۲۹ شهریور ۱۴۰۳

Techboy

اخبار و اطلاعات روز تکنولوژی

گتسبی، نتلیفای و کشش گرانشی پلتفرم های همه منظوره

توسعه دهندگان جذاب و نوآورانه می خواهند، اما CIO ها پایدار و ایمن می خواهند. خرید گتسبی تلاشی برای پل زدن این دو خواسته را نشان می دهد.

توسعه دهندگان جذاب و نوآورانه می خواهند، اما CIO ها پایدار و ایمن می خواهند. خرید گتسبی تلاشی برای پل زدن این دو خواسته را نشان می دهد.

بیش از یک هفته از Netlify در ۱ فوریه ۲۰۲۳ گتسبی را خریداری کرد، «برای تسریع پذیرش معماری‌های وب ترکیب‌پذیر»، و همه کلمات کلیدی بالاخره در جای خود قرار گرفتند. هیچ اشاره ای به Jamstack وجود ندارد (اگرچه هنوز هم می توانید جامعه آن را در حال زمزمه بیابید). نظرات درباره نحوه رقابت این دو از بین رفته است. امروز همه چیز بین این دو شرکت عشق ورزیده است، زیرا آنها به طور مشترک درک کرده‌اند که همه شرکت‌های راه‌انداز در نهایت متوجه می‌شوند:

به همان اندازه که تصمیم گیرندگان سازمانی بگویند آنها بهترین نسل را می‌خواهند، چیزی که آنها خرید راه‌حل‌های همه‌منظوره و یک‌اندازه است. توسعه دهندگان ممکن است سکسی و جذاب بخواهند، اما CTO ها ایمن و پایدار می خواهند. شرکت تا به حال چنین بوده است.

پایان آنتروپی

من به این مبحث “هدف عمومی” پیش از این پرداخته‌ام و اینکه چگونه بر تصمیمات توسعه‌دهنده در مورد پایگاه‌های داده تأثیر می‌گذارد، اما فراتر از پایگاه‌های داده است. به همان اندازه که توسعه دهندگان فردی ممکن است بخواهند با چارچوب وب ترجیحی Jamstack خود (جاوا اسکریپت، API، نشانه گذاری)، که بسیاری از آنها وجود دارد، سر و کار داشته باشند – جدیدترین نظرسنجی جامعه Jamstack ۲۹ را فهرست می‌کند—در واقع، جامعه توسعه‌دهنده front-end سال‌هاست که تنها در اطراف چند مورد ادغام شده‌اند: React، NextJS، و غیره. یک GatsbyJS، هر چقدر هم که قابل توجه باشد.

و باید بیشتر از برجسته شدن – یا بهتر است بگوییم، محکم بایستد: در برابر نیاز شرکت به انطباق، برای پایداری، محکم عمل کند. برای سفارش. دلیلی وجود دارد که فناوری سازمانی همواره بر روی تعداد انگشت شماری از فروشندگان در هر دسته بندی معین قرار می گیرد. این بدان معنا نیست که اینها لزوماً بهترین فناوری را ارائه می دهند، بلکه به این معناست که آنها بهترین تجربه فناوری را هم برای توسعه دهندگان سازمانی و هم برای تصمیم گیرندگان سازمانی ارائه می دهند.

با Vercel، SvelteKit و MongoDB بدون سرور بروید

بنابراین جای تعجب نیست که می بینیم دنیای توسعه وب بسیار پراکنده شروع به مهار آنتروپی می کند.

سام باگوات، بنیانگذار و مدیر ارشد استراتژی گتسبی، اظهار می دارد: “در ۱۰ سال گذشته ما صرف ساختن همه چیزهای اولیه کردیم، و سپس ۱۰ سال آینده – یا هر چقدر هم که طول بکشد – ما برای ترکیب آنها صرف خواهیم کرد. روش‌هایی که فرآیند توسعه، فرآیند صفحه‌سازی، فرآیند ساخت سایت را برای همه آسان‌تر می‌کند.”

شرکت‌های بسیار نادری می‌توانند همه این “ترکیب” را خودشان انجام دهند. شاید اگر مایکروسافت یا AWS هستید. اکثر آنها یا با یک موجودیت بزرگتر ترکیب می شوند یا در حالت منسوخ شدن قرار می گیرند. البته طعنه آمیز این است که با تبدیل شدن به یک رویکرد یکسان برای توسعه، این نتلیفای ترکیبی شروع به شبیه شدن به سیستم هایی می کند که قصد دارد جایگزین آن شود.

به عنوان مثال، بنیانگذار و مدیر عامل Netlify مت بیلمان برکنار شده است Adobe Experience Manager و Drupal به عنوان “راه حل های یکپارچه” که “شروع به احساس بسیار قدیمی و قدیمی می کنند”، اما ماهیت رویکرد آنها (ترکیب چندین راه حل نقطه ای در یک راه حل متا) به نظر می رسد جایی است که Netlify در حال حرکت است، حتی اگر این کار را با معماری و رویکرد مدرن تری انجام دهد. واقعیت این است که شرکت‌های بزرگ دو چیز می‌خواهند: خرید از سایر شرکت‌های بزرگ و عدم دخالت در راه‌حل‌های بی‌شمار. تصمیمات IT سازمانی به اندازه هر چیز دیگری در مورد خطر به حداقل رساندن و انتخاب قابل درک است.

7 دامنه فناوری که کد پایین برنده است

این ما را به گتسبی و نتلیفای بازمی‌گرداند.

آزادی کافی

تصور من این است که تیم اجرایی Netlify دیدند که شرکت‌ها می‌خواهند تجربه توسعه وب خود را ارتقا دهند، اما نمی‌خواستند به توسعه‌دهندگان خود آزادی بی‌بند و باری بدهند. همانطور که نوشته‌ام، گرایشی به سمت محیط‌های استاندارد و از پیش تأیید شده در سازمان وجود دارد که به توسعه‌دهندگان آزادی کافی برای استفاده از ابزارهایی که دوست دارند بدون اینکه آن را به کابوس پشتیبانی و نگهداری تبدیل کنند، می‌دهد.

Netlify کاملاً با این روند مطابقت دارد. وب‌سایت خود را اعلام می‌کند: “با اتصال آنها به یک گردش کار توسعه واحد و قدرتمند، همه ابزارهای خود را بهتر کار کنید.” . این هماهنگی از چیزهایی مانند لایه رابط کاربری وب، سیستم‌های ساخت و موارد دیگر می‌تواند به یک سازمان کمک کند تا انتخابی را که در غیر این صورت قاطعانه در توسعه فرانت‌اند انجام می‌شود، درک کند. گتسبی در جایگزینی Netlify در این لایه ارکستراسیون موفق نشد، اما گتسبی با Valhalla Content Hub خود، مسلماً به Netlify یک شروع قوی برای یکپارچه سازی انواع منابع داده از طریق یک GraphQL API یکپارچه ارائه می دهد. اگر گتسبی تنها بماند، شاید برای رقابت با بازیکنان شناخته شده تری مانند Kong و Apollo GraphQL تلاش می کرد، اما با پشت سر گذاشتن Netlify، این بازی ادامه دارد.

AngularJS به پایان عمر خود می رسد

همانطور که باگوات تأکید می‌کند، گتسبی مدام می‌شنید که شرکت‌ها «به دنبال فروشندگان پایداری هستند که می‌توانند به [آنها] کمک کنند تا این فناوری را به شیوه‌ای خوب، با یک پلتفرم خوب، و با استفاده از الگوهای مناسب و غیره اتخاذ کنند». این دقیقاً همان چیزی است که گتسبی سعی داشت به صورت انفرادی انجام دهد، اما نتلیفای تمرین بیشتری برای انجام این کار در مقیاس بزرگتر دارد. این مقیاس و استحکام دقیقاً همان چیزی است که شرکت‌ها به دنبال سرمایه‌گذاری بلندمدت هستند.

علاوه بر این، زک اورلاکر، مدیرعامل گتسبی و رئیس پس از خرید در نتلیفای (و مدیر اجرایی سابق MySQL، Duo Security، Zendesk و موارد دیگر)، به من گفت: «پذیرندگان اولیه خوشحال هستند که بهترین نوع را انتخاب کنند. ارائه‌دهنده چارچوب، میزبانی، سیستم مدیریت محتوا پشتیبان و غیره. اما با رسیدن به مشتریان بزرگ‌تر سازمانی، مدیران ارشد فنی و معماران بیشتر روی یک معماری استراتژیک شرط می‌بندند، نه [فقط] ابزارها و زبان‌ها.» به عبارت دیگر، “آنها به دنبال معماری هستند که ۱۰ تا ۱۵ سال دوام داشته باشد و چابکی و سرعت آنها را در راه اندازی ابتکارات دیجیتالی جدید افزایش دهد.”

هرچقدر که برنامه‌نویسان ممکن است علاقه‌مندی کنند برای یک فناوری خاص، آنها در نهایت از فروشندگانی مانند Netlify، Vercel، و بله، Adobe استفاده خواهند کرد، زیرا همه آنها برای مصرف سازمانی ایمن هستند. Netlify (و گتسبی) این را درک می کنند، به همین دلیل است که ممکن است به زودی از آنها در شرکت خود استفاده کنید.