۲۹ شهریور ۱۴۰۳

Techboy

اخبار و اطلاعات روز تکنولوژی

جهان به داده های نقشه باز بیشتر (و بهتر) نیاز دارد

بهترین داده های نقشه و پیشرفته ترین ویژگی های نقشه برداری اختصاصی بوده اند. بنیاد نقشه‌های Overture قصد دارد آن را تغییر دهد.

بهترین داده های نقشه و پیشرفته ترین ویژگی های نقشه برداری اختصاصی بوده اند. بنیاد نقشه‌های Overture قصد دارد آن را تغییر دهد.

روند داده‌های باز در سرتاسر جهان در حال گسترش است و نوآوری‌های بی‌شمار را رها می‌کند.

مک کینزی خاطرنشان می‌کند که داده‌های باز، که داده‌هایی هستند که می‌توانند آزادانه استفاده شوند و آزادانه دوباره توزیع شوند، می‌توانند به trillion_in_economic_value.pdf torel. افسار نوآوری و دگرگونی هر بخش از اقتصاد.” بانک جهانی همچنین ” پتانسیل عظیم داده‌های باز، با اشاره به اینکه شرکت‌های خصوصی از داده‌های دولتی باز استفاده می‌کنند، «تاکنون شروع به بهره‌برداری کرده است.

اتحادیه اروپا که اغلب از نظر استقبال از ابتکارات دیجیتال پیشتاز است، دستورالعمل داده باز، که اخیراً “مجموعه های داده با ارزش” جدیدی را اضافه کرده است که نهادهای بخش عمومی باید برای استفاده رایگان در دسترس قرار دهند. این مجموعه داده‌ها داده‌های جغرافیایی، زیست‌محیطی، هواشناسی، آماری، تحرک و شرکت را با هدف پیشبرد تحول دیجیتال جامعه و بهبود تحرک، مراقبت‌های پزشکی، حفظ انرژی و پایداری ارائه می‌کنند.

همانطور که توسط کمیسر تیری برتون اشاره شد، “استارت آپ ها و شرکت های کوچک و متوسط ​​می توانند از این داده ها برای توسعه محصولات جدید و راه حل های نوآورانه استفاده کنند که زندگی شهروندان را در اتحادیه اروپا و سراسر جهان بهبود می بخشد.”

Overture Maps Foundation

در Overture Maps Foundation، ما در حال جمع‌آوری چیزی هستیم که معتقدیم بزرگترین مجموعه در سطح سازمانی جهان خواهد بود. داده‌های نقشه را باز کنید که هر کسی در هر کجا می‌تواند از آن برای ایجاد خدمات نقشه‌برداری قابل استفاده استفاده کند. با داده های مناسب، خدماتی مانند ناوبری، جستجوی محلی، مدیریت تدارکات، و واقعیت افزوده مبتنی بر مکان به سرعت قابل تحقق هستند.

با این حال، همانطور که الزامات مربوط به دقت، به موقع بودن، و ویژگی‌های پیشرفته همچنان در حال گسترش هستند، نیاز به لایه باز پایه داده نیز افزایش می‌یابد. با ایجاد لایه‌های پایه باز مشترک داده‌ها، داده‌های ارزش افزوده را می‌توان به راحتی ترکیب کرد و قابلیت همکاری بهتری را در بین پلتفرم‌ها فراهم کرد. وظیفه ساخت و نگهداری این ویژگی‌های نقشه‌برداری پیشرفته و غنی از داده‌ها – که برای ترسیم یک دنیای دائماً در حال تغییر لازم است – برای هر نهادی بسیار بزرگ، بسیار پیچیده و پرهزینه است.

بهترین داده های نقشه، تا به حال، اختصاصی بوده است. هزینه های ساخت و نگهداری آن داده ها تنها با افزایش تقاضا برای داده های بهتر افزایش یافته است. با توجه به تعداد زیادی منابع و راه‌های جمع‌آوری و ارائه داده‌ها، قابلیت همکاری سخت، کند و محدودکننده بوده است. با ایجاد شبکه گسترده ای از کاربرانی که خدمات نقشه را مصرف می کنند و بازخوردی در مورد دقت داده ها ارائه می دهند، صنعت می تواند بهترین داده های نقشه موجود را بسازد. استفاده آزاد از طریق صدور مجوز باز برای گسترش این دسترسی بسیار مهم است.

داده ها باید یک شهروند درجه یک در فضای ابری باشند

ایده اصلی داده‌های نقشه باز مانند نرم‌افزار منبع باز است: ایجاد مشترک دارایی‌ای که هر کسی می‌تواند از آن استفاده کند، تغییر دهد و سپس توزیع کند. مدل باز که حدود سه دهه پیش برای توسعه سیستم عامل لینوکس پیشگام بود، صنعت نرم افزار منبع باز را به وجود آورد که اکنون تریلیون ها ارزش دارد. گزارش مدرسه بازرگانی هاروارد. در این گزارش آمده است که اگر نرم‌افزار متن‌باز نباشد، شرکت‌ها باید ۳.۵ برابر بیشتر از آنچه در حال حاضر انجام می‌دهند، برای نرم‌افزار هزینه کنند.

برخی از بزرگ‌ترین شرکت‌های فناوری و مکان در جهان، مانند AWS، Meta، TomTom و Microsoft، از طرفداران بزرگ منبع باز هستند زیرا ارزش منبع باز را برای شرکت‌ها و اقتصاد خود می‌شناسند. بنابراین جای تعجب نیست که همین شرکت ها در اواخر سال ۲۰۲۲ گرد هم آمدند تا Overture را راه اندازی کنند، که یکی از بزرگترین پروژه های داده باز جهان است که در بنیاد لینوکس میزبانی می شود.

مأموریت Overture ایجاد داده های نقشه باز است که از طیف گسترده ای از برنامه های نقشه برداری و تجزیه و تحلیل جغرافیایی پشتیبانی می کند. داده های نقشه نمایش دیجیتالی از دنیای فیزیکی است … مجموعه ای عظیم، پیچیده و مرتبط با یکدیگر. برای ایجاد آن، Overture داده‌های حاصل از سیگنال‌های مختلف را جمع‌آوری می‌کند، موارد تکراری را حذف می‌کند، بهبود می‌بخشد، استاندارد می‌کند و حفظ می‌کند تا مجموعه‌های داده‌های بنیادی جامعی ایجاد کند که برای سازندگان نقشه ارزشمند هستند.

برای مثال، طرح زمینه Overture’s Buildings داده‌های جمع‌سپاری شده از OpenStreetMap، داده‌های دولتی از برنامه نقشه‌های انجمن Esri و ردپای ساختمان‌های ایجاد شده توسط هوش مصنوعی از مایکروسافت و گوگل. مجموعه داده های ترکیبی شامل ۲.۳ میلیارد ساختمان است که آن را به بزرگترین مجموعه داده ساختمان های باز در جهان تبدیل می کند. آدرس‌ها، شبکه‌های جاده‌ای، و مکان‌های دیدنی موضوعات دیگری هستند که به شدت به جمع‌آوری منابع داده باز متکی هستند.

داده های باز در مقابل منبع باز

در حالی که شباهت های زیادی بین پروژه های داده باز و پروژه های منبع باز وجود دارد، تفاوت های قابل توجهی نیز وجود دارد. این تفاوت‌ها ممکن است بر افرادی تأثیر بگذارد که تصمیم می‌گیرند با هر کدام کار کنند.

5 ابزار برای کنترل چرخه عمر توسعه نرم افزار شما

در ۹ ماه کارم در Overture، آمده ام تا چگونگی و چرایی تفاوت کد منبع باز و داده های باز را ارزیابی کنم. من به شش تفاوت کلیدی اشاره می کنم که پیامدهای مهمی برای پروژه های داده باز دارند:

  1. تولید داده. کد نرم افزاری از مغز انسان یا از تعداد فزاینده ای از دستیاران کدنویسی مبتنی بر هوش مصنوعی تولید می شود. در مقابل، داده ها از طریق اندازه گیری یا مشاهده ایجاد می شوند و به سیستم ها یا پروژه هایی برای انجام این تشخیص نیاز دارند. در مورد داده های نقشه، تشخیص می تواند شامل ساخت یک جاده جدید، تغییر در محل کسب و کار یا تخریب یک ساختمان موجود باشد. جامعه در یک پروژه داده باز نیاز به دسترسی یا توسعه این سیستم ها برای اندازه گیری و تولید داده های باز دارد. این اغلب یک نیاز دائمی است، اندازه‌گیری داده‌ها با تکامل یا تغییر در طول زمان.
  2. دقت. داده های باز نشان دهنده حقایق است. بنابراین، باید تا حد امکان دقیق باشد. داده های نقشه یک نمایش دیجیتالی از دنیای فیزیکی است. این بازنمایی باید تا حد امکان به واقعیت صادق باشد. در توسعه نرم‌افزار متن‌باز، نوشتن کدی که بعداً برای موارد استفاده خاص اصلاح می‌شود، معمول است. این منجر به اشتراک‌گذاری سریع‌تر می‌شود: کد سریع‌تر در جهان منتشر می‌شود و سریع‌تر بهبود می‌یابد. با داده های باز، دقت در مورد دقت باید از ابتدا بسیار بالاتر باشد.
  3. به‌موقع بودن. برخی از انواع داده‌ها چیزهایی را اندازه‌گیری می‌کنند که دائماً تغییر می‌کنند، مانند کیفیت هوا، شرایط جاده، یا بررسی‌های تجاری. آنها باید هر ماه، هفته یا حتی روزانه تجدید شوند. به همین دلیل، پروژه های داده باز مانند یک خط تولید اجرا می شوند. ما در حال حاضر هر ماه یک انتشار داده جدید تولید می کنیم و تلاش خواهیم کرد تا این فرکانس را افزایش دهیم. با نرم‌افزار منبع باز، ممکن است کسی کدی را منتشر کند که برای روزها، ماه‌ها و حتی سال‌ها مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، مورد بررسی قرار نمی‌گیرد یا اصلاح نمی‌شود. توسعه‌دهندگانی که روی داده‌های باز کار می‌کنند، با شرایط زمانی و انتظارات متفاوتی در مورد نحوه کارشان مواجه خواهند شد.
  4. هزینه و اندازه. کد منبع باز معمولاً شامل اندازه داده قابل مدیریت است. در ساده ترین موارد استفاده، کد می تواند به صورت محلی روی لپ تاپ اجرا شود. هزینه ذخیره و ارائه کد معمولاً عاملی نیست. داده ها متفاوت است. داده های بزرگ، مانند داده های نقشه جهان، به ترابایت و پتابایت می رسد. حتی در ابتدایی‌ترین موارد استفاده، آن داده‌ها باید ذخیره شوند و به کاربران و نگهبانان ارائه شوند، که می‌تواند به سرمایه‌گذاری اولیه قابل توجهی نیاز داشته باشد.
  5. مجوز. داده‌ها باید از جایی تهیه شوند. ممکن است متعلق به شخصی باشد، مانند یک شرکت خصوصی، یا ممکن است تعداد زیادی از مخازن داده های باز موجود را ترکیب کند. از آنجایی که داده ها از منابع مختلف مشتق شده اند، طرحواره های داده باید در یک سیستم منسجم ادغام شوند. گاهی اوقات، برخی از داده ها را نمی توان بدون اجازه صریح از صاحب داده با داده های دیگر ادغام کرد. کد منبع باز مجوزها را نیز به همراه دارد، اما اگر در حال نوشتن کد هستیم، مجوز پایه کد موجود مشخص است و نویسنده آزاد است که در آن بنویسد.
  6. حفاظت از حریم خصوصی. داده‌ها می‌توانند شامل اطلاعات شخصی مانند آدرس‌ها و شماره تلفن‌های متعلق به افراد واقعی باشند و می‌توانند شامل تصاویری از جهان باشند که حاوی عناصر قابل شناسایی هستند. باید دقت شود تا اطمینان حاصل شود که تمام اطلاعات شناسایی شخصی حذف شده است. این نوع پاکسازی معمولاً هنگام نوشتن یا استفاده مجدد از کد منبع باز رخ نمی دهد.
بسترسازی برای کدنویسی مقرون به صرفه

راه پیش رو

چندین دهه طول کشید تا کد منبع باز به جریان اصلی گسترش یابد. داده‌های باز می‌توانند از آموخته‌های جنبش منبع باز استفاده کنند، اما باید بهترین شیوه‌های خود را در حین پیشروی توسعه دهند. همانطور که این اتفاق می افتد، منجر به محصولات و خدمات جدید در صنایع، دولت ها و کل اقتصاد می شود.

داده‌های باز به شرکت‌هایی که خدمات اختصاصی را در کنار داده‌های باز ارائه می‌دهند، سود می‌رساند، همانطور که منبع باز برای شرکت‌هایی که بر اساس کد منبع باز ایجاد می‌کنند، سود برده است. مصرف‌کنندگان، دولت‌ها و شرکت‌ها همگی از نظر کالاها و خدمات بیشتر و بهتر از مزایایی برخوردار خواهند شد.

Marc Prioleau مدیر اجرایی Overture Maps Foundation است.

New Tech Forum مکانی را برای رهبران فناوری – از جمله فروشندگان و سایر مشارکت‌کنندگان خارجی – فراهم می‌کند تا فناوری سازمانی نوظهور را در عمق و وسعت بی‌سابقه بررسی و بحث کنند. انتخاب ذهنی است، بر اساس انتخاب ما از فناوری هایی که معتقدیم مهم هستند و برای خوانندگان InfoWorld بیشترین علاقه را دارند. InfoWorld وثیقه بازاریابی را برای انتشار نمی پذیرد و حق ویرایش تمام محتوای ارائه شده را برای خود محفوظ می دارد. همه پرس و جوها را به doug_dineley@foundryco.com.