۲۹ شهریور ۱۴۰۳

Techboy

اخبار و اطلاعات روز تکنولوژی

ترمینال بلومبرگ برای Mastodon

مغز ما طوری ساخته شده است که اطلاعات زیادی را در یک نگاه دریافت کند، و اگر به خوبی سازماندهی شده باشد، می توانیم این کار را بسیار موثر انجام دهیم. اعمال فیلترها کمک می کند.

مغز ما طوری ساخته شده است که اطلاعات زیادی را در یک نگاه دریافت کند، و اگر به خوبی سازماندهی شده باشد، می توانیم این کار را بسیار موثر انجام دهیم. اعمال فیلترها کمک می کند.

همانطور که به آخرین بار اشاره کردم، داشبورد Steampipe برای Mastodon به روش های غیرمنتظره ای تکامل یافته است. من تصور کردم که مؤلفه‌ها — یک افزونه که APIهای Mastodon را به جداول خارجی Postgres نگاشت می‌کند، و یک مجموعه نماها که APIها را پرس و جو می کند — ترکیب می شود تا یک نمای کلی از فعالیت در فدیورس. به دو دلیل به نتیجه نرسید.

اول، متوجه شدم که جامعه ماستودون از نوع نظارت مورد نیاز برای چنین تحلیلی قدردانی نمی کند. این جامعه اصلی بود، باید تاکید کنم، و همه چیز به طرز چشمگیری تغییر کرده است، اما من می خواهم به اخلاق اصلی احترام بگذارم. با این وجود، افراد زیادی می‌خزند و فدیورس را فهرست می‌کنند، اما من نیازی ندارم شانه‌ام را روی آن چرخ بگذارم. و اگر این کار را انجام می‌دادم، Steampipe را از موقعیت شیرینش بیرون می‌کشیدم: کسب بی‌درنگ، پرس‌وجو، و تجسم داده‌های منبع API.

دوم، API Mastodon اجازه ۳۰۰ درخواست را در هر پنج دقیقه می دهد. می‌توانید از Steampipe در حالت دسته‌ای برای از بین بردن این محدودیت استفاده کنید، و می‌توانید داده‌ها را به‌طور دائم در پایگاه داده Postgres آن ذخیره کنید، اما این کار با توجه به Steampipe و Mastodon تمام دانه‌ها را کاهش می‌دهد. همه مشتریان Mastodon مشمول محدودیت نرخ API یکسانی هستند. اگر از برنامه وب یا یکی از برنامه های تلفن استفاده می کنید، احتمالاً هرگز پیامی مبنی بر اینکه به حد مجاز رسیده اید ندیده اید و باید چند دقیقه صبر کنید. من هرگز آن پیام را ندیدم تا زمانی که شروع کردم به جستجوی API با Steampipe در حالی که از برنامه وب نیز استفاده می کردم.

بنابراین اگر فرهنگ و فناوری Mastodon در برابر داده کاوی عمیق مقاومت کند و سیستم برای کلاینت هایی بهینه شده باشد که با بودجه API 300 درخواست در هر پنج دقیقه زندگی می کنند، Steampipe چه نوع کلاینت Mastodon را می تواند فعال کند؟ این یک مشتری معمولی نخواهد بود زیرا Steampipe یک سیستم فقط خواندنی است. مسیر پیش رو نوعی خواننده یا مرورگر است که برنامه های تعاملی را تقویت می کند.

شروع کار با Azure OpenAI

نتیجه، تا کنون، مجموعه ای از داشبوردها است که نماهای جدولی (همراه با برخی نمودارها) از جدول زمانی خانه، محلی و فدرال، تاریخچه اصلی من و موارد دلخواه من، دنبال کنندگان و دنبال کنندگان من، از من را نشان می دهد. اعلان‌ها، جستجوهای عبارت‌ها، افراد، و هشتگ‌ها، و جدول‌های زمانی تشکیل‌شده توسط فهرست‌هایی که من افرادی را که دنبال می‌کنم به آنها اختصاص داده‌ام. اینها همه جداول HTML هستند که توسط سرور داشبورد Steampipe ارائه شده اند. همه ستون‌ها قابل مرتب‌سازی هستند و سلول‌های جداول فقط می‌توانند حاوی پیوندها یا متن ساده باشند.

با توجه به اینکه محتوای توت برگردانده شده از Mastodon API HTML است، محدودیت فقط متن ساده در ابتدا مانند یک مسدود کننده احساس می شود. هیچ تصویری وجود ندارد؟ هیچ پیوندی در محتوای توت وجود ندارد؟ چه فایده ای دارد؟

با وجود این، برخی از محدودیت‌ها ارزش پذیرش دارند و ممکن است در اینجا درست باشد. نماهایی که از این طریق ایجاد می شوند، اطلاعات زیادی را روی صفحه نمایش می دهند. این نمای پیش‌فرض من در مشتری سهام است.

مشاهده پیش‌فرض ماستودون

در یک نگاه می‌توانم سه مورد را در جدول زمانی خانه ببینم، و اگر بخواهم بین ۱۰۰ مورد پیمایش کنم، فقط می‌توانم این کار را به طرز ناخوشایندی در جرعه‌های کوچک انجام دهم.

این جدول زمانی خانه من در داشبورد Steampipe است. من می توانم دوازده مورد را در یک نگاه ببینم و به راحتی می توانم ۱۰۰ مورد را در آن اندازه اسکن کنم.

steampipe mastodon view

وقتی این افکت را برای گرگ ویلسون توصیف کردم، او عنوان این پست را به من داد: “به نظر می رسد ترمینال بلومبرگ برای Mastodon. من هرگز از آن استفاده نکرده‌ام و می‌دانم که طراحی آن اغلب به عنوان یک فاجعه UX مورد تمسخر قرار می‌گیرد، اما همانطور که می‌دانم این محصول به گونه‌ای ساخته شده است که معامله‌گران را قادر می‌سازد تا فیدهای داده‌ای با حرکت سریع را از منابع مختلف اسکن کنند. از این نظر من فکر می کنم مقایسه جالب و مفیدی است.

Angular 18 هفته آینده می آید

اصل اساسی یکی از مواردی است که من از ادوارد توفت یاد گرفتم: ارائه اطلاعات با حداکثر چگالی. مغز ما طوری ساخته شده است که اطلاعات زیادی را در یک نگاه دریافت کند، و اگر به خوبی سازماندهی شده باشد، می توانیم این کار را بسیار موثر انجام دهیم. وقتی من این نماهای پر از فعالیت Mastodon را اسکن می کنم، احساس می کنم این برای من اتفاق می افتد.

برای تقویت جلوه، شروع به اعمال فیلترها کردم. به عنوان مثال، در جدول زمانی Mastodon، یک فرد پرحرف می تواند بر آنچه در یک نگاه می بینید تسلط داشته باشد. وقتی در رسانه‌های اجتماعی شرکت می‌کنیم، همیشه برای جلب توجه یکدیگر پیشنهاد می‌کنیم. به عنوان ناشر فیدها، عاقلانه است که در نظر داشته باشید که چگونه انبوهی از آیتم ها می تواند تجربه خواننده را تحت تأثیر قرار دهد. اما در نظر گرفتن روش هایی که خوانندگان فید می توانند منبع چت را فیلتر کنند نیز مفید است. پایه SQL Steampipe یک راه آسان و طبیعی را برای انجام آن فراهم می کند. در اینجا بخشی از پرس و جو موجود است نمای فهرست.

select distinct on (list, user_name, person, hour) -- only one per list/user/hour
  person,
  url,
  hour,
  toot
from
  data
order by
  hour desc, list, person

اجرای قاعده‌ای که هر فرد را حداکثر به یک عدد در ساعت محدود می‌کند، آسان بود. گام‌های بعدی در اینجا اعمال این قانون برای سایر نماها، نمایش تعداد توت‌های جمع‌شده و فعال کردن چنین قوانینی بر اساس هر نفر خواهد بود.

همیشه پیوندهایی به برنامه وب Mastodon وجود دارد، و زمانی که می‌خواهم تصاویر را مشاهده کنم، شخصی را تقویت کنم یا به کسی پاسخ دهم، آنها را دنبال می‌کنم. داشبوردها به من کمک می کنند تا بسیاری از فعالیت های Mastodon را به سرعت اسکن کنم و تصمیم بگیرم که با کدام موارد تعامل داشته باشم. ۵۰۰ کاراکتر شما تنها چیزی است که برای جلب توجه من دارید، و من آن را فقط به صورت یک تکه متن ساده بدون قالب می بینم. این یک محدودیت بسیار شدید است و همه مایل به پذیرش آن نیستند، اما تا کنون برای من بسیار خوب کار می کند.

بهترین شهرهای ایالات متحده برای توسعه دهندگان نرم افزار از راه دور

من انتظار دارم که سیستم داشبورد ما از متن و تصاویر قالب بندی شده در سلول های جداول HTML پشتیبانی کند. وقتی این کار انجام شد، می‌خواهم آن را به گزینه‌ای تبدیل کنم که می‌توانید در داشبوردهای Mastodon روشن یا خاموش کنید. پیش فرض چه باید باشد؟ من گمان می‌کنم که متن ساده و بدون تصویر می‌خواهم، به‌خصوص اگر زیرنویس‌های تصویر همراه با متن توت‌ها ظاهر شوند. برخی از هنجارهای فرهنگی اصلی ماستودون از هجوم افراد جدید جان سالم به در نمی‌برند، اما نوشتن شرح تصاویر یکی از مواردی است که تا کنون حفظ شده است، و این چیز شگفت‌انگیزی است. بنابراین یک پست متفکرانه کوتاه بنویسید، در صورت وجود یک توضیح برای تصویر خود بنویسید، و اگر توجه من را جلب کردید، برای مشاهده و تعامل روی آن کلیک خواهم کرد.

این مجموعه:

  1. خودمختاری، اندازه بسته، اصطکاک، هواکش و سرعت
  2. Mastodon، Steampipe و RSS
  3. مرور fediverse
  4. یک پایانه بلومبرگ برای Mastodon
  5. Mastodon UX خود را ایجاد کنید
  6. لیست ها و افراد موجود در Mastodon
  7. چند نفر در فید Mastodon من نیز امروز توییت کردند؟
  8. نشانی‌های اینترنتی Mastodon واجد شرایط نمونه
  9. نمودارهای رابطه ماستودون
  10. کار با لیست های Mastodon
  11. تصاویری که مضر تلقی می شوند (گاهی اوقات)
  12. نقشه برداری فدیورس وسیع تر
  13. پروتکل‌ها، APIها و قراردادها
  14. اخبار در fediverse
  15. نقشه برداری از افراد و برچسب ها در Mastodon
  16. تجسم نظارت سرور Mastodon
  17. جدول زمانی Mastodon برای تیم ها
  18. افزونه Mastodon اکنون در Steampipe Hub در دسترس است