۲۹ شهریور ۱۴۰۳

Techboy

اخبار و اطلاعات روز تکنولوژی

آنچه که توسعه باید در مورد حاکمیت داده بداند

رهبران صنعت توافق دارند که حاکمیت داده متعلق به همه افراد در فناوری اطلاعات است. مدیریت حریم خصوصی، امنیت و قابلیت اطمینان داده ها بر تمام جنبه های کسب و کار تأثیر می گذارد.

رهبران صنعت توافق دارند که حاکمیت داده متعلق به همه افراد در فناوری اطلاعات است. مدیریت حریم خصوصی، امنیت و قابلیت اطمینان داده ها بر تمام جنبه های کسب و کار تأثیر می گذارد.

حاکمیت داده یک اصطلاح کلی است که چندین رشته و شیوه مختلف را در بر می گیرد و اولویت ها اغلب به این بستگی دارد که چه کسی این تلاش را هدایت می کند. افسران ارشد داده ها، افسران حریم خصوصی، افسران امنیتی و رهبران مدیریت ریسک معمولاً بر حریم خصوصی، امنیت و مقرراتی تمرکز می کنند که برنامه های حاکمیت داده را هدایت می کند. دانشمندان داده، بازاریابان، رهبران توسعه‌دهنده و تحلیلگران کسب‌وکار بیشتر بر روی تمرکز می‌کنند. حاکمیت داده‌های فعال، از جمله کاتالوگ‌های داده، ادغام داده‌ها، کیفیت داده، نسب داده، نمایه داده‌های مشتری و مدیریت داده‌های اصلی.

در همه شرایط، شیوه‌ها و فناوری‌ها چیزهای زیادی برای بازگشایی وجود دارد، و برخی از قابلیت‌ها و اهداف همپوشانی دارند. شمس چاوتانی، مدیر ارشد فناوری و معاون ارشد مهندسی Zilliant، موافق است که از آنجایی که اهداف متعددی وجود دارد، همکاری بین ذینفعان کسب‌وکار، تیم‌های فناوری اطلاعات و داده‌ها کلید برنامه‌های موفق است.

او می‌گوید: «حاکمیت داده‌ها اغلب به روشی تقسیم‌بندی شده، عمدتاً به عنوان یک الزام انطباق که توسط فناوری اطلاعات مدیریت می‌شود، در نظر گرفته می‌شود. «در عصر دیجیتال امروزی، داده‌ها بزرگترین دارایی هستند و در نظر گرفتن حاکمیت داده به‌عنوان تلاشی بی‌سابقه که منحصراً توسط فناوری اطلاعات انجام می‌شود، آسیبی به کل سازمان است. برای اینکه سازمان‌ها به طور کامل وعده تصمیم‌گیری هوشمندانه‌تر با داده‌ها را ارائه دهند، فرآیند حاکمیت داده باید به طور مداوم با مشارکت همه ذینفعان بهبود یابد.”

برای این مقاله، با کارشناسان صنعت مشورت کردم تا مشخص کنم رهبران و تیم‌ها چه چیزهایی را باید در مورد حاکمیت داده بدانند و چگونه می‌توانند به اهداف آن کمک کنند.

حاکمیت داده یک تغییر عمده سازمانی است

Grant Fritchey، مدافع توسعه نرم افزار Redgate، پیشنهاد می کند که درگیر کردن سهامداران فقط شروع کار است. او می گوید: «حاکمیت داده مسئولیت همه است. «شما نمی توانید به سادگی به یک فرد یا یک بخش وظیفه مدیریت داده را واگذار کنید و انتظار موفقیت داشته باشید. حاکمیت داده باید به بخشی از کاری تبدیل شود که همه در IT به عنوان بخشی از شغل خود انجام می دهند.»

یکی از راه‌های دستیابی به همکاری مورد نیاز و تعریف مسئولیت‌ها، اتصال مدیریت داده به طور مستقیم به گردش کار کارکنان است. جان میلبرن، مدیر عامل شرکت Clear Skye، می‌گوید: «حاکمیت داده‌ها آنقدر یک کارکرد فنی نیست، بلکه یک کارکرد مردمی و پردازشی است. به همین دلیل بسیار مهم است که راه حل حاکمیتی شما با گردش کار فعلی کارمندان هماهنگ باشد، در غیر این صورت ممکن است شکست بخورد.”

چگونه حاکمیت داده باید برای مقابله با چالش هوش مصنوعی مولد تکامل یابد

تیم های Devops باید به دنبال فرصت هایی برای بهبود dataops باشند، از جمله اتوماسیون هایی برای پشتیبانی از یکپارچه سازی داده ها، فهرست نویسی و کیفیت. جان ویلز، مدیر ارشد فناوری در Alation، می‌گوید: «نسل جدید حاکمیت داده‌ها حاکمیتی فعال و مبتنی بر فهرست است – به این معنی که برای همه کارکنان دانش از جمله تیم‌های devops و dataops حیاتی است و بخشی از کار روزانه آنها است.»

مقررات حفظ حریم خصوصی و داده

متیو کارول، مدیر عامل Immuta، یکی از دلایل کلیدی خرید از بالا به پایین برای برنامه‌های حاکمیت داده را به اشتراک می‌گذارد. ما شاهد یک تغییر اساسی در مدیریت داده ها و چشم انداز حاکمیتی هستیم زیرا بیشتر مصرف کنندگان از حقوق حریم خصوصی خود آگاه می شوند که تا حد زیادی به دلیل مقررات جدید است. در نتیجه، سازمان‌ها با بهترین روش برای محافظت از دارایی‌های داده‌ها و رعایت مقررات حفظ حریم خصوصی دست و پنجه نرم می‌کنند، در حالی که تلاش می‌کنند تا سریع‌تر مقیاس داده و ارزش را از داده‌های خود استخراج کنند، که در نهایت نیاز به سیاست‌های داده دیجیتالی بیشتر و دسترسی و امنیت داده‌های ابری خودکار را ایجاد می‌کند. /p>

بار موزس، مدیر عامل و بنیانگذار مونت کارلو، موافق است. «حاکمیت داده‌ها بسیار مهم‌تر از هر زمان دیگری است زیرا شرکت‌ها داده‌های بیشتری را دریافت می‌کنند و مقررات داده‌های بیشتری مانند GDPR و CCPA در حال اجراست. ما می‌توانیم با در دسترس‌تر، معنی‌دارتر، سازگارتر و قابل اعتمادتر کردن داده‌ها، پیش از اینکه سرعت ما را کاهش دهند، با این موانع انطباق روبرو شویم.»

رهبران برای تصمیم گیری باید به داده ها اعتماد کنند

با نگاهی یک قدم فراتر از ملاحظات انطباق، سطح بعدی اهمیتی که تلاش‌های حاکمیت داده را هدایت می‌کند، اعتماد به این است که داده‌ها دقیق، به‌موقع هستند و با الزامات کیفیت داده.

Moses چندین توصیه برای تیم های فنی دارد. او می‌گوید: «تیم‌ها باید در جداول و گزارش‌های حیاتی دیده شوند و مانند یک شهروند درجه یک با یکپارچگی داده‌ها رفتار کنند. حاکمیت واقعی داده ها باید فراتر از تعریف و ترسیم داده ها باشد تا کاربرد واقعی آنها را درک کند. رویکردی که مشاهده‌پذیری را در داده‌ها اولویت‌بندی می‌کند، می‌تواند اهمیت جمعی را در مورد موارد استفاده از تجزیه و تحلیل خاص ارائه دهد و به تیم‌ها اجازه دهد که داده‌هایی را که برای کسب‌وکار اهمیت دارند، اولویت‌بندی کنند.»

نحوه انتخاب پایگاه داده NoSQL مناسب

Kirk Haslbeck، معاون کیفیت داده در Collibra، چندین بهترین روش را به اشتراک می‌گذارد که اعتماد کلی به داده‌ها را بهبود می‌بخشد. او می‌گوید: «داده‌های قابل اعتماد با مشاهده‌پذیری داده‌ها، استفاده از ابرداده برای زمینه و نظارت فعالانه بر مسائل کیفیت داده شروع می‌شود. در حالی که کیفیت داده ها و قابلیت مشاهده نشان می دهد که داده های شما برای استفاده مناسب هستند، حاکمیت داده تضمین می کند که استفاده از آن ساده، ایمن و سازگار است. هم حاکمیت داده و هم کیفیت داده باید با هم کار کنند تا از داده ها ارزش ایجاد کنند.”

داده به عنوان تمایز رقابتی

وقتی یک اعتماد پایه به داده‌ها وجود داشت، رهبران کسب‌وکار می‌خواهند از داده‌ها، تجزیه و تحلیل‌ها و یادگیری ماشینی برای متحول کردن کسب‌وکار استفاده کنند. Haslbeck ادامه می دهد، “هر کسب و کار به دنبال داده برای مزیت رقابتی است، و حاکمیت داده و کیفیت داده باید در اولویت باشد.”

حاکمیت داده چگونه مزیت رقابتی ایجاد می کند؟ جان ویلر، مشاور ارشد ریسک و فناوری در AuditBoard، توضیح می‌دهد: «حاکمیت داده اکنون یک اولویت استراتژیک برای سازمان‌هایی است که به دنبال محصولات و خدمات دیجیتال جدید برای رشد هستند. به این ترتیب، حاکمیت داده مستلزم رهبری قوی از سوی افسران ارشد داده یا مدیران ارشد دیجیتال است که نیاز به ثبات، کیفیت، شفافیت و دقت داده ها را درک می کنند.”

یک حوزه تمایز در مدل‌های داده باز برای مدیریت دسترسی در مدل‌های مشارکت کسب‌وکار به کسب‌وکار اتفاق می‌افتد. به عنوان مثال، بانکداری باز و API درجه مالی با هدف ایمن سازی تبادل داده ها و سیستم های بانکی به یک اکوسیستم است. توسعه دهندگان، فروشندگان فین تک، و شرکا.

بروک لوات، مدیر ارشد محصول در Cloudentity، مشخصات مدل‌های داده باز را با من به اشتراک گذاشت. . او می‌گوید: «فرصت‌های بیشتری برای تکامل و نوآوری در مدل‌های حاکمیت داده‌های باز نسبت به مدل‌های بسته وجود دارد، اما مدل‌های باز به مجموعه جدیدی از ملاحظات امنیتی و انطباق نیز نیاز دارند. این مشخصات داده‌های باز الگوها و پروتکل‌هایی را ارائه می‌کنند که نحوه ارتباط سیستم‌ها با یکدیگر را تعیین می‌کنند و به داده‌ها اجازه می‌دهند بین برنامه‌ها، سرویس‌ها، پلتفرم‌ها و ارائه‌دهندگان جریان پیدا کنند.»

بررسی: Databricks Lakehouse Platform

روش هایی را توسعه می دهد که از حاکمیت داده پشتیبانی می کند

حریم خصوصی، امنیت، کیفیت و قابلیت اطمینان داده ها همگی دلایلی هستند که چرا حاکمیت داده برای سازمان های داده محور مهم است. در اینجا چندین توصیه برای رهبران و تیم های توسعه دهنده وجود دارد.

  • Wills می گوید که تیم های devops باید نقش فعالی در پیکربندی و به روز رسانی کاتالوگ های داده داشته باشند. «کاتالوگ داده‌ها یک سیستم مرجع سازمانی است که حاوی مجموعه‌ای از دانش مرتبط است، از جمله دارایی‌های فنی مانند جداول، ستون‌ها، پرسش‌ها و مدل‌ها، و موارد غیر فنی مانند واژه‌نامه‌ها و معیارها. نتیجه موجودی غنی از دارایی‌های با کیفیت بالا و دانش زمینه‌ای است که می‌توان به آنها اعتماد کرد و بهره‌وری را از طریق جستجوی قدرتمند، استفاده مجدد، همکاری و جمع‌سپاری افزایش می‌دهد.”
  • استیو جونز، مدافع توسعه در نرم‌افزار Redgate، ایجاد حاکمیت داده را به عنوان “بخشی از کار منظم برای اطمینان از اینکه با اعمال تغییرات در طرحواره‌ها، جمع‌آوری داده‌های جدید و طبقه‌بندی و محافظت مناسب داده‌ها” توصیه می‌کند.
  • میلبرن توصیه می‌کند “راه حل حاکمیتی خود را با پلتفرم مدیریت خدمات فناوری اطلاعات خود به عنوان راهی هوشمند برای محافظت از داده‌های شرکت‌ها و در عین حال پشتیبانی از کارگران با تجربه کاربری آشنا” یکپارچه کنید.
  • الداد چای، مدیر عامل و یکی از بنیانگذاران Satori Cyber، می گوید که عملیات امنیت داده ها باید بخشی از برنامه حاکمیت داده باشد. با تکامل داده‌های بزرگ و جلب توجه محیط‌های چند ابری، شرکت‌های با رشد بالا برای مدیریت پشته‌های فناوری خود و داده‌های حساس ذخیره‌شده در آن‌ها به روشی بدون اختلال و سازگار نیاز دارند. یک استراتژی مدرن حاکمیت داده‌ها مانند عملیات امنیت داده (datasecops) به شرکت‌ها این امکان را می‌دهد که کنترل، کاهش ریسک، حفظ انطباق، و دسترسی ایمن به داده‌ها را برای تصمیم‌گیری بهتر کسب‌وکار – به‌طور خودکار و آسان فراهم کنند.»

حاکمیت داده، همراه با آزمایش مستمر و روش‌های امنیتی shift-left، رشته‌های کلیدی هستند که تیم‌های توسعه‌دهنده باید در ساختار معماری برنامه و فرآیندهای توسعه خود بسازند. استفاده از این شیوه ها به عنوان یک نگرانی ثانویه می تواند منجر به ریسک های تجاری، بدهی های فنی و فرصت های نوآوری از دست رفته شود.