۲۹ شهریور ۱۴۰۳

Techboy

اخبار و اطلاعات روز تکنولوژی

چرا ارائه دهندگان ابر عمومی هزینه های خروج را کاهش می دهند

Enterprise IT این هزینه ها را خودسرانه و آزاردهنده می بیند و ارائه دهندگان ابری به آن توجه می کنند. با این حال، همه چیز به حسن نیت مشتری نیست.

Enterprise IT این هزینه ها را خودسرانه و آزاردهنده می بیند و ارائه دهندگان ابری به آن توجه می کنند. با این حال، همه چیز به حسن نیت مشتری نیست.

ارائه‌دهندگان ابر عمومی معمولاً از دریافت هزینه انتقال داده یا «هزینه خروج» برای حذف داده‌ها از یک ارائه‌دهنده ابر خاص متنفر هستند. اگر داده‌ها را از یک ارائه‌دهنده ابری منتقل کنید، هزینه‌ای دارد. برای مثال، داده‌های موجودی را از یک سیستم موجودی موجود در یک ارائه‌دهنده ابر عمومی به یک سیستم زنجیره تأمین در محل یا شاید حتی در یک ارائه‌دهنده ابر عمومی دیگر منتقل می‌کنید.

این شکایت شماره یک در مورد ارائه دهندگان ابری است که می‌شنوم. این هزینه برای استفاده از ابر با سیستم‌هایی که خارج از یک ارائه‌دهنده خاص وجود دارند، خودسرانه و معکوس تلقی می‌شود. در برخی موارد، این دلیلی است که امروزه برنامه‌ها در فضای ابری نیستند.

نوشته روی دیوار

این نارضایتی مشتریان بر سر ارائه‌دهندگان ابری از بین نمی‌رود، زیرا با کاهش این هزینه‌ها، تغییر قابل توجهی در استراتژی‌های قیمت‌گذاری خود ایجاد می‌کنند. Google Cloud اعلام کرد که هزینه های خروج را حذف می کند، یک حرکت استراتژیک برای جذب مشتریان از رقبای بزرگتر خود، AWS و Microsoft. این فقط یک بازی قیمت گذاری نبود، بلکه پاسخی به فشارهای نظارتی، رقابت بیشتر و هزینه بسیار پایین سخت افزار در چند سال گذشته بود. چشم انداز رایانش ابری تغییر کرده است و ارائه دهندگان به طور مداوم به دنبال راه هایی برای متمایز کردن خود و جذب کاربران بیشتر هستند.

امروزه نه تنها سایر ارائه دهندگان ابر عمومی بلکه ارائه دهندگان خدمات مدیریت شده (MSP) و خدمات ابر منطقه ای رقابت می کنند. میکروابرها نیز در حال ظهور هستند که عمدتاً توسط هوش مصنوعی مولد و نیاز به یافتن جایگزین‌های ابری مقرون‌به‌صرفه‌تر برای استفاده از سیستم‌های مبتنی بر GPU در صورت تقاضا انجام می‌شود.

تغییر سیاست‌های دولتی و تقاضای بازار نیز بر ارائه‌دهندگان فشار می‌آورد تا این هزینه‌ها را حذف یا کاهش دهند. بهترین مثال قانون داده اروپا است که با هدف تقویت رقابت از طریق آسان‌تر کردن تعویض ارائه‌دهنده‌ها برای مشتریان انجام می‌شود.

علاوه بر این، در بازار در حال تحول، کاربران به طور فزاینده ای به دنبال راه حل های ابری مقرون به صرفه و کارآمد هستند. اخیراً، هزینه‌های ابر با شرکت‌هایی که اصلاً از هزینه‌های بالای خدمات ابری عمومی که در ابتدا به عنوان فناوری کاهش هزینه به آنها فروخته می‌شد، راضی نیستند، مورد بررسی قرار گرفته است. نه چندان.

پیروی از رهبر

AWS با چشم پوشی از هزینه‌های انتقال داده برای مشتریانی که مایلند داده‌های خود را به خارج از AWS منتقل کنند، دنبال شد. این شرکت تاکید کرد که این تغییرات نیازی به تغییر روابط فعلی مشتریان با AWS ندارد که این خبر خوبی برای کسانی است که این قراردادها و توافقات را مدیریت می کنند. این احتمال وجود دارد که سایر ارائه دهندگان ابری نیز از این کار پیروی کنند.

پیامدهای این تغییرات چند وجهی است. آنها بیانگر تحول صنعت رایانش ابری عمومی به ساختارهای قیمت گذاری انعطاف پذیرتر و رقابتی تر هستند. افزایش تقاضا برای ابزارها و سیستم‌های genAI احتمالاً باعث افزایش تقاضا برای خدمات ابر عمومی می‌شود، بنابراین این بیشتر یک حرکت حسنه است. این موانع اقتصادی را برای تغییر ارائه دهندگان یا، اغلب، اتخاذ معماری های ابری چند ابری و ترکیبی، که واقعیت محاسبات ابری است، کاهش می دهد.

اما همه اینها حسن نیت نیست. جدای از فشارهای نظارتی، نیاز به قابلیت همکاری و جابجایی آسان داده در پلتفرم‌های ابری مختلف نیز درک گسترده‌تری وجود دارد. ما در حال حرکت به سمت مدل‌های محاسباتی فراگیر هستیم و به نظر نمی‌رسد به ارائه‌دهندگان ابر عمومی به عنوان مقصدی برای همه سیستم‌ها نگاه کنیم. “ابر” به سادگی گزینه دیگری است، همانطور که در محل، لبه، موبایل و غیره است.

برای ارائه دهندگان ابر گریه نکنید

علی‌رغم کاهش هزینه‌های خروج، کسب‌وکارهایی که در محیط ابری حرکت می‌کنند همچنان باید با سایر هزینه‌ها دست و پنجه نرم کنند. در بیشتر موارد هزینه های ابری بیش از حد، هزینه های خروج حتی در تصویر ظاهر نمی شوند. بیشتر صورت‌حساب‌های تکان‌دهنده ابری ناشی از مدرنیزه نکردن سیستم‌هایی است که به ابرهای عمومی منتقل شده‌اند. ناکارآمدی آن‌ها به صورت‌حساب‌های بسیار بزرگ‌تری تبدیل می‌شود، زیرا از منابعی مانند ذخیره‌سازی و محاسبات با کارایی کمتری استفاده می‌کنند.

راهبردهای پشت این تغییرات قیمت‌گذاری ممکن است نشان‌دهنده پویایی رقابتی گسترده‌تر در حرکت باشد. ارائه دهندگان ابر احمق نیستند، و به عنوان بخشی از این “شطرنج سه بعدی”، تغییرات دیگری در نظر گرفته می شود. همانطور که گفتم، با توجه به رشد بازار هوش مصنوعی مولد، تقاضا برای خدمات ابری احتمالاً افزایش خواهد یافت. چه ارائه دهندگان هزینه های خروج را کاهش دهند یا نه، این تقاضا احتمالا وجود دارد. من سناریویی نمی بینم که در آن ارائه دهندگان ابری بار دیگر در صدر قرار نگیرند. حداقل امیدوارم که این امر می تواند راه را برای یک چشم انداز محاسبات ابری انعطاف پذیرتر، شفاف تر و مشتری پسندتر هموار کند.