۲۹ شهریور ۱۴۰۳

Techboy

اخبار و اطلاعات روز تکنولوژی

کوارتو چیست؟ RStudio نسل بعدی R Markdown را عرضه می کند

R Markdown از بین نمی رود. اما پلتفرم انتشار Quarto به همان اندازه که با پایتون، جولیا و جاوا اسکریپت قابل مشاهده سازگار است، سازگار است.

R Markdown از بین نمی رود. اما پلتفرم انتشار Quarto به همان اندازه که با پایتون، جولیا و جاوا اسکریپت قابل مشاهده سازگار است، سازگار است.

R Markdown یکی از جذاب‌ترین جنبه‌های اکوسیستم R بوده است، که ترکیب نتایج کد R با متن را برای گفتن داستان‌ها با داده‌ها در یک گردش کار تکرارپذیر آسان می‌کند. به علاوه، فایل‌های R Markdown را می‌توان به فرمت‌های مختلفی صادر کرد – Word، HTML، PDF، PowerPoint و موارد دیگر. حتی می‌توانید کتاب‌ها و وب‌سایت‌های کامل را صادر کنید.

اما R Markdown 10 سال است که وجود دارد. و همانطور که قابلیت‌های بیشتری از طریق بسته‌های R خارجی اضافه می‌شد، نحو برای وظایف اصلی، برای مثال، بسته به اینکه آیا خروجی یک سند HTML مستقل، ارائه اسلاید HTML یا چیز دیگری بود، ناسازگار شد. به علاوه، در حالی که می‌توانید زبان‌های دیگری را علاوه بر R در یک قطعه کد R Markdown اجرا کنید، هنوز اساساً برای R ساخته شده است.

این دو دلیل است که RStudio Quarto را توسعه داده است. ، یک سیستم انتشاراتی شبیه به R Markdown نسل بعدی. Quarto منبع باز است و برای نوت‌بوک‌های Python، Julia، Observable JavaScript و Jupyter به همان اندازه که با R سازگار است. این یک کتابخانه خاص زبان نیست، بلکه یک نرم‌افزار خارجی است.

بعد از راه اندازی نرم چند ماهه، Quarto موضوع اصلی کنفرانس RStudio امسال در اواخر جولای بود.

چرا با Quarto زحمت بکشید؟

اگر از بیش از یک زبان استفاده می‌کنید یا در یک تیم چند زبانه هستید، احتمالاً پشتیبانی بومی Quarto برای چندین زبان برای شما جذاب خواهد بود. «سازگاری داخلی بالا» یکی دیگر از جذابیت‌های آن است، زیرا همان نحو در زبان‌ها و قالب‌های بیشتری کار می‌کند.

جولیا استوارت لوندز، بنیانگذار و یکی از مدیران Openscapes، در جریان سخنرانی اصلی کنفرانس RStudio گفت: «Quarto امکان همکاری بین زبان‌های کدنویسی را فراهم می‌کند. Openscapes با ناسا در اولین آزمایش‌کنندگان بتا Quarto کار کرد و دریافت که او گفت که Quarto کار را برای کاربران پایتون و R بسیار آسان تر کرد.

OLAP چیست؟ پایگاه های اطلاعاتی تحلیلی

اما یکی از جالب‌ترین مزایا در راه است. موسس و مدیر عامل RStudio J.J. Allaire همکاری مبتنی بر ابر را برای اسناد Quarto پیش‌بینی می‌کند که به همان روشی که ویرایش Google Docs در حال حاضر انجام می‌دهد کار می‌کند—به‌طور یکپارچه و بدون نیاز کاربران به استفاده صریح از ابزار کنترل نسخه خارجی مانند Git. با این حال، Allaire تاکید کرد که این عملکرد قریب الوقوع نیست.

اما در حال حاضر، Quarto طوری طراحی شده است که در Visual Studio Code و Jupyter به همان اندازه در RStudio خوب کار کند، که شرکت امیدوار است در میان تیم‌هایی با کاربران غیرR احتمال بیشتری داشته باشد. . در واقع، کسانی که عمدتاً کار متنی را با کد کمی انجام می دهند، می توانند از یک ویرایشگر متن ساده برای اسناد Quarto استفاده کنند. اسناد HTML ارائه شده را می توان در یک مرورگر پیش نمایش کرد.

Allaire معتقد است که یکی از بزرگترین مزایای Quarto کمک به نوشتن YAML است، زبانی که برای R Markdown و اطلاعات هدر سند Quarto استفاده می شود. YAML می تواند به طرز آزاردهنده ای در مورد محل قرار دادن دونقطه، کاما و تورفتگی سخت باشد. تقریباً مانند زبان برنامه نویسی خودش است، اما بدون مزایای IDE و بررسی خطا. ویرایشگر Quarto دارای کمک YAML داخلی است. همچنین قصد دارد قبل از اینکه سند خود را رندر کنید و متوجه شوید که کار نمی‌کند، خطاها را برجسته کند.

و از آنجایی که Quarto منبع باز است، دیگران می‌توانند با افزونه‌نویسی در عملکرد آن سهیم باشند. . چندین افزونه Quarto در حال حاضر موجود است از تیم توسعه Quarto.

شبکه و امنیت برنامه بهتر با CAKES

یک مزیت بالقوه دیگر، بسته به نیاز شما: می‌توانید اسناد Quarto را در بیش از ۴۰ فرمت فایل مختلف از جمله Word، OpenOffice، PowerPoint، ePub، Jira Wiki، Jupyter، Observable JS، وب‌سایت‌های کامل و کتاب‌های الکترونیکی صادر کنید. R Markdown می تواند برخی از آنها را ایجاد کند، اما نه همه آنها.

همچنین برخی از توابع تبدیل مفیدی وجود دارد، مانند تبدیل بین نوت بوک های .ipynb Jupyter و اسناد Qmd Quarto که توسط هر ویرایشگر متنی قابل خواندن است.

در نهایت، در حالی که R Markdown حفظ و به‌روزرسانی می‌شود، «[RStudio] احتمالاً سعی نخواهد کرد ویژگی‌های Quarto را در R Markdown پشتیبان‌گیری کند (مگر اینکه نسبتاً ساده باشد و تلاش کمی بکند)،» مهندس RStudio ییهوی شی در یک پست وبلاگ نوشت. به عبارت دیگر، احتمال ظاهر شدن ویژگی های جدید جالب در Quarto بسیار بیشتر است.

با این حال، Quarto به معنی پایان R Markdown نیست. “مطمئن باشید #rmarkdown از بین نمی رود: ما به کار خود ادامه خواهیم داد! اگر نیازی ندارید، نیازی به تغییر #rstats نیست. /a>، یک مهندس نرم افزار در RStudio. در واقع، بیشتر چیزهایی که از R Markdown می دانید احتمالاً می توانند در Quarto استفاده شوند. و Quarto اسناد R Markdown را ارائه خواهد کرد.

Quarto چه تفاوتی با R Markdown دارد؟

بر خلاف R Markdown که یک بسته R است، Quarto یک برنامه جداگانه و غیر R است. بنابراین برای استفاده از Quarto، ممکن است ابتدا لازم باشد آن را مانند هر نرم افزار دیگری دانلود و نصب کنید، در این مورد از صفحه “شروع به کار” quarto.org. Quarto در حال حاضر در نسخه‌های RStudio IDE RStudio v2022.07.1 یا جدیدتر موجود است.

برای کد ویژوال استودیو، هم Quarto و هم برنامه افزودنی VS Code Quarto را نصب کنید. . Quarto همچنین با Jupyter Lab و هر ویرایشگر متن

کار می کند

اگر قبلاً از R Markdown استفاده کرده‌اید، سند Quarto آشنا به نظر می‌رسد. یک هدر YAML با عنوان، نویسنده و فرمت خروجی وجود دارد. متن از نشانه‌گذاری عمومی زیادی استفاده می‌کند، مانند نشانه‌های پوند برای سرصفحه‌ها و نحو براکت/پرانتز برای متن ابرپیوند شده: [متن پیوندی](https://theurl.com). هر دو از سه بکتیک برای مشخص کردن شروع و پایان تکه های کد استفاده می کنند.

سند نمایش متن و کد R در RStudio

نمونه سند Quarto در RStudio.

یکی از بزرگترین تفاوت‌ها بین R Markdown قدیمی و Quarto نحوه تنظیم گزینه‌ها برای تکه‌های کد است. در R Markdown، گزینه‌های خاص تکه معمولاً در بریس‌های مجعدی قرار می‌گرفتند که تکه را تعریف می‌کردند، مانند

```{r chunk_name, echo=FALSE, warning=FALSE}
code here
```

این یک بلوک از کد R با نام chunk_name ایجاد می‌کند که اجرا می‌شود، اما خود کد در سند ارائه‌شده نمایش داده نمی‌شود. و هیچ پیام هشداری که ممکن است کد ایجاد کند ظاهر نخواهد شد.

در Quarto، گزینه‌های chunk به زیر بریس‌های فرفری می‌روند. هر گزینه روی خط خود پیش می رود که علامت پوند و کاراکتر عمودی مانند

قرار دارد

```
{r}
#| label: chunk_name
#| echo: false
#| warning: false
```

این قالب گزینه تیکه “هش لوله” اکنون با اسناد R Markdown نیز کار می کند.

برای جزئیات بیشتر در مورد استفاده از Quarto، به وب‌سایت Quarto یا اسلایدهای Mine Çetinkaya-Rundel،  استاد دانشگاه دوک که در RStudio نیز کار می کند، از سخنرانی اصلی کنفرانس RStudio او با استوارت لوندز.

علاوه بر این، Quarto حساب توییتر خود را دارد . و وبلاگ Quarto Tip a Day توسط Mine Çetinkaya-Rundel.

اگر می‌خواهید انتشار یک سند عمومی Quarto HTML را امتحان کنید، RStudio یک سایت رایگان راه‌اندازی کرد  https://quartopub.com شبیه به RPubs قدیمی‌تر آن برای اسناد R Markdown.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد زبان برنامه نویسی R، به صفحه آموزش های بیشتر با R انجام دهید بروید.