۳۰ شهریور ۱۴۰۳

Techboy

اخبار و اطلاعات روز تکنولوژی

چگونه SaaS توسعه نرم افزار را تغییر می دهد

نرم افزار به عنوان یک سرویس نه تنها راه بهتری برای ارائه نرم افزار است، بلکه راهی برای ساختن نرم افزاری است که نیازهای مشتری شما را بهتر برآورده کند.

نرم افزار به عنوان یک سرویس نه تنها راه بهتری برای ارائه نرم افزار است، بلکه راهی برای ساختن نرم افزاری است که نیازهای مشتری شما را بهتر برآورده کند.

در روزهای اولیه اینترنت، برنامه های اینترنتی زیادی وجود نداشت. در عوض، برنامه‌های کاربردی به‌طور عمده برای سیستم‌عامل‌های ویندوز، لینوکس و مکینتاش نوشته شدند. «تحویل نرم‌افزار» اغلب به معنای کپی کردن یک باینری در سرور یا ساختن یک نصب‌کننده ویندوز با صفحه آبی و در دسترس قرار دادن آن بر روی CD-ROM برای فروش در فروشگاه‌های فیزیکی است. (به یاد می آورم زمانی که مجبور بودید برای تحویل محصول خود به جای آن CD-ROM روی ۲۵ فلاپی دیسک هزینه اضافی بپردازید.)

نسخه‌ها به ندرت انجام می‌شدند – فقط سالانه یا حتی بیشتر. چرخه‌های توسعه در بهترین حالت در هفته‌ها اندازه‌گیری می‌شد و زمان بین یافتن یک باگ و ارائه یک اصلاح اغلب بر حسب ماه اندازه‌گیری می‌شد. انتشار یکپارچه بود. یک نسخه باید تا حد امکان نزدیک به کامل باشد، زیرا فرصت‌های ارائه رفع اشکال نادر بود و مدیریت آن سخت بود.

امروزه به لطف برنامه‌های نرم‌افزار به‌عنوان سرویس (SaaS)، که بخش قابل‌توجهی از توسعه امروزی را تشکیل می‌دهند، کارها امروز کمی سریع‌تر پیش می‌روند. برنامه های SaaS معمولاً یک API پشتیبان مبتنی بر JSON دارند که با نوعی مرورگر ارتباط برقرار می کند. آنها همچنین ممکن است با برنامه های بومی در تلفن های Apple و Android ارتباط برقرار کنند، اما روز به روز بیشتر، دستگاهی که یک برنامه روی آن اجرا می شود نامربوط می شود.

در قسمت جلویی هرچه که باشد، کل رویکرد تغییری چشمگیر نسبت به برنامه کلاسیک ویندوز یا مک است. برنامه های SaaS را می توان به جای چند ماه در عرض چند دقیقه تعمیر، به روز رسانی و مستقر کرد. SaaS اساساً نحوه توسعه و ارائه نرم افزار را تغییر داده است.

پس چرا برنامه های SaaS تا این حد مطلوب و موفق شدند؟

چهار دلیل وجود دارد که می توانم ببینم:

  1. تیم های توسعه همه اجرای کد را کنترل می کنند.
  2. کد در یک محیط کاملاً تعریف شده و بسیار کنترل شده اجرا می شود.
  3. تحویل می تواند فوری و مکرر باشد.
  4. تیم ها می توانند نحوه استفاده مشتریان از نرم افزار را مشاهده کنند.
تست محدودیت های هوش مصنوعی مولد

همه کدهای شما متعلق به ما هستند

در دنیای مشتری/سرور، ما کد را در شرکت نوشتیم و کامپایل کردیم، اما سپس آن کد را در طبیعت منتشر کردیم، جایی که در چه ماشین‌هایی، سیستم‌عامل‌ها و پیکربندی‌ها اجرا شد. مطمئناً همه چیز روی ویندوز و مک اجرا می‌شد، اما آن ماشین‌ها همه متفاوت بودند، و ما کنترل کمی روی نحوه اجرای کد یا پیکربندی برنامه نداشتیم. اگر تنظیمات برنامه زیادی داشتید، کاربران می توانستند برنامه را به گونه ای تنظیم کنند که هرگز فکر نمی کردید یا حتی فکر نمی کردید ممکن باشد.

با ظهور SaaS، هیچ کدی در طبیعت منتشر نمی شود. قسمت پشتی یک برنامه SaaS کاملاً تحت کنترل ما اجرا می شود و در محیط هایی که ما پیکربندی، تنظیم و حتی در صورت نیاز تغییر می دهیم. کد جلویی روی سرورهای ما نیز وجود دارد، در صورت درخواست تحویل داده می شود و در تعداد محدودی از مرورگرهای وب اجرا می شود.

یک محیط کاملاً تعریف شده

بله، مرورگرهای زیادی وجود دارد، اما تعداد آنها محدود است و مرورگرها در اکثر موارد یک محیط شناخته شده و قابل آزمایش هستند. برنامه‌های کاربردی SaaS تنها با تعداد محدودی از محیط‌های اجرایی مواجه می‌شوند و این به تیم‌های توسعه‌دهنده این امکان را می‌دهد تا نسبت به مدل توزیع کلاسیک، آزمایش کامل‌تری را انجام دهند.

مشکلات با انواع تلفن‌های اندرویدی هنوز وجود دارد، اما بیشتر و بیشتر، توسعه‌دهندگان برنامه‌های خود را در راه‌حل‌های مبتنی بر مرورگر ارائه می‌کنند و نگرانی در مورد تعداد زیادی از دستگاه‌های فیزیکی مختلف که نسخه‌های مختلف نرم‌افزار شما را اجرا می‌کنند کاهش می‌دهد.

و اکنون که اینترنت اکسپلورر بالاخره از بدبختی ما خلاص شد، مرورگرهای باقی مانده عملکرد بسیار خوبی در پیاده سازی استانداردهایی دارند که توسعه برنامه های کاربردی وب را هر روز آسان تر می کند.

با Azure Notification Hubs پیام ارسال کنید

تحویل فوری و مکرر

برنامه‌های SaaS به ترس ارائه یک اشکال ناشناخته و نمایش‌دهنده به مشتریان، بدون هیچ راهی برای رفع آن برای هفته‌ها یا ماه‌ها پایان می‌دهند. روزهای تحویل پچ به محصول نصب شده گذشته است. در عوض، اگر یک باگ فاجعه‌بار راه خود را از طریق خط لوله توسعه طی کند و به تولید برسد، می‌توانید به محض بروز آن از آن مطلع شوید. می‌توانید عملاً قبل از اینکه هر یک از مشتریانتان متوجه شوند، فوراً اقدام کنید – به وضعیت خوب شناخته شده برگردید یا یک پرچم ویژگی را بردارید. اغلب، می‌توانید اشکال را برطرف کنید و به جای چند ماه، آن را در عرض چند دقیقه اجرا کنید.

و این فقط باگ نیست. دیگر لازم نیست ویژگی های جدید را به عنوان “موجودی” نگه دارید و منتظر نسخه اصلی بعدی باشید. قبلاً اگر ویژگی جدیدی را در چند هفته اول پس از انتشار عمده ایجاد می‌کردید، آن ویژگی باید ماه‌ها منتظر بمانید تا در دسترس مشتریان قرار گیرد. اکنون، یک برنامه SaaS می‌تواند یک ویژگی جدید را هر زمان که تیم آماده است، فوراً به مشتریان ارائه دهد.

کاملا قابل مشاهده

از آنجایی که یک برنامه SasS در مجموعه محدودی از مرورگرها اجرا می شود، مشاهده آنچه در محیط اجرا می گذرد بسیار آسان تر است. ابزارهایی مانند Datadog و Dynatrace به شما این امکان را می‌دهند که هر چیزی را که در داخل برنامه شما اتفاق می‌افتد مشاهده و ردیابی کنید. نظارت بر خطا با ابزارهایی مانند Rollbar می‌تواند مشکلات و مشکلات مشتری را در صورت وقوع گزارش کند و میانگین زمان شما را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

بنابراین، مشاهده‌پذیری در واقع به یک چیز بلادرنگ تبدیل می‌شود تا چیزی که به‌طور غیرمستقیم زمانی که مشتریان مشکلات را گزارش می‌کنند، اتفاق می‌افتد. برنامه‌ها روی دستگاه‌های متصل به اینترنت اجرا می‌شوند، خواه رایانه‌ای با مرورگر یا دستگاه تلفن همراه باشند، و بنابراین می‌توانند به راحتی مشکلات، نحوه استفاده از برنامه، و برنامه کاربردی را گزارش دهند.

راب انسلین، مدیر فروش Google Cloud به UiPath می رود

مشتری خود را بشناسید

در دنیای مشتری/سرور، شرکت‌های نرم‌افزار سنتی برای دانستن اینکه مشتریانشان چه کسانی هستند، تلاش می‌کردند تا بدانند چه کسانی با نرم‌افزار انجام می‌دهند و چند بار از آن استفاده می‌کنند. شما می‌توانید به معنای واقعی کلمه نرم‌افزاری بخرید، آن را نصب کنید و بدون اینکه کسی بداند که شما این کار را انجام می‌دهید، از آن استفاده کنید.

برنامه‌های کاربردی SaaS به ما امکان می‌دهند تقریباً هر کاری را که مشتریانمان با نرم‌افزار انجام می‌دهند، ببینیم. داده‌های آنها در سرورهای ما ذخیره می‌شود و می‌توانیم ببینیم که آنها در حال حاضر چه می‌کنند و تاریخچه کارهایی که در گذشته انجام داده‌اند. این تماشای برادر بزرگ یا تهدیدی برای حریم خصوصی مشتریان نیست. برنامه های SaaS عادت به ذخیره اطلاعات قابل شناسایی شخصی ندارند. درعوض، نظارت بر رفتار مشتری به کسب‌وکارهای SaaS امکان می‌دهد تا نزدیک‌تر با مشتریان شریک شوند و با بررسی الگوهای استفاده و داده‌های آن‌ها، به آنها کمک کنند ارزش واقعی محصولات ما را ببینند.

در نتیجه، می‌توانیم فعالیت‌های مشتری را جمع آوری کنیم و توسعه را در مناطقی متمرکز کنیم که کاربرد بالایی دارند. ما می توانیم ببینیم که مشتریان چگونه از محصول استفاده می کنند و چگونه استفاده نمی کنند. ما می توانیم به آنها کمک کنیم تا از محصول بهتر استفاده کنند. ما می توانیم به این نکته اشاره کنیم که آنها در کجا از بهترین شیوه ها استفاده می کنند و کجا نیستند. ما می‌توانیم تلاش‌های خود را برای مشتریانی که به کمک نیاز دارند تنظیم کنیم و زمان خود را به روش‌های سازنده‌تری صرف کنیم.

دانستن اینکه مشتریان شما چه کسانی هستند و چگونه از محصول شما استفاده می کنند اطلاعات طلایی محکمی است و برنامه های کاربردی SaaS به شما این امکان را می دهند. این منجر به نتایج بهتری برای کسب و کار و مشتریان شما می شود. SaaS نه تنها راه بهتری برای ارائه نرم افزار است، بلکه راهی برای ایجاد نرم افزاری است که نیازهای مشتری شما را بهتر برآورده کند.