۲۹ شهریور ۱۴۰۳

Techboy

اخبار و اطلاعات روز تکنولوژی

در دنیای ابری در حال تکامل، Azure از AWS عبور می کند

نظرسنجی Flexera 2022 State of the Cloud نشان می‌دهد که انبارهای داده، پایگاه‌های داده و کانتینرها با افزایش سریع بدون سرور و AI/ML، برترین جاذبه‌های ابری هستند.

نظرسنجی Flexera 2022 State of the Cloud نشان می‌دهد که انبارهای داده، پایگاه‌های داده و کانتینرها با افزایش سریع بدون سرور و AI/ML، برترین جاذبه‌های ابری هستند.

تکیه به ابر به سرعت در حال رشد است — و با برخی روندهای جدید شگفت انگیز. مهم‌تر از همه، به نظر می‌رسد مایکروسافت آژور یا در حال کاهش فاصله است یا از خدمات وب آمازون (AWS) با برخی از کاربران پیشی گرفته است. به طور خاص، به نظر می‌رسد Azure در درصد شرکت‌ها که از آن استفاده می‌کنند (۸۰٪ Azure در مقابل ۷۷٪ AWS) AWS را پشت سر گذاشته است، به این معنی که سازمان‌های بخش دولتی یا خصوصی با ۱۰۰۰ کارمند یا بیشتر.

این و سایر پیشرفت‌ها در استفاده از ابر از جمله یافته‌های گزارش وضعیت فضای ابری Flexera 2022. این گزارش همچنین نشان می‌دهد که کسب‌وکارها همچنان از چند ابری استقبال می‌کنند، همانطور که در دهه گذشته چنین بوده است. امروزه ۸۹٪ از پاسخ دهندگان یک استراتژی چند ابری و ۸۰٪ یک استراتژی ابری ترکیبی دارند.

کسب و کارهای کوچک تا متوسط ​​یا SMB ها با کمتر از ۱۰۰۰ کارمند، در حال رسیدن به همتایان بزرگتر خود هستند. مخارج ابری توسط SMB ها جذب گسترده ای را نشان می دهد، به طوری که ۵۳٪ از SMB ها سالانه بیش از ۱.۲ میلیون دلار در فضای ابری خرج می کنند – در مقایسه با ۳۸٪ گزارش شده در سال گذشته. این هزینه رو به رشد نشان دهنده حرکت SMB ها به سمت ابر عمومی است. در طی ۱۲ ماه آینده، ۶۳ درصد از حجم کاری SMB در یک ابر عمومی قرار خواهد گرفت، در مقایسه با ۵۶ درصد از حجم کاری همه پاسخ دهندگان.

شرکت ها از کدام فناوری ها در فضای ابری استفاده می کنند؟ چند مورد برجسته وجود دارد. کانتینرها در حال حاضر جریان اصلی هستند. ۴۷ درصد از سازمان ها در حال حاضر از AWS ECS/EKS، ۴۳ درصد از Docker و ۴۲ درصد از Kubernetes استفاده می کنند. استفاده از خدمات پلتفرم ابری عمومی به عنوان سرویس (PaaS) نیز در حال افزایش است. ۵۸ درصد از شرکت ها از انبار داده های ابری استقبال کرده اند. علاقه به محاسبات بدون سرور (عملکردها به عنوان یک سرویس) و هوش مصنوعی/یادگیری ماشینی (AI/ML) به ویژه قوی است، به طوری که تقریباً یک سوم (۲۹٪) از پاسخ دهندگان سازمانی این خدمات را آزمایش می کنند.

حرفه ابری خود را بهینه کنید

flexera 2022 cloud report 01

افزایش استفاده از ابر، نیاز فزاینده به استراتژی

هزینه‌های ابری همچنان در حال رشد هستند و میزان ضایعات همچنان بالاست. برای ششمین سال متوالی، بهینه‌سازی استفاده موجود از ابر (صرفه‌جویی در هزینه) ابتکار اصلی بود – با توجه به اینکه سازمان‌ها حدود ۳۲ درصد از هزینه‌های ابری را هدر می‌دهند، جای تعجب نیست. بودجه سازمان‌ها برای هزینه‌های ابری به‌طور متوسط ​​۱۳ درصد بیشتر است و انتظار دارند که هزینه‌های ابری در سال آینده ۲۹ درصد افزایش یابد.

flexera 2022 cloud report 02

واضح است که هزینه‌های ابری باید بهتر مدیریت شوند تا در پولی که می‌توان آن را مجدداً در نوآوری سرمایه‌گذاری کرد، صرفه‌جویی کرد. یافته‌های دیگر در گزارش وضعیت فضای ابری Flexera 2022 سه مرحله را که شرکت‌ها می‌توانند برای کمک به آنها در دستیابی به اهداف استراتژیک ابری خود بردارند، روشن می‌کند.

مرحله ۱: از سرعت و فید فراتر بروید

رهبری فناوری اطلاعات به چیزی بیش از دانستن سرعت و فید هر فناوری خاص نیاز دارد. این در مورد دانستن مشکلات تجاری شرکت و یافتن راه‌هایی برای حل آن مشکلات است.

بسیاری از سازمان‌ها برای کمک به دستیابی به این هدف، رویکردی متمرکز به ابر را در پیش گرفته‌اند. تقریباً از هر چهار شرکت (۷۴%) سه شرکت دارای یک تیم مرکزی ابری یا مرکز عالی ابری (CCOE) هستند که وظیفه ارائه کنترل‌ها، ابزارها و بهترین شیوه‌های متمرکز را بر عهده دارند. برای مثال، این تیم‌ها اغلب بر استفاده و هزینه‌های زیرساخت به‌عنوان سرویس (IaaS) و پلتفرم به‌عنوان سرویس (PaaS) نظارت می‌کنند. هدف آنها تسریع پذیرش ابر در سراسر شرکت با متمرکز کردن تخصص و کاهش هزینه ها و ریسک است.

چرا بسیاری از شرکت ها پول را در فضای ابری هدر می دهند؟

این تیم‌های متمرکز می‌توانند اطمینان حاصل کنند که استراتژی ابری با اهداف کلی کسب‌وکار در سطح سازمان همسو است. آنها بیشتر مسئولیت بهینه سازی هزینه ابر، برنامه ریزی مهاجرت و حکومت را بر عهده دارند. آنها همچنین در یک ظرفیت مشاوره ای خدمت می کنند تا به سهامداران کمک کنند تا تصمیمات آگاهانه بگیرند و اطمینان حاصل کنند که برنامه های انتخاب شده با چارچوب حاکمیتی و سیاست های امنیتی مطابقت دارند. بیش از ۵۰ درصد از این تیم‌ها درباره برنامه‌های مناسب برای ابر، برنامه‌ریزی برای مهاجرت‌های ابری، مدیریت/بهینه‌سازی هزینه‌های سرویس‌های ابری و تنظیم خط‌مشی‌هایی برای استفاده از ابر مشاوره می‌دهند.

flexera 2022 cloud report 03

مرحله ۲: نیاز به FinOps را تشخیص دهید

FinOps، حوزه مدیریت مالی ابری، اهمیت فزاینده ای پیدا می کند. در تلاش برای کنترل هزینه های ابری. تیم‌های FinOps در حال پیوستن به گروه‌های دیگر، از جمله IT/Ops و CCOE هستند تا هزینه‌ها را کاهش دهند.

تیم‌های FinOps می‌توانند به سازمان‌ها کمک کنند تا از همه گزینه‌های تخفیف ارائه‌دهنده ابر، مانند نمونه‌های رزرو شده، طرح‌های پس‌انداز، یا تخفیف‌های استفاده متعهد استفاده کنند. FinOps همچنین می‌تواند با تیم‌های مرکزی فناوری اطلاعات همکاری کند تا نرده‌های محافظ برای استفاده در ابر و کنترل IT سایه‌ای فراهم کند. ابتکارات ممکن است شامل شناسایی و پیاده‌سازی بهینه‌سازی خودکار هزینه‌های ابری برای کاهش هزینه‌های هدر رفته، از جمله سیاست‌هایی برای خاموش کردن بارهای کاری پس از ساعت کاری، اصلاح موارد یا تعیین تاریخ انقضا باشد.

به معماری ابر از بیرون به داخل نزدیک شوید

flexera 2022 cloud report 04

مرحله ۳: گزینه های ابزارسازی را بشناسید

به نظر می‌رسد ابزارهای شخص ثالثی که در زمینه‌هایی مانند هماهنگ‌سازی و مدیریت کانتینر کمک می‌کنند، در حال از دست دادن جایگاه خود به ابزارهای بومی هستند – ابزارهایی که توسط خود ارائه‌دهندگان ابر ارائه می‌شوند. همانطور که ابزار بومی کشش پیدا می‌کند، درک روشنی از گزینه‌های ابزارسازی می‌تواند به تضمین تصمیم‌های تدارکاتی مناسب کمک کند که هم از نیازهای حجم کار پشتیبانی می‌کند و هم اهداف بودجه را برآورده می‌کند.

ابزارهای شخص ثالثی که در سال گذشته شاهد کاهش استفاده بوده اند عبارتند از: Ansible (از ۳۱٪ سال گذشته به ۲۷٪ از پاسخ دهندگان)، Chef (از ۲۷٪ به ۲۰٪). عروسک (تا ۲۰٪ از ۲۷٪)، Salt/SaltStack (تا ۵٪ از ۱۲٪)، و Terraform (تا ۳۰٪ از ۳۶٪). الگوهای AWS CloudFormation (استفاده شده توسط ۵۰٪) و الگوهای Azure Resource Manager (استفاده شده توسط ۴۸٪) اکنون گسترده ترین ابزارهای پیکربندی مورد استفاده پاسخ دهندگان هستند.

flexera 2022 cloud report 05

همانطور که استفاده از ابر تکامل می یابد، استراتژی ها نیز باید تغییر کنند. تکیه بر ابرها، ابزارها و ساختارهای سازمانی که به بهترین نحو نیازهای کسب و کار را برآورده می کنند، برای دستیابی به موفقیت بلندمدت اهداف ابر ضروری است.

برایان آدلر مدیر ارشد استراتژی بازار ابری در Flexera و قبلاً تحلیلگر ارشد در گارتنر بود.

New Tech Forum مکانی برای کاوش و بحث در مورد فناوری سازمانی نوظهور در عمق و وسعت بی سابقه ای فراهم می کند. انتخاب ذهنی است، بر اساس انتخاب ما از فناوری هایی که معتقدیم مهم هستند و برای خوانندگان InfoWorld بیشترین علاقه را دارند. InfoWorld وثیقه بازاریابی را برای انتشار نمی پذیرد و حق ویرایش تمام محتوای ارائه شده را برای خود محفوظ می دارد. همه سوالات را به newtechforum@infoworld.com ارسال کنید.