۲۹ شهریور ۱۴۰۳

Techboy

اخبار و اطلاعات روز تکنولوژی

نقشه برداری کشف و وابستگی چیست؟

DDM پایگاه داده مدیریت پیکربندی را برای چند ابری، تغییرات زیرساختی و تغییرات مکرر برنامه ها نیرو می دهد.

DDM پایگاه داده مدیریت پیکربندی را برای چند ابری، تغییرات زیرساختی و تغییرات مکرر برنامه ها نیرو می دهد.

سعی کنید اطلاعات مربوط به توسعه، آزمایش، تولید، و محیط‌های بازیابی فاجعه در مرکز داده و ابرهای عمومی مانند AWS یا Azure را از IT بخواهید. این یک سوال ساده است، اما پاسخ دادن به آن به طور دقیق و بدون انجام حسابرسی وقت گیر برای بسیاری از بخش های عملیات فناوری اطلاعات دشوار است.

مدیریت پیکربندی سرویس یک هسته اصلی است ITIL (کتابخانه زیرساخت فناوری اطلاعات) تمرین مدیریت و CMDB (پایگاه داده مدیریت پیکربندی) انبار داده ای است که اطلاعات مربوط به دارایی های فناوری اطلاعات را ذخیره می کند. وظیفه IT بارگیری و نگهداری CMDB با اطلاعات دقیق، به روز و جامع است. حفظ CMDB یک چالش مهم برای سازمان‌هایی است که ردپای بزرگ فناوری اطلاعات دارند یا با استفاده از اتوماسیون های CI/CD را برای استقرار برنامه ها و IaC (زیرساخت به عنوان کد) برای پیکربندی زیرساخت چند ابری توسعه می دهد.

ابزارهای DDM (کشف و نقشه وابستگی) را وارد کنید که شبکه ها را برای استخراج اطلاعات پیکربندی و به روز رسانی CMDB با داده های دقیق اسکن می کند. یک DDM برای سازمان‌هایی که مراکز داده بزرگ و زیرساخت‌های ابری دارند ضروری است و می‌تواند در بهبود فرآیندهای ITSM (مدیریت خدمات فناوری اطلاعات)، مانند مدیریت رویداد یا مدیریت تغییر، تغییر دهنده بازی باشد.

ابزارهای DDM اغلب منبع داده ای برای AIops یا قابلیت های یادگیری ماشینی هستند و شکلی از هایپراتوماسیون وقتی با ابزارهای اتوماسیون کم کد، گردش کار و یکپارچه سازی ترکیب شود. برای مثال، موتورهای دسته‌بندی می‌توانند از داده‌های DDM برای گروه‌بندی سیستم‌ها استفاده کنند، یا آشکارسازهای ناهنجاری می‌توانند الگوهای جریان پرت را علامت‌گذاری کنند.

CMDB های مجهز به DDM زیرساخت مقیاس خودکار را برای تغییرات اسکن می کنند

یک CMDB معمولی اطلاعات مربوط به CI (موارد پیکربندی)، از جمله پیکربندی دستگاه‌های شبکه، سرورها، سرورهای مجازی، نمونه‌های ابری، برنامه‌های کاربردی، خدمات وب، پایگاه‌های داده، پیکربندی‌های ذخیره‌سازی و سایر اجزای زیرساخت را ذخیره می‌کند. بسیاری از CMDB ها وابستگی های بین CI را دریافت می کنند و اجازه می دهند آنها را در خدمات تجاری قرار دهند.

ساخت برنامه های مشترک با Teams Live Share

CMDB ها ممکن است بخشی از یک پلت فرم ITSM یا یک محصول مستقل باشند. پلتفرم‌های برتر عبارتند از Atlassian Insight، BMC Helix، نرم افزار CMDB Cherwell، CloudAware CMDB، CloudAware CMDB =”https://www.ibm.com/products/it-service-management” rel=”nofollow”>میز ​​کنترل IBM، Ivanti Asset Manager، ManageEngine CMDB، Micro Focus Universal CMDB، ServiceNow CMDB , کشف و مدیریت دارایی Proactivanet، Symphony SummitAI، Virima CMDB و بسیاری دیگر.

به‌روز نگه‌داشتن CMDB برای سازمان‌های کوچک‌تر با چند صد دارایی IT یا زمانی که سیستم‌های فناوری اطلاعات مرتباً تغییر نمی‌کنند، چالشی غیرقابل حل نیست. ممکن است برای سازمان هایی که فقط از CMDB برای مدیریت دارایی استفاده می کنند، اولویت اصلی نباشد.

اما درستی CMDB برای سازمان‌هایی که می‌خواهند CMDB را با سایر فرآیندهای ITSM، مانند مدیریت رویداد یا مدیریت تغییر، ادغام کنند، حیاتی است. همچنین برای شرکت‌های بزرگ با مراکز داده متعدد یا پراکنده جغرافیایی با ده‌ها هزار CI حیاتی است.

اگر زیرساخت شما کاملاً خودکار است، تیم‌های توسعه‌دهنده می‌توانند DDM را با ابزارهایی مانند خودکار کنند. ادغام سرآشپز با ServiceNow یا Ansible-CMDB. اما برای بسیاری از سازمان‌هایی که از ابرهای ترکیبی، چند ابری یا استفاده از ابزارهای اتوماسیون چندگانه deops استفاده می‌کنند، ممکن است یک رویکرد خودتان انجام دهید برای حفظ CMDB گزینه‌ای نباشد.

ابزارهای DDM پلتفرم های یکپارچه سازی داده برای CMDB ها هستند. این ابزارها ممکن است یکی از ویژگی های یک CMDB یا قابلیت های مجزا از ارائه دهندگان ثانویه باشند، مانند Autoitelli، FireScope، حل کردن، یا ScienceLogic. ابزارهای پیشرفته تر بدون عامل هستند و می توانند شبکه ها را بدون نصب نرم افزار بر روی سرورها یا میزبان های مجازی اسکن کنند. یک ویژگی متمایز زمانی است که DDM وابستگی‌های بین اجزای سیستم را نیز ثبت می‌کند و نقشه‌های توپولوژی را ارائه می‌کند. آنها را نشان دهید.

ساخت یک برنامه پرسش و پاسخ با LangChain و Google PalM 2

چگونه DDM بدون عامل کارایی CMDB را بهبود می‌بخشد

در اینجا نحوه عملکرد کشف خودکار بدون عامل و قابلیت نگاشت وابستگی آمده است. DDM: 

  • نیازی به نصب سرویس‌ها یا برنامه‌های کاربردی در میزبانی که اسکن می‌کند وجود ندارد
  • زیرساخت IT را برای پیکربندی سیستم و اطلاعات برنامه اسکن می کند
  • در زیرساخت در ابرهای عمومی و خصوصی کار می کند
  • جریان های بین سیستم ها را برای گرفتن وابستگی ها ردیابی می کند
  • بر اساس یک برنامه اجرا می شود یا توسط جریان های کاری مدیریت تغییر فعال می شود
  • کارهای فناوری اطلاعات را برای بررسی تغییرات فعال می‌کند
  • CMDB را با آخرین اطلاعات تغذیه می کند
  • نقشه های توپولوژی را برای تجسم جریان ها و وابستگی ها ارائه می دهد

یکی از جنبه‌های مهم استفاده از DDM، زمان‌بندی دفعات اجرای کارهای اکتشافی، اسکن زیرساخت‌ها و تشخیص تغییرات است. از آنجا که بسیاری از سرویس‌ها، برنامه‌ها و پایگاه‌های داده بر روی معماری‌های ابری الاستیک اجرا می‌شوند، اجرای فعال DDM تضمین می‌کند که CMDB اطلاعات دقیق و به‌روزی دارد.

IT همچنین ممکن است بخواهد DDM را در اتوماسیون‌های توسعه‌دهنده مانند خطوط لوله CI/CD یا اسکریپت‌های IaC یا در طول سایر اتوماسیون‌های فناوری اطلاعات فعال کند. این گزینه ممکن است فقط در صورتی کار کند که پیکربندی DDM اجازه اجرای آن را در بخش های شبکه تحت تأثیر تغییرات بدهد.

CMDB های پشتیبانی شده از DDM برای بهبود ITSM حیاتی هستند

ادغام یک CMDB دقیق با فرآیند ITSM می‌تواند به ساده‌سازی عملیات و بهبود شاخص‌های عملکرد کلیدی کمک کند.

مدیریت تغییر را در نظر بگیرید، مجموعه کنترل‌هایی که فناوری اطلاعات برای ردیابی تغییرات تولید و مطابقت با الزامات قانونی اعمال می‌کند. سازمان‌ها گاهی اوقات فرم‌های پیچیده‌ای برای پر کردن برای ترویج دستور تغییر دارند و ممکن است برای بررسی و رسیدگی به ریسک‌ها نیاز به ارائه آن‌ها به هیئت مشورتی تغییر داشته باشند. فناوری اطلاعات می‌تواند فرم‌های دستور تغییر را برای نهادهای مرجع در CMDB ساده‌سازی کند، نه اینکه از افراد بخواهد آنها را در فیلدها کلید بزنند. هنگامی که CMDB سیستم‌های فناوری اطلاعات را به خدمات تجاری نگاشت می‌کند، سفارش‌های تغییر تأیید شده می‌توانند ارتباطات را با کاربران نهایی تحت تأثیر راه‌اندازی کنند.

DeviceScript مایکروسافت TypeScript را به اینترنت اشیا می آورد

تیم‌های مدیریت رویداد همچنین فرصت دارند تا زمانی که رویدادها مستقیماً با CMDB CI مرتبط هستند، میانگین زمان حل را کاهش دهند. رابطه مستقیم می تواند به راه اندازی اتوماسیون ها برای بازیابی از خرابی ها کمک کند یا به مدیران حادثه کمک کند رویه های عملیاتی استاندارد صحیح را در کتاب های اجرا شناسایی کنند.

تحلیل‌گران می‌توانند از رابطه بین CI و رویدادها، تغییر سفارش‌ها و درخواست‌ها برای شناسایی روندها یا اولویت‌بندی بهبودهای عملیاتی استفاده کنند. به عنوان مثال، یک تحلیلگر ممکن است به دنبال CI مربوط به متداول ترین حوادث یا حوادثی باشد که بیشترین تأثیرات تجاری را ایجاد کرده اند.

DDM تغییرات سریعتر و ایمن IT را فعال می کند

در طول دهه گذشته، بخش‌های فناوری اطلاعات برای انجام کارهای بیشتر با کمتر، پشتیبانی از تغییرات مکرر و اطمینان از قابلیت اطمینان بیشتر سیستم‌ها تحت فشار بوده‌اند. اما سرعت و کارایی نباید باعث رفتار بی پروا شود یا سیستم های مستند ضعیفی را برای تیم های بعدی پشت سر بگذارد.

رهبران فناوری اطلاعات به عدم توانایی ردیابی دقیق سیستم‌ها و پیکربندی‌های فناوری اطلاعات عادت کرده‌اند. از لحاظ تاریخی، هزینه ها و پیچیدگی های نگهداری یک CMDB بر نیازها و مزایای عملیاتی سایه انداخته است. CMDB‌های مبتنی بر DDM باید این شکاف را برطرف کنند و برای سازمان‌های فناوری اطلاعات که به دنبال معماری‌های چند ابری، خودکارسازی تغییرات زیرساخت‌ها، یا استقرار تغییرات مکرر برنامه هستند، ضروری باشند.