مدیریت دارایی فناوری اطلاعات یا راهکارهای ITAM مدیریت جامع داراییهای سختافزاری و نرمافزاری را، هم در مرحله اولیه و هم در فضای ابری، ارائه میدهد.
آسیبپذیریهای بسته گزارشگیری Apache Log4j—و حملاتی که انجام دادهاند—یک چیز را کاملاً روشن کردهاند: اگر هنوز موجودی نرمافزاری را در سراسر شرکت خود پیادهسازی نکردهاید، اکنون زمان آن است که ارزیابی و پیادهسازی چنین ابزارهایی را آغاز کنید. p>
در واقع، موجودی نرم افزار یا مدیریت دارایی نرم افزار، تنها یک زیرمجموعه کوچک از فضای کلی مدیریت دارایی فناوری اطلاعات یا ITAM است. راه حل های ITAM مدیریت جامع سخت افزار و نرم افزار، از جمله سرورهای ابری و داخلی و نقاط پایانی را ارائه می دهند. آنها محل حضور این داراییها و آخرین زمان مشاهده آنها در شبکه شما را ردیابی میکنند و شامل گزارشهایی درباره همه داراییهای محاسباتی میشوند: سرورها، سوئیچها، روترها، خطوط ارتباطی، دستگاههای ذخیرهسازی، سیستمهای دسکتاپ، دستگاههای تلفن همراه، دستگاههای کپی، اسکنر و غیره. در.
سیستمهای ITAM برای دههها وجود دارند. به یاد میآورم که در اوایل دهه ۱۹۹۰ آزمایش یکی از محصولات قبلی، لندسک، که اکنون بخشی از ایوانتی است، انجام دادم. از آن زمان، این ابزارها بسیار پیچیدهتر شدهاند و قادر به ردیابی داراییها در کل چرخه عمر خود هستند. امروزه آنها به مدیریت پچ و ممیزی مجوزها کمک می کنند و با عملیات خدمات / میز راهنما و سایر وظایف اداری رایج فناوری اطلاعات یکپارچه شده اند. بسیاری از این ابزارها دامنه خود را فراتر از تجهیزات IT سنتی گسترش داده اند تا انواع دستگاه های متصل به شبکه مانند بلندگوها و تلویزیون های هوشمند را پوشش دهند. آنها همچنین می توانند نرم افزارهای مبتنی بر ابر را کشف کنند.
قبل از اینکه در این فضا غوطه ور شوید، متوجه شوید که چیزی که آن را نامیده می شود سازگاری ندارد. فورستر این فضا را “مدیریت خدمات سازمانی” می نامد ” و ServiceNow، BMC/Remedy Helix ITSM، Atlassian’s JIRA Service Management، Ivanti/Landesk Neurons و IFS Asset Manager را در آخرین گزارش Wave خود به عنوان رهبران فهرست می کند. Gartner 20 ابزار مختلف مدیریت دارایی فقط نرمافزاری را فهرست میکند مانند Snow ، Lansweeper، مدیر FlexNet Flexera، و Zoho/ManageEngine Asset Management.
برای افزودن به سردرگمی، بسیاری از این ابزارها از پایگاه داده مدیریت پیکربندی (CMDB) نیز پشتیبانی میکنند، که بسته به زمینه، به معنای چیزهای متفاوتی نیز است. CMDB یک مخزن مرکزی از انواع اطلاعات دارایی است. برخی از مجموعههای غنیتر از BMC/Remedy و ServiceNow به استانداردهای صنعتی تبدیل شدهاند که توسط سایر ابزارهای مدیریت دارایی پشتیبانی میشوند. برای درک طیف وسیعی از پیشنهادات در این فضا، ممکن است بخواهید این پست را در CIO بخوانید. .com درباره ۱۲ ابزار مدیریت خدمات فناوری اطلاعات.
در این مقاله، من بر روی پنج محصول پیشرو مدیریت دارایی تمرکز میکنم که در جدول زیر خلاصه شدهاند. این جدول شامل پیوندهایی به اطلاعات محصول و هرگونه نمایش زنده یا ضبط شده موجود است که می تواند به شما کمک کند تا درک بهتری از نحوه عملکرد محصول به دست آورید. در زیر به این موضوع می پردازم که چرا این ابزارها در سازمان های توسعه نرم افزار مدرن مورد نیاز هستند، چگونه باید آنها را ارزیابی کنید، ویژگی های قابل توجه آنها چیست و این ابزارها چه قیمتی خواهند داشت.
ابزارهای مدیریت دارایی فناوری اطلاعات
محصول |
قیمت |
پیوندهای نمایشی |
سایر ویژگی های اصلی |
گزینههای استقرار |
مدیریت عملیات، کشف |
فقط ابر (۲) |
|||
بدون قیمت گذاری عمومی |
CMDB، کشف، مجوز و مدیریت هزینه |
Cloud یا on-prem |
||
رایگان برای همیشه (۳)، آزمایشی رایگان ۳۰ روزه، نسخه حرفه ای پولی |
CMDB، مدیریت عملیات |
Cloud یا on-prem (4) |
||
بدون قیمت گذاری عمومی نسخه رایگان وجود ندارد |
CMDB، مدیریت خدمات، کشف، مدیریت عملیات. مدیریت مجوز |
Cloud یا on-prem |
||
رایگان برای همیشه |
هیچکدام |
میز کمک، موجودی اولیه |
فقط ابر (۲) |
- هم برای همیشه رایگان (ویژگی های محدود) و هم نسخه آزمایشی رایگان هفت روزه نسخه های پولی موجود است. ۲. نسخه قبلی در محل دیگر فروخته نمی شود. ۳. حداکثر ۲۵ دارایی و تمام قابلیت ها. ۴. نسخه ابری دارای مجموعه ای از ویژگی های نسخه داخلی است.
محصول
قیمت
پیوندهای نمایشی
سایر ویژگی های اصلی
گزینههای استقرار
رایگان (۱)، ۲۰ تا ۴۵ دلار در ماه p>
مدیریت عملیات، کشف
فقط ابر (۲)
بدون قیمت گذاری عمومی
CMDB، کشف، مجوز و مدیریت هزینه
Cloud یا on-prem
رایگان برای همیشه (۳)، آزمایشی رایگان ۳۰ روزه، نسخه حرفه ای پولی
CMDB، مدیریت عملیات
Cloud یا on-prem (4)
بدون قیمت گذاری عمومی
نسخه رایگان وجود ندارد
CMDB، مدیریت خدمات، کشف، مدیریت عملیات. مدیریت مجوز
Cloud یا on-prem
رایگان برای همیشه
هیچکدام
میز کمک، موجودی اولیه
فقط ابر (۲)
ارزیابی مدیریت دارایی نرم افزار و راه حل های ITAM
قبل از شروع هر گونه ارزیابی از این محصولات، با ارزیابی وضعیت فعلی CMDB خود شروع کنید. اگر قبلاً از یک CMDB از ServiceNow استفاده میکنید (یا شاید BMC، پس باید قابلیتهای مدیریت داراییهای نرمافزاری آنها را به دقت بررسی کنید—ممکن است کمبود آنها را بیابید، بهویژه اگر از محصولات منبع باز استفاده میکنید. اگر از CMDB دیگری استفاده میکنید، ممکن است به خوبی عمل کنید. از نحوه جمعآوری دادههای دارایی ناراضی باشید. در این صورت، شما پروژه متفاوتی در دست دارید: چگونه از CMDB قدیمی خود به چیزی که داراییپسندتر است بروید.
دوم، باید به ابزارهایی که برای مدیریت مجوزهای نرم افزار استفاده می کنید نگاه کنید. اگر از چیزی که دارید راضی هستید، راحت به پاراگراف بعدی بروید. اما اگر نرمافزار مدیریت مجوز شما اخیراً در هزینهتان صرفهجویی نکرده است، یا اگر اشتراکهای SaaS یا وابستگیهای بسته نرمافزاری را پوشش نمیدهد، اکنون زمان آن است که آنچه را که میتوانید برای جایگزینی آن انجام دهید، مرور کنید.
سوم، شما همچنین باید تمام سرویس/عملیات/انطباق/سیستم های مدیریت وصله خود را بررسی کنید و تعیین کنید که آیا آنها با هر یک از ابزارهایی که در اینجا پوشش می دهم کار می کنند یا خیر. همانطور که این ابزارها را بررسی می کنید، باید به ادغام های موجود با سیستم های قدیمی خود که مجوزها، اشتراک های نرم افزاری، وصله نرم افزاری و تهیه بلیت مشکل را ردیابی می کنند، نگاه کنید. اگر هیچ یک از این تجهیزات را ندارید، یا نمی خواهید به استفاده از آنچه دارید ادامه دهید، یک مجموعه یکپارچه ITAM می تواند همان چیزی باشد که شما نیاز دارید. در غیر این صورت، زودتر متوجه شوید که آیا سیستمهای قدیمی شما با راهحل ITAM که در نظر دارید به خوبی بازی میکنند یا خیر.
در اینجا برخی از سؤالاتی وجود دارد که ابزارهای مدیریت دارایی نرم افزار/IT باید بتوانند به آنها پاسخ دهند:
- آیا از دارایی های نرم افزاری که خریداری کرده ام استفاده می کنم و آنچه را که نیاز دارم خریداری می کنم؟
- آیا مجوزهای نرم افزاری استفاده نشده Office 365 وجود دارد که بتوانم از آن استفاده کنم؟
- آیا اشتراک های استفاده نشده SaaS موجود است؟
- آیا دارایی های نرم افزار من به آخرین سطوح نسخه وصله شده است؟
- آیا نمونههای سرور مبتنی بر ابر من آخرین نسخههای سیستمعامل و نرمافزار را اجرا میکنند؟
- چه برنامه هایی به بسته نرم افزاری x، y یا z بستگی دارند؟ (این می تواند برای حل سناریوی Log4j که در بالا ذکر شد مفید باشد.)
- آیا می توانم از ابزارهای همکاری داخلی نرم افزار/راه حل مدیریت دارایی فناوری اطلاعات برای مدیریت پروژه استقرار چند نفره استفاده کنم؟
- کشف مجموعه نرم افزاری من توسط ابزار مدیریت دارایی نرم افزار/IT چقدر کامل است؟
قیمت گذاری مدیریت دارایی نرم افزار و راه حل های ITAM
پیشبینی قیمت نهایی که برای این محصولات میپردازید به کمی کار نیاز دارد. دلایل زیادی وجود دارد که نشان دادن قیمت گذاری دشوار است. در دو طرف طیف قیمتگذاری، Spiceworks قرار دارند که کاملاً و برای همیشه رایگان است، و شرکتهایی مانند ServiceNow و Ivanti که هیچکدام قیمتگذاری را فاش نمیکنند. محصولات دیگر در نسخههای رایگان برای همیشه موجود هستند که دارای محدودیتهای داخلی از نظر تعداد عوامل یا داراییهایی هستند که نظارت میکنند و همچنین فاقد پشتیبانی زنده هستند. هنوز محصولات دیگر دارای صفحات قیمت گذاری عمومی هستند که ممکن است اطلاعات معنی داری داشته باشند، یا ممکن است عمدتا به عنوان راهی برای جمع آوری اطلاعات تماس شما برای فروشندگانشان عمل کنند.
ServiceNow ITAM
ServiceNow اکنون بیش از ۱۵ سال است که در کار است. این شرکت پیشرو اولیه در میز خدمات و سیستم های فروش بلیت مشکل بود. آنها هم نسخههای ابری و هم نسخههای داخلی نرمافزار بسیار یکپارچه خود را ارائه میکنند (هر دو یک پایه کد را اجرا میکنند) و اکنون دامنهای از جمله مدیریت دارایی، مدیریت عملیات، امنیت و انطباق را پوشش میدهند. ServiceNow قیمت گذاری را فاش نمی کند اما یکی از گزینه های گران تر در نظر گرفته می شود. آنها نسخه رایگان ارائه نمی دهند، اما مجموعه گسترده ای از ویدئوهای نمایشی نمایشگر دارند (ثبت نام لازم است) که نحوه استفاده از محصول آنها را نشان می دهد.
ماژول مدیریت دارایی IT ServiceNow داراییهای سختافزاری و نرمافزاری را پوشش میدهد، اما در نرمافزار خریداریشده قویتر از منبع باز است. این محصول میتواند مجوزهای نرمافزاری کماستفاده و اشتراکهای SaaS را گزارش کند و میتواند بینشی درباره مدیریت موقعیتهای پیچیده مانند مجوزهای سازمانی مایکروسافت که با پیش نیازهای متعددی همراه است، ارائه دهد. ویژگی اکتشاف ServiceNow ITAM ادعا می کند که حداقل ۸۰٪ از همه برنامه های در حال اجرا را پیدا می کند. همچنین برای بهینه سازی هزینه های نرم افزاری شما و نظارت بر قوانین انطباق مفید است. در نهایت، هسته اصلی محصول ITAM ServiceNow CMDB آنها است که دارای مجموعه ای غنی از داده ها است که در کل مجموعه محصول آنها استفاده می شود.
ServiceNow ITAM یک داشبورد تجزیه و تحلیل نرم افزار دقیق ارائه می دهد که در آن می توانید مجوزها، انطباق و سایر وظایف چرخه عمر نرم افزار را مدیریت کنید.
نرونهای ایوانتی/لندسک برای ITAM
ایوانتی نگهدارنده پایگاه کد Landesk است که تقریباً همه چیزهای دیگر در فضای مدیریت دارایی پیش از تاریخ است. راهحل Ivanti میتواند داراییهای سختافزاری و نرمافزاری را کشف کند، چرخه عمر دارایی را از خرید تا حذف نهایی ردیابی کند، و داراییهای اولیه و مبتنی بر ابر و دستگاههای IT و غیر IT را پوشش میدهد. می توان از آن برای بازیابی مجوزهای نرم افزاری استفاده نشده و اشتراک های SaaS و تخصیص مجدد آنها استفاده کرد. داشبوردهای سیستم انواع اطلاعات مفید را ارائه می دهند، مانند آخرین بار یا اولین باری که یک رایانه شخصی یا نسخه نرم افزاری خاص در شبکه شما دیده شده است.
ایوانتی نورونها را به روشهای مختلف بستهبندی میکند، از جمله نسخههای تخصصی برای محیطهای مراقبتهای بهداشتی، برای مدیریت پچ، مدیریت خدمات، و برای هوشمندی هزینهها. همه اینها با ارائه CMDB آن ادغام می شوند. ایوانتی عواملی را ارائه می دهد که می توانند نرم افزار را در پنج سیستم عامل اصلی (ویندوز، مک او اس، لینوکس، اندروید و iOS) و همچنین روش های کشف بدون عامل کشف کنند. ایوانتی هم نسخههای داخلی و هم نسخههای ابری را ارائه میکند اما قیمت آن را فاش نمیکند.
داشبورد Ivanti’s Neurons for ITAM جزئیاتی در مورد نرم افزار نصب شده در هر دستگاه، از جمله نسخه و شهرت فروشنده ارائه می دهد.
مدیریت خدمات Atlassian Jira
Atlassian’s Jira Service Management بخشی از مجموعه ابزارهای نرم افزاری بزرگتر است که شامل یک راه حل کامل میز خدمات است، مشابه آنچه ServiceNow ارائه می دهد. ویژگی های مدیریت دارایی در ماژول مدیریت خدمات موجود است. اگر به دنبال CMDB بهتری هستید و نمیخواهید قیمتهای بالاتر محصولات دیگر را بپردازید، مدیریت خدمات Jira ممکن است محل خوبی برای شروع باشد. یکی از ویژگیهای خوب ابزار نقشهبرداری وابستگی آن است که میتواند اثرات تغییرات در داراییها و خدمات شما را گزارش کند.
Atlassian یک تور ویدیویی از محصول و یک صفحه قیمت گذاری کاملا شفاف، که در آن می توانید مشاهده کنید که چهار نسخه مختلف موجود است. نسخه رایگان برای همیشه، که میتواند دادهها را از حداکثر سه نماینده جمعآوری کند (نسخههای دیگر این تعداد را به ۵۰۰۰ عامل افزایش میدهند)، به عنوان مکانی برای شروع توصیه میشود اگر در حال حاضر هیچ ابزار میز خدمات ندارید، فقط تا زمانی که نیازی به پشتیبانی زنده ندارید Atlassian هم نسخههای ابری و هم نسخههای داخلی محصول رایگان را ارائه میکرد. دومی متوقف شده است. سه نسخه پولی از ۲۰ دلار به ازای هر نماینده در ماه شروع میشود و همگی دارای دوره آزمایشی هفت روزه رایگان هستند.
مدیر خدمات Atlassian Jira دارای موجودی گسترده ای است. در این صفحه خاص می توانید سطح جزئیات یک نمونه آمازون EC2 را ببینید.
ManageEngine Asset Explorer
ManageEngine Asset Explorer به عنوان بخشی از یک راه حل کامل ITAM است و در یک نسخه رایگان برای همیشه موجود است که شامل عملکرد کامل و پشتیبانی زنده است، اما محدود به ۲۵ گره یا دارایی های فردی است. همچنین یک آزمایش رایگان ۳۰ روزه کاملاً کاربردی وجود دارد که محدودیت را به ۲۵۰ گره افزایش می دهد. هنگامی که از این محدودیت ها فراتر رفتید Asset Explorer بر اساس تعداد گره های مورد نیاز شما قیمت گذاری می شود. این در هر دو نسخه ابری و داخلی عرضه می شود. اما قبل از انجام هر کاری، پیشنهاد میکنم نمایش آنلاین اجرای زنده آنها را امتحان کنید که میتوانید در اینجا کاوش کنید. دارایی نرم افزار و ماژول های مجوز آن می توانند تعداد مجوزها و نصب ها را ردیابی کنند، نرم افزارهای دارای مجوز و بیش از حد مجاز را شناسایی کنند و نرم افزارهای غیرمجاز و بدون مجوز را در زمان واقعی شناسایی کنند.
ManageEngine’s Asset Explorer جزئیات کمی در مورد بسته های نرم افزاری نصب شده ارائه می دهد، اما داده های تاریخی را در برگه دیگری نشان می دهد.
موجودی Spiceworks
Spiceworks دارای یک ماژول موجودی بدون استخوان است که ویژگی های اساسی بسته های نرم افزاری نصب شده در هر نقطه پایانی را فهرست می کند. هیچ وابستگی وجود ندارد و گزارش شمارههای نسخه نرمافزار چندان قابل اجرا نیست، اگرچه این کشف (آنچه فروشنده آن را Agent Collector مینامد) کار کاملی برای خواندن آنچه در دستگاه آزمایشی ویندوز ۱۰ ما نصب شده بود انجام داد. برای یک محصول کاملا رایگان، آنچه را که برای آن پرداخت می کنید دریافت می کنید. موجودی Spiceworks فقط در نسخه ابری موجود است.
ماژول موجودی Spiceworks فقط دارای کمترین اطلاعات در مورد بسته های نرم افزاری نصب شده است.
پست های مرتبط
نحوه ارزیابی ابزارهای مدیریت دارایی نرم افزار
نحوه ارزیابی ابزارهای مدیریت دارایی نرم افزار
نحوه ارزیابی ابزارهای مدیریت دارایی نرم افزار