۲۹ شهریور ۱۴۰۳

Techboy

اخبار و اطلاعات روز تکنولوژی

نظرسنجی توسعه دهندگان: جاوا اسکریپت و پایتون حاکم هستند، اما Rust در حال افزایش است

بیش از 20000 توسعه دهنده در 166 کشور در نظرسنجی SlashData شرکت کردند که نشان داد استفاده از Rust در 24 ماه گذشته تقریباً چهار برابر شده است.

بیش از ۲۰۰۰۰ توسعه دهنده در ۱۶۶ کشور در نظرسنجی SlashData شرکت کردند که نشان داد استفاده از Rust در ۲۴ ماه گذشته تقریباً چهار برابر شده است.

از نظر اولویت‌های توسعه‌دهنده، جاوا اسکریپت و پایتون قدرت ماندگاری خود را حفظ کرده‌اند، در حالی که استفاده از Rust در حال افزایش است، طبق یک گزارش اخیر در سراسر جهان نظرسنجی از توسعه دهندگان.

گزارش ۴ مه با عنوان، “ایالت از کشور توسعه‌دهنده، نسخه ۲۲nd، از شرکت تحلیل‌گر SlashData، داده‌های یک نظرسنجی از بیش از ۲۰۰۰۰ توسعه‌دهنده در ۱۶۶ کشور، از دسامبر ۲۰۲۱ تا فوریه ۲۰۲۲ را نشان می‌دهد. گزارش، جاوا اسکریپت محبوب ترین زبان برای دهمین نظرسنجی متوالی با نزدیک به ۱۷.۵ میلیون توسعه دهنده با استفاده از زبان برنامه نویسی وب محبوب باقی ماند. (SlashData این گزارش ها را حدود دو تا سه بار در سال برای چندین سال منتشر کرده است.) خود جامعه جاوا اسکریپت چندین سال است که به طور مداوم در حال رشد بوده است. پایتون که دو سال پیش از نظر محبوبیت از جاوا پیشی گرفت، با ۱۵.۷ میلیون کاربر، دومین زبان محبوب پس از جاوا اسکریپت بود. فقط در شش ماه گذشته، پایتون ۳.۳ میلیون توسعه‌دهنده جدید را اضافه کرد.

همزمانی جاوا می تواند آسان تر شود

در همین حال، پذیرش Rust در ۲۴ ماه گذشته تقریباً چهار برابر شده است و از ۶۰۰۰۰۰ توسعه دهنده در سه ماهه اول ۲۰۲۰ به ۲.۲ میلیون نفر در سه ماهه اول ۲۰۲۲ رسیده است. ربکا رومبول، مدیر اجرایی بنیاد Rust، در توضیح این گزارش گفت. “جامعه نگهدارنده و مشارکت کننده فراگیر و حامی هستند. Rust همچنین یک انتخاب عالی برای توسعه دهندگانی است که به دنبال افزایش چشم اندازهای حرفه ای خود هستند، زیرا تقاضا برای توسعه دهندگان Rust همچنان در حال افزایش است. در این گزارش آمده است که Rust بیشتر در پروژه‌های IoT و همچنین در توسعه واقعیت افزوده و مجازی (AR/VR) استفاده شده است.

چرا آپاچی کافکا ZooKeeper را حذف می کند؟

این گزارش شامل این یافته‌های اضافی است:

  • جاوا همچنان رشد قوی و ثابتی را تجربه می کند. از ابتدای سال ۲۰۲۱، نزدیک به ۵ میلیون توسعه‌دهنده به جامعه جاوا پیوسته‌اند.
  • PHP کمترین رشد را در شش ماه گذشته داشته است، با افزایش ۶۰۰۰۰۰ توسعه دهنده جدید بین سه ماهه سوم ۲۰۲۱ و سه ماهه اول ۲۰۲۲. اما PHP دومین زبان پرکاربرد در برنامه های کاربردی وب است. بعد از جاوا اسکریپت.
  • Go و Ruby زبان‌های مهمی در توسعه back-end هستند، اما Go در سال گذشته بیش از دو برابر سریع‌تر رشد کرده است. انجمن Go اکنون ۳.۳ میلیون توسعه دهنده دارد.
  • جامعه Kotlin از ۲.۴ میلیون توسعه‌دهنده در سه ماهه اول ۲۰۲۱ به ۵ میلیون در سه ماهه اول ۲۰۲۲ رسیده است. این امر عمدتاً به این نسبت داده می‌شود که Google Kotlin را زبان ترجیحی خود برای توسعه Android کرده است.
  • ۴۶٪ از توسعه دهندگان از ابزارهای کم کد یا بدون کد برای بخشی از کار خود استفاده می کنند. توسعه دهندگان با تجربه، به ویژه آنهایی که بیش از ۱۰ سال تجربه دارند، کمترین احتمال استفاده از این ابزارها را دارند. ۱۹ درصد از توسعه دهندگان در آمریکای شمالی از ابزارهای کم یا بدون کد برای بیش از نیمی از کار کدنویسی خود استفاده می کنند، تقریبا دو برابر میانگین جهانی ۱۰%.
پیشنهاد OpenJDK کلاس های ارزش و اشیاء را به جاوا می آورد