۲۹ شهریور ۱۴۰۳

Techboy

اخبار و اطلاعات روز تکنولوژی

Oracle APEX دستیار هوش مصنوعی مولد را اضافه می کند

APEX AI Assistant به کاربران این امکان را می دهد که برنامه هایی را با استفاده از زبان طبیعی ایجاد کنند و یک رابط هوش مصنوعی مکالمه را به هر برنامه در حال توسعه اضافه کنند.

APEX AI Assistant به کاربران این امکان را می دهد که برنامه هایی را با استفاده از زبان طبیعی ایجاد کنند و یک رابط هوش مصنوعی مکالمه را به هر برنامه در حال توسعه اضافه کنند.

Oracle پلتفرم توسعه برنامه کد مدیریت شده خود، Application Express یا APEX را با یک دستیار برنامه نویسی که توسط هوش مصنوعی مولد هدایت می شود، به روز کرده است. دستیار هوش مصنوعی APEX در Oracle APEX 24.1 معرفی شد.

Oracle APEX را می توان از طریق هر یک از سرویس های پایگاه داده Oracle در سراسر زیرساخت داخلی و ابری شرکت استفاده کرد.

دستیار هوش مصنوعی APEX می‌تواند کد SQL را از درخواست‌های زبان طبیعی تولید کند، کدهای موجود را توضیح دهد، و رفع اشکال‌هایی را برای کد پیشنهاد کند که می‌تواند در برنامه Oracle ادغام شود. گفت.

توسعه‌دهندگان می‌توانند هنگام ساخت صفحات یک برنامه در پنجره طراح صفحه، به APEX AI Assistant دسترسی داشته باشند. صفحات در APEX رابط های رابط کاربری متفاوتی هستند که کاربر نهایی هنگام استفاده از یک برنامه با آنها تعامل دارد.

بر خلاف روش نوشتن یا وارد کردن دستی کد SQL هنگام ویرایش صفحات یک برنامه، توسعه دهندگان این گزینه را دارند که از APEX AI Assistant برای کمک به نوشتن کد SQL برای پیکربندی آنچه که هر بخش یا منطقه صفحه باید نمایش دهد استفاده کنند. یا ویرایش کنید.

مایک هیچوا، معاون ارشد توسعه نرم‌افزار در اوراکل، گفت: «توسعه‌دهنده دستیار هوش مصنوعی را با یک رابط زبان طبیعی و کلیدهایی در نوع جستجوی داده‌ای که حوزه خاصی از برنامه به آن نیاز دارد، باز می‌کند. “کد تولید می شود و با یک کلیک می توان آن را در صفحه درج کرد.”

5 ویژگی جدید کلیدی در SingleStoreDB 8.0

هیچوا گفت که برنامه‌نویسان همچنین می‌توانند از دستیار بخواهند کد SQL را توضیح دهد، مثلاً تفاوت بین پیوستن و اتصال بیرونی چپ چیست.

دستیار همچنین از طریق زیر منوی SQL Workshop در داخل APEX قابل دسترسی است. به گفته Hichwa، هدف این منو کمک به توسعه دهندگان در تکرار و اصلاح پرس و جوهای SQL است.

معاون ارشد رئیس‌جمهور گفت: «دستیار می‌تواند به توسعه‌دهنده کمک کند تا خطاهای کد SQL را شناسایی کند و همچنین مراحل بعدی مورد نیاز برای رفع کد را توضیح دهد.

ایجاد نقشه های برنامه با هوش مصنوعی

دستیار هوش مصنوعی مولد در داخل APEX می‌تواند برای طراحی یک طرح کلی از یک برنامه، ویرایش آن برای افزودن ویژگی‌های جدید، و در نهایت انتشار برنامه از طریق یک رابط زبان طبیعی استفاده شود.

هیچوا گفت: «توسعه‌دهندگان باید هدف برنامه را به زبان طبیعی توضیح دهند، از جمله صفحاتی که می‌خواهند همراه با سایر ویژگی‌ها، پستی که دستیار هوش مصنوعی مجموعه‌ای از صفحات و گزینه‌های مطابق با درخواست را پیشنهاد می‌کند.

به گفته این شرکت، از دستیار هوش مصنوعی می‌توان برای افزودن صفحات جدید، ویرایش صفحات موجود یا افزودن ویژگی‌های امنیتی به برنامه استفاده کرد.

Oracle گفت:

APEX به توسعه دهندگان اجازه می دهد تا از بین مدل های زبان بزرگ (LLM) در داخل یک برنامه انتخاب کنند. توسعه دهندگان می توانند انتخاب کنند که از کدام LLM در هنگام ویرایش صفحات استفاده کنند.

DataStax روی ThirdAI ضربه می زند تا هوش مصنوعی مولد را به پایگاه داده های ارائه شده خود بیاورد

هیچوا توضیح داد: «توسعه‌دهندگان می‌توانند LLM را به سادگی با به‌روزرسانی اولویت LLM برنامه ارتقا دهند، و هر مؤلفه برنامه‌ای که به تعریف این نام اشاره می‌کند، از LLM جدید استفاده می‌کند.

هیچوا اشاره کرد که هر LLM دارای قیمت های متفاوتی است و شرکت ها بر این اساس هزینه دریافت خواهند کرد. خود APEX با هر یک از خدمات پایگاه داده Oracle رایگان است.

برخی از LLM های موجود عبارتند از GPT-4o و خانواده مدل‌های Cohere.

همراه با ایجاد یک طرح اولیه برای یک برنامه، APEX به توسعه دهندگان این امکان را می دهد که یک رابط زبان طبیعی، که توسط هوش مصنوعی تولید شده، به برنامه خود اضافه کنند. 

نسخه جدید APEX با دستیار هوش مصنوعی و سایر ویژگی‌ها عموماً در دسترس هستند.

Oracle APEX و رقبای آن

Oracle APEX در فضای پلتفرم کم‌کد با شرکت‌هایی مانند Mendix، Appian، Salesforce، Microsoft، و Creatio رقابت می‌کند، که همگی هوش مصنوعی مولد را اضافه کرده‌اند. قابلیت های قدرتمند ساخت اپلیکیشن اما پلتفرم اوراکل مسلماً رقیب مستقیمی برای پیشنهادات سایر فروشندگان نیست.

برادلی شیمین، تحلیلگر ارشد در Omdia، گفت: «اوراکل نمی‌خواهد پلتفرم APEX آن همه توسعه برنامه‌ها را در اختیار بگیرد و به عنوان یک محیط توسعه همه منظوره و با کد پایین برای همه موارد استفاده عمل کند.

AWS سرویس Amazon Bedrock را با مدل های جدید زبان بزرگ به روز می کند

“در عوض، اوراکل قصد دارد APEX به عنوان “بهترین” انتخاب برای شرکت‌هایی باشد که به دنبال ایجاد برنامه‌های کم‌کد بر روی داده‌های قرار گرفته در یکی از پلتفرم‌های پایگاه داده اوراکل هستند – چیزی که شرکت از زمان معرفی APEX روی آن کار کرده است. در سال ۲۰۰۴،” شیمین اضافه کرد.

بر اساس گزارش Omdia، انتظار می‌رود پلتفرم‌های برنامه کاربردی کم‌کد سازمانی در سال ۲۰۲۶ از ۱۸ میلیارد دلار فراتر رود. Schimmin همچنین خاطرنشان کرد که APEX در زمینه‌هایی مانند اتصال به منابع داده و LCAP مدیریت‌شده چند ابری (پلت‌فرم برنامه کاربردی کم‌کد) عقب است. خدمات.

با این حال، Hichwa Oracle گفت که خدمات مدیریت شده LCAP چند ابری در آینده نزدیک برنامه ریزی شده است. معاون رئیس جمهور افزود، توسعه دهندگان می توانند APEX را در Azure اجرا کنند، اما به طور کامل مدیریت نمی شود.

پل نشاواتی، سرپرست گروه Futurum و تحلیلگر اصلی، خاطرنشان کرد که APEX در حال حاضر از طیف گسترده‌ای از اتصالات داده و قابلیت‌های یکپارچه‌سازی پشتیبانی می‌کند و به آن اجازه می‌دهد با منابع داده خارجی مختلف فراتر از پایگاه‌های داده اوراکل تعامل داشته باشد.

نشاواتی گفت:

این شامل پشتیبانی از خدمات وب RESTful و امکان اتصال توسعه دهندگان به API و سایر سرویس های وب می شود. APEX همچنین یکپارچه‌سازی بومی با سرویس‌های ابری محبوب و پایگاه‌های داده شخص ثالث، مانند Microsoft SQL Server، MySQL، و PostgreSQL را ارائه می‌دهد.