۲۹ شهریور ۱۴۰۳

Techboy

اخبار و اطلاعات روز تکنولوژی

آیا می توان کسب و کار سازمانی MariaDB را نجات داد؟

وضعیت مالی ضعیف خسارت سنگینی به MariaDB PLC وارد کرده و پایگاه مشتریان آن را متزلزل کرده است. به گفته کارشناسان، خرید ممکن است برای جبران خسارت کافی نباشد.

وضعیت مالی ضعیف خسارت سنگینی به MariaDB PLC وارد کرده و پایگاه مشتریان آن را متزلزل کرده است. به گفته کارشناسان، خرید ممکن است برای جبران خسارت کافی نباشد.

پیشنهاد غیر الزام آور برای به دست آوردن MariaDB، ارائه دهنده سیستم مدیریت پایگاه داده رابطه ای (RDBMS) به همین نام – یک شاخه از پایگاه داده منبع باز MySQL، گمانه زنی هایی را در مورد آینده شرکت و اینکه این خرید چه معنایی برای مشتریان سازمانی خواهد داشت.

پیشنهاد برای MariaDB PLC بود، شرکتی که خدمات پایگاه داده و پیشنهادات SaaS را بر اساس پایگاه داده منبع باز اصلی که توسط بنیاد MariaDB مدیریت می شود، ارائه می دهد.

در اوایل این ماه، MariaDB PLC پیشنهاد خرید به مبلغ ۳۷ میلیون دلار از کالیفرنیا دریافت کرد. -مرکز شرکت سرمایه گذاری K1 مدیریت سرمایه گذاری.

این پیشنهاد، که الزام آور نیست و ممکن است منجر به یک پیشنهاد واقعی برای اکتساب نشود، برای هر سهم MariaDB ارزشی معادل ۰.۵۵ دلار در نظر می‌گیرد که ۱۸۹% بیش از قیمت سهام پایانی شرکت پایگاه داده در ۵ فوریه است.

یک سواری صخره ای برای سال گذشته

MariaDB PLC در سال گذشته در مسیر دشواری قرار داشته است، از جمله اخراج کارکنان، تغییر رهبری، انحراف بخش‌هایی از کسب‌وکار خود، و ارائه اظهارات احتیاطی به کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC).

مسیر این شرکت به سمت مشکلات مالی در دسامبر ۲۰۲۲ آغاز شد، زمانی که تصمیم گرفت از طریق مسیر شرکت خرید با هدف ویژه (SPAC) با هلدینگ آنجل پوند به صورت عمومی عرضه شود.

پس از عرضه عمومی، این شرکت شاهد کاهش ارزش بازار خود از ۴۴۵ میلیون دلار به بیش از ۱۰ میلیون دلار در پایان سال ۲۰۲۳ بود. کاهش شدید ارزش را می توان به عملکرد ضعیف سه ماهه و سابقه زیان شرکت از سه ماهه گذشته نسبت داد. در سال ۲۰۲۲، طبق اظهارات ثبت شده در SEC.

DBOS Cloud قراردادهای پایگاه داده روی سیستم عامل را برای سرعت واژگون می کند

در حالی که سه ماهه اول سال ۲۰۲۳ شرکت کارکنان خود را اخراج کرد، در سه ماهه دوم اظهارات احتیاطی در مورد سلامت مالی خود از طریق برنامه. این شرکت در آن زمان گفت که به دنبال جذب سرمایه گذاری های مالی برای روشن نگه داشتن چراغ ها است.

به دنبال آن بورس نیویورک (NYSE) در ماه سپتامبر به این شرکت هشدار داد. بورس اوراق بهادار به MariaDB هشدار داده بود که هنجارهای فهرست بندی را رعایت نمی کند که لازم است شرکت های بورسی اطمینان حاصل کنند که ارزش بازار آنها برای یک دوره معاملاتی ۳۰ روزه به زیر ۵۰ میلیون دلار نمی رسد.

اکتبر مشکلات بیشتری را برای ارائه‌دهنده پایگاه داده به‌عنوان یک سرویس به همراه داشت، زیرا این شرکت مجبور شد ۲۸٪ از نیروی کار خود را اخراج کند و دو محصول خود را تعطیل کند، MariaDB Xpand و < a>MariaDB SkySQL. سه ماه بعد، مایکروسافت اعلام کرد که پایگاه داده Azure برای MariaDB برنامه ریزی شده است. برای بازنشستگی تا ۱۹ سپتامبر ۲۰۲۵.

در این مدت، شرکت پیشنهادی برای خرید از سرمایه‌گذار فعلی Runa Capital دریافت کرد که جواب نداد. سپس یک شرکت وابسته به Runa Capital به نام RP Ventures به MariaDB وام ۲۶.۵ میلیون دلاری با بهره ۱۰% پیشنهاد داد.

کسب و کار تجاری در لبه پرتگاه

به گفته کارشناسان، تداوم زیان‌هایی که باعث اخراج، حذف فهرست و تعطیلی محصولات شد، ممکن است از نابودی تجارت تجاری MariaDB نیز اطمینان حاصل کرده باشد.

9 دلیلی که SQL باید از کار بیفتد

به گفته توماس اسپولسترا، کارشناس پایگاه داده شرکت خدمات مدیریت پایگاه داده هلندی OptimaData، از زمانی که مایکروسافت پایان عمر خود را در سال ۲۰۲۵ اعلام کرد، شرکت‌های بیشتری از نسخه Server MariaDB Enterprise به نسخه MariaDB Community Server تغییر مکان داده‌اند.

OptimaData چندین سیستم مدیریت پایگاه داده از جمله Microsoft SQL Server، Oracle Database، Sybase، MySQL، MariaDB، MongoDB و PostgreSQL را مدیریت می کند.

Spoelstra گفت:

MariaDB Enterprise همیشه محبوبیت کمتری نسبت به نسخه جامعه داشته است، و افزود که اکثر مشتریان OptimaData از نسخه دوم استفاده می کنند زیرا پشتیبانی فنی برای MariaDB Enterprise “بسیار” گران است.

این کارشناس توضیح داد که

این باعث می‌شود اکثر شرکت‌ها از نسخه جامعه همراه با پیشنهادات MariaDB مانند Galera Cluster استفاده کنند.

علاوه بر این، Spoelstra گفت که نه تنها مشکلات مالی مشتریان سازمانی را وادار کرده است که به گزینه های دیگر نگاه کنند، بلکه ارائه دهندگان خدمات ابری را مجبور کرده است که به آرامی از پیشنهادات تجاری MariaDB دور شوند.

سامسونگ نمونه ای از مشتریان سازمانی است که ممکن است به دلیل بسته شدن MariaDB Xpand با چالش هایی روبرو شود و در نهایت به گزینه های دیگر نگاه کند. این می تواند هزینه قابل توجهی برای غول کره ای داشته باشد، زیرا این شرکت از ۵۰ گره MariaDB Xpand برای راه اندازی یک پایگاه داده استفاده می کند که در آن داده های مشتریان گوشی های هوشمند خود را میزبانی می کند.

ایمیلی که به سامسونگ ارسال شده بود و به دنبال جزئیات بیشتر در مورد سرمایه گذاری MariaDB بود، بی پاسخ ماند.

علاوه بر این، بخش خدمات فناوری و ابری غول الکترونیک کره ای، سامسونگ SDS، MariaDB را به عنوان یک پایگاه داده مدیریت شده ارائه می دهد. ایمیل جداگانه‌ای که به دنبال پاسخ‌هایی درباره در دسترس بودن سرویس و تداوم برنامه‌ریزی‌شده آن بود نیز بی‌پاسخ ماند.

آیا معماران ابری تعصب دارند؟

از دست دادن اعتماد مشتریان

تونی بائر، تحلیلگر اصلی در dbInsight گفت: توقف پیشنهادات توسط MariaDB باعث شده است که مشتریان سازمانی اعتماد خود را به شرکت از دست بدهند. بائر افزود: این نوع پیشرفت‌ها باعث می‌شود هر شرکت مشتری در مورد اینکه آیا سرمایه‌گذاری‌هایش در مرحله بعدی خواهد بود یا خیر، مطمئن نیست.

به گفته مت آسلت، مدیر ونتانا ریسرچ، بازوی تحقیقاتی، اگرچه تصمیماتی مانند اخراج کارکنان یا توقف پیشنهادات توسط MariaDB برای کاهش هزینه‌ها اتخاذ شده است، اما این تصمیم‌ها بر مشخصات شرکت تأثیر گذاشته است. شرکت مشاوره ISG.

Aslett توضیح داد:

تاثیر عمیق بوده است، به ویژه در رابطه با DBaaS شرکت و پیشنهادات SQL توزیع شده، که زمینه های بالقوه رشد و نوآوری بلندمدت بودند.

با توجه به وضعیت اسفناک کنونی تجارت تجاری MariaDB، بائر گفت که هر گونه فعالیت اکتساب را به عنوان “چیزی بیش از یک مجوز Hail Mary برای محافظت از سرمایه‌گذاری‌های مشتریان قدیمی در حال حاضر سرگردان نمی‌داند.”

در واقع، اگر Spoelstra درست باشد، خرید توسط K1 یا هر شرکت دیگری باعث تسریع بیشتر حرکت مشتریان از MariaDB به MySQL، ProxySQL و گزینه‌های دیگر می‌شود.

در حال حاضر، MariaDB، طبق داده‌های ۶Sense، ۲.۰۸٪ سهم دارد. دسته بازار پایگاه داده رابطه‌ای، که ۰.۰۷ درصد کمتر از چیزی است که شرکت در آوریل سال گذشته گزارش کرده بود.

برای سه ماهه منتهی به دسامبر، MariaDB PLC زیانی خالص ۸.۸ میلیون دلاری منتشر کرد که ناشی از هزینه بهره، هزینه های بازسازی و هزینه های مرتبط با توقف محصولات بود.