۳۰ شهریور ۱۴۰۳

Techboy

اخبار و اطلاعات روز تکنولوژی

چرا بلاک چین آینده اینترنت است؟

بلاک چین یک مخزن قابل اعتماد، غیرقابل فیلتر و غیرقابل سانسور از داده ها و اطلاعات ایجاد می کند که در سراسر جهان قابل دسترسی است.

بلاک چین یک مخزن قابل اعتماد، غیرقابل فیلتر و غیرقابل سانسور از داده ها و اطلاعات ایجاد می کند که در سراسر جهان قابل دسترسی است.

آینده اینترنت در چند سال گذشته موضوع گمانه‌زنی‌ها و بحث‌های زیادی بوده است. از ظهور دنیای مجازی و تجربیات فراگیر گرفته تا رشد انفجاری رسانه‌های اجتماعی، اینترنت به یک رسانه فراگیر برای ارتباطات و تجارت تبدیل شده است. با ظهور blockchain، اینترنت در آستانه یک تحول بزرگ است.

این اولین تحول اینترنت نیست. از زمان ظهور عمومی آن در حدود ۳۰ سال پیش، اینترنت دو تحول بزرگ را پشت سر گذاشته است و در شرف گذر از یک سوم است. این دگرگونی‌ها نه تنها نحوه استفاده ما از اینترنت و استفاده ما از آن را تغییر داده است، بلکه بر جهان به طور کلی تأثیر گذاشته و نحوه زندگی، کار و تعامل ما با دیگران را تغییر داده است.

وب ۱.۰: اینترنت ثابت

اولین تکرار اینترنت عمومی، عصر وب سایت بود. هر شرکتی به یک وب سایت نیاز داشت و آن وب سایت در درجه اول حاوی داده ها و اطلاعات ثابتی بود که صاحب وب سایت فکر می کرد مهم است. وب‌سایت شرکت اطلاعاتی در مورد شرکت داشت – عمدتاً وثیقه بازاریابی. وب سایت های خبری و مرجع نیز انباری از اطلاعات داشتند. اما همه این سایت ها اطلاعات را به سمت مصرف کننده سوق دادند – یک مسیر ارتباطی یک طرفه. این مشابه نحوه اطلاع رسانی رسانه های سنتی آن زمان (روزنامه، مجلات، رادیو، تلویزیون) به مردم بود.

چه این شرکت یک آژانس خبری موجود مانند NBC یا CNN بود، یا یک برند شرکتی مانند مک دونالد، هر شرکتی به زودی وب سایتی داشت که اطلاعات را به عموم منتقل می کرد. شکل ۱ این اینترنت را نشان می دهد. وب سایت موجودیتی بود که یک شرکت ایجاد و مالک آن بود. عمدتاً داده های ثابت داشت و داده ها توسط شرکت کنترل و مدیریت می شد. اطلاعات در یک جهت، به سمت بیرون برای کاربران وب سایت جریان یافت.

web evolution 01

شکل ۱. وب ۱.۰ – اینترنت ثابت.

در این مدل، با توجه به ماهیت یک طرفه اطلاعات، شخصی‌سازی داده‌ها بسیار محدود بود. کاربران می‌توانستند اطلاعاتی را که می‌خواستند مصرف کنند، انتخاب و فیلتر کنند، اما معمولاً توانایی بسیار کمی برای تأثیرگذاری بر اطلاعات ارسال شده داشتند. کاربران عملاً توانایی تأثیرگذاری بر سایر کاربران را نداشتند. به اشتراک گذاری اطلاعات بین کاربران معمولاً به دوستان محلی یا گروه های تابلوی اعلانات شما محدود می شد. اینها نشان دهنده مخاطبان بسیار متمرکز و محدودی بودند.

وب ۲.۰: برنامه وب

دومین تکرار اینترنت عمومی، اینترنتی که در حال حاضر از آن استفاده می کنید، عصر برنامه وب است. در اینجا، شرکت‌ها بر ایجاد یک انجمن برای کاربران تکی تمرکز می‌کنند تا اطلاعات را با یکدیگر به اشتراک بگذارند. وب ۲.۰ روند ایجاد وبلاگ های شخصی را آغاز کرد و بعداً به چشم انداز رسانه های اجتماعی امروزی گسترش یافت.

چگونه بفهمیم برنامه finops ابری شما کار می کند یا خیر

شرکت‌هایی مانند توییتر و فیس‌بوک راه را برای دموکراتیک کردن داده‌ها رهبری کردند. آنها برنامه هایی ایجاد کردند که به هر کسی اجازه می دهد تقریباً هر چیزی را در مورد هر موضوعی پست کند و آن را با مخاطبان بالقوه زیادی به اشتراک بگذارد. در تکرار فعلی ما از اینترنت، که در شکل ۲ نشان داده شده است، برنامه های کاربردی وب و شبکه های اجتماعی، متعلق به شرکت هایی مانند فیس بوک، انجمنی را برای کاربران فراهم می کند تا داده ها را در برنامه وارد کنند و آنها را به صورت خصوصی با “دوستان” یا به صورت عمومی با هر کسی که ممکن است علاقه مند باشد. برنامه‌های کاربردی وب امروزی به مردم اجازه می‌دهند در سراسر جهان با افرادی که هرگز ندیده‌اند ارتباط برقرار کنند.

web evolution 02

شکل ۲. وب ۲.۰—برنامه های کاربردی وب و داده های ارائه شده توسط کاربر.

وقتی تلفن هوشمند در همه جا حاضر شد، استفاده از اینترنت به طور قابل توجهی رشد کرد. اکنون همه می توانند همیشه به اینترنت متصل بمانند. آنها می توانستند با هرکسی که می خواستند، هر زمان که می خواستند، هر کجا که بودند، صحبت کنند. اینترنت منفجر شد.

در حالی که کاربران دریافتند که می‌توانند با مردم در سراسر جهان ارتباط برقرار کنند، شرکت‌هایی که این برنامه‌ها را در اختیار داشتند دریافتند که می‌توانند مقادیر زیادی اطلاعات درباره کاربران و موارد مورد علاقه و ناپسند آنها جمع‌آوری کنند. این داده ها به منبع اطلاعاتی ارزشمند و منبع درآمدی بزرگ برای غول های اینترنتی تبدیل شد. شرکت هایی مانند فیس بوک به شرکت های بزرگ چند میلیارد دلاری تبدیل شدند و بنیانگذاران این شرکت ها به برخی از ثروتمندترین افراد جهان تبدیل شدند.

سپس این شرکت‌ها چیز دیگری را کشف کردند که می‌توانستند انجام دهند – مراقبت. به جای ارائه تصادفی اطلاعات از یک کاربر به کاربران دیگر، آنها می‌توانند از اطلاعاتی که در مورد علاقه و ناپسندی افراد جمع‌آوری کرده‌اند استفاده کنند تا به اشتراک‌گذاری اطلاعات در راستای علایق مردم را تامین کنند. «الگوریتم اجتماعی» متولد شد و شرکت‌های برنامه‌های کاربردی وب قدرت زیادی در تأثیرگذاری بر اطلاعات دریافتی مردم جهان داشتند.

این کنترل بر اطلاعات این شرکت‌ها را بسیار قدرتمند کرده است—بسیاری معتقدند بیش از حد قدرتمند هستند.

وب ۳.۰: داده های معتبر

اکنون در پرتگاه سومین تکرار اینترنت عمومی هستیم.

در این نسل سوم، داده ها دیگر توسط برنامه های کاربردی وب ذخیره و نگهداری نمی شوند. در عوض، داده ها و اطلاعات در تار و پود خود اینترنت ذخیره می شوند. در وب ۳.۰، داده ها برای هر برنامه ای که نیاز به دسترسی دارد و مجاز به استفاده از آن است، در دسترس می شود. این داده ها دیگر متعلق به یک برنامه کاربردی یا تحت کنترل یک شرکت پلت فرم وب مانند فیس بوک نیست. در واقع، برنامه های کاربردی وب نقش بسیار کمتری در مدیریت اطلاعات دارند. هیچ برنامه‌ای به تنهایی نمی‌تواند نقش متصدی اطلاعات را بازی کند، بنابراین هیچ شرکت رسانه‌های اجتماعی قدرتمند وجود ندارد که بر اطلاعاتی که افراد مجاز به دیدن آن هستند تأثیر بگذارد.

4 مدل برای افزایش مجوزهای دسترسی در مواقع اضطراری

شکل ۳ این اینترنت را نشان می دهد. کاربران نهایی مستقیماً داده ها و اطلاعات خود را مدیریت و کنترل می کنند و این داده ها خارج از کنترل یک شرکت واحد استفاده و مدیریت می شوند. برنامه های کاربردی وب مصرف کنندگان اطلاعات هستند، اما هیچ یک از آنها مالک یا مدیریت اطلاعات نیستند. بنابراین برنامه های کاربردی وب در حال حاضر اهمیت ثانویه نسبت به خود داده ها دارند. داده ها و اطلاعات در عوض در یک blockchain توزیع شده ذخیره می شوند که توسط هیچ شرکت واحدی مدیریت نمی شود. تمام اطلاعات موجود در بلاک چین در بین تمام شرکت های اینترنتی به طور یکسان توزیع می شود و هیچ سازمان مرکزی (شرکت یا دولت) نمی تواند آن را کنترل کند.

web evolution 03

شکل ۳. وب ۳.۰ – داده های معتبر و توزیع شده.

هدف فعال کردن اطلاعات به اشتراک گذاشته شده، بدون سانسور، کنترل نشده و معتبر است که مستقل از برنامه های کاربردی وب و تأثیر نامناسب آنها بر اطلاعات است. اطلاعات به جای برنامه‌های کاربردی وب و سازندگان آنها، متعلق به مالک واقعی داده‌ها و مدیریت آن است.

نتیجه یک اینترنت معتبرتر و قابل اعتمادتر خواهد بود، زیرا داده ها منبع، قابل ارجاع و بدون سانسور خواهند بود.

Web 3.0 باید ساختار قدرت توزیع‌شده‌تری در اینترنت ایجاد کند که تا به حال با شرکت‌های پلتفرم وب Web 2.0 امکان‌پذیر بوده است.

ارزش بلاک چین

این انقلابی که منجر به نسل سوم اینترنت می‌شود توسط یک تکه فناوری – بلاک چین – فعال می‌شود. یک بلاک چین در این اینترنت معتبر توزیع شده، اول داده، مرکزی است. چه چیزی در مورد فناوری بلاک چین وجود دارد که آن را در این انقلاب مرکزی می کند؟ بلاک چین دارای چندین ویژگی است که این تغییر را فعال می کند:

  • یک بلاک چین دارای مالکیت توزیع شده است. هیچ منبع واحدی برای مالکیت داده ها در یک بلاک چین وجود ندارد. هر کسی می تواند در یک بلاک چین مشارکت کند و هر کسی می تواند از آن بخواند. هر کسی می تواند در توزیع یک بلاک چین شرکت کند.
  • داده‌های ذخیره‌شده در یک زنجیره بلوکی تغییرناپذیر، غیرقابل برگشت و دارای امضای رمزنگاری هستند، بنابراین به‌طور قابل اثبات معتبر و معتبر (یا غیرقابل اثبات و غیرمعتبر). همه می‌دانند که مالک و مبدع همه داده‌ها کیست و همه داده‌ها می‌توانند منبع و صحت آن‌ها را تأیید کنند. این باعث افزایش اعتماد به قابلیت اطمینان داده ها می شود.
  • هیچ شرکتی به تنهایی نمی تواند داده ها را در یک بلاک چین مدیریت، تعدیل، اولویت بندی یا فیلتر کند. از آنجایی که هیچ مالک واحدی برای داده ها وجود ندارد، هیچ کس نمی تواند نحوه مصرف داده ها توسط کاربران را دستکاری کند. این بدان معناست که هیچ واسطه‌ای مانند شرکت‌های رسانه‌های اجتماعی وجود ندارد که اطلاعات به اشتراک گذاشته شده را کنترل و مدیریت کند.
پیش نمایش اندروید 14 برای توسعه دهندگان وارد شد

به طور خلاصه، بلاک چین با شفاف کردن همه تراکنش‌ها و قابل تأیید کردن داده‌ها، اعتماد به داده‌ها و منبع آن را تشویق می‌کند.

بلاک چین شبیه زیرساخت حمل و نقل IP اینترنت است—هیچ مالک واحدی برای ستون فقرات ارتباطی اینترنت وجود ندارد. شرکت هایی مانند AT&T، Verizon، Deutsche Telekom و NTT Communications وجود دارند که به ستون فقرات کمک می کنند. اما هیچ مالک واحدی وجود ندارد که بتواند ترافیک اینترنت را به طور کامل ایزوله، فیلتر یا مسدود کند. حتی کشورهای قدرتمندی که می‌خواهند بخش‌هایی از اینترنت را از شهروندان خود مسدود کنند، مانند چین و روسیه، این شغل را یک مبارزه دائمی می‌دانند. تنها چیزی که لازم است یک ارائه دهنده جدید و بدون فیلتر است تا یک مسیر ارتباطی جدید ایجاد کند و همه فیلترها بی ارزش هستند.

Blockchain برای داده های اینترنتی آنچه را که ستون فقرات اینترنت برای انتشار اطلاعات انجام داده است انجام می دهد. این یک مخزن قابل اعتماد، غیرقابل فیلتر و غیرقابل سانسور از داده ها و اطلاعات ایجاد می کند که در سراسر جهان قابل دسترسی است. این ویژگی است که باعث ایجاد نسل سوم اینترنت می شود.

و به همین دلیل است که بلاک چین آینده اینترنت است.

بلاکچین برای شرکتها چه معنایی دارد

واضح ترین توصیه این است که تا آنجا که می توانید درباره بلاک چین یاد بگیرید و درک کنید. لطفا بلاک چین را با بیت کوین و ارز دیجیتال اشتباه نگیرید. بیت کوین از بلاک چین استفاده می کند، اما بلاک چین بیت کوین نیست. ارزش بلاک چین بسیار فراتر از پیاده سازی اولیه است که توسط ارزهای دیجیتال استفاده می شود.

در مرحله بعد، متوجه شوید که بلاک چین فقط یک فناوری نیست، بلکه روشی اساساً جدید برای تفکر در مورد داده است که تکرار جدیدی از اینترنت را ایجاد می کند. برای داده ها به همان اندازه که ستون فقرات اینترنت برای انتقال اطلاعات اساسی است.

همانطور که شروع به فکر کردن در مورد معماری برنامه های آینده خود می کنید، بلاک چین را در نظر داشته باشید. بلاک چین برای نسل بعدی اپلیکیشن های اینترنتی به همان اندازه اهمیت دارد که ابر عمومی، معماری های میکروسرویس و توسعه دهندگان برای نسل فعلی اهمیت دارند. مطمئن شوید که تأثیر بلاک چین را در تمام برنامه های معماری برنامه های کاربردی خود برای برنامه های فعلی و آینده در نظر گرفته اید.