۲۹ شهریور ۱۴۰۳

Techboy

اخبار و اطلاعات روز تکنولوژی

گوگل ابزارهای توسعه دهنده جدیدی را با تمرکز بر منبع باز و GenAI عرضه می کند

این ابزارها با مشکل ترجمه کد در هر دو زبان نوشتاری و زبان های برنامه نویسی مقابله می کنند.

این ابزارها با مشکل ترجمه کد در هر دو زبان نوشتاری و زبان های برنامه نویسی مقابله می کنند.

گوگل در روز چهارشنبه مجموعه‌ای از ابزارهای توسعه‌دهنده مبتنی بر GenAI را عرضه کرد، از جمله ابزار ترجمه متمرکز بر کدنویس که یکی از تحلیلگران IDC آن را “یک پروژه کاملا شگفت‌انگیز و قابل توجه” توصیف کرد. 

آرنال دایاراتنا، معاون IDC گفت: ترجمه زبان چیز جدیدی نیست، اما چالش‌های خاص ترجمه عبارات کدگذاری به چندین زبان در حالی که به موتور GenAI اجازه می‌دهد تفاوت‌های ظریف هدف را درک کند و به طور دقیق آنها را به چندین زبان منتقل کند، بسیار دشوار است. برای توسعه نرم افزار.

در میان ابزارهای مختلف معرفی شده توسط Google چهارشنبه عبارتند از: یک توسعه از پروژه وانی، کار گوگل با مؤسسه علوم هند (IISc) “برای به تصویر کشیدن تنوع زبان های گفتاری هند”. IndicGenBench، یک معیار جامع طراحی شده برای ارزیابی قابلیت‌های تولید LLM در زبان‌های هندی؛ و CALM، یک چارچوب ترکیبی از مدل‌های زبان که گوگل گفته است باید به کدنویس‌ها کمک کند تا مدل‌های زبان تخصصی شما را با مدل‌های Gemma ترکیب کنند.

Google همچنین چارچوب MatFormer را معرفی کرد، که به گفته گوگل قرار است به توسعه دهندگان کمک کند تا “مدل های هوش مصنوعی مختلف را در یک چارچوب واحد ترکیب و مطابقت دهند، بهینه سازی برای عملکرد بالا و مصرف منابع کم.”

Project IDX، یک فضای کاری یکپارچه با کمک هوش مصنوعی برای توسعه دهندگان full stack که اکنون دارای قالب های جدید برای backend و پایگاه داده است، روز چهارشنبه به نسخه بتا عمومی منتقل شد. 

گسترش‌های Google همچنین شامل پروژه اسکار، یک معماری مرجع برای یک عامل هوش مصنوعی بود که به تعمیر و نگهداری پروژه منبع باز کمک می‌کند و Google گفت که اکنون به عنوان منبع باز منتشر می‌کند.

Dayaratna از IDC گفت که او به ویژه مجذوب پروژه Vanni شده است زیرا مستقیماً به یک مانع برنامه‌نویسی دشوار می‌پردازد، به‌ویژه زمانی که تیم‌های توسعه در کشورهای مختلف وجود دارند که به زبان‌های مختلف صحبت می‌کنند. این مشکل همچنین می‌تواند در کشورهایی با زبان‌های محلی مختلف وجود داشته باشد، مانند زمانی که تیم‌های هندی به طور گسترده سخنرانانی دارند که به زبان‌های هندی، بنگالی، مراتی و کانادایی می‌نویسند.

پروژه وانی با دو چالش دشوار سر و کار دارد. یکی ترجمه منابع کدگذاری بدون از دست دادن جزئیات فنی کلیدی است، به خصوص زمانی که به چندین زبان ترجمه می شود. مشکل دوم، به طور بالقوه شدیدتر، انجام این ترجمه ها در محیط GenAI است، جایی که الگوریتم می تواند توهم ایجاد کند یا حتی به سادگی سعی کند معنی را در جایی که ممکن است کلمه بعدی را اشتباه پیش بینی کند، برون یابی کند. اگر این اتفاق بیفتد، ترجمه ها گیج کننده و احتمالاً مخرب می شوند.

دایاراتنا گفت: «آنچه (کدگذارها) نیاز دارند ترجمه ای است که متنی باشد و مختص درخواست های زبان طبیعی در نرم افزار باشد، و افزود که ترجمه تخصصی برای توسعه دهندگان «هنوز وجود ندارد». 

او مثالی از یک کدگذار زد که می‌گوید می‌خواهد یک محصول دکارتی برای متغیرهای خاص ایجاد کند. دایاراتنا گفت: «احتمال ترجمه نادرست وجود دارد زیرا Google نمی‌داند دکارتی چیست.

وانی همچنین “مستقیماً به چالش فعال کردن همکاری می پردازد. ما چیز بسیار خاصی را با این پروژه می بینیم،” دایاراتنا گفت.

Project IDX همچنین به دلیل تمرکز آن بر انتقال ابزارهای توسعه دهنده به محیط های کدگذاری که درصد بسیار بیشتری در فضای ابری است، جالب است. این تغییر پتانسیل تسریع زیادی در کدنویسی دارد، اما به منابع محاسباتی با عملکرد بالاتر نیاز دارد. در تئوری، IDX به کدنویس‌ها اجازه می‌دهد تا فورا ابزارهای توسعه‌دهنده مورد نیاز خود را تهیه کنند و از آن‌ها برای انجام سریع‌تر کار استفاده کنند. آنها مجبور نیستند منتظر IT بمانند تا آن ابزارها را روی ماشین هایشان نصب کند.”

IDX همچنین باید با ارائه کمک به جابجایی بین زبان‌های برنامه‌نویسی مانند جاوا اسکریپت یا پایتون، به نوع دیگری از ترجمه زبان کمک کند. دایاراتنا گفت: «این قالب‌های از پیش پیکربندی شده دارد.

دایاراتنا گفت که پروژه اسکار نیز پتانسیل جالبی دارد و «قابل توجه است زیرا فناوری‌های عامل هوش مصنوعی در حال حاضر جنینی هستند. عوامل هوش مصنوعی که منبع باز هستند کاملاً قابل توجه است. Google در مقایسه با تعهدات قبلی خود تعهد بیشتری نسبت به ابزارهای منبع باز و توسعه‌دهنده نشان می‌دهد.”