۲۹ شهریور ۱۴۰۳

Techboy

اخبار و اطلاعات روز تکنولوژی

پایان منبع باز با پشتوانه فروشنده؟

تغییرات مجوز Redis و Elasticsearch ممکن است پایان پروژه های منبع باز تحت حمایت فروشندگان انفرادی را مخدوش کند. بیایید به معنای آن کار کنیم.

تغییرات مجوز Redis و Elasticsearch ممکن است پایان پروژه های منبع باز تحت حمایت فروشندگان انفرادی را مخدوش کند. بیایید به معنای آن کار کنیم.

چند هفته پیش، Redis مجوز خود را از مجوز منبع باز (OSI) مورد تایید مجوز ۳-بند BSD تغییر داد. به مجوز منبع موجود Redis (RSALv2). این حرکت بازتابی از تغییر مجوز قبلی برای Elasticsearch Elastic بود که از Apache License 2.0 به مجوز الاستیک (ELv2). سپس، همانطور که OpenSearch از Elasticsearch منبع باز جدا شد، Valkey از Redis منبع باز جدا شده است.

من دو سال گذشته را در AWS به‌عنوان مدافع توسعه‌دهندگان OpenSearch و بازسازی اعتماد جامعه که با تغییر مجوز Elastic 2021 برای Elasticsearch از بین رفته بود، گذراندم. من هر روز با شرکت هایی صحبت می کردم که معیشت آنها به دلیل تغییر مجوز در معرض خطر قرار گرفته بود. ترس آنها از آینده تا امروز در من وجود دارد.

حرکت از مجوز منبع باز به مجوز منبع در دسترس چگونه بر جامعه منبع باز Redis تأثیر می گذارد؟ من سعی می کنم در اینجا به این سوال پاسخ دهم. من دیدگاه OpenSearch را در ارتباط با Elasticsearch خواهم گرفت. زیرا این دیدگاهی است که من واجد شرایط نوشتن در مورد آن هستم. من این را به دیگران واگذار می‌کنم که دیدگاه‌های خود را به اشتراک بگذارند زیرا همه دیدگاه‌های متفاوتی دارند.

کاربران روزمره Redis منبع باز

برای اینکه کاملاً واضح باشد، کاربران روزمره ای که در اینجا در مورد آنها صحبت می کنم، شرکت هایی هستند که به صورت داخلی از Redis منبع باز استفاده می کنند. بسیاری از این شرکت‌ها در حال حاضر در تلاش هستند تا تیم‌های حقوقی‌شان مجوز جدید را بررسی کنند. شرکت‌های معتبرتر سیاست‌های داخلی دارند که به آنها اجازه می‌دهد نرم‌افزارهایی را با مجوزهای OSI به خوبی درک شده استقرار دهند. مجوزهای جدید به این معنی است که آنها باید دوباره ارزیابی کنند که آیا می توانند به استفاده از Redis ادامه دهند یا نه.

اگر شرکت شما وکیلی برای ارزیابی مجوز RASLv2 و تعیین نحوه اعمال شرایط در شرکت شما ندارد، ممکن است لازم باشد کل پشته برنامه خود را مجدداً معماری کنید. اینها توسعه دهندگانی هستند که استیون جی وان-نیکولز در مقاله خود، «فروشندگان نرم افزار منبع باز را حذف می کنند، به دنبال پول نقد هستند.”

MuleSoft از کیت توسعه سیاست برای دروازه API رونمایی کرد

به‌عنوان مدافع توسعه‌دهندگان OpenSearch در AWS، داستان مشابهی را از چندین کاربر در مورد اینکه چرا به OpenSearch تغییر داده‌اند شنیدم. تیم حقوقی شرکت آن‌ها تجربه لازم برای ارزیابی مجوز ELv2 را نداشتند، یا نمی‌خواستند با اجازه دادن به مجوز جدید بدون پرونده‌های قضایی قبلی، این ریسک را بپذیرند تا نشان دهد آیا استفاده از آنها قابل قبول است یا خیر. علیرغم ادعاهای مطرح شده توسط همکار من در InfoWorld Matt Asay، مبنی بر اینکه ارائه دهندگان ابر تنها کسانی هستند که تحت تأثیر قرار می گیرند، بسیاری از شرکت های دیگر نیز از این تغییر آسیب خواهند دید.

کاربران تخصصی منبع باز

یکی از اثرات دشوار تغییر مجوز Redis از دست دادن تخصص خواهد بود. در مورد Elasticsearch، اکوسیستم از کل شرکت‌هایی پشتیبانی کرد که توزیع‌های تخصصی را برای پر کردن جایگاه‌های مختلف ایجاد کردند که Elastic نمی‌توانست به‌تنهایی به‌اندازه کافی از آنها استفاده کند.

بونسای نمونه کاملی از یکی از این کاربران تخصصی است. توسعه‌دهندگان به‌عنوان اولین ارائه‌دهنده خدمات Elasticsearch در سال ۲۰۱۲ شروع کردند. در Bonsai آنها ابزارها و سفارشی‌سازی‌هایی را ارائه می‌کنند که به متخصصان جستجو اجازه می‌دهد بر ارائه تجربیات جستجوی عالی تمرکز کنند. در سال ۲۰۲۱، آنها اولین شرکتی بودند که خدمات OpenSearch مدیریت شده را که در برنامه های جستجو تخصص دارد، ارائه کرد.

یک مثال عالی دیگر از یک کاربر تخصصی Logz.io است که یک نسخه میزبانی شده از Elasticsearch را ارائه می دهد که بر مجموعه گزارش ها تمرکز دارد. و تجزیه و تحلیل این شرکت که در سال ۲۰۱۴ تأسیس شد، تمام آینده خود را بر روی Elasticsearch منبع باز گذاشت. در طول سال‌ها، Logz.io رفع اشکال و بهبودهای بسیاری را ارائه کرده است که به کاربران متخصص در جمع‌آوری گزارش و تجزیه و تحلیل کمک می‌کند.

هیچ شرکتی نمی تواند به اندازه کافی همه جاهای مختلف را که محصول ممکن است در آن استفاده شود پوشش دهد. اینجاست که جامعه منبع باز بسیار حیاتی می شود. این انجمن دیدگاه‌ها، رفع اشکال‌ها، مشکلات و حتی ویژگی‌های متفاوتی را ارائه می‌کند که یک شرکت به تنهایی قادر به ارائه آن‌ها نیست. به این ترتیب، بسیاری از موارد استفاده را می توان توسط یک پروژه منبع باز واحد پوشش داد.

دستیار کدنویسی GitHub Copilot AI تابستان امسال عرضه می شود

خواندن بین خطوط

این روایت که ارائه‌دهندگان ابر با مشارکت نکردن در Redis از Redis «دزدیده‌اند» آشکارا نادرست است. از هفت مشارکت‌کننده برتر Redis در دو سال گذشته، تنها سه نفر از آنها وابسته هستند با Redis.

  1. اوراناگرا – ردیس
  2. Ejoy-binbin – Tencent Cloud
  3. yossigo – Redis
  4. Soloestoy – Alibaba Cloud
  5. Madolson – AWS
  6. Guyube7 – Redis
  7. Hwware – Huawei

این هفت مشارکت‌کننده اکثر کدهای نوشته شده در Redis را طی دو سال گذشته مشارکت داده‌اند. همچنین می‌خواهم روی کلمه وابسته در اینجا تاکید کنم. این افراد توسط کارفرمای خود استخدام می شوند زیرا آنها علاقه زیادی به Redis داشتند و نه برعکس. چند سال پیش با Madelyn، یک نگهدارنده Redis که توسط AWS استخدام شده بود، در مورد تجربه او به عنوان یک نگهدار مصاحبه کردم. می‌توانید مصاحبه را در اینجا مشاهده کنید در YouTube.

برای کسانی که ممکن است در مورد اینکه چرا تعداد کمی از مشارکت کنندگان فعال Redis وجود دارد، سردرگم هستند، یک راز شگفت انگیز را به اشتراک می گذارم. ردیس اکثر ساعات مهندسی خود را در ردیس منبع باز صرف نمی کرد. اکثر بیش از ۷۰۰ کارمند شرکت روی پیشنهادات پولی آن مانند Redis Enterprise یا Redis Cloud که در روشی بسیار متفاوت از محصول منبع باز.

Redis منبع باز برای یافتن سرور مناسب برای خواندن و به روز رسانی کلیدها و مقادیر، به شدت به مشتری متکی است، در حالی که پیشنهاد Redis Enterprise بیشتر شبیه یک پروکسی با یک نقطه ورودی واحد عمل می کند. نکته جالب این است که ارائه دهندگان ابری کارهای انجام شده با Redis Enterprise را بازسازی نمی کردند. آنها یک راه راحت برای استقرار Redis منبع باز ارائه می کردند.

بعد بعدی چیست؟

با توجه به اتفاقاتی که در چند سال گذشته رخ داده است، امیدوارم شاهد پایان پروژه‌های منبع باز با پشتیبانی تک فروشنده باشیم. بسیاری از این شرکت‌ها منبع باز را وسیله‌ای برای پذیرش نرم‌افزار خود می‌دانند و پس از آن که نرم‌افزار شروع به پذیرش گسترده از طریق یک ارائه‌دهنده ابری کرد، به یک مجوز بازدارنده روی می‌آورند. این اتفاق در سال‌های اخیر بیشتر از آنچه که من فکر می‌کنم اتفاق افتاده است.

نحوه انتخاب یک پلت فرم داده جریانی

تنها چند شرکت وجود دارند که می‌توانند نرم‌افزار متن‌باز را به‌طور قابل اعتمادی ارائه دهند، بدون اینکه به سود خود آسیبی وارد شود. اینها غول های نرم افزاری مانند AWS، گوگل و مایکروسافت هستند. آنها می توانند به راحتی به نرم افزار منبع باز کمک کنند و با شرکت هایی همکاری کنند که در برخی از موارد استفاده تخصصی تر تخصص دارند. شاید خودشان نتوانند این طاقچه ها را بپوشانند، اما با کمک جامعه می توانند. و در پایان، حتی شرکت‌های کوچک‌تری که پیشنهادات مدیریت شده ارائه می‌کنند، به جایی برای میزبانی نیاز دارند، درست است؟

من آینده روشنی را برای Valkey، فورک منبع باز Redis می بینم. در درست شروع می شود در بنیاد لینوکس، جایی که شرکت‌ها آزادانه بدون ترس از اینکه یک شرکت مسیر پروژه را دیکته کند، مشارکت می‌کنند. تاکنون AWS، Google Cloud، Oracle، Ericsson و Snap اعلام کرده‌اند که به پشتیبانی از Valkey کمک خواهند کرد.

من نمی گویم این شرکت ها خیرخواه هستند. آنها سرمایه‌گذاری بلندمدتی برای پذیرش خدمات ابری انجام می‌دهند. با وجود این، من به افرادی که می شناسم و ابتکارات منبع باز را در این شرکت ها رهبری می کنند، ایمان زیادی دارم. افرادی مانند متیو ویلسون (یا msw که معمولاً او را می‌شناسند) که می‌جنگند تا کارفرمایانشان کار درست را انجام دهند. منبع باز.

دیوید تیپت مدافع ارشد سابق توسعه دهنده OpenSearch در AWS است. اکنون او به‌عنوان مشاور داده‌ها و زیرساخت‌های جستجوی آزاد در TippyBits< /a>.

انجمن فناوری جدید مکانی را برای رهبران فناوری – از جمله فروشندگان و سایر مشارکت‌کنندگان خارجی – فراهم می‌کند تا فناوری سازمانی نوظهور را در عمق و وسعت بی‌سابقه بررسی و بحث کنند. انتخاب ذهنی است، بر اساس انتخاب ما از فناوری هایی که معتقدیم مهم هستند و برای خوانندگان InfoWorld بیشترین علاقه را دارند. InfoWorld وثیقه بازاریابی را برای انتشار نمی پذیرد و حق ویرایش تمام محتوای ارائه شده را برای خود محفوظ می دارد. همه پرس و جوها را به doug_dineley@foundryco.com.