۳۰ شهریور ۱۴۰۳

Techboy

اخبار و اطلاعات روز تکنولوژی

زبان Go در فهرست Tiobe به ۱۰ زبان برتر می رسد

زبان Go (Golang) رتبه هشتم را در شاخص محبوبیت زبان Tiobe به خود اختصاص داده است. در اینجا گزارش این ماه است.

زبان Go (Golang) رتبه هشتم را در شاخص محبوبیت زبان Tiobe به خود اختصاص داده است. در اینجا گزارش این ماه است.

زبان Go Google یا golang به بالاترین جایگاه خود در فهرست محبوبیت زبان Tiobe رسیده است. این زبان که اکنون در رتبه هشتم از نظر محبوبیت زبان قرار دارد، چندین سال است که در حال افزایش است.

Go، که احتمالاً به عنوان زبان مورد استفاده برای توسعه Docker و Kubernetes شناخته شده است، به ۱۰ زبان برتر در این زمینه صعود کرد. شاخص Tiobe یک سال پیش، اما موقعیت فعلی آن بالاترین سطح است.

پل یانسن، مدیر عامل Tiobe، به یاد می آورد که چگونه Go پس از اعلام توسط گوگل در نوامبر ۲۰۰۹ و برنده شدن جایزه زبان سال Tiobe، شاخص Tiobe را افزایش داد. این جایزه به زبانی می رسد که در یک سال معین بیشترین محبوبیت را به دست آورده است، اما در مورد Go، این محبوبیت کوتاه مدت بود. “به طور غیرمنتظره ای، هیاهو به زودی تمام شد. در سال ۲۰۱۵، Go به جایگاه ۱۲۲ در شاخص TIOBE رسید و به نظر همه چیز گم شده بود.

مخازن بسته های عمومی هزاران توکن امنیتی API را در معرض دید قرار می دهد - و آنها فعال هستند

«یک سال بعد، Go یک چرخه انتشار بسیار سختگیرانه «نیم ساله» را اتخاذ کرد که توسط Google پشتیبانی می‌شود. هر نسخه جدید، Go بهبود می یابد.” Jansen خاطرنشان کرد که به نظر می رسید Docker و Kubernetes به طور موازی بهبود می یابند. Jansen اضافه کرد: “امروزه Go در بسیاری از زمینه های نرم افزاری مانند برنامه نویسی back-end، خدمات وب و API ها استفاده می شود.”

آیا باید C/C++ به نفع Rust منسوخ شود؟

جانسن گفت که انتظار دارد Go برای مدت طولانی در لیست ۱۰ برتر شاخص باقی بماند. Go 1.22، با تغییراتی در حلقه‌های for، در ۷ فوریه منتشر شد.

شاخص Tiobe محبوبیت زبان را بر اساس فرمولی ارزیابی می‌کند که موتورهای جستجو را در سایت‌هایی مانند گوگل، بینگ و ویکی‌پدیا، با فرمول شمارش تعداد مهندسان ماهر، دوره‌ها، و فروشندگان شخص ثالث برای هر زبان. در جایی دیگر از انتشار شاخص Tiobe در فوریه، زبان کربنی Google، که به عنوان جانشین C++ قرار گرفت، برای اولین بار به ۱۰۰ برتر رسید. ۱۰ مورد برتر این شاخص در این ماه به شرح زیر است:

  1. Python، با امتیاز ۱۵.۱۶٪
  2. C، ۱۰.۹۷٪
  3. C++، ۵۳%
  4. جاوا، ۸۸٪
  5. C#، ۷.۵۳٪
  6. جاوا اسکریپت، ۳.۱۷٪
  7. SQL، ۱.۸۲٪
  8. برو، ۱.۷۳٪
  9. ویژوال بیسیک، ۱.۵۲٪
  10. PHP، ۵۱٪
اوراکل پشتیبانی جاوا اسکریپت را در MySQL معرفی می کند

در رقیب شاخص محبوبیت زبان برنامه‌نویسی Pypl، که محبوبیت زبان را بر اساس تعداد دفعات ارزیابی می‌کند. آموزش زبان در گوگل جستجو می شود، ۱۰ مورد برتر این ماه به شرح زیر است:

  1. Python، با ۲۸.۱۱٪ سهم
  2. جاوا، ۱۵.۵۲٪
  3. جاوا اسکریپت، ۸.۵۷٪
  4. C/C++، ۶.۹۲٪
  5. C#، ۶.۷۳٪
  6. R، ۴.۷۵٪
  7. PHP، ۴.۵۷٪
  8. TypeScript، ۲.۷۸٪
  9. Swift، ۲.۷۵٪
  10. Objective-C، ۲.۳۷٪