۳۰ شهریور ۱۴۰۳

Techboy

اخبار و اطلاعات روز تکنولوژی

بهترین فریم ورک جاوا اسکریپت چیست؟

جاوا اسکریپت پر از فریم‌ورک‌های فرانت‌اند است که هر چیزی را که یک توسعه‌دهنده می‌خواهد ارائه می‌کند – اما نه همه آن‌ها در یک ابزار. در اینجا نحوه مقایسه 10 چارچوب واکنشی برتر آورده شده است.

جاوا اسکریپت پر از فریم‌ورک‌های فرانت‌اند است که هر چیزی را که یک توسعه‌دهنده می‌خواهد ارائه می‌کند – اما نه همه آن‌ها در یک ابزار. در اینجا نحوه مقایسه ۱۰ چارچوب واکنشی برتر آورده شده است.

یکی از سخت‌ترین بخش‌های نرم‌افزار ساخت، انتخاب پشته فناوری است. برای شروع باید یک ابزار یا چارچوب را انتخاب کنید، اما تا زمانی که مدتی با آن کار نکنید، نمی‌توانید از قابلیت‌های واقعی آن مطلع شوید. این یک Catch-22 است، و نمونه سازی فقط کمک زیادی می کند. تمایلی وجود دارد که به همان فناوری‌های آشنای که در گذشته استفاده می‌کردید پایبند باشید، اما این امر دارای اشکالات آشکاری است، از جمله از دست دادن نوآوری‌های مهم.

این مقاله مروری و مقایسه ای از فریمورک های جلویی جاوا اسکریپت در زمان نگارش این مقاله است. ما با نگاهی به این زمینه شروع می کنیم، دلایلی را که ممکن است به یک چارچوب جدید نیاز داشته باشید را مورد بحث قرار می دهیم، و سپس به هر یک از ۱۰ فریمورک موجود در این لیست به طور مفصل نگاه می کنیم، از جمله مقایسه ویژگی به ویژگی که می توانید برای آینده دانلود کنید. مرجع.

مقایسه ۱۰ چارچوب جاوا اسکریپت جلویی

  1. واکنش نشان دهید
  2. Vue
  3. زاویه ای
  4. پیشگیری کنید
  5. روشن
  6. Svelte
  7. AlpineJS
  8. SolidJS
  9. HTMX
  10. Qwik

معضل توسعه دهنده

چند دلیل وجود دارد که انتخاب یک چارچوب توسعه وب جلویی یکی از دشوارترین تصمیمات برای توسعه دهندگان است:

  • فریمورک های بسیار عالی برای انتخاب
  • نوآوری به سرعت در این زمینه حرکت می کند

مثل رسیدن به یک مهمانی است که در آن فقط می‌توانید مقدار زیادی غذا بخورید، اما همه وعده‌های غذایی خیلی خوب به نظر می‌رسند که نمی‌توان آن را از دست داد.

فریم ورک های جاوا اسکریپت بر اساس محبوبیت

بیایید درک درستی از این زمینه داشته باشیم. جدول ۱ فهرستی از محبوب ترین چارچوب های واکنشی است. معیارهای زیادی وجود دارد که می توانیم برای رتبه بندی محبوبیت آنها استفاده کنیم. برای این مقاله، من از معیار بارگیری هفتگی از NPM در زمان نوشتن این مقاله استفاده می‌کنم. (برای اطلاعات بیشتر در مورد هر چارچوب یا برای بازدید از صفحه دانلود NPM آن، روی پیوندها کلیک کنید.)

فریم ورک دانلودهای هفتگی NPM
React ۱۲۹۳۶۴۵۳
Vue / Vue 3 ۲,۵۱۳,۴۹۴
Angular (CLI) ۱،۷۴۹،۲۳۴< /td>
Preact ۱,۲۰۱,۷۲۸
نور ۸۶۵۸۲۶
مطلوب ۵۰۲,۸۸۸
AlpineJS ۱۹۲۷۴۰
SolidJS ۱۱۵۲۵۷
HTMX ۲۰۲۳۸
Qwik ۷۵۲۷

توجه داشته باشید که ما در مورد فریمورک های فرانت اند خالص صحبت می کنیم. بسیاری از این پروژه‌ها شامل یک چارچوب تمام پشته مانند Next یا SvelteKit هستند که قابلیت‌های back-end مانند رندر سمت سرور را اضافه می‌کند. این قابلیت ها می توانند بر انتخاب شما نیز تأثیر بگذارند. ما این چارچوب‌های سمت سرور را به همراه قسمت‌های جلویی آنها در نظر می‌گیریم.

اگرچه محبوبیت یک شاخص ناقص کیفیت است، اما پیش بینی خوبی از در دسترس بودن توسعه دهندگانی است که می دانند چگونه با چارچوب کار کنند. برای پروژه‌ها و تیم‌های بزرگ‌تر، این می‌تواند یک عامل حیاتی باشد.

آیا به چارچوب جدیدی نیاز دارید؟

راه‌های زیادی برای تصمیم‌گیری در مورد استفاده از فریمورک فرانت‌اند جاوا اسکریپت وجود دارد. ما در اینجا به هر یک از چارچوب‌های پیشرو نگاه می‌کنیم، اما یکی از عواملی که من شما را تشویق می‌کنم در مرکز توجه خود قرار دهید، آشنایی با چارچوب است.

اگر شما و تیمتان به شدت در مورد یک فناوری خاص مهارت دارید، باید دلیل مهمی برای دور شدن از آن داشته باشید. آیا فناوری نیازهای پروژه را برآورده نمی کند؟ آیا چارچوبی که استفاده می کنید در خطر رها شدن است؟ آیا ویژگی قانع‌کننده‌ای وجود دارد که ارائه نمی‌کند؟ اگر نه، باید دو بار در مورد اتخاذ یک چارچوب جدید فکر کنید.

از سوی دیگر، خوب است ذهن خود را نسبت به چارچوب‌های جدیدی که ممکن است مزایای خاص پروژه شما را از نظر تجربه توسعه‌دهنده، عملکرد یا پشتیبانی جامعه ارائه دهند، باز نگه دارید.

یک چیز جالب در مورد جاوا اسکریپت و فریم‌ورک‌های فرانت‌اند به‌ویژه این است که چقدر با هم تعامل دارند و بر یکدیگر تأثیر می‌گذارند. یادگیری در مورد هر یک از آنها اغلب بینش های هم افزایی را به همراه دارد. به عبارت دیگر، کاوش در یک چارچوب جدید هرگز یک تلاش بیهوده نیست.

گزینه های خود را کاوش کنید

شما یک نمای کلی از این زمینه داشته اید. اکنون اجازه دهید هر یک از فریم ورک های پیشرو پیشرو جاوا اسکریپت را در نظر بگیریم. اینها توضیحات مختصری در اینجا هستند. من به مقاله‌های مقدماتی در InfoWorld و سایر سایت‌ها پیوند داده‌ام که در آن‌ها می‌توانید درباره چارچوب‌های مورد علاقه خود اطلاعات بیشتری کسب کنید.

واکنش کنید

اجازه دهید با محبوب‌ترین چارچوب جاوا اسکریپت جلویی شروع کنیم: React. این گل سرسبد فریم‌ورک‌های واکنشی است، و به نوعی چارچوب‌های دیگر با آن مقایسه می‌شوند. React توسط Facebook (Meta) هدایت می شود و در سال ۲۰۱۳ ایجاد شد. 

React بسیار محبوب است، همانطور که با بارگیری‌های هفتگی آن در جدول ۱ نشان داده شده است، می‌بینید. این محبوبیت آن را به انتخاب پیش‌فرض در میان چارچوب‌های فرانت‌اند تبدیل می‌کند. اگر مجبور بودید چارچوبی را برای استفاده بدون تحقیق بیشتر انتخاب کنید، React همان خواهد بود.

با وجود سنش، متا به شدت React را به روز نگه داشته است. هنوز هم چارچوب مورد استفاده برای Facebook.com است.

بزرگترین استدلال علیه React سنگین بودن آن است. این می تواند چارچوب های زیادی را به عهده بگیرید، به خصوص اگر روی چیزی کار می کنید که بیشتر قابلیت های اضافی React را زائد می کند. برخی از چارچوب‌های دیگری که در مورد آنها بحث خواهیم کرد، نه تنها سبک‌تر هستند، بلکه رویکردهای متفاوتی را ارائه می‌دهند.

Vue

Vue محبوب ترین فریم ورک واکنشی بعدی است. همچنین بالغ و به خوبی پشتیبانی می شود. در مقایسه با React، Vue در جلو سبک‌تر است و نتایج سریع‌تری را در تست‌های عملکرد کسب می‌کند.

متقاعد کننده ترین چیز در مورد Vue، شهرت آن برای یادگیری آسان، با مستندات عالی و جامعه پذیرایی از علاقه مندان است. برخی از توسعه دهندگان نیز از توجه Vue به تجربه توسعه دهندگان قدردانی می کنند ( DX). اگر شما و تیمتان از استفاده از Vue لذت می برید، اتخاذ این چارچوب می تواند سود بلندمدتی قابل توجهی در سهولت و رضایت داشته باشد.

همچنین شایان ذکر است که از بین سه فریمورک بزرگ (React، Vue، Angular)، Vue مردمی ترین است، که جذابیت خود را دارد.

زاویه ای

از میان تمام چارچوب‌های موجود در این فهرست، Angular بیشترین تجربه توسعه یک مرحله‌ای را ارائه می‌کند. این به عنوان یک راه حل کامل طراحی شده است که همه چیز را در یک بسته منسجم شامل می شود.

در گذشته، نزدیک شدن و تسلط بر Angular دشوار در نظر گرفته می شد. همچنین از مهندسی بیش از حد رنج می برد. این نوع توسعه – که بر اساس طراحی به‌جای رشد در استفاده در دنیای واقعی به وجود آمده است – توصیه سایر چارچوب‌ها را از طریق Angular آسان‌تر کرد.

اما این اخیراً تغییر کرده است. توسعه دهندگان Angular تلاش زیادی برای ساده سازی چارچوب و بهبود تجربه توسعه دهندگان و همچنین معرفی یک موتور رندر سمت سرور موثر انجام داده اند. اسناد Angular و احساس کلی وب سایت پشتیبانی نیز بهبود یافته است.

یک تفاوت بزرگ بین Angular و React و Vue این است که نظر بیشتری دارد. این می تواند یک طرفدار یا مخالف باشد – به سبک شما بستگی دارد. برای اکثر موارد در Angular یک مسیر کاملاً تعریف شده وجود دارد، اما سفارشی کردن برنامه‌ها یا فکر کردن به خارج از جعبه با این چارچوب می‌تواند سخت‌تر باشد.

پیشگیری کنید

همانطور که از نام آن پیداست، Preact یک فریم ورک front-end است که از React الهام گرفته شده است. کپی کامل نیست در عوض، در نظر گرفته شده است که یک نسخه ساده با APIهای مشابه اما کوچکتر باشد. تفاوت اصلی این است که Preact رویدادهای خود را اجرا نمی‌کند سیستم. در عوض، از شنوندگان رویداد داخلی مرورگر استفاده می‌کند.

Preact مانند یک نسخه حذف شده از React است. زمان ساخت سریع‌تر و بسته‌های کوچک‌تر را به قیمت برخی ویژگی‌ها به شما می‌دهد. با این حال، یک لایه اضافی وجود دارد که می‌توانید برای دستیابی به سازگاری تقریباً کامل React آن را اضافه کنید. . هنگام استفاده از این لایه سازگاری، بسیاری از مؤلفه‌های اکوسیستم React نیز در Preact کار می‌کنند.

اگر می‌خواهید بر یک API کوچک‌تر مسلط شوید و در عین حال تا حد زیادی در قلمرو React و اکوسیستم قوی آن بمانید، Preact می‌تواند انتخاب خوبی باشد.

روشن

ویژگی تعیین کننده Lit این است که از کامپوننت های وب استفاده می کند. API استاندارد، به عنوان پایه و اساس آن. این بدان معناست که API و اندازه بسته نرم افزاری بسیار کوچک هستند و به توانمندسازی اجزای وب داخلی اختصاص داده شده اند. Lit همچنین به یک فلسفه مینیمالیستی پایبند است، بنابراین حداکثر انعطاف را به شما می دهد. روش های معدودی برای انجام کارها در Lit وجود دارد.

Lit اکوسیستم کوچک‌تری نسبت به چارچوب‌های بزرگ‌تر دارد، اما هنوز نسبتاً گسترده است.

Svelte

Svelte برای استفاده از یک کامپایلر قابل توجه است، که دستور Svelte را می گیرد و آن را به یک بسته کوچک و کاربردی از جاوا اسکریپت تبدیل می کند. این به Svelte اجازه می‌دهد تا برخی از بهینه‌سازی‌های اولیه را انجام دهد و با عناصر نحو جالب مانند Runes آزمایش کند.

در میان فریم‌ورک‌های کوچک‌تر، Svelte از نظر باز بودن بیشتر برای آزمایش‌های مستقل، بیشتر شبیه به Vue است. در بین علاقه مندان به منبع باز محبوب است و جامعه فعالی دارد. همچنین مستندات خوبی دارد.

AlpineJS

از میان تمام چارچوب‌هایی که در اینجا نمایه شده‌اند، AlpineJS سودمندترین است. یک کتابخانه واکنش‌پذیر جمع‌وجور ارائه می‌کند و آن را به همان اندازه باقی می‌گذارد – واکنش‌پذیری کافی برای همراه داشتن در یک سفر کوهنوردی در آلپ. درک همه چیزهایی که Alpine به شما می دهد بسیار آسان است، اما این ردپای کوچک مقدار زیادی قدرت دارد.

شباهت جالبی بین Alpine و HTMX وجود دارد. هر دوی آنها برای حذف پیچیدگی کار می کنند و در عین حال اصول عملکرد مدرن جلویی را به شما می دهند، و هر دو ویژگی های تخصصی HTML را برای ارائه عملکرد انتخاب می کنند.

SolidJS

SolidJS برداشت جالبی از واکنش پذیری است. با Signals (الهام گرفته از Knockout.js) شروع می شود، یک اولیه واکنشی است، و از آنجا ساخته می شود. Solid در مقایسه با سایر فریم‌ورک‌های موجود در این فهرست، نسل جوان‌تری است، اما هیجان و استقبال رو به رشد زیادی را شاهد بوده است. جامعه خوبی در اطراف خود دارد.

سیگنال ها به Solid پایه ای انعطاف پذیر می دهند. هم چارچوب و هم کد کاربر شما می‌توانند به قابلیت‌های یکسانی برای لایه‌ای روی عملکرد دسترسی داشته باشند. سیگنال‌ها شبیه ReactiveX هستند، اما ساده‌تر هستند. Solid همچنین از JSX، زبان قالب React استفاده می‌کند. Solid در تست های عملکرد خوب عمل می کند.

HTMX

HTMX برداشتی کاملاً متفاوت در ساخت صفحات وب است. سعی می‌کند تا حد ممکن پیچیدگی را حذف کند، از REST همانطور که در نظر گرفته شده است استفاده کند، و از HTML مستقیم با برخی پیشرفت‌های اساسی برای رسیدگی به نیازهای مدرن مانند تعاملات AJAX و DOM استفاده کند.

HTMX مقدار زیادی را در یک بسته کوچک به شما می دهد. این یک گزینه ارزشمند برای کاوش است، به خصوص اگر به نیروی اضافی زیادی به شکل واکنش‌پذیری دقیق یا رندر سمت سرور نیاز ندارید. HTMX یک ایده جدید است که به تازگی در حال جلب توجه است، اما یادگیری در مورد آن و حفظ کل آن در ذهن شما نیز بسیار آسان است. پیشنهاد می‌کنم پروژه را بررسی کنید، حتی اگر فقط برای ایده‌های آن، که مهم نیست چقدر تجربه دارید، آموزنده هستند.

QWIK

QWIK یک فریم ورک واکنشی مانند سایر موارد موجود در این لیست است، اما یک پیاده سازی نسبتاً عجیب و غریب در زیر سرپوش است. با در نظر گرفتن عملکرد از پایه شروع می شود. این برنامه ها را به عناصر متمایز در امتداد مرزها مانند رویدادها و اجزاء تجزیه می کند و بارهای تنبلی شدید در این مرزها. همه اینها منجر به رندر سریعتر می شود.

زمین های بازی

یک راه برای به دست آوردن طعم سریع برای یک چارچوب این است که آن را در یک REPL/زمین بازی آنلاین امتحان کنید. برای این کار نیازی به تنظیم ابزار نیست، شما فقط می توانید در یک مرورگر وب از زمین بازی دیدن کنید و نحو را امتحان کنید. همه فریم ورک های اینجا اینها را به صورت آنلاین در دسترس دارند. React میزبان خود نیست، اما می‌توانید REPLهای شخص ثالث مانند React Playground را پیدا کنید. سایر زمین های بازی عبارتند از Vue، Angular، Svelte، AlpineJS، SolidJS، HTMX، Qwik.

برترین های چارچوب

اکنون که متوجه گزینه‌ها شده‌اید، بیایید سعی کنیم تصمیم را به مواردی قابل کنترل‌تر تقسیم کنیم. در جدول ۲، من دوباره چارچوب ها را با قابلیت یادگیری و خلاصه ای مختصر از نکات برجسته هر چارچوب فهرست کرده ام. (توجه داشته باشید که اینها نظرات من است و خیلی خلاصه شده است.)

فریم ورک منحنی یادگیری چرا این چارچوب را انتخاب کنید
React متوسط ​​تا زیاد محافظه کارانه ترین انتخاب. اکوسیستم و جامعه عظیم. نوآوری و ثبات را متعادل می کند.
Vue متوسط یادگیری و پذیرش آسان است. شما یک چارچوب تثبیت شده می خواهید که کمی کمتر شرکتی باشد.
Angular بالا یک چارچوب قوی برای پروژه های بزرگ. سازمانی گرا. شما یک رویکرد همه کاره و یکپارچه می خواهید.
Preact متوسط واکنش‌پذیری مانند React در اندازه بسته‌ای کوچک‌تر و بارگذاری سریع‌تر. به ویژه برای توسعه تلفن همراه ارزشمند است.
روشن متوسط سبک و عملکرد با تمرکز بر استانداردها. ترکیب با استانداردهای دیگر مانند HTML آسانتر است.
Svelte متوسط اندازه های بسته نرم افزاری کوچکتر و ردپای حافظه. خلاقانه. روی تجربه توسعه دهنده و ایده های منحصر به فرد تمرکز کنید.
آلپ کم شما یک مجموعه ابزار سبک می خواهید که یادگیری و تسلط بر آن آسان باشد. برای افزودن واکنش پذیری به پروژه های کوچک یا متوسط ​​مناسب است.
SolidJS متوسط ​​تا زیاد یک هسته واکنشی مبتنی بر سیگنال را برای ساختن ارائه می دهد. عملکرد محور.
HTMX کم یادگیری و ادغام ساده است. ادغام با HTML/CSS/JavaScript استاندارد بسیار آسان است. یک معماری REST منحصر به فرد و ساده شده.
Qwik بالا بسیار مبتکرانه. عملکرد محور. ساخته شده و با builder.io ادغام می شود.

مقایسه ویژگی

اکنون شما یک نمای کلی از تصمیم دارید. در مرحله بعد، بیایید نگاهی متمرکزتر به ویژگی های اساسی هر فریم ورک بیندازیم. اگر به ویژگی های خاصی نیاز دارید، مقایسه در این جدول بعدی مفید خواهد بود. روی تصویر جدول کلیک کنید تا آن را بزرگ کنید یا مخزن GitHub من را برای PDF قابل بارگیری با پیوندهای قابل کلیک.

مقایسه ویژگی چارچوب های جاوا اسکریپت.

توجه داشته باشید که یک چارچوب بین پلتفرمی مانند Tauri می‌تواند نسخه‌های بومی بسیاری از چارچوب‌های جدول ۳ ایجاد کند.

انتخاب خود را انجام دهید

شما اکنون اطلاعات زیادی در مورد چارچوب های جاوا اسکریپت پیشرو front-end و آنچه که هر کدام به جدول می آورند، دارید. اما چگونه تصمیم بگیرید که کدام یک برای تیم یا پروژه شما مناسب است؟

اگرچه برخی از این چارچوب‌ها آزمایشی‌تر از سایرین هستند، اما همه آنها ابزارهای حرفه‌ای هستند. React، Vue، و Angular همگی تاریخچه و شتاب قابل توجهی در پشت خود دارند که هر یک از آنها را به یک انتخاب مطمئن تبدیل می کند. این چارچوب‌ها همچنین به توسعه‌دهندگانی که با استفاده از آن‌ها آشنا هستند دسترسی پیدا می‌کنند، که با افزایش اندازه تیم شما به یک عامل مهم تبدیل می‌شود.

فریم‌ورک‌های کوچکتر و جدیدتر خطر محو شدن در صورت کاهش منابع یا اشتیاق را به همراه دارند. گفته می شود، آنها همچنین اغلب از نظر نوآوری، عملکرد، تجربه توسعه دهنده و موارد دیگر پیشرو هستند. به همین دلیل است که بسیاری از فریم ورک های فرانت اند جدید در این زمینه وجود دارد!

اگر بخواهم چارچوبی را برای یک پروژه گرین‌فیلد انتخاب کنم، مشخص می‌کنم که کدام یک از ویژگی‌های ضروری مورد نیاز من هستند، سپس به سراغ چارچوبی می‌روم که بهترین احساس را دارد. ارگونومی استفاده از یک چارچوب در طول زمان تأثیر مهمی دارد. من همچنین شخصاً برای جامعه ای که احساس خوشامدگویی می کند ارزش قائل هستم.