۳۰ شهریور ۱۴۰۳

Techboy

اخبار و اطلاعات روز تکنولوژی

منبع باز باید در سال ۲۰۲۴ فراگیر شود

امروزه ابر و هوش مصنوعی مهم‌ترین فناوری‌ها هستند و هر دو از مجوزهای منبع باز پیشی گرفته‌اند. زمان تعریف منبع باز جدید فرا رسیده است.

امروزه ابر و هوش مصنوعی مهم‌ترین فناوری‌ها هستند و هر دو از مجوزهای منبع باز پیشی گرفته‌اند. زمان تعریف منبع باز جدید فرا رسیده است.

بروس پرنز، پیشگام

منبع باز یک چیز را درست و بیشتر چیزها را اشتباه در یک مصاحبه اخیر در مورد آینده منبع باز. او کاملاً درست می‌گوید که «مجوزهای [متن باز] ما دیگر کار نمی‌کنند»، حتی اگر در مورد دلیل اشتباه باشد. (او می گوید “کسب و کارها تمام خلاءها را پیدا کرده اند.”)

خیر، مشکل این است که منبع باز هرگز مهم تر از این نبوده است، اما کمتر مرتبط با بزرگ ترین روندهای فناوری زمان ما بوده است: رایانش ابری و هوش مصنوعی. در سال ۲۰۲۴، ما به منبع باز نیاز داریم تا با این فناوری‌ها برسیم.

ابرها روی منبع باز جمع می شوند

در برخی موارد مد است که شرکت‌هایی مانند MongoDB (افشا: من برای MongoDB کار می‌کنم)، Neo4j، Elastic، HashiCorp و غیره را به دلیل آلوده کردن منبع باز با مجوزهایی مانند مجوز منبع تجاری، بند مشترک و سمت سرور سرزنش کنیم. مجوز عمومی (SSPL). اما مشکل به اندازه این شرکت ها نیست، بلکه این واقعیت است که آنها سعی کردند خدمات ابری را تحت مجوزهای منبع باز توزیع کنند که به سادگی برای ابر کار نمی کند.

تعریف راه حل ابری با مهارت هایی که در واقع دارید

من را باور نمی کنید؟ از استفانو مافولی، مدیر اجرایی ابتکار منبع باز (OSI)، که تعریف منبع باز (OSD) را پشتیبانی می کند، بپرسید. . در یک مصاحبه، مافولی به من گفت، “متن باز به نوعی تکامل روش توزیع و اجرای نرم افزار را از دست داده است.” همه مجوزهای منبع باز در دوره قبل از ابر ایجاد شده اند و روشی قدیمی برای توزیع نرم افزار را فرض می کنند. با مجوز عمومی عمومی Affero (AGPL)، OSI هکی را پذیرفت که بومی ابری نبود. به این ترتیب، مافولی ادامه می دهد، “ما واقعاً به آنچه در حال وقوع بود توجه نکردیم و این منجر به تنش زیادی در تجارت ابری شد.”

مقداری از این تنش زمانی که من در AWS کار می‌کردم، رخ داد. کارفرمای فعلی من، MongoDB، تلاش کرد تا SSPL را به عنوان مجوز رسمی منبع باز توسط OSI تأیید کند. در نهایت، شرکت انصراف از روند، که مایه تاسف بود. اگر GPL را دوست دارید، باید SSPL را دوست داشته باشید، زیرا اساساً یک GPL ابری است. برخلاف مجوز منبع کسب و کار و مجوزهای جدیدتر، SSPL برای انواع خاصی از استفاده از نرم افزار تبعیض قائل نمی شود (به عنوان مثال، هیچ محدودیتی برای اجرای نرم افزار در تولید برای اهداف تجاری یا رقابتی وجود ندارد). به سادگی می‌گوید که اگر نرم‌افزار را به‌عنوان یک سرویس توزیع کنید، باید همه نرم‌افزارهای دیگری را که برای اجرای آن استفاده می‌شود در دسترس قرار دهید، زیرا اگر زیرساخت نرم‌افزار ضروری برای تامین انرژی آن کاملاً بسته باشد، آزادی بازرسی، اصلاح و اجرای نرم‌افزار چه فایده ای دارد. ? (شما می توانید تفاوت های بین AGPL و SSPL را که به وضوح مشخص شده است در اینجا ببینید< /a>.)

نحوه یادگیری زبان برنامه نویسی با استفاده از هوش مصنوعی

در سال ۲۰۲۴، OSI باید به‌روزرسانی تعریف منبع باز خود را جدی بگیرد تا برای ابر مرتبط باشد. نیازی نیست که این SSPL باشد، اما باید این واقعیت را منعکس کند که اکثر نرم افزارها به همان روشی که “منبع باز” OSD در نظر گرفته توزیع نمی شوند. ما هنوز در حال استفاده از تعاریف منبع باز اسب و کالسکه هستیم تا سعی کنیم ماشین های الکتریکی و کشتی های موشکی واقعیت مدرن خود را به تصویر بکشیم.

بی معنی کردن منبع باز در عصر هوش مصنوعی

به همان اندازه که ابر از منبع باز پیشی گرفته است، هوش مصنوعی آن را کاملاً بی معنی کرده است. من در این مورد به طور طولانی بحث کرده ام (به اینجا و اینجا مراجعه کنید)، اما به یک سوال اساسی ختم می شود: “کدی” که منبع باز امیدوار است آن را حفظ کند چیست؟ ?

هوش مصنوعی مولد ممکن است جایگزین توسعه ابر سنتی شود

در مکالمه با مهول شاه، مدیرعامل آرین، مشکل “کد” را هش کردیم. نقل قول طولانی آن مقاله:

به طور خلاصه نمی‌توانیم بگوییم که مدل زبان بزرگ منبع باز است، زیرا هنوز نمی‌توانیم تصمیم بگیریم که دقیقاً چه چیزی باید باز باشد. این شبیه به مشکلی است که SSPL سعی در حل آن داشت، اما حتی پیچیده‌تر است. توسعه‌دهنده خط‌مشی‌های هدیت (Microsoft) در خط‌مشی‌های هِد والا. ما به حل این معضل نزدیک نیستیم.

خوشبختانه، این بار، OSI روی چرخ OSD خواب نیست و به طور فعال در حال بررسی آنچه که OSD باید برای هوش مصنوعی باشد کار می کند. با این حال، مافولی تاکید می کند، “این یک سناریوی بسیار پیچیده است.” آرزوی سال نوی من برای صنعت ما این است که OSI مسئولیت ارتقای OSD را هم برای ابر و هم برای هوش مصنوعی به عهده بگیرد. ما در چند سال گذشته شرکت‌ها را به دلیل رعایت نکردن اصول منبع باز که OSI نتوانسته است با بزرگترین گرایش‌های نرم‌افزار مرتبط کند، محکوم کرده‌ایم. امسال، این باید متوقف شود.