۳۰ شهریور ۱۴۰۳

Techboy

اخبار و اطلاعات روز تکنولوژی

مراکز داده سازمانی واقعاً از بین نخواهند رفت

داده های نظرسنجی اخیر نشان می دهد که ابر مراکز داده سنتی سازمانی را به سمت انقراض سوق خواهد داد. با این حال، رویدادهای انقراض به ندرت به این سادگی هستند.

داده های نظرسنجی اخیر نشان می دهد که ابر مراکز داده سنتی سازمانی را به سمت انقراض سوق خواهد داد. با این حال، رویدادهای انقراض به ندرت به این سادگی هستند.

متخصص شبکه آریاکا اخیراً از یک نظرسنجی از ۱۶۰۰ متخصص فناوری اطلاعات حمایت کرده است. بیش از نیمی (۵۱ درصد) گفتند که قصد دارند تمام مراکز داده سنتی خود را در ۲۴ ماه آینده ببندند. علاوه بر این، ۲۷٪ گفتند که حداقل برخی از امکانات خود را حذف خواهند کرد و مهاجرت محاسبات ابری را به عنوان محرک اصلی ذکر کردند.

اگر در اطراف دهکده اشبرن، ویرجینیا رانندگی می‌کردید، هرگز حدس نمی‌زنید که این درصدها درست باشد. من در همان نزدیکی کار و زندگی می کنم، و ساخت مرکز داده در Ashburn ادامه دارد. هیولاهای چهار و پنج طبقه بدون پنجره در کنار بسیاری از خیابان ها قرار دارند و آنها را بیشتر شبیه راهروها می کند تا جاده ها.

یک مرکز داده معمولی می تواند انرژی بیشتری نسبت به یک شهر کوچک جذب کند. وقتی به سیستم‌هایی که در آن‌ها قرار دارند نگاه می‌کنید، بسیاری از آنها در سطوح استفاده پایین اجرا می‌شوند. شرکت‌های معمولی که دارای سیستم‌های مرکز داده هستند، سخت‌افزار و نرم‌افزار بیشتری را نسبت به نیاز خود خریداری می‌کنند تا نوسانات تقاضای بازار، عوامل محیطی، زمان از سال و غیره را فراهم کنند. اینها شیوه‌هایی نیستند که پایداری را ارتقا دهند یا هزینه‌ها را در طول زمان کاهش دهند.

رایانش ابری چیست؟ همه چیزهایی که اکنون باید بدانید

آیا می توانید کمی از دشمنی من نسبت به درایو ساخت مراکز داده بیشتر احساس کنید؟ این بیشتر یک احساس سرخوردگی است. ما باید از منابع خود به نحو احسن استفاده کنیم.

بسیاری همه گیری را به عنوان میخ نهایی برای مراکز داده سنتی می دانند. عادی جدید کار از راه دور و ترکیبی، اکثر شرکت ها را مجبور می کند تا نیازهای اداری خود را دوباره ارزیابی کنند. بسیاری همچنین دریافتند که تمرکز سیستم‌ها در یک مرکز داده فیزیکی در روزهای اولیه همه‌گیری، زمانی که قرنطینه و قفل دسترسی فیزیکی به مرکز داده را برای جایگزینی یا بازیابی سرورهای از کار افتاده یا انجام سایر تعمیرات فیزیکی ممنوع می‌کرد، به نقطه شکست تبدیل شد. با این حال، سفر به مراکز داده کمتر شرکتی چیز جدیدی نیست. همه گیری به سادگی سرعت آن سفر را افزایش داد.

اگرچه رایانش ابری تقاضا برای تعطیلی مراکز داده سنتی سازمانی را افزایش می‌دهد، جایگزین‌هایی مانند ارائه‌دهندگان هم‌مکانی و ارائه‌دهندگان خدمات مدیریت‌شده (MSP) نیز منجر به کاهش استفاده از مراکز داده سنتی می‌شوند. در واقع، اینها اغلب گزینه‌های مناسب‌تری برای شرکت‌هایی هستند که می‌خواهند سریع از مراکز داده خارج شوند. ارائه دهندگان کولوکیشن و MSP ها معمولاً می توانند میزبان آنچه مراکز داده موجود در حال حاضر میزبانی می کنند، از جمله سیستم های قدیمی تر مانند رایانه های بزرگ و مینی رایانه ها که هنوز آنالوگ در ابرهای عمومی ندارند، میزبانی کنند. آنها همچنین می‌توانند میزبان سیستم‌های سنتی با مسیرهای مهاجرت به ابر باشند که فعلاً قابل توجیه نیست.

در حال آزمایش Azure Developer CLI

بنابراین، آیا مراکز داده سنتی سازمانی به زودی از بین خواهند رفت؟

پاسخ صادقانه این است که حرکت به سمت ابر، MSPها، و/یا هم‌لوکیشن‌ها به کاهش تقاضا برای فضای مرکز داده سازمانی سنتی ادامه خواهد داد. با این حال، به یاد داشته باشید که این گزینه ها خودشان مراکز داده هستند. بسیاری از مراکز داده سازمانی به سادگی برای ابرهای عمومی و سایر ارائه دهندگان تغییر کاربری داده می شوند که به رشد سریع خود ادامه می دهند.

البته، پلتفرم‌های ابری باید بسیار کارآمدتر باشند، با توجه به رویکردهای بهبود یافته آنها برای اشتراک‌گذاری منابع، مانند مکانیسم‌های اجاره. بنابراین، ما باید بتوانیم با خیلی کمتر کارهای بیشتری انجام دهیم، وات کمتری بسوزانیم و کربن کمتری منتشر کنیم.

از طرف دیگر، منابع ابری و مجازی مانند ذخیره سازی و محاسبات اکنون به راحتی با چند کلیک ماوس قابل تخصیص هستند. در حال حاضر، دسترسی سریع و آسان منابع اغلب برای مقاومت در برابر IT بسیار وسوسه انگیز است. گسترش سریع این منابع در تولید، افزونگی و ناکارآمدی بیشتر سیستم ها را این بار در مراکز داده ارائه دهندگان ابری ایجاد می کند. وقتی یک شرکت از مرکز داده ارائه‌دهنده ابری به جای مرکز داده خود استفاده می‌کند، استفاده کلی از مرکز داده معمولاً مانند قبل باقی می‌ماند یا حتی افزایش می‌یابد.

خطرات توسعه کم کد و بدون کد در معماری ابری

البته، ارائه دهندگان ابری می توانند فضای مرکز داده خود را بسیار کارآمدتر از بسیاری از شرکت هایی که از خدمات آنها استفاده می کنند، مدیریت کنند. صرفه جویی در مقیاس به این دلیل وارد عمل می شود که آنها عملیات، امنیت و نظارت بر استفاده را برای صدها یا شاید هزاران شرکت مدیریت می کنند، معمولاً با همان مقدار فضای مرکز داده که یک شرکت ممکن است در گذشته از آن استفاده کرده باشد.

واضح است که گزینه های جایگزین مانند MSP ها، ارائه دهندگان هم موقعیت، و گزینه های مبتنی بر ابر مقرون به صرفه تر از مراکز داده سنتی متعلق به شرکت یا اجاره ای هستند. با این حال، مطمئن نیستم که به این زودی شاهد ناپدید شدن مراکز داده از خط آسمان خود باشیم. بسیاری از آنها به سادگی تغییر کاربری خواهند داد. همچنین این احتمال وجود دارد که شرکت‌ها به سرعت استفاده از سرویس‌های ابری را گسترش دهند و در نتیجه رشد مرکز داده‌های بیشتری را در سطح ارائه‌دهنده افزایش دهند، که پس از آن نیاز به ساخت و استفاده مجدد بیشتری دارد.

احتمالاً در آینده به همین تعداد یا تعداد بیشتری مرکز داده خواهیم دید. با این حال، ما آنها را بسیار کارآمدتر از زمانی که شرکت ها مالکیت مستقیم آنها را داشتند، به کار خواهیم گرفت. من هنوز آن را به عنوان یک برد به حساب خواهم آورد.