۳۰ شهریور ۱۴۰۳

Techboy

اخبار و اطلاعات روز تکنولوژی

DevSecOps چیست؟ ایمن سازی خطوط لوله توسعه

DevSecOps مفاهیم توسعه‌دهنده را با ابزارها و شیوه‌هایی تکامل می‌دهد که امنیت را در هر لایه از چرخه عمر توسعه نرم‌افزار تعبیه می‌کند. این است که چرا شرکت های بیشتری از DevSecOps استقبال می کنند.

DevSecOps مفاهیم توسعه‌دهنده را با ابزارها و شیوه‌هایی تکامل می‌دهد که امنیت را در هر لایه از چرخه عمر توسعه نرم‌افزار تعبیه می‌کند. این است که چرا شرکت های بیشتری از DevSecOps استقبال می کنند.

نرم افزار امروز کسب و کار ما را اداره می کند. این قدرت عملیات، تراکنش ها، ارتباطات – تقریباً تمام جنبه های سازمان دیجیتال را فراهم می کند. از این رو اطمینان از امنیت برنامه ها و سیستم عامل ها اولویت اصلی تیم های توسعه و امنیت است. اینجاست که DevSecOps نقش کلیدی دارد.

توسعه، امنیت، و عملیات

DevSecOps مخفف توسعه، امنیت و عملیات است. توسعه‌ای از مدل devops برای توسعه نرم‌افزار، شامل اعمال اقدامات امنیتی در طول چرخه عمر توسعه نرم‌افزار (SDLC) است. DevSecOps از همه افراد درگیر در فرآیند توسعه می خواهد که از نیاز به امنیت آگاه باشند. به عنوان یک مدل، DevSecOps شامل مجموعه‌ای از شیوه‌ها برای افزایش همکاری بین تیم‌های امنیتی، توسعه و عملیات، با هدف ایمن‌تر کردن نرم‌افزار است.

نمونه‌هایی از شیوه‌های DevSecOps شامل بررسی‌های طراحی امنیتی، اسکن کد برای آسیب‌پذیری‌های امنیتی، و رفع اشکالاتی است که تهدیدات مشروع را ارائه می‌کنند. با معرفی امنیت در SDLC، DevSecOps تضمین می‌کند که سازمان امنیت را جدی می‌گیرد نه اینکه آن را به عنوان یک فکر بعدی تلقی کند. بخشی از تلاش برای ایجاد DevSecOps شامل ایجاد فرآیندهای لازم، تغییرات فرهنگی و فناوری است.

چرا DevSecOps مهم است

آسیب‌پذیری‌های نرم‌افزاری می‌توانند به نقطه ورود مجرمان سایبری برای انجام حملات تبدیل شوند و این حملات می‌توانند کل زنجیره‌های تامین را تحت تأثیر قرار دهند. یک مثال اخیر یک آسیب‌پذیری است که در اواخر سال ۲۰۲۱ در Apache Log4j کشف شد. Log4j، یک بسته جاوا که در سیستم‌های لاگ جاوا قرار دارد، ثبت داده‌ها را برای برنامه‌های جاوا آسان‌تر می‌کند. این به طور گسترده استفاده می شود و بسیار فراگیر است.

Java Reactive با Spring WebFlux و Reactor

در اواخر سال گذشته، مهندسان یک نقص اجرای کد از راه دور در Log4j کشف کردند که به هکرها اجازه می‌دهد کنترل سیستم‌ها و داده‌های آنها را در دست بگیرند. این اشکال همچنین میلیون ها دستگاه را در معرض خطر قرار می دهد. در واقع، هر دستگاه متصل به اینترنت که نسخه‌های خاصی از Log4j را اجرا می‌کند، در معرض خطر تحت تأثیر قرار گرفتن باگ است. با توجه به فراگیر بودن Log4j، تهدید جدی است.

Log4j فقط یک مثال است. با توجه به اینکه کسب و کارهای دیجیتالی به شدت به برنامه های کاربردی وابسته هستند، اطمینان از امنیت نرم افزار بسیار مهم است. DevSecOps مدلی برای انجام آن است.

جیم مرسر، مدیر تحقیقات DevOps و DevSecOps در International Data Corp. (IDC)، خاطرنشان می کند که امنیت برنامه ها و امنیت زنجیره تامین نرم افزار به دلیل آسیب پذیری های بالا مانند Log4j، شرکت تحقیقاتی توجه زیادی را به خود جلب کرده است. انتظار دارد رشد دو رقمی بازار ابزار DevSecOps تا سال ۲۰۲۶ ادامه یابد.

مزایای DevSecOps

سازمان‌ها می‌توانند به روش‌های مختلفی از اتخاذ مدل DevSecOps سود ببرند. شاید واضح ترین آن امنیت نرم افزار قوی تر باشد. با قرار دادن کنترل‌های امنیتی در مراحل اولیه توسعه و سپس ادامه تمرکز بر امنیت تا زمان تولید، تیم‌های توسعه می‌توانند محصولات ایمن‌تری ارائه دهند.

یک مزیت دیگر افزایش همکاری بین تیم های توسعه و امنیت است. این تیم ها گاهی اوقات به دلیل اهداف متفاوتشان ممکن است با هم اختلاف داشته باشند. اصطکاک حاصل می تواند بر بهره وری تأثیر بگذارد. کار با هم برای رسیدن به اهداف مشترک یکی از راه‌های کاهش اصطکاک است. برای توسعه دهندگان، همچنین فرصتی برای دستیابی به دانش جدید مرتبط با امنیت سایبری وجود دارد.

یک مزیت دیگر تحویل سریعتر نرم افزار است. DevSecOps تیم ها را تشویق می کند تا کد را در هر مرحله از فرآیند توسعه ارزیابی، بازبینی و آزمایش کنند، نه اینکه این بخش از چرخه توسعه را به بعد موکول کنند. آزمایش اغلب به تیم‌ها کمک می‌کند تا از بازنگری‌های پیچیده و زمان‌بر برای رفع آسیب‌پذیری‌های امنیتی دوری کنند.

تاریخچه مختصری از روش شناسی چابک

آیا DevSecOps جایگزین devops می شود؟

DevSecOps به اندازه تکامل مدل جایگزینی برای devops نیست. DevSecOps مفاهیم اصلی devops را با تاکید بر امنیت تکامل می‌دهد.

Devops رویکردی برای توسعه نرم افزار است که همکاری، ارتباطات و ادغام نزدیک بین توسعه نرم افزار سازمان و عملکردهای عملیات فناوری اطلاعات را برجسته می کند. در devops، هدف تولید نرم افزار سریعتر و کارآمدتر است. همانطور که از نام آن پیداست، DevSecOps یک لایه امنیتی به فرآیندهای توسعه و عملیاتی که توسط devops در بر می گیرد اضافه می کند.

همپوشانی قابل توجهی بین این دو وجود دارد – برای مثال، هر دو بر اتوماسیون و همکاری تیمی تأکید دارند. اما در مورد DevSecOps، همکاری بین توسعه و متخصصان امنیتی است، در حالی که در devops بین توسعه و عملیات است.

ابزارهای DevSecOps

سازمان‌ها می‌توانند تعدادی ابزار فناوری را برای پشتیبانی از برنامه‌های DevSecOps خود به کار گیرند. این ابزارها به کاهش ریسک در خطوط لوله توسعه نرم افزار بدون کاهش سرعت تولید کمک می کنند. آنها این کار را با یافتن و اصلاح آسیب‌پذیری‌ها از طریق آزمایش امنیتی مداوم انجام می‌دهند.

ابزارهای DevSecOps همچنین تیم‌های امنیتی را قادر می‌سازد تا امنیت پروژه‌های توسعه را بدون نیاز به بازبینی و تأیید دستی هر نسخه به طور مؤثر مدیریت کنند.

یک نمونه از ابزار DevSecOps اسکنر آسیب پذیری است. این ابزارها به طور خودکار نرم افزار را در مراحل مختلف توسعه اسکن می کنند تا به دنبال آسیب پذیری های شناخته شده باشند. اسکن آسیب‌پذیری منبع باز، یا تجزیه و تحلیل ترکیب نرم‌افزار (SCA)، اجزای منبع باز نرم‌افزار شما را با پایگاه‌های اطلاعاتی آسیب‌پذیری، توصیه‌های فروشنده نرم‌افزار و سایر منابع امنیتی شناسایی و مقایسه می‌کند تا نقص‌ها را شناسایی کند.

بنابراین شما می خواهید یک توسعه دهنده وب 3 باشید

یکی دیگر از ابزارهای DevSecOps تست امنیت برنامه استاتیک (SAST) است که به توسعه دهندگان امکان می دهد کد منبع را اسکن کنند تا به دنبال کدنویسی ضعیف یا ناامن باشند. این نوع آزمایش می‌تواند مشکلات امنیتی احتمالی را که باید برطرف شوند، شناسایی کند. ادغام SAST در DevSecOps SDLC کمک می کند تا اطمینان حاصل شود که اجزای آسیب پذیر قبل از حرکت در مراحل مختلف خط لوله ثابت شده اند.

چگونه مهندس DevSecOps شویم

یکی از نقش های کلیدی در عرصه DevSecOps مهندس DevSecOps است. سایت حرفه ای فناوری Dice.com اشاره می کند که نیاز به کد ایمن باعث افزایش تقاضا برای این افراد حرفه ای می شود.

به گفته دایس، یکی از مهم‌ترین مهارت‌های یک مهندس DevSecOps، توانایی آزمایش برنامه‌ها برای نقص‌های امنیتی است. مهندسان DevSecOps همچنین باید در مورد ابزارهای DevSecOps اطلاعات داشته باشند.

سایر مهارت های ممکن مورد نیاز شامل دانش اصول devops و درک زبان های برنامه نویسی محبوب مانند جاوا، روبی، پرل، پایتون و PHP است. علاوه بر این، مهندسان در این نقش‌ها باید در مورد آخرین تهدیدات امنیت سایبری به‌روز باشند.

این متخصصان همچنین برای تعیین اینکه چرا کد کار می‌کند یا نمی‌کند و چه آسیب‌پذیری‌هایی در طول فرآیند توسعه ظاهر شده‌اند، باید قابلیت‌های تحلیلی داشته باشند.

دریافت گواهینامه DevSecOps

توسعه‌دهندگانی که در زمینه امنیت نرم‌افزار کار می‌کنند، می‌توانند دانش خود را افزایش دهند و احتمالاً شغل خود را با کسب گواهینامه DevSecOps ارتقا دهند.

به عنوان مثال، بنیاد DevSecOps برنامه‌های صدور گواهینامه را از طریق موسسه DevOps ارائه می‌کند که موضوعاتی از جمله چرایی نیاز به DevSecOps و فرهنگ و مدیریت DevSecOps، ملاحظات عمومی امنیتی، مدیریت هویت و دسترسی، امنیت برنامه‌ها و امنیت عملیاتی را پوشش می‌دهد.

این برنامه افراد را برای موقعیت هایی مانند مدیر پروژه، مهندس قابلیت اطمینان سایت، مهندس توسعه دهنده، مهندس نرم افزار، کارکنان تعمیر و نگهداری و پشتیبانی، مدیر انتشار، اسکرام مستر و موارد دیگر آماده می کند.