۳۰ شهریور ۱۴۰۳

Techboy

اخبار و اطلاعات روز تکنولوژی

اوبونتو ۲۲.۱۰ بر روی میکروکنترلرهای MicroPython می درخشد

آخرین به‌روزرسانی توزیع لینوکس Canonical، زنجیره‌های ابزار Ruby، Go، GCC و Rust را می‌چرخاند و از MicroPython روی میکروکنترلرهایی مانند Raspberry Pi Pico W پشتیبانی می‌کند.

آخرین به‌روزرسانی توزیع لینوکس Canonical، زنجیره‌های ابزار Ruby، Go، GCC و Rust را می‌چرخاند و از MicroPython روی میکروکنترلرهایی مانند Raspberry Pi Pico W پشتیبانی می‌کند.

Canonical اوبونتو ۲۲.۱۰ را منتشر کرده است، به‌روزرسانی برای توزیع لینوکس این شرکت که پشتیبانی از MicroPython را در انواع میکروکنترلرها معرفی می‌کند.

اوبونتو ۲۲.۱۰ با نام رمز “Kinetic Kudu” و در ۲۰ اکتبر معرفی شد، به عنوان یک نسخه موقت توصیف می شود که تجربه را برای توسعه دهندگان و مدیران فناوری اطلاعات بهبود می بخشد.

این ارتقا اکنون از MicroPython بر روی میکروکنترلرها از جمله برد Raspberry Pi Pico W پشتیبانی می کند. همچنین، rshell، thonny، و mpremote همگی در مخازن اوبونتو موجود هستند. در همین حال، انتقال پشته گرافیکی اوبونتو به کیلومتر به این معنی است که توسعه‌دهندگان می‌توانند برنامه‌های گرافیکی مبتنی بر Pi را با استفاده از چارچوب‌هایی مانند Qt خارج از جلسه دسکتاپ و بدون درایورهای خاص Pi اجرا کنند. این مکمل پشتیبانی گسترده از نمایشگرهای جاسازی شده برای Raspberry Pi از جمله سری Inky eInk HAT، محدوده Hyperpixel، و صفحه نمایش لمسی رسمی Raspberry Pi است.

اسپاتیفای، استارت آپ ها برای حمایت از نگهبانان منبع باز بودجه راه اندازی می کنند

Ubuntu 22.10 همچنین شامل Landscape 22.10 beta است، یک ابزار مدیریتی که نظارت، مدیریت، وصله و گزارش انطباق را در سراسر املاک اوبونتو از سرور تا دسکتاپ فراهم می کند. Landscape Server را می توان بر روی رایانه هایی با پردازنده های Arm یا Arm-based، از جمله ماشین های مجازی Arm64 مبتنی بر Ampere Altra روی ابرهای عمومی و Raspberry Pi نصب کرد. Canonical گفت: پردازنده‌ها و سخت‌افزار Risc نیز پشتیبانی می‌شوند و استفاده از Landscape را به عنوان یک سیستم مدیریت قابل حمل آسان‌تر می‌کنند.

فیلسوف: گفتگو با گریدی بوچ

Ubuntu 22.10 را می توان از ubuntu.com دانلود کرد. سایر بهبودهای نسخه به شرح زیر است:

  • زنجیره ابزار برای Ruby، Go، GCC و Rust به روز شده است.
  • OpenSSH به طور پیش‌فرض برای استفاده از فعال‌سازی سوکت سیستم پیکربندی شده است، به این معنی که sshd تا زمانی که درخواست اتصال ورودی دریافت نشود، شروع نمی‌شود. این کار باعث کاهش ردپا و حافظه سرور اوبونتو در دستگاه‌های کوچکتر، ماشین‌های مجازی یا ظروف LXD می‌شود.
  • یک سرویس debuginfod به توسعه دهندگان و مدیران کمک می کند تا برنامه هایی را که با اوبونتو ارسال شده اند را اشکال زدایی کنند. ابزارهای اشکال زدایی مانند gdb نمادهای اشکال زدایی مورد نیاز را از طریق HTTP دانلود می کنند.
  • بهبودهایی در GNOME 4، از جمله تم GTK4 برای عملکرد و سازگاری، قابلیت استفاده و عملکرد دسکتاپ را بهبود می بخشد. تنظیمات سریع دسترسی سریع‌تری به گزینه‌های معمولی مانند Wi-Fi، بلوتوث، حالت تاریک و تنظیمات برق فراهم می‌کند.
  • پلتفرم صوتی PipeWire پشتیبانی از دستگاه‌های صوتی را گسترش می‌دهد و برای برقراری کنفرانس ویدیویی بهتر، اتصال بلوتوث را افزایش می‌دهد. لینوکس ۵.۱۹ عملکرد برق دستگاه های اینتل را بهبود می بخشد و اکنون شامل رفع فشرده سازی چند رشته ای در اوبونتو می شود تا عملکرد Snap را در سیستم های دسکتاپ چند هسته ای افزایش دهد.
shinytest2، Rhino R برترین فریمورک براق در کنفرانس Appsilon