۳۰ شهریور ۱۴۰۳

Techboy

اخبار و اطلاعات روز تکنولوژی

بررسی Airtable: کم کد/بدون کد انعطاف پذیر در ابر

Airtable ترکیبی قدرتمند از قابلیت های پایگاه داده رابطه ای، انواع محیط های توسعه برای سطوح مختلف مهارت و صدها قالب و افزونه برای موارد استفاده رایج است.

Airtable ترکیبی قدرتمند از قابلیت های پایگاه داده رابطه ای، انواع محیط های توسعه برای سطوح مختلف مهارت و صدها قالب و افزونه برای موارد استفاده رایج است.

Airtable ممکن است مانند یک صفحه گسترده در فضای ابری به نظر برسد، اما در واقع بیشتر شبیه یک پایگاه داده رابطه‌ای در فضای ابری با محیط توسعه خاص خود است. این یک ساده‌سازی بیش از حد است: Airtable چندین محیط توسعه در سطوح مختلف مهارت دارد، از غیر برنامه‌نویس گرفته تا کاربران قدرتمند و برنامه‌نویسان جاوا اسکریپت.

به‌عنوان یک محیط توسعه‌دهی مبتنی بر پایگاه‌داده، کم‌کد/بدون کد در فضای ابری، Airtable با بسیاری از تقریباً ۴۰۰ سازنده برنامه‌های کم‌کد/بدون کد موجود در بازار رقابت می‌کند، و مطمئناً با سه اصلی، برنامه‌سازهای کم‌کد/بدون کد مخصوص ابر، Amazon Honeycode، Microsoft Power Apps و Google Cloud AppSheet. Airtable واقعاً با صفحات گسترده ابری اصلی مانند Google Sheets رقابت نمی کند.

مفاهیم هواپذیر

Airtable اساسا یک پایگاه داده در کشیدن صفحه گسترده است. یک فضای کاری Airtable، اساساً مجموعه‌ای از پروژه‌های به اشتراک گذاشته شده در میان گروهی از همکاران، حاوی یک یا چند «پایه» است که در آن پایه کوتاه شده برای پایگاه داده است. هر پایه شامل یک یا چند جدول است و هر جدول حاوی رکوردها (ردیف ها) و فیلدها (ستون ها) است. جداول Airtable دارای فیلدهای همگن هستند، مانند پایگاه داده رابطه ای و برخلاف پایگاه داده NoSQL.

جدول‌های Airtable را می‌توان در مجموعه‌ای از بازدیدها. برخلاف نماهای پایگاه داده رابطه ای، نماهای Airtable فقط زیرمجموعه های فیلتر شده داده ها نیستند. نماهای Airtable علاوه بر اجازه دادن به فیلترهای ضبط و فیلدهای مخفی، از فرمت های مختلف برای اهداف مختلف پشتیبانی می کنند: نمای شبکه ای، نمای تقویم، نمای کانبان، نمای گالری، نمای گانت، نمای خط زمانی، و نمای فرم. همانطور که بعدا خواهیم دید، Airtable از فرمول ها، اتوماسیون ها و برنامه ها نیز پشتیبانی می کند.

Airtable با بیش از ۳۰ محصول دیگر ادغام می شود. علاوه بر این، می‌توانید از Zapier، Workato، Integromat یا Automate.io برای اتصال Airtable به بیش از هزار وب‌سایت و برنامه ها.

اگر این شما را به یاد Microsoft Access، Claris FileMaker یا Alpha Anywhere می‌اندازد، به باشگاه خوش آمدید. تفاوت اساسی این است که محیط توسعه Airtable آنلاین است، نه مبتنی بر دسکتاپ.

airtable 01

نمای پیش‌فرض برای پایه Airtable یک شبکه است. به فهرست نماها در پایین سمت چپ و نقاط شروع در سمت راست توجه کنید.

چه چیزی در Airtable جدید است؟

۲۰۲۱ سال بزرگی برای نوآوری Airtable بود. در اینجا نکات برجسته وجود دارد.

Interface Designer یک ویژگی در دسترس در نسخه بتا باز است که به تیم‌ها اجازه می‌دهد با استفاده از داده‌های موجود در پایگاه‌های خود، رابط‌های بصری و تعاملی بسازند. با ایجاد رابط های سفارشی برای هم تیمی های خود، می توانید اطلاعاتی را که برای آنها حیاتی است نمایش دهید و از جزئیات حواس پرتی جلوگیری کنید.

"معماری از طریق کنفرانس" ایده واقعا بدی است

Airtable دو نمای جدید، نمای Gantt و نمای Timeline اضافه کرد. تفاوت بین این دو در این است که نمودار گانت شامل وابستگی‌ها می‌شود، بنابراین می‌توانید از آن برای برنامه‌ریزی پروژه‌ای استفاده کنید که در آن یک فاز نیاز به تکمیل فاز دیگر دارد، همانطور که اغلب در ساخت‌وساز انجام می‌شود.

مدیریت آسان‌تر نمای شامل نماهای دلخواه و بخش‌های نمای جمع‌شونده است. بهبودهای تلفن همراه شامل نماهای جدید تلفن همراه، تقویم‌های جدید، ذکر @ و به‌روزرسانی داده‌های تلفن همراه است.

همگام‌سازی منبع خارجی به شما امکان می‌دهد به‌طور مداوم داده‌ها را از پلتفرم‌های خارجی دریافت کنید، و آن‌ها را مستقیماً در جریان کاری Airtable خود ادغام کنید. ادغام‌های همگام‌سازی شامل Salesforce، سرور Jira و مرکز داده Jira، Zendesk، مشکلات GitHub، Google Calendar، Google Drive، و Box است.

ویژگی‌های جدید اتوماسیون شامل راه‌اندازی اتوماسیون‌ها در زمان مشخص و ایجاد پیش‌نمایش ایمیل، امکان استفاده از فرمول‌ها و جستجوها در اتوماسیون‌ها، و یک رابط کاربری تمیزتر و آسان‌تر برای اتوماسیون است. پنل مدیریت ساده شده است، عملکرد و نظارت بهبود یافته است و تنظیمات مدیریت پایه بهبود یافته است.

شروع به کار با Airtable

سه گزینه برای شروع با Airtable عبارتند از شروع از ابتدا، وارد کردن جدول داده یا شروع با یک الگو. شروع از صفر فرض می کند که شما می دانید چه چیزی می خواهید بسازید، که من در حال حاضر نمی دانم. وارد کردن یک جدول داده (به تصویر دوم در زیر مراجعه کنید) فرض می‌کند که شما داده‌هایی دارید که به آنچه می‌خواهید بسازید مربوط می‌شود، که من هم در حال حاضر ندارم، اگرچه تصور می‌کنم چند فایل CSV تصادفی یا برگه‌های اکسل در اطراف دارم. که میتوانستم از آن در خرج کردن استفاده کنم. این باعث می‌شود که قالب‌های Airtable که صدها مورد از آن‌ها وجود دارد، باقی بماند. (نخستین اسکرین شات را در زیر ببینید.) اگر نمی توانید الگوی محصول پشتیبانی شده ای را پیدا کنید که مناسب مورد استفاده شما باشد، می توانید الگوهای ارائه شده توسط انجمن را در جهان هواپذیر.

من الگوی رسمی Project Tracker را انتخاب کردم که توسط پشتیبانی می‌شود. وبینار ضبط شده نیم ساعته. همانطور که در تصاویر زیر می بینید، این الگو تعدادی نما و برنامه مفید را نشان می دهد.

airtable 03

استفاده از الگوها روش توصیه شده برای درک نحوه ساخت پایه ها و برنامه های Airtable است. دسته “ویژه” شامل دوازده الگوی جالب است.

airtable 05

الگوی ردیاب پروژه Airtable که نمای شبکه ای «همه پروژه ها» و یک برنامه داشبورد سطح بالا را نشان می دهد.

airtable 06

ویرایشگر رکورد Airtable برای پروژه ردیاب پروژه. به استفاده از پیوست‌ها برای تصاویر و پیوندها برای رکوردها در جداول مرتبط توجه کنید.

airtable 07

با کلیک بر روی “پیوند به یک رکورد از مشتریان” نشان داده شده در تصویر قبلی، نمای انتخابی با استفاده از جدول Clients ظاهر می شود.

OCP می گوید هوش مصنوعی مراکز داده را بازسازی خواهد کرد

فرمول‌ها، اسکریپت‌ها و اتوماسیون‌های Airtable

Airtable دارای تعدادی ویژگی است که به آن قدرت بیشتری نسبت به یک برنامه ساز بدون کد می دهد. فرمول ها (نگاه کنید به تصویر اول در زیر) یک ویژگی کم کد هستند و ممکن است شامل توابع، عملیات عددی، عملیات منطقی و عملیات متنی باشد که روی فیلدها عمل می کنند. فرمول‌های Airtable به فیلدها با نامشان مانند یک برنامه پایگاه داده اشاره می‌کنند، نه بر اساس مکانی که در صفحه‌گسترده انتظار دارید.

اسکریپت‌ها برنامه‌های جاوا اسکریپت واقعی هستند (تصویر دوم را در زیر ببینید)، اگرچه آنها کوتاه هستند و بر روی کار با پایگاه Airtable شما متمرکز هستند. Airtable کلاس ها و روش های جاوا اسکریپت را برای دسترسی و به روز رسانی داده ها در پایگاه شما ارائه می دهد.

اتوماسیون‌ها به شما امکان می‌دهند گردش‌های کاری سفارشی را مستقیماً در پایگاه Airtable خود پیکربندی کنید. این به شما و تیمتان اجازه می دهد تا با خودکارسازی کارهای تکراری، افزایش کارایی ارتباط و کاهش حاشیه خطای کلی در زمان صرفه جویی کنید. اتوماسیون ها با یک ماشه شروع می شوند و به دنبال آن یک یا چند عمل انجام می شود. Actions می‌توانند در داخل یا خارج از Airtable عمل کنند، مثلاً برای ارسال ایمیل یا ایجاد سوابق Salesforce.

airtable 08

زمین بازی با فرمول هوادهی. این پایه الگو یک مرجع مناسب برای ۹۸ عملکرد پشتیبانی شده توسط Airtable است.

airtable 09

اسکریپت‌های Airtable از جاوا اسکریپت و یک API Airtable استفاده می‌کنند تا به شما امکان می‌دهند پایه خود را دستکاری کنید و کارهای تکراری را خودکار کنید.

طراح رابط Airtable

Interface Designer، که در حال حاضر در نسخه بتای باز است، یک سازنده بدون کد، کشیدن و رها کردن برای رابط های بصری و تعاملی است که از پایه های شما مشتق شده است و جایگزین ابزار قدیمی بلوک های Airtable می شود. طراح رابط راه‌هایی برای ساده‌سازی گردش‌های کاری، تجسم داده‌ها و تطبیق اطلاعات برای مخاطبان مختلف در سازمان‌ها ارائه می‌دهد.

ایجاد یک رابط (به تصاویر صفحه‌نمایش زیر مراجعه کنید) شامل انتخاب طرح‌بندی، طراحی روی بوم با استفاده از عناصر و فیلدها، سفارشی کردن عناصری که انتخاب کرده‌اید با برگه‌های ویژگی، پیش‌نمایش طرح، سپس انتشار و اشتراک‌گذاری رابط است.

چهار گزینه فعلی برای طرح‌بندی عبارتند از بررسی رکورد (نمایش جزئیات بسیاری از رکوردها از یک جدول)، داشبورد (خلاصه‌ها و نمودارها)، خلاصه رکورد (نمایش جزئیات یک رکورد)، و یک بوم خالی.

طراح رابط واقعاً در مرحله بتا است، حتی اگر بوم طراحی مبتنی بر وب جامد به نظر برسد. هنگام آزمایش یک رابط مشترک در Android، با چندین باگ مواجه شدم که هیچ کدام در مرورگر دسکتاپ نشان داده نمی شوند.

airtable 11

ایجاد رابط Airtable با طراح رابط با انتخاب یکی از چهار رابط شروع می شود.

Bun 1.0 از فر خارج شده است

airtable 12

مرحله دوم در ایجاد رابط Airtable، اتصال به جدول است. می‌توانید گزینه‌های داده را خودتان پر کنید یا آنها را از یک نما کپی کنید.

airtable 13

هنگامی که به جدولی متصل شدید، می‌توانید عناصر و فیلدهایی را که می‌خواهید در این رابط نمایش داده شوند انتخاب کنید.

airtable 14

ویرایشگر رابط Airtable. علاوه بر ویرایش رابط، می توانید از این صفحه منتشر کرده و به اشتراک بگذارید.

airtable 15

مشاهده رابط Airtable در Android. این در حالت افقی است زیرا رندر در حالت عمودی به صورت افقی پیمایش نمی کند.

کد کم/بدون کد در ابر

همانطور که دیدیم، Airtable یک پایگاه داده با میزبانی ابری و قابل دسترسی به وب است که ظاهراً مانند یک صفحه گسترده به نظر می رسد اما چندین نما از داده های خود را ارائه می دهد. دارای گزینه های توسعه برنامه نویسی بدون کد، کم کد و کامل جاوا اسکریپت است. همچنین صدها الگو را برای برنامه های معمول ارائه می دهد.

قیمت Airtable (20 دلار برای هر کاربر در ماه برای طرح Pro) معقول است، زیرا Airtable فقط برای کاربرانی که مجوز ویرایش یا اظهار نظر برای یک یا چند پایگاه را دارند، هزینه دریافت می‌کند. از طرف دیگر، آمازون Honeycode Pro برای ۲۰ عضو تیم ۲۹.۹۹ دلار در ماه است، اگرچه Honeycode بدون کد است و فقط برای ۱۸ مورد از رایج ترین موارد استفاده، قالب دارد. Google Cloud AppSheet Core 10 دلار برای هر کاربر در ماه است. کاربران Google Workspace Enterprise Plus که برنامه‌های AppSheet ایجاد می‌کنند، می‌توانند بدون هزینه اضافی، برنامه‌هایی را با ویژگی‌های AppSheet Core برای سایر کاربران Google Workspace Enterprise Plus همان سازمان ایجاد و منتشر کنند.

قبل از اینکه شروع به محاسبه هزینه‌های مقایسه‌ای برای اندازه تیم خود کنید، باید اشاره کنم که هزینه‌های هر کاربر به ندرت عامل تعیین‌کننده در انتخاب سازنده برنامه با کد پایین است. عوامل کلیدی اغلب قابلیت اجرا، سهولت توسعه، زمان عرضه به بازار و سازگاری با زیرساخت های موجود شما هستند. اگرچه Airtable در همه این معیارها امتیاز بالایی دارد، شما همچنان باید آن را در زمینه موارد استفاده خود، مهارت های تیم و زیرساخت شرکت خود ارزیابی کنید.

به https://airtable.com/pricing مراجعه کنید. طرح رایگان: اندازه پایه محدود (۱۲۰۰ رکورد، ۲ گیگابایت فضای پیوست)، همگام سازی دستی، محدودیت در نماها و انواع برنامه ها. طرح پلاس: ۱۰ دلار/صندلی/ماه، اندازه پایه محدود (۵۰۰۰ رکورد، ۵ گیگابایت فضای پیوست)، همگام سازی خودکار، محدودیت در بازدیدها و انواع برنامه ها. طرح حرفه ای: ۲۰ دلار/صندلی/ماه، برنامه های نامحدود، اندازه پایه بزرگ (۵۰ هزار رکورد، ۲۰ گیگابایت فضای پیوست)، همه نماها و انواع برنامه ها، مجوزها. طرح سازمانی: فروش تماس، بزرگترین اندازه پایه، SSO، مدیریت کل سازمان، پشتیبانی اولویت.

در فضای ابری اجرا می شود. از یک مرورگر یا با استفاده از یک برنامه iOS یا Android قابل دسترسی است.