۲۹ شهریور ۱۴۰۳

Techboy

اخبار و اطلاعات روز تکنولوژی

چرا دانش صفر اهمیت دارد

اثبات دانش صفر، تحول بزرگ بعدی برای بلاک چین و وب 3 است. یک نظرسنجی اخیر نشان می‌دهد که کاربران در حال حاضر چگونه از ZKP استفاده می‌کنند و در آینده چه انتظاراتی دارند.

اثبات دانش صفر، تحول بزرگ بعدی برای بلاک چین و وب ۳ است. یک نظرسنجی اخیر نشان می‌دهد که کاربران در حال حاضر چگونه از ZKP استفاده می‌کنند و در آینده چه انتظاراتی دارند.

عصر اطلاعات همچنان در حال گسترش است و ظهور بلاک چین یکی از متقاعد کننده ترین روندهای فعلی است. به نظر می رسد که رمزنگاری کلید عمومی، یک فناوری پایدار طولانی، نهفته با امکانات کشف نشده بود. بلاک چین تجسم مجدد فناوری ارتباطات ایمن است. هنگامی که تاریخچه اینترنت و بلاک چین به هم می پیوندد، ما به گذشته در حال پیشرفت از حالت های پیچیده تر تعامل آنلاین نگاه خواهیم کرد.

اثبات دانش صفر بازیگر کلیدی در فناوری بلاک چین است. با درک بهتر ZKP، موارد استفاده غیرمنتظره کشف شده و ابزارهای جدیدی در حال توسعه هستند. در نتیجه، ZKP احتمالاً به یک جزء در بسیاری از برنامه‌ها و صنایع تبدیل خواهد شد. ما می‌توانیم به تحقیقات انجام‌شده توسط بنیاد Mina برای سرنخ‌هایی مبنی بر اینکه ZKP پیشرو است نگاه کنیم. p>

وب۳ و بلاک چین

برخی ممکن است وسوسه شوند که Web3 را شاخه ای کنجکاو از جریان اصلی فناوری اطلاعات بدانند، اما این گمراه کننده است. بهتر است به عنوان یک حوزه کلیدی در تکامل آنچه می توانیم با فناوری اطلاعات انجام دهیم، درک شود. Web3 جایگزینی برای IT معمولی نیست. این پیشرو در فناوری اطلاعات است.

ZKP نظریه پیچیدگی کاربردی است

در بالاترین سطح، ZKP به شما امکان می‌دهد بدون افشای آنچه می‌دانید ثابت کنید که چیزی را می‌دانید. این پیامدهای آشکاری برای حفظ حریم خصوصی دارد، اما برای مقیاس پذیری نیز حیاتی است. وقتی از یک اثبات دانش صفر برای محاسبات گران قیمت استفاده می‌کنیم، معمولاً می‌توانیم اثبات را دوباره بدون هزینه محاسبات بیشتر نشان دهیم.

به یک معنا، اثبات دانش صفر یک توضیح طبیعی در مورد روندها در نظریه پیچیدگی و رمزنگاری است. بسیاری از رمزنگاری مدرن (از نوع نامتقارن) به نظریه پیچیدگی وابسته است زیرا امنیت نامتقارن متکی به استفاده از توابعی است که در یک شکل امکان پذیر است اما در شکل دیگر امکان پذیر نیست.

Wasmer’s WCGI WebAssembly و CGI را جفت می کند

نتیجه این است که مانع بزرگ برای درک ZKP ریاضی است. خوشبختانه، درک مفهومی این که اثبات دانش صفر چگونه کار می‌کند بدون اینکه لزوماً بدانیم پسماند درجه دوم چیست، ممکن است. برای ما که اهمیت می دهیم، باقیمانده درجه دوم y، برای مقدار z این است: . این مفهوم نسبتاً باطنی در یکی از اصلی استفاده شده است. مقالات دانش صفر. بسیاری از رمزنگاری ها بر اساس کاوش در حواشی ریاضی (به ویژه فاکتورسازی و مدول) برای خواص مفید ساخته شده اند. محاسبات پیچیده ریاضی ZKP در کتابخانه هایی که استفاده از آنها آسان است، کلید پذیرش گسترده خواهد بود.

با چنین توابع یک طرفه می توانیم کارهای جالب بی شماری انجام دهیم. به ویژه، ما می توانیم اسرار مشترک را در شبکه های باز ایجاد کنیم، قابلیتی که ارتباطات ایمن مدرن بر اساس آن ساخته شده است. دانش صفر این سوال را مطرح می‌کند: آیا می‌توانیم از انواع مشابهی از محاسبات هوشمندانه برای اثبات چیزی استفاده کنیم و در عین حال اطلاعات را پنهان نگه داریم؟ پاسخ مثبت است.

برنامه ها و پروتکل های ZKP

مدرک‌های عملی دانش صفر امروزی بر پایه اثبات اینکه یک محاسبات معین رخ داده است ساخته شده‌اند. پروتکل‌هایی مانند ZK-SNARK و ZK-STARK دو نمونه برجسته هستند که این اثبات را در قالبی قابل هضم بسته بندی می کنند. هنگامی که قابلیت های ZKP را دارید، می توانید بیان کنید که چیزی درست است و دیگران می توانند آن را با احتمال بالایی بپذیرند. ZKP شکلی از اثبات احتمالی است.

چنین شواهدی شامل پیچیدگی می‌شود، که به چالش اطمینان از مقاوم بودن آنها در برابر حمله می‌افزاید. در نتیجه پیشرفت در این زمینه کند است. با این حال، اثبات‌های دانش صفر همچنان در حال رشد هستند و امروزه می‌توانند بسیاری از ادعاها را در قالبی نسبتا فشرده نشان دهند. گسترش انواع چیزهایی که قابل اثبات هستند و انواع سیستم هایی که می توانند در آنها ادغام شوند، زمینه های کلیدی تحقیق هستند. یکی دیگر از زمینه‌ها ساده کردن استقرار تا حد امکان است.

JFrog Curation بسته های نرم افزاری مخرب منبع باز را مسدود می کند

ZKP و آینده بلاک چین

بنیاد Mina در مورد اهمیت ZKP در صنعت بلاکچین تحقیق جالبی انجام داده است. این تحقیق کاربران و توسعه دهندگان بلاک چین را در مورد ZKP در صنعت خود مورد بررسی قرار داد. حریم خصوصی و عملکرد دو عامل اصلی برای پذیرش ZKP بودند.

فقط بیش از ۳۰٪ از پاسخ دهندگان، حریم خصوصی را به عنوان برجسته ترین مورد استفاده از ZKP شناسایی کردند. هر زمانی که مبادله بین طرفین مستلزم اثبات صحت چیزی باشد و بتوان برای انجام آن مدرک دانش صفر ابداع کرد، حریم خصوصی افزایش می‌یابد. این ساده نیست یا آسان نیست، با توجه به اینکه خود شواهد و ادغام آنها با پروتکل های ارتباطی دشوار است. با این وجود، حریم خصوصی یک محرک مهم برای ZKP است. ممکن است روزی برسد که مدارک مهم، مانند اثبات تابعیت، از طریق ZKP انجام شود.

ایوان شاپیرو، مدیرعامل و موسس بنیاد مینا، زمانی که به من گفت: «ما ZK زیادی برای بهبود مقیاس‌پذیری، به‌ویژه برای اتریوم دیده‌ایم، به حریم خصوصی اشاره کرد، اما برنامه‌های حریم خصوصی قابل برنامه‌ریزی ZK در سال ۲۰۲۳ به تمرکز توسعه‌دهنده غالب تبدیل خواهند شد. “، و افزود که او “به ویژه از zkIdentity و پتانسیل برنامه های DeFi برای استفاده از ZK برای فعال کردن فرآیندهای انطباق KYC [مشتری خود را بشناسید] بدون جمع آوری و ذخیره داده های حساس کاربر هیجان زده است.”

به‌طور کلی، ZKP می‌تواند سیستم‌های امن‌تری را فعال کند که اطلاعات کمتری را در فعالیت‌های خود در معرض نمایش قرار می‌دهند، به این معنی که شانس کمتری برای بهره‌برداری از اطلاعات برای مقاصد شرورانه وجود دارد. یک یافته جالب این تحقیق این است که اطلاعات مالی در خط مقدم داده هایی است که کاربران امیدوارند با ZKP (54.5٪) خصوصی نگه دارند. این شاید تعجب آور نباشد، اما آن را در کنار یافته هایی در مورد چه کسی کاربران می خواهند حریم خصوصی از حفظ کنند، در نظر بگیرید. دولت ها با ۴۸.۵ درصد بالاترین میزان را دارند.

ارتقای زبان C# 11 مایکروسافت به خط پایان نزدیک شده است

علاقه حفظ اطلاعات مالی از چشم دولت مقامات مالیاتی مورد توجه قرار نگرفت. در عین حال، ترجیح دادن افشای اطلاعات اندک به دولت متمرکز در حین پرداخت مالیات قانونی، حق کاملاً مشروع یک شهروند آزاد است. سیستم های ZKP می توانند دقیقاً این نوع سیستم مالیاتی را فعال کنند. اثبات آنچه مدیون هستید بدون فاش کردن چیز دیگری می تواند یک مورد استفاده از دانش صفر باشد.

یکی دیگر از حوزه‌های کلیدی بهینه‌سازی عملکرد است که ۱۸.۲% از نظرسنجی‌کنندگان از آن به عنوان مهم‌ترین ویژگی ZKP نام می‌برند. ZKP می تواند ثابت کند که یک محاسبات به شکل کوچک و فشرده معتبر است و بنابراین تعداد دفعاتی که باید انجام شود را کاهش دهد. بلاک چین MINA از این ویژگی برای خلاصه کردن تراکنش‌های روی بلاک چین استفاده می‌کند و عملکرد بهتری را ایجاد می‌کند که در نهایت معادل یک سیستم ارزان‌تر است. توان عملیاتی و کاهش کارمزدها اغلب به عنوان عواملی حیاتی در دوام طولانی مدت بلاک چین در نظر گرفته می شوند.

وقتی از مهم‌ترین کاربرد ZKP پرسیده شد، ۴۶% از پاسخ‌دهندگان نظرسنجی Mina گفتند که هم حریم خصوصی و هم مقیاس‌پذیری اهمیت دارد. به طور خلاصه، آینده بلاک چین احتمالا شامل کمک های ZKP در ساخت سیستم هایی است که ایمن تر و کارآمدتر هستند.

نتیجه گیری

اثبات دانش صفر در مرز تحقیقات رمزنگاری است. این نوید بهبود مقیاس پذیری و امنیت سیستم های رمزنگاری را دارد. این پیشرفت‌ها پیامدهای بزرگی برای آینده بلاک چین و در نتیجه، دنیای گسترده‌تر محاسبات توزیع‌شده دارند.

کارهای زیادی برای کشف و به کارگیری وعده اثبات دانش صفر وجود دارد، و این کار به خوبی در حال انجام است. این یک شرط خوب است که ZKP در چند سال آینده تأثیر قابل توجهی بر فناوری اطلاعات خواهد داشت.