۲۹ شهریور ۱۴۰۳

Techboy

اخبار و اطلاعات روز تکنولوژی

جاوا اسکریپت چیست؟ زبان برنامه نویسی فول استک

جاوا اسکریپت پرتقاضاترین زبان برنامه نویسی برای مشاغل توسعه دهنده و یکی از همه کاره ترین زبان ها برای توسعه فول استک است. در اینجا چیزی است که باید در مورد جاوا اسکریپت بدانید.

جاوا اسکریپت پرتقاضاترین زبان برنامه نویسی برای مشاغل توسعه دهنده و یکی از همه کاره ترین زبان ها برای توسعه فول استک است. در اینجا چیزی است که باید در مورد جاوا اسکریپت بدانید.

جاوا اسکریپت یک زبان برنامه نویسی تفسیر شده بسیار محبوب است که پرتقاضاترین زبان سال ۲۰۲۳، با ۲۹٪ پیشنهادات شغلی که به تجربه برنامه نویسی با جاوا اسکریپت یا TypeScript نیاز دارند. دلایل مختلفی برای موفقیت جاوا اسکریپت وجود دارد، از آنجایی که این یک استاندارد باز است که توسط هیچ فروشنده ای کنترل نمی شود، با پیاده سازی های متعدد و نحوی که یادگیری آن آسان است.

امروزه تقریباً هر چیزی تعاملی یا متحرک در یک صفحه وب در جاوا اسکریپت ارائه می شود. به لطف چارچوب های سمت سرور مانند Node.js، Deno، و bun، این زبان فراتر از مرورگر نیز گسترش می یابد. برای نوشتن کد برای هر چیزی از کلاینت گرفته تا سرور و برنامه های مبتنی بر ابر استفاده می شود.

این یک نمای کلی از جاوا اسکریپت است، شامل تاریخچه مختصری، انواع برنامه هایی که برای آنها استفاده می شود، ابزارهایی برای کار با جاوا اسکریپت، و منابعی برای یادگیری جاوا اسکریپت.

تاریخچه مختصری از جاوا اسکریپت

همانطور که از نام آن پیداست، جاوا اسکریپت یک زبان اسکریپت نویسی است. زبان‌های سنتی مانند C++ قبل از اینکه به شکل باینری اجرایی اجرا شوند، کامپایل می‌شوند و کامپایلر قبل از تکمیل فرآیند، خطاهای کل برنامه را بررسی می‌کند. در مقابل، زبان‌های اسکریپت یک خط در یک زمان توسط برنامه دیگری به نام اجرا می‌شوند. یک مترجم زبان های اسکریپت به عنوان یک سری دستورات پوسته ای شروع شدند که برای اجرای برنامه های دیگر استفاده می شدند. انعطاف‌پذیری و سهولت استفاده آن‌ها را به نوع محبوبی از زبان برنامه‌نویسی تبدیل کرد و زبان‌هایی مانند جاوا اسکریپت با ظهور وب اهمیت پیدا کردند.

بسیاری از توسعه دهندگان تازه وارد جاوا اسکریپت در مورد قسمت Java نام آن تعجب می کنند. داستان کوتاه این است که جاوا و جاوا اسکریپت در یک لحظه تاریخی ظهور کردند و هر دو کلید تولد وب بودند. تاریخ آنها در هم تنیده است، اما این دو زبان از هم جدا هستند. برندان آیش، خالق جاوا اسکریپت، توضیح داد که چرا جاوا اسکریپت مکمل مهم جاوا در نسخه اصلی محسوب می‌شود. مرورگر Netscape:

این زبان که در ابتدا LiveScript نام داشت، با نحوی ایجاد شد که ظاهراً شبیه جاوا بود تا به جامعه توسعه دهندگان جاوا در حال ظهور دسترسی پیدا کند. حتی با وجود اینکه استفاده از آن همزمان با جاوا و توسعه وب اولیه افزایش یافت، جاوا اسکریپت برای مدت طولانی به عنوان یک ابزار جانبی کمتر برای زبان برنامه نویسی جاوا قوی تلقی می شد.

Java Flight Recorder به دنبال بهبود است

در سال ۱۹۹۷، ECMA (انجمن تولیدکنندگان رایانه اروپا) استانداردی را صادر کرد که زبانی را که هر کسی می‌توانست پیاده‌سازی کند، تعریف می‌کرد. دلیل این حرکت این بود که “جاوا” یک علامت تجاری Sun باقی ماند که فقط نت اسکیپ مجوز استفاده از آن را داشت. نسخه جدید و استاندارد جاوا اسکریپت ECMAScript نام گرفت، اما در عمل، اکثر مردم این زبان را به عنوان جاوا اسکریپت می شناسند.

جاوا اسکریپت برای چه مواردی استفاده می شود؟

جاوا اسکریپت برای کمک به ایجاد وب‌سایت‌های تعاملی توسعه داده شد، و این یکی از کاربردهای اصلی آن امروز است. توسعه دهندگان جاوا اسکریپت را در کد وب سایت خود قرار می دهند، جایی که توسط مترجم تعبیه شده در مرورگر کاربر اجرا می شود. کد جاوا اسکریپت برای تولید محتوای پویا و تعامل با ذخیره‌سازی داده‌های بک‌اند، HTML را در لحظه ایجاد یا تغییر می‌دهد. هنگامی که از این طریق استفاده می شود، جاوا اسکریپت یک زبان سمت مشتری نامیده می شود که یکی از سودآورترین برنامه های آن بازی های موبایلی است. چارچوب‌های سمت سرور مانند Node.js جاوا اسکریپت را برای برنامه‌های مقیاس‌پذیرتر و رویداد محور گسترش می‌دهند.

سوالات مصاحبه جاوا اسکریپت

از آنجایی که جاوا اسکریپت بسیار محبوب است، مدیران استخدام فناوری معمولاً از داوطلبان انتظار دارند که بدانند چگونه از آن استفاده کنند. حتی ممکن است از شما خواسته شود که یک برنامه جاوا اسکریپت سریع به عنوان بخشی از مصاحبه بنویسید. خوشبختانه، می‌توانید فهرست‌های زیادی از نمونه سوالات مصاحبه آنلاین پیدا کنید—تاپتال یک نمونه خوب دارد ، برای مثال. همچنین این آموزش کوتاه جاوا اسکریپت از Naren Yellavula در dev.bits(). این بر آنچه شما نیاز دارید تا بتوانید به سوالات مصاحبه معمولی پاسخ دهید تمرکز می کند.

مزایای استفاده از جاوا اسکریپت

شما نمی شنوید که کسی استدلال کند که جاوا اسکریپت یک زبان کامل است، اما بسیار مفید است. نوشتن کدهای قابل اجرا به سرعت در جاوا اسکریپت آسان است، و در حالی که زبان های تفسیر شده اغلب در مقایسه با کدهای کامپایل شده عملکرد خوبی ندارند، جاوا اسکریپت در اینجا مزیت خاصی دارد زیرا در ابتدا برای مرورگرهای وب ایجاد شده بود. سه تا از بزرگ‌ترین شرکت‌های نرم‌افزاری در جهان – مایکروسافت، اپل و گوگل – برای تولید مفسرهای جاوا اسکریپت با کارایی بالا با هم رقابت می‌کنند. در نتیجه، جاوا اسکریپت یک زبان بسیار قوی و مقیاس پذیر است، حتی با توجه به آغاز ساده آن.

هنگامی که زمان‌های اجرای جاوا اسکریپت غیرقابل مرورگر به طور گسترده در دسترس قرار گرفت، ارتش توسعه‌دهندگان وب که به خوبی به جاوا اسکریپت آشنایی داشتند، ناگهان خود را به عنوان توسعه‌دهندگان تمام پشته پیدا کردند. اکوسیستم ابزار جاوا اسکریپت با کدهایی که کار را از مرورگر به سرور انجام می دهد، بهره وری توسعه دهندگان را افزایش می دهد. به دلیل محبوبیت آن، این زبان نیز اغلب به روز می شود. این یک نمونه کلاسیک از یک چرخه با فضیلت از پذیرش محبوبیت است.

ساخت و اجرای میکروسرویس ها در مقیاس: دیدگاه CTO

کتابخانه ها و چارچوب های جاوا اسکریپت

گاهی می شنوید که مردم به vanilla JavaScript اشاره می کنند. این به طور خلاصه به این معنی است که شما با برنامه ای کار می کنید که از ابتدا با جاوا اسکریپت نوشته شده است. این برای عملکردهای کوچک خوب است، اما هنگامی که شروع به کار در مقیاس کنید، همانطور که هر توسعه دهنده سازمانی به شما می گوید، به سرعت غیرقابل دفاع می شود. اکثر توسعه دهندگان جاوا اسکریپت مکررا از مجموعه وسیع کتابخانه های جاوا اسکریپت در دسترس استفاده می کنند – کدهای از پیش نوشته شده شخص ثالث، معمولاً رایگان و منبع باز، که یک مشکل رایج را حل می کند و می تواند در پروژه شما ادغام شود. (استاندارد ECMAScript به ماژول های جاوا اسکریپت اشاره دارد، اما < em>کتابخانه رایج‌ترین اصطلاح در عمل است.)

بیشتر توسعه دهندگان جاوا اسکریپت به جای اختراع مجدد چرخ، به کتابخانه ها برای لوله کشی اولیه برنامه ها روی می آورند. همچنین چارچوب‌هایی وجود دارد که مجموعه‌ای از کتابخانه‌ها هستند که برای همکاری با یکدیگر طراحی شده‌اند تا داربست را برای برنامه‌های کاربردی در مقیاس سازمانی فراهم کنند. استفاده از چارچوب ها به توسعه دهندگان اجازه می دهد تا بر جنبه های فنی برنامه های خود تمرکز کنند. احتمالاً معروف ترین فریم ورک جاوا اسکریپت Angular است. موارد دیگر عبارتند از React و Vue.

انتخاب ویرایشگر جاوا اسکریپت

در حالی که زمانی رایج بود، اکثر توسعه دهندگان امروزی احتمالاً برنامه های جاوا اسکریپت خود را در یک ویرایشگر متن قدیمی ساده کدنویسی نمی کنند. در عوض، می خواهید یک IDE جاوا اسکریپت یا ویرایشگر تخصصی که دوست دارید از آن استفاده کنید پیدا کنید. برای کمک به انتخاب شما، مقایسه ای از ۱۰ بهترین ویرایشگر جاوا اسکریپت را گردآوری کرده ایم – از Sublime Text تا Visual Studio Code و موارد دیگر.

TypeScript: ابر مجموعه ای از جاوا اسکریپت

یک جنبه مهم اکوسیستم جاوا اسکریپت TypeScript است که شبیه جاوا اسکریپت است اما دارای ویژگی هایی است که زبان اصلی فاقد آن است، مانند تایپ قوی متغیرها و سایر ساختارهای داده. TypeScript و زبان‌های مشابه آن اغلب برای آوردن مفاهیم جاوا اسکریپت طراحی شده‌اند که ساختن برنامه‌های کاربردی گسترده در مقیاس سازمانی را آسان‌تر می‌کنند. TypeScript به طور خاص در مایکروسافت زمانی ایجاد شد که این شرکت در حال توسعه یک نسخه مبتنی بر وب از مجموعه پرچمدار Office خود بود.

FlyteInteractive: توسعه تعاملی برای مدل‌های یادگیری ماشین

به

TypeScript یک سوپرمجموعه از جاوا اسکریپت گفته می‌شود، زیرا نحو آن شامل همه چیز در جاوا اسکریپت است، و سپس مقداری: جاوا اسکریپت خوب همیشه TypeScript خوب است، اما TypeScript دارای نحوی است که بخشی از جاوا اسکریپت نیست. کد TypeScript به جاوا اسکریپت معمولی منتقل می شود و به آن اجازه می دهد در مرورگرها و در زمان های اجرا استاندارد جاوا اسکریپت اجرا شود. درباره شباهت ها و تفاوت های بین TypeScript و JavaScript بیشتر بیاموزید.

منابع یادگیری جاوا اسکریپت

اگر قصد دارید یک توسعه‌دهنده جاوا اسکریپت شوید، می‌خواهید عمیق‌تر از این مقاله بروید. آموزش جاوا اسکریپت W3Schools برای اولین فرو رفتن شما در نحو جاوا اسکریپت عالی است. در اینجا چند مقاله و آموزش اضافی وجود دارد که به شما در شروع کار کمک می کند:

جاوا اسکریپت Snake یک مثال زنده از کارهایی است که می توانید با جاوا اسکریپت انجام دهید. این یک بازی کلاسیک است که می تواند برای اجرا در مرورگر فقط با استفاده از جاوا اسکریپت، HTML و CSS ساخته شود. این آموزش از Panayiotis Nicolaou به شما نشان می دهد که چگونه.

شروع به کار با جاوا اسکریپت

آیا حاضرید همین امروز با جاوا اسکریپت بازی کنید؟ از آنجایی که این یک زبان تفسیری است، نیازی به دانلود جاوا اسکریپت ندارید. شما فقط می توانید ویرایشگر متن مورد علاقه خود (یا بهتر است یک ویرایشگر جاوا اسکریپت یا IDE) را فعال کنید و شروع به تایپ کد کنید! یک مفسر جاوا اسکریپت در هر مرورگر وب که دستورات را اجرا می کند تعبیه شده است، بنابراین می توانید به سادگی جاوا اسکریپت خود را در یک سند HTML جاسازی کنید و آن را برای آزمایش بارگیری کنید.

اگر می‌خواهید کد جاوا اسکریپت را در یک محیط دسکتاپ اجرا کنید—که به شما امکان دسترسی به فایل سیستم را می‌دهد، می‌توانید Node.js را دانلود کنید.