد قبول گسترده قرار گیرد، نیاز به ایجاد استانداردهایی در بسیاری از فناوری‌ها دارد.

سوال این است که با ادامه تکامل بسیاری از پلتفرم‌ها، چگونه کسب‌وکارها روی فناوری‌های متاورس سرمایه‌گذاری می‌کنند؟

پراساد جوشی، معاون ارشد مرکز راه‌حل‌های فناوری نوظهور Infosys، می‌گوید: «شرکت‌ها باید فناوری‌های AR، VR، و AI/ML را به همراه شبکه‌های ۵G قوی در فرآیندهای شرکت خود بکار گیرند، که به آنها امکان می‌دهد تجربه‌های فراجهانی فراگیرتر و پیچیده‌تر و بهره‌وری بالاتر ایجاد کنید.”

برخی از سازمان‌ها روی دیتااپ‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند، در حالی که برخی دیگر ارزهای دیجیتال و NFT را آزمایش می‌کنند. خبر خوب این است که فن‌آوران فرصت‌های زیادی برای آزمایش، نوآوری و ارائه با استفاده از فناوری‌های متاورس و وب ۳.۰ خواهند داشت.