۳۰ شهریور ۱۴۰۳

Techboy

اخبار و اطلاعات روز تکنولوژی

FerretDB منبع باز «جایگزینی دراپ» را برای MongoDB ارائه می دهد

FerretDB 1.0 یک پروکسی بدون حالت است که پرس و جوهای پروتکل MongoDB را با استفاده از PostgreSQL به عنوان موتور پایگاه داده به SQL تبدیل می کند.

FerretDB 1.0 یک پروکسی بدون حالت است که پرس و جوهای پروتکل MongoDB را با استفاده از PostgreSQL به عنوان موتور پایگاه داده به SQL تبدیل می کند.

FerretDB، که توسط سازندگانش به عنوان یک “جایگزین واقعا منبع باز MongoDB” توصیف شده است، به عنوان نسخه تولیدی ۱.۰ با “همه ویژگی های ضروری که قادر به اجرای بارهای کاری پایگاه داده اسناد هستند” وارد شده است.

فرت دی‌بی که تحت مجوز Apache 2.0 ارائه می‌شود، یک پروکسی منبع باز است که درخواست‌های پروتکل سیمی MongoDB 6.0+ را با استفاده از PostgreSQL به عنوان موتور پایگاه داده به SQL ترجمه می‌کند. این فناوری قصد دارد وظایف پایگاه داده MongoDB را به “ریشه های منبع باز” بازگرداند، شرکت FerretDB Inc.، گفته شده در ۱۱ آوریل.

چارچوب وب Hono تولید سایت ایستا را اضافه می کند

FerretDB PostgreSQL و دیگر انتهای پایگاه داده را برای اجرای بارهای کاری MongoDB فعال می کند. Tigris همچنین به‌عنوان پشتیبان پشتیبانی می‌شود، در حالی که کار برای پشتیبانی از SAP HANA و SQLite ادامه دارد. دستورالعمل‌های شروع کار با FerretDB را می‌توانید در GitHub پیدا کنید.

FerretDB ادعا می کند که MongoDB دیگر منبع باز نیست، زیرا تحت مجوز عمومی سمت سرور (SSPL). FerretDB به یک پست وبلاگ از Open Source Initiative با این استدلال که مجوز SSPL حقوق کاربر را سلب می کند. FerretDB همچنین گفت SSPL برای بسیاری از پروژه های تجاری منبع باز و مراحل اولیه غیرقابل استفاده است. MongoDB ادعا می کند که SSPL تضمین می کند که کاربران نرم افزار MongoDB به عنوان یک ارائه خدمات به جامعه.

چرا ما در برآورد پروژه های نرم افزاری بد می شویم

FerretDB با درایورها و ابزارهای MongoDB سازگار است. تصاویر داکر هم برای توسعه و هم برای استفاده در تولید و هم برای بسته‌های RPM و DEB ارائه می‌شوند. یک تصویر Docker یکپارچه ارائه شده است که حاوی همه چیزهایی است که برای ارزیابی FerretDB با PostgreSQL لازم است. با نسخه عمومی موجود، FerretDB اکنون از فرمان createIndexes برای تعیین فیلدهای یک نمایه و نوع نمایه مورد استفاده پشتیبانی می کند. دستور dropIndex به کاربران امکان می‌دهد فهرستی را از مجموعه حذف کنند. عملکرد خط لوله تجمع برای شامل مراحل اضافی، مانند $unwind، $limit و $skip گسترش یافته است.

JetBrains از نقشه راه Ktor رونمایی کرد

نقشه راه FerretDB برای پایان این سه ماهه جاری شامل پشتیبانی از مکان‌نمای پایه است. دستورات و همچنین نمایه های پیشرفته و توانایی اجرای پرس و جوهای خام SQL. برنامه های سه ماهه سوم شامل بهبود پشتیبانی خط لوله تجمیع، دستورات مدیریت کاربر و عملگرهای طرح پرس و جو است. بهبود عملکرد پرس و جو نیز یک هدف است.