۲۹ شهریور ۱۴۰۳

Techboy

اخبار و اطلاعات روز تکنولوژی

فناوری ابری بدون سرور از بین می رود

سرور بدون سرور برای یک دقیقه کار بزرگی بود، اما اکنون قدیمی به نظر می رسد، حتی اگر عناصر اصلی آن، چابکی و مقیاس پذیری، هنوز مرتبط هستند.

سرور بدون سرور برای یک دقیقه کار بزرگی بود، اما اکنون قدیمی به نظر می رسد، حتی اگر عناصر اصلی آن، چابکی و مقیاس پذیری، هنوز مرتبط هستند.

به طور فزاینده ای آشکار می شود که فناوری بدون سرور در حال از دست دادن ارتباط است و به زودی در فضای فناوری ابری محو خواهد شد. چرا این اتفاق افتاد؟ چه چیزی می توانیم از این تکامل فناوری بیاموزیم؟

زمانی که محاسبات بدون سرور برای اولین بار بیش از یک دهه پیش به عنوان یک الگوی محاسبات ابری به خیابان ها آمد، ما را از نیاز به مدیریت دقیق پیکربندی های محاسباتی و ذخیره سازی نجات داد. در زمان اجرا همه چیز به طور خودکار انجام شد. به نظر می‌رسید که این تکامل بیشتر از انقلاب بود، زیرا سیستم‌های PaaS قبلاً جنبه‌ای از این نوع محاسبات را انجام می‌دادند.

به یاد می‌آورم زمانی که بسیاری از من می‌خواستند سوار قطار تبلیغاتی شوم و تمرکز پادکست رایانش ابری خود را به تمرکز روی بدون سرور تغییر دهم. مدتی که در این صنعت بودم، متوجه شدم که این فناوری نقش استراتژیک تری خواهد داشت. تبلیغ آن به عنوان “دومین آمدن” تا حدودی ساده لوحانه بود.

امروزه، فناوری ابری بدون سرور به طور فزاینده ای در بازار فناوری ابری تحت الشعاع قرار گرفته است. محاسبات بدون سرور که در ابتدا به دلیل وعده مدیریت زیرساخت ساده و مقیاس‌پذیری مورد ستایش قرار گرفت، با توجه به تمرکز روندها و فن‌آوری‌های جدید، به حاشیه رانده شد.

نبرد نزدیک بر سر اینکه سیستم‌های هوش مصنوعی مولد کجا اجرا می‌شوند

وقتی مردم از این نوع تکامل شگفت زده می شوند، همیشه متعجب می شوم. وقتی می‌پرسم چرا اینقدر غافلگیرکننده بود، گیج‌کننده‌تر می‌شوم، و سپس یادداشت‌های عصبانی دریافت می‌کنم. دنیای تجارت همیشه در حال تغییر است و نوآوری‌های فناوری را می‌توان به دو دسته دسته‌بندی کرد که تأثیر قابل‌توجهی دارند و آن‌هایی که تأثیرگذار نیستند. متأسفانه برای برخی از معتقدان واقعی، فناوری بدون سرور در دسته دوم قرار می گیرد.

تحول به ابهام

معنای محاسبات بدون سرور به مرور زمان کمرنگ شد. در ابتدا برای توصیف مدلی ابداع شد که در آن توسعه دهندگان می توانستند کد را بدون تهیه یا مدیریت سرورها اجرا کنند، از آن زمان برای طیف گسترده ای از خدمات که با تعریف اصلی آن مطابقت ندارند، استفاده شده است. این منجر به از دست دادن دقت گیج کننده شد.

تمرکز بر ویژگی های عملکردی محاسبات بدون سرور بسیار مهم است. عناصر بدون سرور – چابکی، کارایی هزینه، و توانایی استقرار سریع و مقیاس‌بندی برنامه‌ها – ارزشمند باقی می‌مانند. مهم است که به جای تمرکز بر فناوری های خاص در حال استفاده، بر چگونگی کمک این ویژگی ها به دستیابی به اهداف تجاری تمرکز کنید.

حل بحران SBOM با اجزای WebAssembly

به دلیل ظهور سایر پارادایم‌های محاسبات ابری، مانند محاسبات لبه و میکروابرها، فناوری بدون سرور همچنان در پس‌زمینه محو خواهد شد. اینها راه‌حل‌های ظریف‌تری را با رویکردهای متناسب با نیازهای خاص کسب‌وکار به‌جای محاسبات بدون سرور یک‌اندازه‌تر به بازار معرفی کردند.

انفجار هوش مصنوعی مولد نیز به تغییر چشم انداز کمک کرد. ارائه‌دهندگان ابری عمیقاً روی فعال کردن راه‌حل‌های مبتنی بر هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری می‌کنند، که اغلب به منابع کامپیوتری تخصصی و قابلیت‌های مدیریت داده قابل توجهی نیاز دارند، حوزه‌هایی که مدل‌های سنتی بدون سرور ممکن است همیشه برتر نباشند. از آنجایی که شرکت‌ها به طور فزاینده‌ای هوش مصنوعی را در اولویت قرار می‌دهند، مدل‌های بدون سرور اغلب به نفع راه‌حل‌های ثابت و قابل پیش‌بینی‌تر دور زده می‌شوند.

محاسبات فراگیر این تغییر را بیشتر نشان می‌دهد. این مفهوم شامل تعبیه محاسبات در اشیاء روزمره است که نیاز به پردازش پیوسته و با تأخیر کم دارد که چارچوب‌های بدون سرور سنتی ممکن است برای ارائه به طور مداوم با مشکل مواجه شوند. این فشار به سمت محیط های محاسباتی یکپارچه تر و فراگیرتر، مدل های بدون سرور را بیشتر به حاشیه می برد.

داکر واقعا دنیا را تغییر داد

آیا شرکت ها باید اهمیت دهند؟

چشم انداز در حال تحول فناوری ابری بدون سرور، یک تغییر اساسی را برای شرکت ها نشان می دهد. سازمان‌ها باید استراتژی‌های فناوری خود را مورد ارزیابی مجدد قرار دهند، زیرا مدل‌های سنتی بدون سرور اهمیت خود را به پارادایم‌های نوظهور مانند محاسبات لبه، میکروکلودها و راه‌حل‌های مبتنی بر هوش مصنوعی از دست می‌دهند. ظهور هوش مصنوعی و محاسبات فراگیر، کسب‌وکارها را ملزم می‌کند تا منابع محاسباتی تخصصی و طرح‌های کاربردی نوآورانه را اتخاذ کنند، و آنها را قادر می‌سازد مزیت رقابتی را حفظ کنند و راه‌های جدید تعامل با مشتری را کشف کنند.

شرکت‌هایی که به دنبال تبلیغات ابری هستند همیشه من را نگران می‌کنند. هدف این است که پشته فناوری مناسبی را پیدا کنید که متناسب با نیازهای کسب و کار باشد، چه در فضای ابری چه غیر ابری. سرور بدون سرور تا حدودی بر آن جستجو تأثیر دارد، اما فقط کمی. اگر بیش از حد به تأثیر محو شدن بدون سرور اهمیت می دهید، مشکلات مهم تری برای حل کردن دارید.