۲۹ شهریور ۱۴۰۳

Techboy

اخبار و اطلاعات روز تکنولوژی

قاضی شکایت درباره دستیار کدنویسی هوش مصنوعی GitHub Copilot را رد کرد

GitHub، مالک آن، مایکروسافت و OpenAI، علیرغم DMCA، برای آموزش نمونه کد آزادند.

GitHub، مالک آن، مایکروسافت و OpenAI، علیرغم DMCA، برای آموزش نمونه کد آزادند.

دعوای دسته جمعی که قانونی بودن استفاده GitHub از نمونه کد برای آموزش دستیار کدنویسی مبتنی بر هوش مصنوعی خود، Github Copilot را به چالش می کشید، تا حد زیادی توسط یک قاضی دادگاه منطقه ای ایالات متحده در سانفرانسیسکو رد شده است.

>

دادنامه، اولین بار در نوامبر ثبت شد ۲۰۲۲، ادعا کرد که آموزش هوش مصنوعی GitHub در مخازن عمومی کد GitHub، حقوق «تعداد زیادی از سازندگان» را که تحت مجوزهای منبع باز در GitHub ارسال کرده اند، نقض کرده است.

در شکایت ادعا شده است که “Copilot مجوزهای ارائه شده توسط هزاران نفر را نادیده می گیرد، نقض می کند، و حذف می کند. – احتمالاً میلیون‌ها – توسعه‌دهنده نرم‌افزار، از این طریق دزدی نرم‌افزاری را در مقیاسی بی‌سابقه انجام می‌دهند.

همچنین نام مایکروسافت مالک GitHub و OpenAI، توسعه دهنده Copilot نیز در این شکایت وجود داشت.

این شکایت توسط متیو باتریک، وکیل و برنامه نویس متن باز، در ارتباط با موسسه حقوقی جوزف ساوری تنظیم شد. در سندی که پیشینه پرونده را ارائه می دهد، شرکت حقوقی گفت که “نماینده اولین گام مهم در نبرد با نقض مالکیت معنوی در صنعت فناوری ناشی از سیستم‌های هوش مصنوعی، و در ادامه استدلال کرد که، «علی‌رغم اعتراض‌های مایکروسافت به خلاف آن، این حق ندارد با کد منبع ارائه شده تحت یک قانون برخورد کند. مجوز منبع باز که گویی در مالکیت عمومی است.»

GitHub Copilot ابزاری است که تکه‌های کد و عملکردها را در زمان واقعی، مستقیماً از ویرایشگر کد توسعه‌دهنده پیشنهاد می‌کند. گفته می‌شود که بر روی میلیاردها خط کد آموزش دیده است، ادعایی که به دور از ایجاد اطمینان، بلافاصله خشم بنیاد نرم‌افزار آزاد را برانگیخت، که در مورد استفاده Copilot از نرم‌افزار دارای مجوز آزاد فریاد زد.

در یک تصمیم برای اولین بار در ۲۴ ژوئن اعلام شد، اما فقط در ۵ ژوئیه، قاضی ناحیه شمالی کالیفرنیا، جان اس. تیگار، مهر و موم را باز کرد و علنی کرد. شاکیان نتوانسته‌اند به‌عنوان یک موضوع قانونی ثابت کنند که استرداد هر گونه غنی‌سازی ناعادلانه به‌عنوان معیاری برای خسارات شاکیان به دلیل نقض ادعاهای قرارداد در دسترس است.”

قاضی تیگار ادامه داد که «دادگاه ادعای بخش ۱۲۰۲ (ب) شاکیان را این بار با پیش داوری رد می کند. دادگاه از رد ادعای شاکیان برای نقض قرارداد نقض مجوز منبع باز علیه همه متهمان خودداری می کند. در نهایت، دادگاه درخواست شاکیان را برای معافیت پولی در قالب غنای ناعادلانه و همچنین درخواست شاکیان برای جبران خسارات کیفری را رد می‌کند.