۳۰ شهریور ۱۴۰۳

Techboy

اخبار و اطلاعات روز تکنولوژی

چگونه از کد اسپاگتی در سی شارپ جلوگیری کنیم

اسپاگتی غذا خوردن خوب است اما برنامه نویسی بدی دارد. این 10 روش برتر را دنبال کنید تا کد C# خود را تمیز، ناب و نگهداری آسان نگه دارید.

اسپاگتی غذا خوردن خوب است اما برنامه نویسی بدی دارد. این ۱۰ روش برتر را دنبال کنید تا کد C# خود را تمیز، ناب و نگهداری آسان نگه دارید.

“کد اسپاگتی” اصطلاحی است که برای توصیف کدهای نامناسب، درهم یا تو در تو پیچیده استفاده می شود که درک، به روز رسانی، گسترش و نگهداری آن بسیار دشوار است. معمولاً به کدهایی اشاره دارد که فاقد سازماندهی مناسب، دارای جریان کنترل پیچیده یا پیچیده است و اصول طراحی نرم افزار خوب را نقض می کند.

اگر مراقب نباشید، کد اسپاگتی در کد منبع برنامه شما نفوذ می کند، مهم نیست که کد شما چقدر ساده یا پیچیده باشد. در نهایت کد شما غیرقابل خواندن و کار کردن با آن چالش برانگیز خواهد شد و افزودن ویژگی های جدید، رفع اشکالات و حفظ پایه کد در طول زمان دشوار می شود.

چرا ممکن است کد اسپاگتی ایجاد شود:

  • عدم پیروی از روش‌ها و اصول توصیه‌شده برای کد پاک
  • نوشتن کد بدون طرحی برای ساختار یا سازماندهی کد
  • استفاده از کد قرض گرفته شده یا کد نوشته شده توسط توسعه دهندگان بی تجربه

چندین دام عمده در کد اسپاگتی وجود دارد. اول از همه، کد اسپاگتی، رفع اشکال یا افزودن ویژگی های جدید را برای توسعه دهندگان دشوار می کند. یک پایه کد بهم ریخته و نامنظم منجر به سردرگمی اعضای تیم در تلاش برای ایجاد تغییرات می شود.

ثانیاً، کد اسپاگتی می‌تواند به دلیل الگوریتم‌های ناکارآمد یا عدم بهینه‌سازی منجر به عملکرد پایین‌تر برنامه شود. زمان پاسخ کندتر می شود، مصرف حافظه افزایش می یابد و تجربه کاربر به خطر می افتد. و سوم، کد اسپاگتی می‌تواند آسیب‌پذیری‌هایی را که ممکن است توسط هکرها مورد سوء استفاده قرار گیرند، پنهان کند.

TypeScript 5.5 به نسخه بتا منتقل می شود

هزینه کد اسپاگتی بالا است، اما قابل اجتناب است. در بخش‌های زیر، ۱۰ بهترین روشی را که می‌توانید دنبال کنید تا از کدهای اسپاگتی دور شوید و برنامه‌های خود را تمیز، منظم و قابل نگهداری نگه دارید، بحث خواهیم کرد.

به اصول OOP پایبند باشید

شما باید داده‌ها و رفتار را در کلاس‌ها و اشیاء خود کپسوله کنید و از مفاهیم برنامه‌نویسی شی گرا (OOP) مانند وارثیت، ترکیب و چندشکلی بهره ببرید. کد مدولار، قابل مدیریت و سازماندهی شده ایجاد کنید.

اصول SOLID را رعایت کنید

ساخت نرم افزاری که از اصول برنامه نویسی تثبیت شده مانند SOLID و DRY پیروی می کند، خطرات مرتبط با کد ساختار ضعیف را به حداقل می رساند. طبق اصل مسئولیت واحد (یکی از پنج اصل SOLID)، هر کلاس یا متد باید یک و تنها یک مسئولیت داشته باشد. به عنوان مثال، کلاس Logger در برنامه شما باید فقط مسئول ثبت داده ها باشد و نباید شامل هیچ عملکرد دیگری باشد.

درک و حفظ عملکردهای پیچیده زمانی که به اجزای کوچکتر و متمرکز تقسیم می شوند آسان تر است. با انتزاع توابع رایج به روش‌ها، کلاس‌ها و کتابخانه‌های قابل استفاده مجدد با استفاده از اصل DRY، تکرار کد را کاهش دهید. رعایت اصل DRY تضمین می کند که تغییر کد در یک مکان به طور خودکار هر اتفاقی از آن کد را در برنامه به روز می کند.

رویکردی روشن و متمرکز را حفظ کنید

کارهای پیچیده را به مراحل قابل مدیریت تقسیم کنید تا خواندن و درک کد شما آسان تر شود. این کار افزونگی را کاهش می دهد و قابلیت نگهداری کد را بهبود می بخشد.

از نام های معنی دار استفاده کنید

با رعایت استانداردهای کدنویسی و دستورالعمل‌های سبک، یک پایه کد تمیز و سازگار را حفظ کنید. اطمینان حاصل کنید که متغیرها، کلاس‌ها، متدها و سایر عناصر شما دارای نام‌های معنی‌دار و توصیفی هستند. نام‌های معنی‌دار درک کد شما را آسان‌تر می‌کنند، نیاز به نظرات را کاهش می‌دهند و حفظ کد را در طول زمان آسان‌تر می‌کنند.

Visual Studio Code 1.75 پروفایل های پیکربندی را به ارمغان می آورد

کاهش پیچیدگی سیکلوماتیک

پیچیدگی چرخه‌ای اندازه‌گیری کمی از تعداد مسیرهای مستقل خطی در کد منبع است. این معیاری است که می تواند به شما در درک پیچیدگی کدتان کمک کند. عبارات if-else بیش از حد و تودرتو عمیق درک کد را دشوار می کند و پیچیدگی چرخه ای را افزایش می دهد. می‌توانید سطوح تودرتو را کاهش دهید و منطق انشعاب را با تغییر شکل کد ساده کنید.

از نظرات کم استفاده کنید

در کد خود، باید نظراتی را درج کنید که هدف و هدف کلاس‌ها، رابط‌ها، متدها و ویژگی‌ها را توضیح می‌دهند. مدیریت، نگهداری و اشکال زدایی کدهای مستند شده بسیار ساده تر است. فقط به یاد داشته باشید که به خوبی مستند شده یعنی به وضوح مستند شده است. نام‌های معنی‌دار و کد ساده‌تر (یعنی کد با پیچیدگی چرخه‌ای کمتر) درک کد را از نظرات بسیار آسان‌تر می‌کند.

کد خود را به طور منظم اصلاح کنید

افزونگی یا تکراری بودن کد را حذف کنید، تکه های کد پیچیده را ساده کنید و کیفیت کد را با بازسازی منظم بهبود بخشید. با بهبود طراحی و ساختار کد شما، تغییر شکل دادن یک پایه کد را در طول زمان بسیار آسان‌تر می‌کند.

این را ساده نگه دارید

می توانید اصل KISS را در پروژه خود اعمال کنید تا ساده ترین راه حلی را بسازید که نیازهای کاربر را برآورده کند و از پیچیدگی های غیر ضروری جلوگیری کند. وقتی برنامه شما حاوی ویژگی ها و کدهایی است که غیرضروری هستند، نه تنها تست واحد و نگهداری کد را دشوار می کند، بلکه تجربه کاربر را نیز کاهش می دهد.

آیا آماده استقرار مداوم در CI/CD هستید؟

به طور مشابه، می توانید از اصل YAGNI پیروی کنید تا ویژگی ها و کدهایی را که ضروری نیستند حذف کنید. شما باید فقط بر روی آنچه مورد نیاز است تمرکز کنید و از “طلاکاری” کد خود به خاطر کمال خودداری کنید.

تست های واحد را اغلب اجرا کنید

شما باید از تست واحد در گردش کار توسعه نرم افزار خود برای کاهش خطاها در برنامه های خود استفاده کامل کنید. تست های واحد کمک می کند تا اطمینان حاصل شود که یک واحد کد مطابق دلخواه کار می کند. اگر کد خود را تغییر داده یا تغییر داده اید، باید تست های واحد را دوباره اجرا کنید تا مطمئن شوید که همه چیز همانطور که باید کار می کند.

بررسی کدها را انجام دهید

بررسی کد می‌تواند بینش و بازخوردی درباره کدتان به شما بدهد. کد بازبینی همتا به شما و اعضای تیم این فرصت را می دهد که کد اسپاگتی را شناسایی کرده و پیشنهاداتی برای بهبود جمع آوری کنید. بررسی همتایان کد می‌تواند به تیم شما کمک کند تا مشکلات نوشتن کد بد را درک کند، بهترین روش‌ها را بیاموزد و اجرای آنها را تمرین کند.

کد اسپاگتی پیچیده و پیچیده است، دقیقاً مانند یک بشقاب رشته فرنگی درهم. اگر می‌خواهید آن را پاک کنید، بهتر است از کوچک شروع کنید و کد را در طول زمان بهبود دهید. با پیروی از دستورالعمل‌های ذکر شده در این بخش، می‌توانید از کد اسپاگتی در برنامه‌های خود جلوگیری کنید و از زمان، تلاش و دردسر زیادی برای خود و اعضای تیمتان صرفه‌جویی کنید.