۲۹ شهریور ۱۴۰۳

Techboy

اخبار و اطلاعات روز تکنولوژی

نحوه اجرای R در کد ویژوال استودیو

اگر یک برنامه نویس R هستید که امیدوار است GitHub Copilot را امتحان کنید، باید از کد ویژوال استودیو مایکروسافت استفاده کنید. در اینجا نحوه راه اندازی و استفاده از VS Code برای R آورده شده است.

اگر یک برنامه نویس R هستید که امیدوار است GitHub Copilot را امتحان کنید، باید از کد ویژوال استودیو مایکروسافت استفاده کنید. در اینجا نحوه راه اندازی و استفاده از VS Code برای R آورده شده است.

اگر شما یک کاربر خوشحال RStudio مانند من هستید، ممکن است هرگز نداشته باشید احساس می کردم که ویرایشگر دیگری را برای R (یا حتی Python) امتحان کنید. اما اگر می‌خواهید بهترین تجربه را هنگام استفاده از هوش مصنوعی مولد GitHub Copilot، به خصوص Copilot Chat داشته باشید، بهتر است Visual Studio Code را امتحان کنید. در حالی که Copilot در RStudio IDE موجود است و می‌توانید با پیشوند عبارت‌های جستجوی خود با # q سؤالات خود را بپرسید، به نظر من رابط گپ جدید Copilot در VS Code مفیدتر است. Copilot Chat در پایان دسامبر ۲۰۲۳ از نسخه بتا خارج شد.

استفاده از GitHub Copilot با کد R

توجه داشته باشید که GitHub Copilot برای R بهینه نشده است. اسناد می‌گوید Copilot کار می‌کند “به خصوص خوب” برای Python، JavaScript، TypeScript، Ruby، Go، C# و C++. با این حال، Copilot پیشنهادهایی برای کد R ارائه می‌کند و کار مناسبی برای پاسخ دادن به سؤالات مربوط به R انجام می‌دهد.

تنظیم کد ویژوال استودیو برای R

متأسفانه، تنظیم کد ویژوال استودیو برای کار با R به آسانی نصب RStudio نیست. به این دلیل که VSCode ظرفیت پشتیبانی از صدها زبان برنامه نویسی را دارد، در حالی که RStudio تمرکز بیشتری دارد. ارائه تمام قابلیت های زبان VS Code خارج از جعبه باعث ایجاد یک نرم افزار متورم می شود. در عوض، IDE یک رویکرد ماژولار را در پیش می‌گیرد و بیشتر کاربران مجبورند برنامه‌های افزودنی را نصب کنند تا آن را برای موارد استفاده خاص خود بهینه کنند.

کاربران R باید چند افزونه نصب کنند و چند تنظیمات را تغییر دهند.

بدیهی است که مرحله اول دانلود کد ویژوال استودیو است که می‌توانید آن را در وب‌سایت کد ویژوال استودیو (به جای Visual Studio 2022 کد ویژوال استودیو را انتخاب کنید). VS Code رایگان و برای ویندوز، مک و لینوکس در دسترس است. آن را مانند هر بسته نرم افزاری دیگری نصب کنید.

در مرحله بعدی، پشتیبانی R اضافه می شود. در نوار پیمایش «فعالیت» سمت چپ در کد ویژوال استودیو، برای جستجوی برنامه‌های افزودنی، روی نماد چهار مربعی کلیک کنید. من “زبان R” را جستجو کردم زیرا جستجوی “R” تعداد زیادی از نتایج غیر مرتبط را نشان می دهد. R by REditorSupport را انتخاب کنید، که احتمالاً به عنوان اولین نتیجه جستجوی شما نشان داده می شود، همانطور که در اینجا نشان داده شده است.

افزونه R برای صفحه نصب VS Code

برای جستجوی برنامه‌های افزودنی زبان R، روی نماد برنامه‌های افزودنی کلیک کنید.

پس از کلیک بر روی دکمه Install، باید صفحه‌ای با اطلاعاتی درباره نحوه پیکربندی و اجرای برنامه افزودنی مشاهده کنید. به این اطلاعات توجه داشته باشید، زیرا بعداً به آن نیاز خواهید داشت.

دستورالعمل‌های پیکربندی پسوند R برای VS Code

هنگامی که برنامه افزودنی را نصب کردید، باید صفحه‌ای با جزئیات در مورد نحوه بهینه‌سازی و استفاده از آن مشاهده کنید.

من همچنین صفحه ویکی REditorSupport، صفحه ویکی GitHub را برای استفاده از R در VS مطالعه کردم کد، و صفحه اصلی GitHub برای REditorSupport تا ببینم چه چیز دیگری ممکن است برای بهبود تجربه R خود اضافه یا تغییر دهم.

یکی از اولین پیشنهادها استفاده از ترمینال رادیان است. این یک پسوند VS Code نیست، بلکه برنامه‌ای است که به زبان پایتون نوشته شده است – به این معنی که سیستم شما برای اجرای رادیان به پایتون نیاز دارد. من قبلا پایتون و conda package manager را روی مک خود نصب کرده ام، بنابراین از دستور نصب زیر برای رادیان استفاده کردم:


conda install -c conda-forge radian

همچنین یک دستور pip install برای کسانی که از مدیریت بسته محبوب Python استفاده می کنند وجود دارد:


pip install -U radian

اگر پایتون را قبلاً روی سیستم خود نصب نکرده‌اید، برای دستورالعمل‌های آسان در مورد نحوه نصب پایتون برای استفاده با R و RStudio، به آموزش تصویری نحوه تنظیم VS Code for R مراجعه کنید.

چند نصب توصیه شده دیگر برای برنامه افزودنی وجود دارد:

  • سرور زبان
  • httpgd
  • VSCode-R-Debugger

اگر از Quarto استفاده می کنید، پسوند Quarto را نیز اضافه کنید. همچنین یک پسوند ShinyUiEditor با یک رابط کاربری گرافیکی برای کمک به ایجاد رابط کاربری برنامه Shiny R در صورت علاقه وجود دارد.

افزونه‌های languageserver و httpgd بسته‌های R هستند، بنابراین می‌توانید به RStudio یا ترمینال R برگردید و آنها را به روش معمول با install نصب کنید. packages("languageserver") و install.packages ("httpgd"). توجه داشته باشید که ممکن است لازم باشد RTools را نیز نصب کنید، که یک برنامه کاربردی ویندوز است و یک بسته R نیست. این به شما امکان می دهد languageserver را در ویندوز اجرا کنید.

برای نصب اشکال‌زدای VS Code R، افزونه Quarto، و/یا ShinyUiEditor، می‌توانید به VS Code برگردید و آنها را از بازار افزونه‌های VS Code نصب کنید یا روی دکمه Install در صفحه وب هر برنامه افزودنی کلیک کنید.

تنظیمات کد ویژوال استودیو را برای R

تغییر دهید

تنظیمات مختلفی وجود دارد که می‌توانید برای تجربه VS Code R خود سفارشی کنید، از جمله اینکه چه مقدار از یک شی را می‌توان در هنگام شناور شدن مشاهده کرد و اگر می‌خواهید به جای نمایشگر نمودار از httpgd استفاده کنید. VS Code پیش فرض می‌توانید فهرستی از تنظیمات را در صفحه تنظیمات برنامه افزودنی REditorSupport مشاهده کنید.< /p>

ساده ترین راه برای تغییر تنظیمات VS Code این است که تنظیمات را در رابط کاربری باز کنید. گزینه دیگر ویرایش فایل JSON تنظیمات است. برای دسترسی به رابط کاربری تنظیمات، به File > Preferences > Settings در Windows یا Code > Settings > Settings در Mac بروید. سپس می توانید bracketedPaste را جستجو کنید و برای فعال کردن آن کلیک کنید.

همچنین می‌توانید با استفاده از پالت دستور VS Code به تنظیمات UI بروید. پالت فرمان روشی مفید برای دسترسی به انواع قابلیت های VS Code با تایپ به جای اشاره و کلیک بر روی منوها است. بسیاری از محیط‌های توسعه نرم‌افزار دارای پالت‌های فرمان (از جمله RStudio) هستند و آشنایی با آنها خوب است. در VS Code، می‌توانید پالت فرمان را با کلید F1 یا ترکیب کلید Control-Shift-P در ویندوز یا Command-Shift-P در Mac بالا بکشید.

عکس از صفحه نمایش جستجو برای

می توانید از پالت فرمان برای دسترسی به گزینه های تنظیمات VS Code استفاده کنید.

پس از باز کردن پالت فرمان، می‌توانید با تایپ Open Settings به تنظیمات VS Code بروید. باید گزینه ای برای باز کردن رابط گرافیکی یا فایل زیرین JSON مشاهده کنید.

در رابط کاربری گرافیکی، می‌توانید برای دیدن لیستی از برنامه‌های افزودنی به پایین بروید و سپس روی R کلیک کنید، جایی که لیستی از انتخاب‌های برنامه افزودنی R خود را دریافت خواهید کرد. R Debugger همچنین فهرستی از سفارشی سازی ها را دارد.

اگر می‌خواهید از ترمینال رادیان توصیه‌شده استفاده کنید، باید آن را در گزینه‌ها با افزودن مسیر رادیان در تنظیمات R > Rterm برای سیستم عامل خود تنظیم کنید. در مک، رادیان را در /Users/smachlis/.pyenv/shims/radian پیدا کردم، اما مکان شما ممکن است متفاوت باشد.

برای برخی از سفارشی‌سازی‌های ممکن، رفتن به فایل JSON و افزودن گزینه‌ها به صورت دستی آسان‌تر است.

تنظیم همه اینها کمی پیچیده تر از نصب یکباره RStudio است. این شبیه به اولین نصب R است که اغلب با نصب بسته های زیادی مانند tidyverse، data.table و جانیتور در بالا دنبال می شود. نصب کاملاً جدید R پایه شما.

نوشتن و اجرای کد R در VS Code

در VS Code معمولاً هنگام کار در R یک پوشه باز می‌شود و به سادگی یک فایل جدید ایجاد نمی‌شود. اگر می‌خواهید تنظیماتی مشابه پروژه‌های RStudio داشته باشید، می‌توانید با رفتن به File > Add Folder to Workspace یک پوشه را باز کنید. در غیر این صورت، تنها کاری که باید انجام دهید این است که پوشه را باز کنید. پس از انجام این کار، می‌توانید از نماد «کاوشگر» در بالای نوار پیمایش فعالیت سمت چپ برای مشاهده فایل‌های موجود استفاده کنید.

می‌توانید با فشار دادن Control-Enter در Windows یا Command-Enter در Mac، یک خط کد یا چندین خط را که انتخاب کرده‌اید اجرا کنید. این بسیار شبیه به RStudio است.

اگر روی نماد R در سمت چپ نوار پیمایش کلیک کنید، اطلاعاتی درباره بسته‌ها و اشیایی که در فضای کاری شما بارگیری می‌شوند را مشاهده خواهید کرد. اگر ماوس را روی نام متغیر نگه دارید و روی نماد view در سمت راست کلیک کنید، گزینه ای برای مشاهده یک قاب داده یا شی دیگر وجود دارد. همچنین می توانید از تابع View() در ترمینال استفاده کنید، مانند View(mtcars). این نمای قابل جستجو و فیلتر است، اگرچه به زیبایی آنچه RStudio ارائه می دهد نیست. استفاده از میانبر راهنما help() یا ؟ یک نسخه HTML از فایل راهنمای یک تابع را نشان می‌دهد، بهبودی نسبت به چندین سال پیش که VS Code کمک را در یونیکس نمایش می‌داد. -مانند قالب متن.

عکس از صفحه اطلاعات فایل راهنما که برای gemo_bar با شناور کردن ماوس ظاهر می شود

موس خود را روی تابعی مانند geom_bar() ggplot2 ببرید و VS Code اطلاعات فایل راهنما را برمی‌گرداند.

اگر ماوس را روی یک تابع نگه دارید، بدون نیاز به تایپ چیزی، اطلاعات کمکی دریافت خواهید کرد که راحت است.

نمایشگر برای متغیرهایی که شما تعریف می‌کنید نیز کار می‌کند.

می‌توانید با اجرای کدهای گرافیکی در بسته‌ای مانند ggplot2، پیش‌نمایش گرافیک‌های R را در VS Code مشاهده کنید. گرافیک به دست آمده در یک پنجره جدید ظاهر می شود.

تصویر صفحه انتخابگر رنگ که وقتی ماوس روی کد هگز رنگی قرار می گیرد، ظاهر می شود.

از نام رنگ یا کد هگزا در اسکریپت R خود استفاده کنید و VS Code یک کادر کوچک با آن رنگ را نشان می دهد. روی کادر کلیک کنید و به یک انتخابگر رنگ تبدیل می شود.

VS Code یک ویژگی R dataviz جالب نیز دارد: وقتی نام رنگ یا کد هگز را در کد R خود وارد می‌کنید، کادر کوچکی ظاهر می‌شود که آن رنگ را نشان می‌دهد—و آن کادر نیز به عنوان یک انتخاب کننده رنگ. روی آن کلیک کنید و می توانید هر رنگ دیگری را انتخاب کنید و کد هگز رنگ جدید جایگزین کد قبلی در کد شما می شود.

قطعات کد R در VS Code

آخرین نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که نمی توانید از ویرایشگر کد بدون قطعه کد استفاده کنید. اسنیپت‌ها بلوک‌های کد ذخیره‌شده‌ای هستند که با تایپ کردن مخفف قطعه، استفاده مجدد از آنها آسان است. برخی از قطعه‌های R با پسوندهای vscode-R گنجانده شده‌اند، اما می‌توانید خود را نیز ایجاد کنید.

اولین باری که به File > Preferences > Configure User Snippets در Windows (Code > Settings > Configure User Snippets در Mac) رفتم و R، یک قطعه R را انتخاب کردم. فایل JSON به طور خودکار تولید شد. پس از آن، Configure User Snippets فایل قطعه r.json را باز کرد و به من اجازه داد قطعه های قدیمی خود را ویرایش کنم یا موارد جدید اضافه کنم.

در اینجا نحوی برای ایجاد یک قطعه در VS Code آمده است:


"Snippet Title": {
 	"prefix": "what_i_type_to_trigger_snippet",
 	"body": [
 		"my R code here;",
 		"myfun(${1:argument_label} #example code"
 	],
 	"description": "Optional description for my snippet"
 }

و در زیر نمونه ای از قطعه من برای ایجاد نمودار پایه ggplot2 با نوارهای آبی وجود دارد:


"Basic bar plot blue": {
	"prefix": "myg_barplot_blue",
	"body": [
		"ggplot(${1:mydata}, aes(x = ${2:myxcol}, y = ${3:myycol})) +",
           "geom_col(color = 'black', fill='#0072B2')"
	],
	"description": "Basic ggplot bar plot with blue bars outlined in black"
}

پرانتزهای علامت دلار متغیرهایی هستند که به راحتی با استفاده از برگه ها پر می شوند.

RStudio قطعه کد دارد نیز. هر دو ویرایشگر کد به شما امکان می‌دهند هنگام شروع به تایپ اختصارات قطعه، قطعه‌های موجود را مشاهده کنید (به همین دلیل است که من این قرارداد را ایجاد کردم تا همه قطعه‌های ggplot2 خود را با “myg_” شروع کنم) . با این حال، VS Code همچنین به شما امکان می‌دهد با استفاده از دستور Insert Snippet از پالت فرمان، فهرست کاملی از قطعه‌های خود را مشاهده کنید—فقط کلید F1 را بزنید و سپس «Insert Snippet» را تایپ کنید و روی آن گزینه کلیک کنید.< /p>

چرا باید از Visual Studio Code برای R استفاده کنید؟

Visual Studio Code دارای ویژگی‌های بسیار مفیدی است، و ممکن است ارزش آن را داشته باشد برای پروژه‌های خاصی که دارای کد سنگین هستند، استفاده کنید، جایی که عملکرد و پنجره‌های بازشوی متغیر به کار می‌آیند. من شخصاً وقتی R را با زبان‌های دیگر ترکیب می‌کنم، یا اگر می‌خواهم بهترین تجربه ممکن GitHub Copilot را داشته باشم، از آن استفاده می‌کنم.

من عاشق توانایی VS Code برای نگاه کردن به تمام قطعات من، از جمله عناوین و توضیحات اختیاری هستم! این یکی از ویژگی‌هایی است که می‌خواهم در RStudio ببینم.

با این وجود، من احتمالاً برای اکثر کارهای خاص R که انتظار ندارم به مشاوره Copilot زیادی نیاز داشته باشم، به RStudio پایبند خواهم بود. زمانی که من با محیط R VS Code راحت‌تر می‌شوم و افزونه REditorSupport به تکامل خود ادامه می‌دهد، این می‌تواند تغییر کند.

برای نکات R بیشتر، به  صفحه InfoWorld بیشتر با R انجام دهید بروید.