۳۰ شهریور ۱۴۰۳

Techboy

اخبار و اطلاعات روز تکنولوژی

Eclipse سازمانی جاوا بخار جمع می کند، MicroProfile می لغزد

نظرسنجی Eclipse از توسعه دهندگان جاوا سازمانی نشان می دهد که استفاده از جاکارتا EE در حال افزایش است، MicroProfile جایگاه خود را نسبت به Spring از دست می دهد و Kubernetes و میکروسرویس ها اولویت های اصلی جامعه هستند.

نظرسنجی Eclipse از توسعه دهندگان جاوا سازمانی نشان می دهد که استفاده از جاکارتا EE در حال افزایش است، MicroProfile جایگاه خود را نسبت به Spring از دست می دهد و Kubernetes و میکروسرویس ها اولویت های اصلی جامعه هستند.

بر اساس

بر اساس گزارشی که در ۱۹ سپتامبر منتشر شد، از زمان رسیدن به سپتامبر ۲۰۲۲، استفاده از Jakarta EE 10 به ۱۷ درصد از توسعه دهندگان جاوا سازمانی مورد بررسی افزایش یافته است. از ۱۴ درصد در سال ۲۰۲۲؛ ۲۸ درصد در حال حاضر جاکارتا EE 8 را در حال تولید دارند، در مقابل ۲۴ درصد در سال ۲۰۲۲. بیش از ۶۰ درصد از پاسخ دهندگان به جاکارتا EE مهاجرت کرده اند یا قصد دارند ظرف شش تا ۲۴ ماه آینده این کار را انجام دهند.

چگونه eBPF آینده لینوکس و مهندسی پلتفرم را شکل می دهد

جاکارتا EE با ۵۳% استفاده از آن، پس از Spring و Spring Boot با ۶۶%، به‌عنوان چارچوبی برای ساخت برنامه‌های بومی ابری در رتبه دوم قرار دارد. استفاده از Jakarta EE برای برنامه‌های بومی ابری مانند سال ۲۰۲۲ باقی ماند، در حالی که Spring و Spring Boot 9٪ افزایش یافتند. MicroProfile اکلیپس، در جایگاه سوم، شاهد کاهش سهم خود از ۳۰ درصد در سال ۲۰۲۲ به ۲۶ درصد در سال جاری بود. هر دو Spring و MicroProfile به برخی از مشخصات EE جاکارتا متکی هستند.

گزارش نظرسنجی توسعه‌دهندگان جاکارتا EE در سال ۲۰۲۳ همچنین پنج اولویت برتر جامعه را برای Jakarta EE در میان پاسخ‌دهندگان نشان داد:

  1. پشتیبانی بهتر از Kubernetes.
  2. پشتیبانی بهتر از میکروسرویس ها.
  3. با نوآوری‌های Java SE (نسخه استاندارد) مانند رکوردها و رشته‌های مجازی سازگار شوید.
  4. پشتیبانی بهتر از بدون سرور.
  5. پشتیبانی بهبود یافته برای آزمایش و سرعت بیشتر نوآوری.
PostgreSQL 16 موازی سازی پرس و جو را پیش می برد

این نظرسنجی که از اواسط مارس تا اواخر ماه مه انجام شد، پاسخ‌های ۲۲۰۳ شرکت‌کننده را با هدف کمک به ذینفعان اکوسیستم جاوا در درک بهتر الزامات، اولویت‌ها و برداشت‌های جوامع توسعه‌دهنده سازمانی جمع‌آوری کرد. کمی بیش از نیمی از شرکت‌کنندگان به‌عنوان توسعه‌دهنده و پس از آن معماران، رهبران تیم، مدیران توسعه و دیگران معرفی شدند.

Eclipse سرپرستی جاوای سازمانی، که قبلاً جاوا EE نام داشت، را از Oracle در سال ۲۰۱۷ بر عهده گرفت. مشخصات پلت فرم و نمایه جاکارتا EE از نمایه های وب و اصلی گرفته تا مشخصات دسته ای، همزمانی و داده ها را شامل می شود. جاکارتا EE اکنون به عنوان جاوای سازمانی را به ابر می آورد.

چرا مدیریت SBOM دیگر اختیاری نیست؟

دیگر یافته‌های گزارش نظرسنجی توسعه‌دهنده جاکارتا EE 2023:

  • ۲۸٪ از پاسخ دهندگان برنامه های کاربردی مبتنی بر ابر را برای جایگزینی برخی یا همه سرویس های موجود توسعه خواهند داد.
  • ۲۳٪ گزارش می دهند که بیش از ۸۰٪ از سیستم های جاوا آنها در حال حاضر در فضای ابری مستقر هستند.
  • جامعه EE جاکارتا می‌خواهد نوآوری‌هایی را از Java SE (30%) اتخاذ کند.
  • ۲۴% برنامه های موجود را برای انتقال به ابر تغییر می دهد. حدود ۲۲٪ در حال حاضر برنامه های جاوا را در فضای ابری اجرا می کنند، در مقایسه با ۱۸٪ در سال گذشته.
  • پنج ارائه‌دهنده پلت‌فرم ابری برتر در میان پاسخ‌دهندگان عبارت‌اند از خدمات وب آمازون، مایکروسافت آژور، پلتفرم ابری گوگل، علی‌بابا کلود و IBM Cloud.