۳۰ شهریور ۱۴۰۳

Techboy

اخبار و اطلاعات روز تکنولوژی

خود مختاری، اندازه بسته، اصطکاک، هواکش و سرعت

فدیورس ممکن است نسبت به نسل‌های قبلی نرم‌افزارهای اجتماعی، تعادل سالم‌تری بین این ابعاد برقرار کند.

فدیورس ممکن است نسبت به نسل‌های قبلی نرم‌افزارهای اجتماعی، تعادل سالم‌تری بین این ابعاد برقرار کند.

نوستالژی یک داروی خطرناک است و غوطه ور شدن در آن همیشه خطرناک است. بنابراین آنهایی از ما که با علاقه به یاد وبلاگستان اولیه می افتیم، و اکنون می خواهیم شباهت هایی را با فدیورس ترسیم کنیم، باید این کار را با دقت انجام دهیم. اما ما می خواهیم از تاریخ درس بگیریم.

در اینجا یک راه برای مقایسه پنج نسل نرم افزار اجتماعی در امتداد پنج بعد ذکر شده در عنوان این پست وجود دارد.

  مستقل اندازه بسته اصطکاک Fanout سرعت
Usenet متوسط بالا متوسط متوسط کم
وبلاگسفر بالا بالا بالا کم کم
فیس بوک کم بالا کم متوسط بالا
تویتر کم کم کم بالا بالا
Fediverse بالا متوسط بالا متوسط متوسط

این‌ها دسته‌بندی‌های سختی هستند، اما من فکر می‌کنم که آنها تمایزات کلیدی را نشان می‌دهند. بسیاری از ما که در اوایل دهه ۲۰۰۰ در حوزه وبلاگ فعال بودیم از سطح بالایی از خودمختاری برخوردار بودیم. RSS خوان های ما داشبوردهای اینترنتی ما بودند. ما آنها را با ترکیبی از صداهای رسمی و فردی بارگذاری کردیم. هیچ محدودیتی در اندازه بسته های مبادله شده در این شبکه وجود نداشت. می توانید یک پاراگراف کوتاه یا یک مقاله ۱۰۰۰۰ کلمه ای بنویسید. شبکه‌سازی بدون اصطکاک نبود، زیرا پست‌های وبلاگ بیشتر شبیه مقاله بودند، و چون نظرات هنوز وجود نداشتند. برای نظر دادن در مورد پست وبلاگ من، پست وبلاگ خود را با پیوند به آن بنویسید.

پیشنهاد جاوا حالت استثنا را به سوئیچ اضافه می کند

این اصطکاک میزان انتشار یک پست از طریق شبکه و سرعت انتشار آن را محدود کرد. معماری اصطکاک زیاد، هواکش کم و سرعت کم برای مدتی ترکیبی برنده بود. در آن محیط احساس می‌کردم متصل هستم، اما بیش از حد به هم متصل نبودم، مطلع بودم اما بیش از حد بارگذاری نشدم.

تویتر همه چیز را کاملاً تغییر داد. این فقط از دست دادن خودمختاری نبود زیرا تبلیغات و الگوها بر آن حاکم شدند. با بسته هایی که ۱۲۰ کاراکتر دارند و توییت هایی که به طور بالقوه توسط همه دیده می شود، اصطکاک تقریباً به صفر رسید. معماری اصطکاک کم تجربه ای اعتیادآور ایجاد کرد و جلوه های قدرتمندی را فعال کرد. اما برای گفتمان سالم مفید نبود.

JetBrains Aqua IDE را برای اتوماسیون آزمایشی منتشر کرد

فدیورس شاید بتواند تعادلی ایجاد کند. انسان‌ها طوری تکامل نیافته‌اند که در شبکه‌های اجتماعی بدون اصطکاک با صدای زیاد و سرعت رشد کنند، و مسلماً ما نباید. ما در شبکه‌های تحت کنترل شماره دانبار تکامل یافته‌ایم، و شبکه‌های آنلاین ما باید این محدودیت را رعایت کنند. ما به اصطکاک کمتری در جوامع دانش و عمل نیاز داریم، اصطکاک بیشتری بین آنها. ما می‌خواهیم پیام‌ها به‌طور فراگیر و سریع در جوامع منتشر شود، اما بین آنها کمتر منتشر شود.

در حال حاضر در نقطه عطف فوق‌العاده‌ای هستیم. آیا فدیورس ما را قادر می‌سازد تا تعادل درست را ایجاد کنیم؟ من فکر می‌کنم که دارای ترکیبات معماری مناسب برای فرود در جایی است که من (به طور فرضی) آن را در آن جدول قرار داده‌ام. استقلال بالا اصطکاک به اندازه لازم، اما نه خیلی کم. به همان اندازه که لازم است هواکش و سرعت، اما نه بیش از حد. هیچ‌کس نمی‌داند که اوضاع چگونه پیش خواهد رفت، پیش‌بینی‌ها بیهوده هستند، رفتارها ظهور می‌کنند، اما من در لبه صندلی خود هستم و همه چیز را تماشا می‌کنم.

چگونه Kubernetes موفق شد

این مجموعه:

  1. خودمختاری، اندازه بسته، اصطکاک، هواکش و سرعت
  2. Mastodon، Steampipe و RSS
  3. مرور fediverse
  4. یک پایانه بلومبرگ برای Mastodon
  5. Mastodon UX خود را ایجاد کنید
  6. لیست ها و افراد موجود در Mastodon
  7. چند نفر در فید Mastodon من نیز امروز توییت کردند؟
  8. نشانی‌های اینترنتی Mastodon واجد شرایط نمونه
  9. نمودارهای رابطه ماستودون
  10. کار با لیست های Mastodon
  11. تصاویری که مضر در نظر گرفته می شوند (گاهی اوقات)
  12. نقشه برداری فدیورس وسیع تر
  13. پروتکل‌ها، APIها و قراردادها
  14. اخبار در fediverse
  15. نقشه برداری از افراد و برچسب ها در Mastodon
  16. تجسم نظارت سرور Mastodon
  17. جدول زمانی Mastodon برای تیم ها
  18. افزونه Mastodon اکنون در Steampipe Hub در دسترس است