۱ دی ۱۴۰۳

Techboy

اخبار و اطلاعات روز تکنولوژی

۶ راه برای یافتن محتوای بهتر در Mastodon

هرچه بیشتر در مورد شبکه Mastodon بدانید، تجربه جستجوی شما بهتر خواهد بود. در اینجا نحوه تبلیغ و یافتن محتوای کاربر در Mastodon آورده شده است.

هرچه بیشتر در مورد شبکه Mastodon بدانید، تجربه جستجوی شما بهتر خواهد بود. در اینجا نحوه تبلیغ و یافتن محتوای کاربر در Mastodon آورده شده است.

هیچ چیز مانند راه اندازی نمونه Mastodon خود برای یادگیری نحوه عملکرد فدراسیون شبکه وجود ندارد. برخی از درس های آموخته شده می تواند برای همه کاربران Mastodon مفید باشد، نه تنها ما که نمونه خود را مدیریت می کنیم. یکی از چیزهایی که با راه‌اندازی نمونه Mastodon خود در اوایل این ماه آموختم این است: ممکن است فکر کنید همه محتوای Mastodon را در دسترس عموم می‌بینید، اما اینطور نیست.

به طور خاص، وقتی یک جستجوی هشتگ انجام می دهید، تقریباً مطمئناً همه پست های عمومی برچسب گذاری شده با آن هشتگ را نخواهید دید. و وقتی به نمایه عمومی شخصی نگاه می کنید، ممکن است همه پست های عمومی او را هم نبینید.

خوشبختانه، چند مرحله ساده آنچه را که می بینید گسترش می دهد، که می تواند تجربه Mastodon شما را به طرز چشمگیری بهبود بخشد.

فدراسیون شبکه و پروتکل ActivityPub

همانطور که ممکن است تا به حال بدانید، Mastodon یک سرویس متمرکز نیست، بلکه شبکه ای از سرورهای مستقل است که از یک پروتکل فدراسیونی به نام ActivityPub استفاده می کند. وقتی شخصی یک پست عمومی ایجاد می کند، آن پست به طور پیش فرض در سرور محلی خودش قابل مشاهده است. پست همچنین به هر سرور دیگری که در آن کاربر حداقل یک دنبال کننده دارد ارسال می شود. اگر شخص دیگری پست را تقویت کند، به هر سرور جایی که تقویت کننده فالوور دارد نیز می رود. اما تمام: افرادی که در سرورهای غیر متصل هستند، پست را نمی بینند.

پست‌ها نمی‌توانند به هر سروری در سراسر Fediverse ارسال شوند، حتی اگر عمومی باشند و دارای هشتگ باشند.

به عبارت دیگر، فقط به این دلیل که همه سرورهای Mastodon می توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند به این معنی نیست که این کار را انجام می دهند. به گفته Masto.host، یک سرویس ابری کلید در دست برای افرادی که می خواهند سرورهای Mastodon خود را میزبانی کنند، “لینک ها کاربر به سرور هستند و نه سرور به سرور”. حتی اگر دو سرور Mastodon مرتباً پست‌ها را رد و بدل می‌کنند، به این معنی نیست که آنها همه پست‌ها را رد و بدل می‌کنند.

این طراحی شبکه به طور چشمگیری بر محتوایی که می بینید و چه کسی پست های شما را می بیند تأثیر می گذارد. این را وقتی کشف کردم که نمونه سرور جدیدم را قبل از انتقال حساب خود به آنجا چرخاندم. وقتی جستجوی هشتگ را آزمایش کردم، چیزی دریافت نکردم. سرور من خوب کار می کرد، اما هنوز هیچ کاربری آن را پست نکرده یا آن را دنبال نکرده است.

یک مثال دیگر: من این آخر هفته هشتگ #FOSSY را دنبال می‌کردم تا پست‌های مربوط به کنفرانس سالانه نرم‌افزار رایگان و منبع باز را بخوانم. در نمونه جدیدم با حساب کاربری من که اکنون فعال است، نه نفر را دیدم که با آن هشتگ در یک دوره دو روزه پست کردند. در یک نمونه کوچک Mastodon با تمرکز بر منطقه بوستون، ۱۰ نفر بودند. در همین حال، fosstodon.org 100 نفر و mastodon.social 103 نفر را نشان داد. تفاوت بزرگ!

وقتی متوجه شدید که شبکه Mastodon چگونه کار می‌کند، می‌توانید تنظیمات خود را به‌خوبی تنظیم کنید تا موارد بیشتری را که می‌خواهید ببینید.

۶ نکته برای تجربه بهتر ماستودون

در اینجا شش راه برای مشاهده بهتر محتوای Mastodon مورد نظر و کمک به دیگران در انجام همین کار وجود دارد.

تصمیمات سال نو برای متخصصان ابر

۱. پست هایی را که دوست دارید تقویت کنید

این نکته ممکن است برای کمک به سایر کاربران مهم‌تر باشد، اما برای کارکرد همه چیز بسیار مهم است. بسیاری از کاربران نمی‌دانند که افزایش پست‌ها چقدر مهم است، به‌ویژه پست‌های تازه‌واردها و کاربرانی که فالوورهای کمی دارند. برای اینکه کمک بزرگی باشید نیازی به فالوور زیاد ندارید. تنها چیزی که نیاز دارید یک دنبال کننده در سرور دیگری است تا محتوای یک تازه کار را به آن سرور ارسال کند و مخاطبان بالقوه بیشتری را به آن ارائه دهد. پست شخصی با فالوور صفر معمولاً در هیچ کجا به جز سرور محلی آنها دیده نمی شود – مگر اینکه و تا زمانی که شخص دیگری آن را تقویت کند.

۲. به نمایه های کاربر در سرور اصلی اصلی آنها نگاه کنید

نمی توانم به اندازه کافی روی این موضوع تاکید کنم. اگر قبل از تصمیم گیری برای فالو کردن شخصی به نمایه ها نگاه کنید، ممکن است چیزهای زیادی از دست داده باشید. در نمونه خود، ممکن است فقط پست های آنها را ببینید که توسط افراد در سرور شما تقویت شده است، و ممکن است همه پست های آنها نباشد. ممکن است به نظر برسد که آنها فقط یک بار در سه ماه پست گذاشته اند، در حالی که در واقع کاملاً فعال هستند.

اگر از رابط وب Mastodon استفاده می‌کنید، باید متنی زیر پست‌های شخصی در صفحه نمایه او وجود داشته باشد که می‌گوید: “پست‌های قدیمی‌تر از سایر سرورها نمایش داده نمی‌شوند” همراه با پیوندی به “مرور بیشتر در نمایه اصلی”. ” اما آن متن تمام داستان را بیان نمی کند. ممکن است نه تنها پست‌های “قدیمی” را از دست داده باشید، بلکه پست‌های جدیدی هستند که به نمونه شما ارسال نشده‌اند، حتی اگر در جای دیگری وجود داشته باشند.

۳. جستجوی محتوا در موارد دیگر

این امر حتی اگر در حال حاضر روی یک سرور بزرگ Mastodon هستید درست است. جستجو در یک یا دو مورد دیگر می تواند به شما کمک کند تا محتوای جالبی را پیدا کنید، به خصوص از افراد تازه وارد یا افرادی که دنبال کننده های کمی دارند. الگوریتم خود باشید!

صفحه اصلی سرور Mastodon دارای یک کادر جستجو است که در آن می توانید محتوای آن سرور را با هشتگ جستجو کنید یا می توانید افراد را جستجو کنید. صفحه اصلی را در URL اصلی سرور پیدا خواهید کرد، مانند https://mastodon.social که نمونه اصلی و بزرگترین ماستودون است. اگر به نشانی اینترنتی مانند https://mastodon.social/tags/rstats، می‌توانید تمام پست‌های عمومی موجود در آن سرور را با هشتگ #rstats ببینید، نه تنها پست‌های افرادی که حساب‌های محلی روی آن سرور دارند. ساختار URL زیر در اکثر سرورها کار می کند: https://mastodon_instance.com/tags/tag_you_want_to_see.

شما ممکن است بخواهید آنچه را که در سرورهای مختلف نشان داده می شود مقایسه کنید، یا آنچه را که در نمونه خودتان نشان داده می شود را با محتوای سرور دیگری تقویت کنید. اگر از رابط وب Mastodon استفاده می‌کنید، ممکن است بخواهید برگه مرورگر دیگری را با محتوایی که از سرور دیگری برای شما مهم است و سرور خودتان باز کنید.

برخی از افراد علاوه بر جستجوی هشتگ‌ها، به فید “محلی” سروری که وارد آن نشده‌اند و در موضوع مورد علاقه تخصص دارد، نگاه می‌کنند. به عنوان مثال، fosstodon.org انجمنی برای افرادی است که به نرم افزار منبع باز علاقه مند هستند. اگر به https://fosstodon.org/public/local بروید، می توانید فید محلی عمومی fosstodon را ببینید. این ممکن است محتوای جالبی در مورد نرم افزار منبع باز به شما نشان دهد که فکر نمی کنید آن را جستجو کنید. این ساختار URL باید تقریباً برای همه سرورهای Mastodon کار کند: https://mastodon_instance.com/public/local.

راه‌هایی برای ساده‌سازی این فرآیند و کم‌تر کردن آن وجود دارد. اگر از یک دستگاه تلفن همراه استفاده می کنید، برخی از برنامه ها مانند Toot! برای iOS به شما امکان می‌دهد بدون حساب کاربری در جدول زمانی محلی سرور مشترک شوید. این به شما امکان می دهد اسکن سرورهای دیگر را به طور یکپارچه در محیط مشاهده Mastodon خود ادغام کنید.

شبکه و امنیت برنامه بهتر با CAKES

۴. رابط وب پیشرفته را برای Mastodon

فعال کنید

اگر از Mastodon در وب استفاده می‌کنید، به تنظیمات (نماد چرخ‌دنده) > اولویت > ظاهر بروید و فعال کردن رابط وب پیشرفته را علامت بزنید. این به شما امکان می دهد چندین ستون در مرورگر خود داشته باشید، از جمله پین ​​کردن لیست ها، بنابراین برای باز کردن آنها نیازی به جستجو در اطراف ندارید. رابط پیشرفته همچنین به شما امکان می دهد جستجوهای هشتگ را پین کنید.

همچنین، افزونه مرورگر Graze را نیز نصب کنید. اگر می‌خواهید فید را از نمونه‌ای بخوانید که در آن حساب کاربری ندارید، افزونه Graze برای Chrome و Firefox آن را تجربه‌ای زیباتر می‌کند. بدون آن (یا چیزی شبیه به آن)، اگر می‌خواهید کسی را دوست داشته باشید، به او پاسخ دهید یا در موردی که وارد نشده‌اید دنبال کنید، باید URL را از آن پست یا نمایه کپی کنید و سپس آن را در خود جای‌گذاری کنید. جعبه جستجوی نمونه برای اینکه تعامل کار کند. با Graze، می‌توانید کلیک کنید و طوری پاسخ دهید که گویی محلی است.

یک هشدار در مورد Graze: در حال حاضر، آن چیزی است که به نظر من یک نمای متحرک تا حدودی منحرف کننده از گرافیک است، بنابراین فقط زمانی آن را فعال می کنم که بدانم می خواهم از آن استفاده کنم.

۵. از گروه ها

استفاده کنید

گروه ها گزینه جالبی هستند که توسط کاربران مستقل از پروژه Mastodon ایجاد شده است. ایده ساده است: هر کسی که به موضوعی علاقه دارد گروه را دنبال می کند. سپس، هنگامی که شخصی از حساب گروه در یک پست نام می برد، آن پست برای همه افراد گروه تقویت می شود.

این مسئله باعث می شود که همه پست های هشتگ شده به همه سرورهای Fediverse ارسال نشود. این مانند دنبال کردن یک نفر است، اما فقط پست های او را در مورد موضوعاتی که به آنها اهمیت می دهید دریافت می کنید — مهم نیست که روی چه سروری میزبانی می شود.

گروه‌های Guppe دارای تعدادی گروه فنی از جمله rstats@a.gup.pe هستند که بیش از ۱۷۰۰ دنبال کننده دارد. می‌توانید نمایه یک گروه را در ساختار URL https://a.gup.pe/u/TAG ببینید (که در آن برچسب هشتگ یا موضوع گروه است). برای دنبال کردن یک گروه، به همان ساختار URL بروید و می‌توانید آن را از صفحه اصلی گروه دنبال کنید.

هر کسی می‌تواند یک گروه راه‌اندازی کند، اگرچه برای ثبت‌نام باید آن را در Mastodon عمومی کنید. شما فقط می‌توانید فعال‌ترین گروه‌های Guppe را در صفحه اصلی گروه‌ها ببینید، نه همه آنها. شما باید از ساختار URL برای بررسی وجود گروه‌ها استفاده کنید، مانند https://a.gup.pe/u/python برای گروه پایتون و https://a. gup.pe/u/sql برای بررسی وجود یک گروه SQL (هنوز وجود ندارد).

همچنین یک پروژه گروهی در https://chirp.social/ وجود دارد که من در آن پناه دارم سعی کن یک دایرکتوری دارد.

۶. با RSS

جمع کننده خود باشید

اگر تنها علاقه شما خواندن مطالب در Mastodon است، اصلاً نیازی به حساب کاربری ندارید. اکثر پست‌های عمومی Mastodon در وب باز هستند و همچنین در فیدهای RSS گنجانده شده‌اند، که می‌توانید آن‌ها را بر اساس کاربر، به‌صورت نمونه و در صورت وجود هشتگ، با هشتگ مشاهده کنید. برای مشاهده پست‌های fosstodon.org درباره R با هشتگ #rstats، می‌توانید آنها را در https بخوانید. ://fosstodon.org/tags/rstats. برای فید RSS، فقط rss. را به انتهای URL اضافه کنید، مانند https://fosstodon.org/tags/rstats.rss.

عبور از مرحله ناخوشایند کودک نوپا genAI

همه نمونه‌ها و فیدهای RSS از یک ساختار پیروی می‌کنند: https://mastodon_instance.com/tags/hashtag.rss.

می‌توانید کاربر را با ساختار URL https://mastodon_instance.com/@username دنبال کنید. برای مثال، من در https://masto.machlis.com/@smach< هستم /a>، از آنجایی که من نمونه خود را در masto.machlis.com اجرا می کنم. مجدداً، برای یک فید RSS، فقط روی .rss در پایان ضربه بزنید: https://masto.machlis.com/@smach.rss.

آیا باید به یک نمونه بزرگتر بروید؟

وقتی متوجه شدید که همه محتوا در همه سرورهای Mastodon ظاهر نمی شود، ممکن است فکر کنید که قرار گرفتن در بزرگترین نمونه بهترین استراتژی شما خواهد بود. اما همیشه اینطور نیست. تجربه Mastodon چیزهای بیشتری از خواندن محتوا دارد. اگر می‌خواهید از آن واقعاً به‌عنوان یک شبکه «اجتماعی» استفاده کنید، ممکن است بخواهید درباره موضوعاتی با یک گروه همفکر بحث کنید و یک جدول زمانی فید محلی متمرکز بر چیزهایی که به آنها اهمیت می‌دهید داشته باشید.

قوانین سرور و سیاست‌های تعدیل نیز ممکن است برای شما مهم باشند. این به ویژه برای کسانی که در معرض خطر بالای سوء استفاده آنلاین هستند، از جمله کاربران سیاه پوست و دیگر رنگین پوستان، LGBTQ+ و کاربرانی که در مورد موضوعات اجتماعی یا سیاسی بحث برانگیز بحث می کنند، صادق است. برخی از سایت‌های کوچکتر از سایت‌های بزرگتر سیاست‌ها و اعتدال بیشتری در برابر سوء استفاده دارند. برخی از سایت ها از ارسال پست های مربوط به موضوعات بحث برانگیز جلوگیری می کنند در حالی که برخی دیگر این کار را نمی کنند. برخی از سایت‌ها در مورد صدور “هشدارهای محتوا” که نیاز به کلیک روی بدنه یک پست در مورد هر موضوع بالقوه بحث‌برانگیزی دارند، سختگیر هستند، در حالی که برخی دیگر چنین نیستند. برخی از سایت‌ها قصد دارند پروژه جدید Meta “Threads” را در صورت اضافه کردن فدراسیون ActivityPub مسدود کنند، برخی دیگر این کار را نمی‌کنند.

فاکتورهای متعددی می توانند به شما کمک کنند تا تعیین کنید می خواهید خانه خود را در Mastodon Fediverse کجا بسازید. اگر از یک نمونه سرور شروع به کار کردید و بعداً مناسب‌تر را پیدا کردید، می‌توانید حساب خود را جابه‌جا کنید و دنبال‌کنندگان خود را با خود همراه کنید، همانطور که اخیراً انجام دادم، اگرچه پست‌های قدیمی شما در سرور اکانت قدیمی باقی خواهند ماند. خوشبختانه، چه در یک نمونه کوچک‌تر با هدف موضوعی یا یک نمونه کلی‌تر بزرگ‌تر باشید، همچنان می‌توانید از مزایای سرورهای دیگر استفاده کنید.

یادداشت های پایانی

برخی نمونه‌های کوچک با استفاده از آنچه “رله” نامیده می‌شود، مشکل دریافت نکردن محتوای زیادی را حل می‌کنند، که تنظیمی برای تبادل همه پست‌ها بین سرورها است. با این حال، رله‌ها می‌توانند به سرعت هزینه‌های سیستم را افزایش دهند، بنابراین من فکر نمی‌کنم که خیلی رایج باشند.

همچنین، بیشتر نمونه‌های Mastodon توسط داوطلبان اجرا می‌شوند و اجرای آن سرورها هزینه دارد. اگر می توانید آن را بپردازید، برای کمک به سرور، ذخیره سازی و سایر هزینه ها به نمونه خود کمک مالی کنید. می‌توانید در صفحه درباره آن که در ساختار URL https://mastodon_instance_url.com/about، مانند https://mastodon_instance_url.com/about، اطلاعاتی در مورد اینکه آیا نمونه شما به دنبال کمک مالی است یا خیر، و اگر چنین است چگونه می‌تواند کمک کند، اطلاعاتی پیدا کنید. a href=”https://mas.to/about” rel=”noopener nofollow” target=”_blank”>https://mas.to/about.