۳۰ شهریور ۱۴۰۳

Techboy

اخبار و اطلاعات روز تکنولوژی

۳ چشم انداز برای آینده اینترنت

وب معنایی، وب 3.0 و وب3 سه ایده راهنما هستند که آینده اینترنت را شکل می دهند. در اینجا نحوه گرد هم آمدن آنها با فناوری هایی مانند بلاک چین، هوش مصنوعی مولد و HTMX آمده است.

وب معنایی، وب ۳.۰ و وب۳ سه ایده راهنما هستند که آینده اینترنت را شکل می دهند. در اینجا نحوه گرد هم آمدن آنها با فناوری هایی مانند بلاک چین، هوش مصنوعی مولد و HTMX آمده است.

اینترنت ممکن است بزرگترین ایجاد فناوری مدرن باشد و کاری در حال پیشرفت است. در مرکز توسعه مداوم آن، سه دیدگاه متفاوت از آنچه اینترنت ممکن است تبدیل شود، وجود دارد. در این مقاله، سه ایده را که آینده فناوری و معماری اینترنت را هدایت می‌کنند، بررسی می‌کنیم: Web 3.0، Web3، و وب معنایی.

وب ۳.۰: آینده اینترنت

Web 3.0 گسترده ترین در بین سه دیدگاه برای اینترنت است. این ایده دو مورد دیگر را در بر می گیرد و گرده افشانی متقابل می کند. در اصل، وب ۳.۰ از ایده های وب ۲.۰ استفاده می کند و می گوید: “بعدش چیست؟”

وب ۲.۰ عموماً به وب اطلاق می شود که در اوایل قرن حاضر توسعه یافته است. این تکرار از وب، برنامه های کاربردی قابل تغییر بیشتری را برای کاربر مانند رسانه های اجتماعی معرفی کرد. همچنین نوآوری های کلیدی فناوری مانند Ajax را به ارمغان آورد. وب ۱.۰، ساخته شده بر روی HTML مستقیم و قطعه های جاوا اسکریپت دست و پا گیر، به نظر کاملاً متفاوت از برنامه های پیشرفته وب ۲.۰ امروزی است.

احتمالاً، ما در حال توسعه وب ۳.۰ هستیم که به برنامه‌هایی ختم می‌شود که وب را به شکلی که امروز می‌شناسیم، به نظر می‌رسد که به نظر می‌رسد. اگرچه اصطلاح Web 3.0 گاهی اوقات با ایده‌ها یا فناوری‌های خاصی همراه است، اما در نهایت به نسل بعدی نرم‌افزارها و رابط‌های اینترنتی اشاره دارد.

در حال تکامل وب ۲.۰

شکی وجود ندارد که برنامه های کاربردی مدرن با استفاده از آخرین تکنیک ها بسیار پیشرفته تر از برنامه های نسل اول وب ۲.۰ هستند. اما آیا آنها کاملاً متفاوت هستند؟ آیا آنها در نوع متفاوت هستند؟ نه واقعا. آنچه امروز می بینیم بیشتر شبیه وب ۲.۵ است تا تکامل کامل به وب ۳.۰.

بنابراین، فناوری‌های محوری تکرار فعلی وب ۲.۵ چیست؟ یکی ابر است. در حالی که آنقدر عادی شده است که تقریباً نامرئی است، زیرساخت مجازی سازی شده واقعاً در ۱۰ سال گذشته به وجود آمده است. ابر به نحوه کار برنامه های وب امروزی قطعی است.

توسعه دهندگان نمی خواهند عملیات انجام دهند

دو فن‌آوری قطعی وب ۲.۵، چارچوب‌های واکنشی (مانند React) و ذخیره‌های داده NoSQL هستند. هر دو اصلاحات قابل توجهی در زمینه خود بودند که تأثیر زیادی گذاشت.

این سه فناوری – رایانش ابری، NoSQL و برنامه‌نویسی واکنشی، ستون‌های وب ۲.۵ هستند. می‌توانیم انتظار داشته باشیم که آنها همچنان نقش بزرگی در تکرار بعدی اینترنت ایفا کنند، اما آنها جوهره Web 3.0 نیستند.

تعیین این ماهیت دشوار است زیرا اکنون در حال کشف آن هستیم. اما ما به اندازه کافی در مقابل خود داریم تا آن را با حرکات گسترده ببینیم. حداقل، ما به اندازه کافی برای بیرون رفتن و برقراری تماس داریم.

بلاک چین سومین و آینده‌نگرترین فناوری زیربنایی وب ۳.۰ است. این کارها را در اینترنت به روشی اساسی متفاوت از آنچه قبلا دیده‌ایم انجام می‌دهد. اما بلاک چین از نظر فنی وب ۳.۰ نیست. طرفداران آن اصطلاح متفاوتی را برای تکاملی که تصور می کنند، به نام Web3 اتخاذ کرده اند.

Web3 Web 3.0 نیست

در سنت قدیمی بارگذاری بیش از حد عبارات برای حداکثر سردرگمی، Web 3.0 و Web3 به معنای چیزهای مشابه اما متفاوت و مبهم هستند. این دو اصطلاح اغلب به صورت مترادف استفاده می‌شوند، فقط دو روش متفاوت برای ارجاع به یک ایده فراگیر.

اما تمایزات ارزش حفظ کردن را دارند، زیرا وب ۳.۰ واقعاً به شخصیت کلی وب بعدی اشاره دارد، در حالی که Web3 به قلمرو موازی نوآوری های بلاک چین اشاره دارد.

Web3 تأثیر قابل توجهی بر معنای نهایی وب ۳.۰ خواهد داشت. در عمل، Web 3.0 Web3 را در خود جای داده است. اگر بلاک چین به اندازه کافی نقش بزرگی در آینده اینترنت داشته باشد (که من معتقدم خواهد بود) وب ۳.۰ می تواند به Web3 تبدیل شود.

ما در مورد تأثیر بلاک چین بیشتر بحث خواهیم کرد، اما ابتدا اجازه دهید سومین بازیکن در تکامل فعلی اینترنت را در نظر بگیریم.

وب معنایی

وب معنایی ایده ای است که از خالق اینترنت به ما می رسد، تیم برنرز لی (و دیگران). اساساً وب معنایی متا داده ها را در اطلاعاتی که برنامه ها منتشر می کنند ترکیب می کند. این فراداده معنا، هدف و رابطه داده‌ها (معناشناسی) را توصیف می‌کند و از این طریق اینترنت را به شبکه‌ای از منابع مرتبط با قابلیت ناوبری ماشین تبدیل می‌کند.

در اصل، وب معنایی به دنبال تبدیل اینترنت از پایگاه داده به پایگاه دانش است. این یک بسط یا توضیح طبیعی از وب موجود است و احتمالاً با توجه به شجره نامه وب ۳.۰ رسمی ترین ادعا را دارد. با این حال، پیشبرد پیاده‌سازی در عمل دشوار است، زیرا تلاش را بدون سودی برای برنامه یا توسعه‌دهندگان آن افزایش می‌دهد. این نیاز به بازنگری در نحوه معماری برنامه ها دارد. تا حدی همچنین نیاز به کنار گذاشتن فناوری‌های آشنا دارد (مانند RESTful API که واقعاً RESTful نیستند). در درازمدت، فناوری‌هایی مانند JSON-LD و HTMX در پذیرش ایده‌های وب معنایی، که منجر به وب معنادارتر می‌شود، واسطه می‌شوند.

هوش مصنوعی و آینده توسعه نرم افزار

هوش مصنوعی مولد و وب معنایی

وقتی وب معنایی و Web3 را با هم در نظر می گیریم، دو روند قوی داریم که مسیر آینده وب ۳.۰ را ترسیم می کند: تمرکززدایی (Web3) و پیوند داده ها (وب معنایی). اولی یک تازه کار است، دیگری وارث ثابت است.

برنرز لی در مقدمه ای بر ایده وب معنایی مرورگر آینده را معرفی می کند که اطلاعات متنی را برای توانمندسازی تعاملات کاربر نگه می دارد. او می نویسد، این وب معنایی آنچه را که می داند، می داند، “بدون نیاز به هوش مصنوعی در مقیاس هال سال ۲۰۰۱ یا C-3PO جنگ ستارگان.”

به اندازه کافی خنده دار است، ما به تازگی از نوعی نقطه عطف با هوش مصنوعی مولد عبور کرده ایم، و در حالی که C-3PO نیست، تأثیر genAI بر توسعه آینده وب قابل توجه خواهد بود. با ظهور هوش مصنوعی مدرن، به‌ویژه مدل‌های زبانی بزرگ، تلاش برای معنایی‌تر، متنی‌تر و مرتبط‌تر کردن داده‌ها، گام بزرگی به جلو برداشت. و معلوم شد که ما نیازی به اضافه کردن داده های معنایی نداشتیم. در عوض، ما فقط ماشین‌های احتمال غول‌پیکر را ایجاد کردیم تا آن را بعد از واقعیت شبیه‌سازی کنیم.

در جایی که ایده فراداده معنایی فقط به صورت آهسته و تکه تکه گرد هم آمده است، هوش مصنوعی مولد دنیا را در برگرفته است. ناگهان، توده بزرگی از اطلاعات بی اثر محصور شده در URL ها زنده شد.

بدون تردید، هوش مصنوعی مولد بر وب ۳.۰ تأثیر خواهد گذاشت. اینکه آیا این نشان دهنده یک تحول کامل است یا خیر، باید دید. در واقع ممکن است در حال حاضر از فراز بزرگ (یا چرخه هیپ) این نسل از هوش مصنوعی عبور کرده و وارد فاز بعدی برون یابی جزئیات دقیق آن شده باشیم. (بلاک چین در چرخه زندگی مشابهی قرار دارد. آنچه گارتنر فلات بهره‌وری می‌نامد< /a>.)

مایکروسافت اشتراک هوش مصنوعی Copilot را ارائه می دهد

بلاک چین، هوش مصنوعی و وب آینده

باید دید دقیقاً مرز بین برنامه‌های کاربردی سنتی و برنامه‌های بلاک چین (با نام مستعار dApps—برنامه‌های توزیع‌شده) کشیده می‌شود، اما در نهایت شاهد خواهیم بود که عناصر بلاک چین تقریباً همه جنبه‌ها را لمس می‌کنند. از وب در حال حاضر، بلاک چین به شدت بر صنعت مالی تأثیر می‌گذارد، جایی که مالی غیرمتمرکز (DeFi) با تراکنش‌های تقریباً آنی و با کارمزد کم که به کارگزار، بانک یا اتاق تسویه نیازی ندارد، سبد خرید را به هم می‌زند. .

هویت و مجوز احتمالاً در لیست بعدی قرار دارند که توسط بلاک چین به طور اساسی تغییر می کنند. مواردی مانند وارد سیستم Ethereum (SiWE) را ببینید تا چیزهایی را که در راه است بچشید.

بعدی هوش مصنوعی است که هم به عنوان ابزاری برای ساختن نرم افزار و هم به عنوان ابزاری که در نرم افزار استفاده می شود استفاده می شود. در اولین استفاده، توسعه دهندگان قبلاً به استفاده از هوش مصنوعی به عنوان دستیار برنامه نویسی (از جمله اشتباهات گاهی گیج کننده آن) عادت کرده اند. در آینده نزدیک، احتمالاً شاهد برنامه های پیچیده تری برای طراحی و معماری، دستکاری داده ها و موارد دیگر خواهیم بود. همچنین می‌توانیم انتظار داشته باشیم که اپلیکیشن‌های تقویت‌شده با هوش مصنوعی رابط بین افراد و داده‌ها را کمتر ناخوشایند کنند.

همه اینها ما را به یک سوال جالب می رساند: کدام فناوری تأثیر بیشتری بر آینده اینترنت خواهد داشت؟ من معتقدم که بلاک چین در نهایت نقش متمایزکننده تری ایفا خواهد کرد. دلیل آن این است که هوش مصنوعی مولد رویه‌های موجود را اتخاذ می‌کند و آنها را (گاهی اوقات به طور اساسی) مؤثرتر می‌کند. اما بلاکچین کاری اساساً متفاوت انجام می دهد: محاسبات غیرقابل اعتماد، عمومی و ایمن.

نتیجه گیری

Web 3.0 مستلزم استفاده کامل از تکنیک‌های Web 2.0 (شامل تعامل کاربر، پلت‌فرم‌های ابری، واکنش‌پذیری و NoSQL) با ادغام فزاینده عناصر از بلاک‌چین، معناشناسی و هوش مصنوعی است. در نهایت، وب ۳.۰ اتحادیه ای از بلاک چین و برنامه های کاربردی سنتی خواهد بود که هم معنایی و هم هوش مصنوعی مولد را بهتر ترکیب می کند. برندگان فن‌آوری‌ها و تیم‌هایی خواهند بود که ادغام و اصلاح تدریجی این ترکیب را قابل مدیریت می‌کنند.