۳۰ شهریور ۱۴۰۳

Techboy

اخبار و اطلاعات روز تکنولوژی

معرفی Winget: مدیر بسته مایکروسافت برای ویندوز

با استفاده از Winget، مدیر بسته منبع باز مایکروسافت، برنامه های ویندوز را از خط فرمان اضافه، حذف و مدیریت کنید.

با استفاده از Winget، مدیر بسته منبع باز مایکروسافت، برنامه های ویندوز را از خط فرمان اضافه، حذف و مدیریت کنید.

در دنیای لینوکس، مدیران بسته نرم‌افزارهای موجود در توزیع لینوکس را فهرست‌بندی و نصب می‌کنند. تا همین اواخر، مدیریت نرم افزار ویندوز مایکروسافت چندان متمرکز نبود. سیستمی برای افزودن یا حذف اجزا برای خود ویندوز وجود داشت، اما برای برنامه های شخص ثالث نبود. و در حالی که ما فروشگاه مایکروسافت را به عنوان یک راه حل مدیریت برنامه داریم، این یک سیستم اختصاصی است که عمدتاً مشتریان را هدف قرار می دهد، نه توسعه دهندگان یا مدیران.

Winget یک سیستم منبع باز تألیف و مدیریت شده توسط مایکروسافت برای فهرست نویسی و مدیریت نصب نرم افزار در ویندوز است. قرار است نزدیک‌ترین چیزی را که ما به یک سیستم مدیریت بسته رسمی برای ویندوز داریم ارائه دهد که یک راه‌حل اختصاصی نیز نیست (مانند فروشگاه مایکروسافت) که بر یک جنبه از اکوسیستم مایکروسافت متمرکز شده است (مانند NuGet که عمدتاً برای اجزای دات‌نت است). ، یا یک پیشنهاد شخص ثالث (مانند Chocolatey یا Scoop).

شروع به کار با Winget

اگر از ویندوز ۱۱ استفاده می کنید، Winget باید به طور پیش فرض در دسترس باشد، بنابراین نیازی به نصب چیزی نخواهید داشت. برای نسخه‌های قبلی ویندوز، می‌توانید از برنامه نصب برنامه از Microsoft Store برای نصب Winget. p>

پس از اتمام نصب، باید بتوانید winget را در خط فرمان تایپ کنید تا آن را اجرا کنید.

Winget چگونه کار می کند

فرمان winget به شما امکان می‌دهد به طور پیش‌فرض به یک مخزن نصب‌کننده نرم‌افزار تحت نظارت مایکروسافت متصل شوید. می‌توانید مخزن را جستجو کنید، نصب‌کننده‌ها را برای برنامه‌هایی که می‌خواهید دانلود کنید، آن‌ها را راه‌اندازی کنید، موارد نصب‌شده را پیگیری کنید، و برنامه‌ها را حذف کنید.

3 ابزار منبع باز NLP برای استخراج داده ها

خود

winget در واقع هیچ چیزی را نصب نمی کند. نصب کننده های برنامه را دریافت کرده و آنها را به همراه هر گزینه ای که می خواهید به صورت دستی ارائه دهید اجرا می کند. برای این منظور، نیازی نیست که خود winget را از یک اعلان بالا اجرا کنید، اما ممکن است زمانی که winget یک برنامه نصب‌کننده معین را راه‌اندازی می‌کند، سیستم از شما مجوز بخواهد. p>

winget همچنین می‌تواند با چندین منبع برای نصب نرم‌افزار کار کند. پیش‌فرض مخزن Winget مایکروسافت است، اما می‌توانید مخازن دیگری را اضافه کنید که از فرمت خاصی پیروی می‌کنند، یا آنچه را که قبلاً به صورت محلی نصب شده است، ردیابی کنید.

دستورات اساسی Winget

اولین کاری که احتمالاً با winget انجام می دهید، جستجوی چیزهایی برای نصب است.

winget search را تایپ کنید و winget در مخازن پیکربندی کنونی هر چیزی که با عبارت جستجوی شما مطابقت دارد بررسی می‌کند. به عنوان مثال، winget search Python هر چیزی را که با کلمه کلیدی Python مطابقت داشته باشد جستجو می کند و winget search "SQL Server" هر چیزی را که با عبارت مطابقت داشته باشد جستجو می کند. code>SQL Server. (توجه داشته باشید که هر عبارت جستجویی با فضا باید در گیومه تنظیم شود.)

نتایج جستجو نام بسته، شناسه منحصربه‌فرد آن را در مخزن آن، در صورت تمایل شماره نسخه، نحوه یافتن تطابق (مثلاً در نام یا توضیحات)، و مخزن آن را فهرست می‌کند. < ستون code>ID، شناسه منحصربه‌فرد، نامی را فهرست می‌کند که می‌خواهید در واقع چیزی را نصب کنید.

به عنوان مثال

در جستجوی Python، یکی از موارد منطبق ممکن است Python 3.11 با شناسه Python.Python.3.11 باشد. . اگر می‌خواهید آن بسته را نصب کنید، از winget install Python.Python.3.11 استفاده کنید. با این کار آن بسته دانلود می شود و به طور خودکار فرآیند نصب آن شروع می شود.

در مورد حذف یک بسته نیز همینطور است. شما می‌توانید از winget uninstall  (به عنوان مثال winget uninstall Python.Python.3.11) برای شروع حذف نصب آن بسته استفاده کنید.

استفاده رایج از Winget

وقتی بیشتر از winget استفاده کنید، برخی از دستورات دیگر مفید خواهند بود.

فهرست کردن و دریافت جزئیات بسته

  • winget list همه بسته‌های نصب‌شده در حال حاضر را چاپ می‌کند – نام‌ها، شناسه‌ها، نسخه‌ها و غیره. توجه داشته باشید که این به طور پیش‌فرض به کنسول می‌رود، بنابراین ممکن است بخواهید آن را به فایلی برای خواندن هدایت کنید. به راحتی.
  • winget show جزئیات یک بسته معین را که با شناسه آن مشخص شده است چاپ می کند.

در اینجا خروجی یک فرمان winget list آمده است:

نمونه خروجی لیست Winget.

نتایج کامل winget list صفحات بسیار بیشتری را شامل می‌شود، اما هر ورودی نام، شناسه (برای نصب و حذف)، نسخه، هرگونه ارتقای موجود و منبع نصب را فهرست می‌کند.

ارتقا و کنترل نسخه

  • winget uprade همه بسته‌هایی را فهرست می‌کند که از طریق Winget ارتقا دارند. winget uprade ارتقاء را برای بسته مورد نظر اجرا می کند.
  • winget pin به شما امکان می‌دهد یک بسته مشخص را به نسخه فعلی آن “پین” کنید تا ارتقا داده نشود. به این ترتیب، می توانید اطمینان حاصل کنید که یک بسته داده شده در یک نسخه پایدار یا در محدوده معینی از نسخه ها باقی می ماند.

ذخیره و بارگیری مانیفست بسته

  • winget export/import محتویات فهرست بسته فعلی را به یا از یک فایل با فرمت JSON خارج می‌کند یا می‌خواند. اگر مجموعه‌ای از بسته‌ها دارید که می‌خواهید به صورت تکراری روی چندین ماشین نصب کنید، این به شما امکان می‌دهد یک مانیفست برای خودکار کردن فرآیند راه‌اندازی ایجاد کنید.

افزودن بسته ها به مخزن Winget

اگر نرم‌افزاری نوشته‌اید که می‌خواهید از طریق Winget توزیع کنید، مایکروسافت به شما امکان می دهد این کار را به صورت رایگان انجام دهید و با ابزارهایی که احتمالاً قبلاً استفاده می کنید. شما باید یک فایل مانیفست بسته برای پروژه خود ایجاد کنید که با فرمت YAML نوشته شده است، و باید آن را به عنوان یک درخواست کششی GitHub به مخزن Windows Package Manager ارسال کنید. اما جدا از کارهایی که از جانب شما انجام می شود، هیچ هزینه ای برای اضافه کردن یا نگهداری یک پروژه در مخازن Winget برای شما وجود ندارد.

برنامه های شخص ثالث Winget

اگر علاقه مند به استفاده از رابط خط فرمان winget نیستید، برنامه های کاربردی شخص ثالث winget را در رابط های راحت تری قرار می دهند. یکی از این برنامه‌ها WingetUI است که نه تنها winget بلکه مدیریت بسته‌های متعدد دیگری را نیز در بر می‌گیرد. ابزار برای ویندوز.

WingetUI یک جایگزین شخص ثالث برای winget CLI است.

WingetUI Winget (و سایر مدیران بسته موجود) را در یک رابط گرافیکی مناسب قرار می دهد. تقریباً هر فرمانی که در CLI Winget در معرض دید قرار می‌گیرد در دسترس است.

بیشتر هر کاری که با winget CLI ممکن است از طریق رابط WingetUI نیز قابل انجام است. و همیشه می‌توانید در صورت نیاز از winget در خط فرمان استفاده کنید.