۲۹ شهریور ۱۴۰۳

Techboy

اخبار و اطلاعات روز تکنولوژی

راهنمای خرید VCS: سیستم‌های کنترل نسخه چگونه برای توسعه‌دهندگان فراتر از Git در حال تکامل هستند

کنترل نسخه برای مدیریت تغییرات در کد منبع در طول زمان حیاتی است. در اینجا نحوه تکامل پلتفرم هایی مانند GitHub برای پاسخگویی به تقاضا برای چابکی، مقیاس پذیری، عملکرد و موارد دیگر است.

کنترل نسخه برای مدیریت تغییرات در کد منبع در طول زمان حیاتی است. در اینجا نحوه تکامل پلتفرم هایی مانند GitHub برای پاسخگویی به تقاضا برای چابکی، مقیاس پذیری، عملکرد و موارد دیگر است.

سیستم های کنترل نسخه توضیح داده شده

کنترل نسخه برای مدیریت تغییرات در کد منبع در طول زمان حیاتی است. ابزارهایی که تغییرات در کد منبع، برنامه‌ها، اسناد یا سایر مجموعه‌های اطلاعات را مدیریت می‌کنند با نام‌های مختلفی شناخته می‌شوند: کنترل نسخه، کنترل بازبینی، کنترل منبع، یا مدیریت کد منبع، همه توصیف‌گرهای رایج هستند. صرف نظر از اینکه ما آنها را چه می نامیم، این سیستم ها در دنیایی که نرم افزار و داده کالاهای ضروری هستند، به طور فزاینده ای حیاتی شده اند.

سیستم های کنترل نسخه (VCS) برای ردیابی هر تغییر در کد منبع استفاده می شود. آنها به تیم های توسعه و دیگران کمک می کنند تا این تغییرات را در طول زمان مدیریت کنند. از آنجایی که فشارهای بازار تلاش‌های توسعه را برای عرضه سریع‌تر محصولات به بازار تسریع می‌کند، کنترل نسخه مهم‌تر از همیشه شده است.

[ دانلود PDF ویرایشگرهای ما راهنمای خرید سازمانی سیستم کنترل نسخه (VCS) امروز! ]

در این راهنمای خریدار

  • سیستم های کنترل نسخه توضیح داده شده است
  • در سیستم های کنترل نسخه به دنبال چه چیزی باشیم
    • کنترل نسخه جهت دهی پیرامون Git و devops
    • هوش مصنوعی مولد در کنترل نسخه
    • کنترل نسخه مبتنی بر ابر
  • فروشندگان پیشرو برای سیستم های کنترل نسخه
  • خواندن ضروری
  • کنترل نسخه جهت دهی پیرامون Git و devops
  • هوش مصنوعی مولد در کنترل نسخه
  • کنترل نسخه مبتنی بر ابر

“با افزایش تقاضا برای نرم‌افزار بیشتر، چه نرم‌افزارهای سنتی و چه مناطق نوظهور و رو به رشد تقاضا مانند زیرساخت به‌عنوان کد، سیاست به‌عنوان کد، و کد تولید شده با کد پایین، تأثیر مستقیمی بر تقاضا برای کنترل نسخه دارد. ، یک تحلیلگر اصلی در Forrester Research. او می افزاید: «از آنجایی که همه کدها باید نسخه کنترل شوند، هر تقاضای افزایش یافته برای نرم افزار منجر به افزایش تقاضا برای سیستم های کنترل نسخه می شود.

گزارشی توسط شرکت تحقیقاتی Acumen Research and Consulting انتظار دارد که بازار سیستم‌های کنترل نسخه با پذیرش سازمان‌های بیشتر روش‌های توسعه چابک، و با مهم‌تر شدن همکاری و مدیریت کد.

بر اساس این گزارش، بازار این نوع محصولات با نرخ رشد سالانه ۱۱.۹ درصدی افزایش خواهد یافت و تا سال ۲۰۳۰ به ۲.۷ میلیارد دلار خواهد رسید. می‌گوید پذیرش روزافزون سیستم‌های کنترل نسخه مبتنی بر ابر نیز باعث رشد بازار می‌شود.

جیم مرسر، معاون برنامه توسعه نرم‌افزار، می‌گوید: «کنترل نسخه یا مدیریت کنترل منبع در اصل برای کد منبع توسعه‌دهنده طراحی شده بود، devops و devsecops در IDC. “اما همانطور که ما به یک رویکرد همه چیز به عنوان کد با چیزهایی مانند زیرساخت به عنوان کد، امنیت به عنوان کد، شبکه به عنوان کد و غیره تکامل یافته ایم، مصرف کنندگان بیشتری از کنترل نسخه وجود دارد.”

با همه چیز به عنوان کد، “این راه را برای GitOps، یک روش توسعه و استقرار که از Git کنترل نسخه برای مدیریت کل زیرساخت برنامه و تنظیمات به عنوان کد در کنترل نسخه. «به‌علاوه، کد تبدیل به جواهری برای کسب‌وکارهای دیجیتال مدرن شده است، و بنابراین کنترل نسخه به عملکرد و دقت امنیتی بیشتری برای پشتیبانی و ایمن کردن کد نیاز دارد».

در سیستم های کنترل نسخه چه چیزی را باید جستجو کرد

سیستم‌های کنترل نسخه برای پاسخگویی به چشم‌انداز فنی در حال تغییر و تقاضای بازار در حال تکامل هستند. کاندو می‌گوید: در سطح پایه، یک سیستم کنترل نسخه به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد نسخه‌های مختلف کد منبع، پیکربندی‌ها و هر مصنوع دیگری را که در طول زمان تغییر می‌کند، مدیریت کنند. تیم ها همچنین به دنبال انواع ویژگی های کلیدی اضافی بسته به اندازه و اولویت های سازمان هستند.

یکی از این ویژگی ها مقیاس پذیری است. مرسر خاطرنشان می‌کند که این سیستم‌ها باید قادر به مدیریت کد در سراسر دامنه‌ها و پلتفرم‌ها باشند و به توسعه‌دهندگان و سایرین در یک سازمان امکان استفاده از سیستم کنترل نسخه مشابه را بدهند. مقیاس پذیری به ویژه برای یک شرکت در حال رشد با ابتکارات توسعه در حال گسترش بسیار مهم است.

عملکرد یکی دیگر از معیارهای مهم است. مرسر می‌گوید نرم‌افزار کنترل نسخه باید بتواند در هر جایی که در یک سازمان استفاده می‌شود عملکرد خوبی داشته باشد.

یک سیستم کنترل نسخه نیز باید دارای قابلیت انشعاب باشد. شاخه‌سازی به یک شیء تحت کنترل نسخه اجازه می‌دهد تا تکثیر شود تا پس از آن هر شیء به‌طور جداگانه و موازی اصلاح شود.

کاندو می‌گوید: «هنگامی که کار انجام می‌شود، ایجاد یک شعبه موقت برای کار جدید، برای جلوگیری از ایجاد اختلال در کار در شعبه اصلی، یک روش معمول است. “به همین ترتیب، زمانی که کار جدید آماده ادغام مجدد در یک شاخه اصلی است، توانایی ادغام یک شاخه در یک تنه یک قابلیت حیاتی است.”

همکاری برای سیستم‌های کنترل نسخه مدرن نیز ضروری است. تیم های توسعه اغلب در مناطق مختلف کار می کنند، و بنابراین آنها باید به طور موثر در پروژه ها همکاری کنند. همکاری تضمین می‌کند که همه از یک منبع کار می‌کنند، چه با یک پایگاه کد یا چند شاخه.

توسعه پذیری از طریق رابط های برنامه نویسی برنامه ایمن (API) یکی دیگر از ویژگی هایی است که باید به دنبال آن باشید. کاندو می‌گوید: «سیستم‌های کنترل نسخه به‌طور فزاینده‌ای، سیستم رکوردی برای هماهنگ‌سازی اتوماسیون‌ها برای راه‌اندازی آزمایش، استقرار و انتشار اتوماسیون در تولید هستند. “بنابراین، داشتن API های ایمن که می توانند کنترل نسخه را با ابزارهای مدیریت استقرار و انتشار ادغام کنند، برای دستیابی به تحویل مداوم ضروری است.”

مرسر می‌گوید در نهایت، این سیستم‌ها باید یکپارچگی و تاریخچه داده‌ها را ارائه دهند. کاربران باید بتوانند به تاریخچه نسخه کد تکیه کنند تا در صورت لزوم به عقب و جلو حرکت کنند.

کنترل نسخه جهت دهی پیرامون Git و devops

به گفته مرسر، بسیاری از سیستم‌های کنترل نسخه، از جمله ClearCase، Mercurial، و Subversion در ۲۰ سال گذشته یا بیشتر توسعه یافته‌اند.

“با این حال، اکثر تیم ها راه حل مبتنی بر Git را بر اساس پروژه متن باز Git، بنابراین گزینه های اصلی GitHub، GitLab و Bitbucket هستند. “بیشتر سیستم های کنترل نسخه دیگر، با توجه به تسلط Git، پل ها یا ادغام هایی را در Git ایجاد کرده اند.”

بیشتر سیستم های کنترل نسخه، از جمله GitLab و GitHub، ویژگی‌هایی را برای تبدیل شدن به پلتفرم‌های توسعه‌دهنده با امکانات کامل اضافه کرده است. او می‌گوید: «سایر پیشرفت‌ها در مورد مقیاس‌پذیری، عملکرد، امنیت و توانایی ایجاد سیاست‌هایی برای اطمینان از محافظت از کد منبع در برابر مواردی مانند نشت کد، اجرای منشأ دیجیتال و غیره است.

توماس مورفی، تحلیلگر مدیر ارشد در شرکت تحقیقاتی گارتنر، می‌گوید GitHub، GitLab و Bitbucket «به‌طور چشمگیری تکامل یافته‌اند تا «محیط توسعه‌دهنده مدرن» باشند. آنها ساخت را اجرا می‌کنند، پروژه را مدیریت می‌کنند، اسناد را مدیریت می‌کنند، می‌توانند نرم‌افزار را بسته‌بندی، آزمایش و اجرا کنند.

هوش مصنوعی مولد در کنترل نسخه

مورفی خاطرنشان می‌کند که این پلتفرم‌ها اکنون از مولد استفاده می‌کنند. دستیاران AI برای کمک به ایجاد و به روز رسانی کد و انجام کارهای دیگر. کاندو می‌گوید، دستیارهای مجهز به هوش مصنوعی به کارهای رایجی مانند ایجاد پیام‌های commit یا کمک به شاخه‌بندی و ادغام کمک می‌کنند، که گاهی اوقات می‌تواند پیچیده شود.

کاندو می‌گوید

GitHub یکی از پیشروها در زمینه نوآوری سیستم کنترل نسخه است. GitHub Copilot یک برنامه genAI که از داده های GitHub برای آموزش مدل های زبان بزرگ استفاده می کند. (LLMs)، که سپس می تواند به توسعه دهندگان با پیشنهادهای کدنویسی کمک کند. او می‌گوید GitLab رویکردی مشابه با دستیارهای مجهز به هوش مصنوعی در پیش گرفته و سخت در تلاش است تا خود را از GitHub متمایز کند.

کاندو می‌گوید، اما ظهور genAI و نحوه آموزش LLMها برای برخی سازمان‌ها یک نگرانی خاص است. او می‌گوید: «این اطلاعات عمومی است که ابزارهایی مانند GitHub Copilot از کد منبع سیستم‌های عمومی [کنترل نسخه] که میزبانی می‌کنند برای آموزش مدل خود استفاده می‌کنند. “خریداران باید تصمیم بگیرند که آیا با آن راحت هستند یا ترجیح می دهند کد آنها برای این منظور استفاده نشود.”

کاندو می‌گوید: سازمان‌هایی که الگوریتم‌های حساس دارند یا نگرانی‌هایی در مورد افشای مالکیت معنوی (IP) دارند، باید به دنبال تدابیری برای محافظت از IP خود در برابر استفاده به عنوان داده آموزشی باشند. او می‌گوید: «اگر هدف اشتراک‌گذاری IP به‌عنوان یک پروژه منبع باز باشد، تا زمانی که مشتری بتواند تصمیم بگیرد، ممکن است کاملاً خوب باشد.

کنترل نسخه مبتنی بر ابر

شرکت تحقیقاتی Acumen می‌گوید روند دیگر تغییر به سمت سیستم‌های کنترل نسخه مبتنی بر ابر در سال‌های اخیر است. این شرکت می‌گوید این خدمات مزایایی مانند همکاری بلادرنگ، دسترسی از هر نقطه و هزینه‌های اولیه پایین‌تر در مقایسه با سیستم‌های داخلی ارائه می‌دهند.

کاندو می‌گوید

GitHub، GitLab و دیگر مخازن آنلاین به سازمان‌ها اجازه می‌دهند از محصولات نرم‌افزار به‌عنوان سرویس خود بدون دردسر راه‌اندازی یک سیستم کنترل نسخه خود میزبان استفاده کنند. او می‌گوید: «این کار تیم‌های توزیع‌شده را آسان‌تر می‌کند تا در مناطق جغرافیایی به روش‌هایی همکاری کنند که سیستم‌های خود میزبان ممکن است چالش‌برانگیزتر باشند.

کاندو می‌گوید:

سازمان‌هایی که تصمیم می‌گیرند سیستم کنترل نسخه در محل خود را اجرا کنند، مجموعه‌ای از نگرانی‌های خود را دارند و باید مهارت‌ها و منابع لازم را برای انجام این کار با موفقیت و ایمن داشته باشند.

کاندو می‌گوید: «آن‌ها باید منابعی داشته باشند تا بتوانند به طور مؤثر یک VCS ایمن را اجرا کنند و در عین حال امکان دسترسی و همکاری با تیم‌های دیگر مناطق را نیز فراهم کنند. «حتی شرکت‌هایی که فقط در ایالات متحده مستقر هستند و [که] در ایالات متحده تجارت می‌کنند، باید این موضوع را در نظر بگیرند، زیرا به طور فزاینده‌ای از توسعه‌دهندگان راه دور یا یکپارچه‌کننده‌های سیستم‌هایی استفاده می‌کنند که توسعه‌دهنده‌هایی در سایر مناطق جهانی دارند.»

کاندو می‌گوید: علاوه بر آن، اجرای یک سیستم کنترل نسخه به معنای همگامی با تغییرات است. او می‌گوید پلت‌فرم‌های کنترل نسخه «به‌طور مداوم در حال تغییر و به‌روزرسانی هستند». “اگر فاقد پهنای باند یا مهارت لازم برای حفظ کلیدهای قلمرو خود باشد، هیچ سودی برای یک شرکت نخواهد داشت.”

فروشندگان پیشرو برای سیستم های کنترل نسخه

سیستم‌های کنترل نسخه پیشرو امروزی کدامند و چگونه جمع می‌شوند؟ در اینجا یک نگاه سریع به این زمینه است.

Apache Subversion (SVN): یک سیستم کنترل نسخه‌سازی و بازنگری نرم‌افزاری که به‌عنوان منبع باز تحت مجوز آپاچی توزیع می‌شود. توسعه دهندگان می توانند از SVN برای نگهداری نسخه های فعلی و تاریخی فایل ها از جمله کد منبع، صفحات وب و اسناد استفاده کنند.

Bitbucket: یک سرویس میزبانی و همکاری مخزن کد منبع مبتنی بر Git که متعلق به Atlassian است. Bitbucket هم برنامه های تجاری و هم حساب های رایگان را با تعداد نامحدودی از مخازن خصوصی ارائه می دهد. بیشتر برای بررسی کد و کد استفاده می شود.

Git: پرکاربردترین سیستم کنترل نسخه. Git یک ابزار رایگان و منبع باز است که برای مدیریت کد منبع استفاده می شود. می تواند پروژه های توسعه کوچک تا بسیار بزرگ را مدیریت کند. استفاده از Git برای ردیابی تغییرات در کد منبع به چندین برنامه‌نویس اجازه می‌دهد تا در یک پروژه توسعه غیرخطی همکاری کنند.

GitHub: پلتفرمی از زیرمجموعه مایکروسافت GitHub که به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد کد ایجاد، مدیریت و به اشتراک بگذارند. GitHub کنترل نسخه توزیع شده Git و همچنین کنترل دسترسی، ردیابی اشکال، مدیریت کار و سایر قابلیت ها را ارائه می دهد. این پلتفرم یک مخزن منبع باز بزرگ ارائه می دهد، دارای ابزارهایی برای مدیریت پروژه نرم افزاری و جامعه است، و دارای مجموعه گسترده ای از شرکا است که با توابع افزودنی از آن پشتیبانی می کنند.

GitLab: بر اساس Git، GitLab یک مدیر مخزن منبع باز است که برای همکاری و کنترل نسخه استفاده می شود. تیم‌ها می‌توانند از آن برای مدیریت پروژه‌ها، پیگیری مشکلات و بررسی کد استفاده کنند.

Mercurial: یک ابزار مدیریت کنترل منبع توزیع‌شده رایگان برای توسعه‌دهندگان نرم‌افزار که می‌تواند پروژه‌هایی با هر اندازه‌ای را مدیریت کند. Mercurial با در نظر گرفتن استقلال پلت فرم ایجاد شد.

Perforce: Perforce یک پلت فرم کنترل نسخه برای توسعه دهندگان است که تغییرات کد منبع، دارایی های دیجیتال و فایل های باینری بزرگ را ردیابی و مدیریت می کند. از Git پشتیبانی می کند اما یک محصول اختصاصی به نام Helix Core را ارائه می دهد.

Team Foundation Version Control (TFVC): این پلت فرم از مایکروسافت یک سیستم کنترل نسخه متمرکز است، برخلاف کنترل نسخه توزیع شده مانند Git. TFVC به کاربران اجازه می دهد مجوزهای گرانول را اعمال کنند و دسترسی را تا سطح فایل محدود کنند.

خواندن ضروری