توسعه دهندگان از دستورات برای کنترل جریان کلی برنامه، از جمله اعلان های متغیر، عملیات شرطی و فرآیندهای تکرار شونده استفاده می کنند. در اینجا نحوه نوشتن عبارات جاوا اسکریپت آمده است.
عبارات جاوا اسکریپت جریان کلی برنامه های جاوا اسکریپت را کنترل می کند. دستورات برای اعلان متغیرها و مدیریت فرآیندهای تکرار شونده استفاده می شوند و همچنین می توان از آنها برای اعلام کلاس ها و توابع استفاده کرد.
برخلاف ویژگیها، روشها و رویدادها که از شیء مالک آنها جداییناپذیرند، دستورات بهطور مستقل کار میکنند. این بدان معناست که میتوانید از یک عبارت در هر زمینهای استفاده کنید، چه در حال برنامهنویسی یک برنامه سمت سرویس گیرنده یا سمت سرور باشید. به عنوان یک زبان، جاوا اسکریپت عبارات نسبتا کمی را پشتیبانی می کند – فقط برای ساخت برنامه های کاربردی.
درباره نویسندگان
نسخه قبلی این مقاله توسط گوردون مککامب نوشته شده و در JavaWorld منتشر شده است. متیو تایسون مقاله را با نمونههای دستوری و کد جدیدتر در می ۲۰۲۴ بهروزرسانی کرد.
این مقاله نمونه ای از عبارات جاوا اسکریپت را پوشش می دهد که به احتمال زیاد آنها را می بینید و در برنامه های جاوا اسکریپت خود استفاده می کنید. تعدادی از عبارات موجود در اینجا – یعنی comment
، let
و new
– اعلانها هستند. اینکه آیا اعلامیهها میتوانند بیانیه نیز باشند موضوعی بحثبرانگیز است، اما معمولاً در برنامهها با آنها رفتار میشود.
عبارات جاوا اسکریپت و نحوه استفاده از آنها
عبارات جاوا اسکریپت زیر با نمونه کد معرفی می شوند:
//
برای
برای…در
اگر...دیگر
عملکرد
جدید
بازگشت
این
var
،اجازه
،const
در حالی که
انجام ... در حالی که
با
شکستن
ادامه
سوئیچ
امتحان
،گرفتن
،در نهایت
،پرتاب
نظر (//)
نحو نظر (///
) به جاوا اسکریپت می گوید که می خواهید نظرات توضیحی را در برنامه خود قرار دهید. نظر در اولین بازگشت سخت (خط شکسته) پس از بیانیه به پایان می رسد. جاوا اسکریپت هیچ محدودیتی برای طول کامنت قائل نیست، تا زمانی که قبل از پایان آن هیچ بازگشت سختی وجود نداشته باشد. جاوا اسکریپت هر متنی را پس از بازگرداندن سخت کد معتبر فرض می کند. در اینجا نمونه ای از یک نظر در کد آمده است:
// This is a simple comment
اگرچه نظر به خط دوم می رسد، خط اول با “بازگشت نرم” در برنامه ویرایش متن به پایان می رسد. هیچ کاراکتر بازگشتی سخت درج نشده است.
شما می توانید کاراکترهای //
را در هر نقطه از یک خط قرار دهید. جاوا اسکریپت تمام متن موجود در آن خط را که از //
پیروی می کند به عنوان یک نظر در نظر می گیرد:
MyVariable="This is a test" // assigns text variable MyVariable
نظرات هنگام اجرای یک اسکریپت نادیده گرفته می شوند، بنابراین تأثیر زیادی روی سرعت اجرا ندارند. اکثر خطوط لوله ساخت، نظرات را قبل از ارسال کد از طریق سیم حذف می کنند.
هنگام نوشتن نظرات طولانی، بهتر است از دستور نظر جایگزین /*
و */
استفاده کنید. متن بین این نویسه ها به عنوان یک نظر در نظر گرفته می شود:
/* This section checks to see if the Enter key is pressed…
then continues on */
از طرف دیگر، میتوانید هر خط جدید را با یک //
شروع کنید:
// This section checks to see if the Enter key is pressed…
// then continues on
نظرات از نظر فنی عباراتی در نظر گرفته نمیشوند، اما نحوه استفاده ما از آنها مشابه است، بنابراین من نحو را در اینجا قرار دادهام.
برای
از همه عناصر برنامه نویسی ساخت یافته، for
یک قهرمان است. این به توسعه دهندگان این توانایی را می دهد که بر اساس یک شرایط، اقدامات را به طور مکرر انجام دهند. همراه با if
، for
جزء اساسی همه نرم افزارها است.
عبارت for
یک یا چند بار یک بلوک از دستورالعمل ها را تکرار می کند. تعداد تکرارها توسط مقادیر ارائه شده به عنوان آرگومان کنترل می شود. در اینجا نحو دستور for
آمده است:
for (InitVal; Test; Increment)
InitVal
مقدار شروع حلقهfor
است. اغلب ۰ یا ۱ است، اما می تواند هر عددی باشد.InitVal
عبارتی است که مقدار اولیه را تعیین می کند و آن را به یک متغیر اختصاص می دهد. برای مثال،count=0
یاi=1
.Test
عبارتی است که توسط عبارتfor
برای کنترل تعداد دفعات تکرار حلقه استفاده می شود. تا زمانی که عبارتTest
true باشد، حلقه ادامه می یابد. هنگامی که عبارتTest
نادرست است، حلقه به پایان می رسد. به عنوان مثال، تا زمانی که مقدار متغیر count کمتر از ۱۰ باشد،count<10
درست است.افزایش
نشان میدهد که میخواهید حلقهfor
چگونه شمارش شود - بر اساس یک، دو، پنج، ده، و غیره. این نیز یک عبارت است و معمولاً به شکلcountVar++
است، که در آن CountVar نام متغیری است که برای اولین بار درInitVal
اختصاص داده شده است. به عنوان مثال،count++
مقدار متغیرcount
را برای هر تکرار یک عدد افزایش میدهد.
برخلاف تمام ساختارهای دیگر در جاوا اسکریپت، دستور for
برای جداسازی آرگومانهای خود به جای کاما از نیمویرگول استفاده میکند. این همان نحوی است که در C، C++ و جاوا استفاده می شود.
در اینجا مثالی از یک حلقه for
آورده شده است که از ۱ تا ۱۰ شمارش می شود و هر بار یک رقم پله می شود. در هر تکرار، اسکریپت مقداری متن را وارد می کند و یک خط جدید را شروع می کند. جاوا اسکریپتی که می خواهید تکرار کنید در داخل پرانتز ({ }
) به دنبال عبارت for
محصور شده است. این بلوک عبارت for
را تشکیل می دهد. می توانید یک یا چند خط را در داخل نویسه های پرانتز ارائه دهید:
for (count=1; count<=10; count++) {
console.log("Iteration: "+count);
}
به خاطر داشته باشید که count
نام متغیری است که برای ذخیره شمارنده حلقه for
استفاده می شود. حلقه با ۱ شروع می شود و تا ۱۰ ادامه می یابد. عبارت آزمایشی count<=10
است، که می گوید:
Count is less than or equal to 10
تا زمانی که این عبارت درست باشد، حلقه for
ادامه دارد. توجه داشته باشید که آرگومان Increment
نیز یک عبارت است. در این مثال، Increment
از متغیر count
برای افزایش ۱ حلقه for
برای هر تکرار استفاده میکند. با این حال، هیچ قانونی وجود ندارد که شما باید آن را افزایش دهید. در اینجا یک مثال آورده شده است که با ده ها، از ۱۰ تا ۱۰۰ شمارش می شود:
for (count=1; count<101; count+=10) {
document.write ("Iteration: "+count);
}
با حلقه for
در جیب خود، ابزاری همه کاره و ماندگار برای یک عمر سفر در دنیای برنامه نویسی دارید.
برای…در
عبارت for…in
نسخه خاصی از عبارت for
است. این نحو برای نمایش نام ویژگی ها و/یا محتویات اشیاء استفاده می شود. هنگامی که با اشیاء داده JSON سروکار داریم، این امر رایج است.
برخلاف عبارت for
، for…in
از آزمایشهای افزایشی یا عبارات دیگر استفاده نمیکند. شما نام یک متغیر نگهدارنده (نام متغیر بستگی به شما دارد) و شیئی که می خواهید استفاده کنید را ارائه می دهید. نحو اصلی اینجاست:
for (iterator in object) {
statements
}
iterator
نام یک متغیر است.object
شیئی است که می خواهید بررسی کنید.گزارهها
یک یا چند دستورالعمل جاوا اسکریپتی هستند که میخواهید برای هر خاصیت بازگردانده شده توسط حلقهfor…in
اجرا کنید.
در اینجا یک مثال ساده از استفاده از for…in
:
آورده شده است
const person = {
name: "Harsha Suryanarayana",
occupation: "Software Engineer"
};
for (let key in person) {
console.log(`${key}: ${person[key]}`);
}
این برچسبهای name
و مشغله
را به همراه مقادیرشان خروجی میدهد.
اگر...دیگر
عبارت if
، همراه با else
اختیاری آن، برای ساختن عبارت "if شرطی" استفاده می شود. می گوید: اگر چیزی درست است، این کار را انجام دهید. دستور if
یک عبارت شرطی نامیده میشود زیرا شرایط خاصی را آزمایش میکند. قوانین زیر هنگام استفاده از دستورات if…else
اعمال می شود:
- اگر عبارت درست باشد، اسکریپت دستورالعملهای زیر عبارت
if
را انجام میدهد. - اگر عبارت نادرست باشد، اسکریپت به دستورالعملهایی میرود که از عبارت
else
پیروی میکنند. - اگر دستور
else
وجود نداشته باشد، اسکریپت به طور کامل از دستورif
عبور کرده و از آنجا ادامه مییابد.
مانند for
، if
جزء اساسی نرم افزار است. توسعه دهندگان از آن برای انشعاب جریان کنترل به گونه ای استفاده می کنند که واضح و قابل درک باشد.
نحو برای if
این است:
if (expression)
نتیجه عبارت if
همیشه درست یا نادرست است. نحو زیر، بدون براکت هایی که بلوک ها را محصور می کنند، زمانی قابل قبول است که فقط یک دستورالعمل زیر دستورات if
و else
وجود داشته باشد:
if (test > 10)
console.log(‘more than 10’);
else
console.log(‘less than 10’);
میتوانید این را حتی فشردهتر بنویسید، مانند:
if (test > 10) console.log("more than 10"); else console.log("less than 10");
اگر بیش از یک دستورالعمل از دستور if
یا else
پیروی کند، باید از براکتهای فرفری (پرانتز) برای تعریف بلوک دستور if
استفاده کنید. . جاوا اسکریپت میداند که همه دستورالعملهای داخل بلوک را اجرا کند:
if (test > 10) {
count = 1;
console.log("more than 10");
} else {
count = 0;
console.log("less than 10");
}
همچنین میتوانید بسیاری از عبارات if-else-if
را به هم متصل کنید:
if (test > 10) {
console.log("more than 10");
} else if (test == 10) {
console.log("10");
} else {
console.log("less than 10");
عملکرد
توابع یکی دیگر از بخش های اساسی برنامه نویسی ساخت یافته هستند. عبارت function
به شما این امکان را می دهد که توابع تعریف شده توسط کاربر خود و همچنین اشیاء و روش های تعریف شده توسط کاربر را برای آنها ایجاد کنید. توابع روالهایی مستقل هستند که میتوان آنها را در جای دیگری در کد جاوا اسکریپت شما فراخوانی کرد. همراه با حلقه ها و شرطی ها، توابع ابزاری ضروری برای سازماندهی نرم افزار هستند.
جاوا اسکریپت دارای یک سیستم عملکرد بسیار قدرتمند است که در آن توابع را می توان مانند هر متغیر دیگری ارجاع داد. این به عنوان "توابع درجه یک" شناخته می شود و منبع بزرگی از قدرت و انعطاف پذیری جاوا اسکریپت است.
در اینجا مثالی از کاربرد اساسی یک تابع آورده شده است:
function add(number1, number2){
return number1 + number2;
}
میتوانید این تابع را به این صورت فراخوانی کنید: add(10, 5)
.
به نوعی، توابع مانند پسوندهای سفارشی شده زبان جاوا اسکریپت هستند. آنها را می توان در هر جایی که از یک دستور استفاده می کنید استفاده کرد، و مقدار بازگشتی آنها شبیه به یک متغیر است: console.log(add(10,5))
عدد ۱۵ را به کنسول خروجی می دهد. p>
یک نحو دیگر برای تعریف توابع این است:
let multiply = function(number1, number2){
return number1 * number2;
}
هر دوی این نحو رایج و قابل قبول هستند. همچنین عبارت تابع را به صورت درون خطی در JSON literals پیدا خواهید کرد:
let json = {
subtract: function (number1, number2){
return number1 - number2;
}
}
میتوانیم این تابع را با عملگر نقطه فراخوانی کنیم: json.subtract(10,5)
.
جدید
عبارت new
در درجه اول برای ایجاد یک شی جدید استفاده می شود:
let myInstance = new MyObject(params);
myInstance
نام نمونه شیء جدید است. نام های قابل قبول مانند متغیرهای جاوا اسکریپت است. می توانید شی ایجاد شده را به عنوان یک متغیر جاوا اسکریپت در نظر بگیرید. (اشیاء در واقع انواع داده های سفارشی هستند.)- انواع شی (مانند
MyObject
) معمولاً CamelCase با حرف اول بزرگ هستند، در حالی که نمونههای شی (مانندmyInstance
) معمولا CamelCase هستند. em>camelCase، با حرف اول کوچک. پارامها
یک یا چند پارامتر هستند که در صورت نیاز به تابع شی منتقل میکنید.
روش های مختلفی برای ایجاد یک نوع شی در جاوا اسکریپت وجود دارد. برای مثال، میتوانیم از نحو class
و عبارت new
برای ایجاد یک نمونه استفاده کنیم:
class Person {
constructor(name) {
this.name = name;
}
}
let person = new Person("John");
بازگشت
عبارت return
برای علامت گذاری پایان یک تابع استفاده می شود و به صورت اختیاری مقداری را برمی گرداند. هنگامی که جاوا اسکریپت با این عبارت روبرو می شود، به محلی که تابع فراخوانی شده است "باز می گردد". عبارت return
را می توان با و بدون مقدار بازگشتی استفاده کرد.
- اگر مقداری گنجانده شود، تابع آن مقدار را برمی گرداند.
- اگر هیچ مقداری درج نشود، تابع تعریف نشده برمی گردد.
عبارت return
ممکن است خارج از یک تابع استفاده نشود. اگر سعی کنید از return
خارج از یک تابع استفاده کنید، جاوا اسکریپت یک خطا گزارش می کند. در اینجا دو مثال از return
، با و بدون مقدار آورده شده است:
function myFunc() { var outString = "This is a test"; return OutString; }
function myFunc() { outString = "This is a test"; return; }
در جاوا اسکریپت مدرن، گزینه های جالبی برای مدیریت مقادیر بازگشتی دارید. برای مثال، میتوانید یک شی را برگردانید و از ساختارزدایی برای «انفجار» آن به مقادیر گسسته استفاده کنید:
function getUserInfo(name) {
return { name, age: 25, city: "New York" };
}
const { name, age, city } = getUserInfo("Alice");
console.log(`${name} is ${age} years old and lives in ${city}`);
این
کلمه کلیدی this
(از نظر فنی یک عبارت نیست) به شی فعلی اشاره دارد و مختصر برای استفاده از نام رسمی شی است. استفاده از this
به شما ارجاع به "حوزه" فعلی کد می دهد. به این معنی که به شما یک دسته در تنظیمات بلافاصله بزرگتر که در آن متغیرها نگهداری می شوند، می دهد. تفاوت های ظریفی در نحوه رفتار و رفع این
وجود دارد، به خصوص در مورد بسته شدن، اما به طور کلی، اگر به یاد داشته باشید که به شیء محفظه فوری اشاره دارد، مشکلی ندارید.
به عنوان یک مثال معمولی، تابع تفریق
ما را از قبل در نظر بگیرید.
let json = {
subtract: function (number1, number2){
console.log("this: " + this);
return number1 - number2;
}
}
در این حالت، شی json
خود تماس this
را حل میکند و بنابراین خروجی کنسول این خواهد بود: this: [object Object] کد>.
var، let، const
عبارات var
، let
و const
برای اعلام مرجع متغیر استفاده میشوند. توجه به این نکته مهم است که var
یک سبک قدیمی است و به طور کلی به نفع let
منسوخ شده است. این به این دلیل است که var
متغیر را به بالای محدوده خود "بالابر" میکند، در حالی که let
آن را به بلوک فعلی محدود میکند. در عین حال، عبارت const
متغیری را ایجاد می کند که مفسر اجازه تغییر آن را نمی دهد (یعنی یک متغیر "غیرقابل تغییر").
یک مثال در اینجا آمده است:
let myVariable = “foo”;
const myOtherVariable = “bar”;
اکنون مرجع myOtherVariable
قابل تغییر نیست.
اگرچه const
از تغییر یک مرجع جلوگیری می کند، اما از تغییر اجزای داخلی یک شی یا آرایه جلوگیری نمی کند:
const myArray = {0,1,1,3,4};
myArray[2] = 2; // this is OK
در حالی که
عبارت while
یک حلقه تکراری منحصر به فرد را تنظیم می کند که باعث می شود اسکریپت مجموعه ای از دستورالعمل ها را تکرار کند، مشابه for
. تا زمانی که عبارت در عبارت while
درست باشد، حلقه زدن ادامه می یابد. وقتی دستور while
نادرست است، حلقه شکسته می شود و اسکریپت ادامه می یابد. هر کد جاوا اسکریپت در داخل بلوک دستور while
- که با پرانتزها (aka براکتهای فرفری) تعریف شده است - بخشی از حلقه در نظر گرفته میشود و تکرار میشود. نحو عبارت while
در اینجا آمده است:
while (Expression) {
// stuff to repeat
}
در مثال زیر، حلقه while
در مجموع ۱۰ بار تکرار شده است. با هر بار تکرار حلقه، جاوا اسکریپت متن را روی صفحه چاپ می کند:
count=0;
while (count <10) {
console.log(“Iteration: ${count}”);
count++;
}
در اینجا نحوه عملکرد کد در این مثال آمده است. ابتدا، متغیر count
روی ۰ تنظیم می شود. این مقدار اولیه ای است که در عبارت while
مقایسه می شود که count <10
است. ، یا "شمارش از ۰ شروع می شود." با هر بار تکرار حلقه، متن روی صفحه چاپ می شود و متغیر شمارش ۱ افزایش می یابد.
۱۰ بار اول که حلقه تکرار می شود، count <10
true است، بنابراین حلقه ادامه می یابد. بعد از سفر دهم، متغیر count حاوی عدد ۱۰ است و عبارت while
نادرست است. حلقه شکسته شده است، و جاوا اسکریپت به انتهای بلوک دستور while
میرود، که بخشی بعد از کاراکتر انتهای پرانتز است.
حلقه while
چیزی است که به عنوان حلقه ورود شناخته میشود. عبارت تست در ابتدای ساختار حلقه ظاهر می شود. بسته به نتیجه عبارت تست، محتویات یک حلقه while
ممکن است هرگز اجرا نشود. به عنوان مثال،
Response = prompt ("Please enter a number greater than 1");
count = 1;
while (count <= response) {
document.write ("count: "+ count + "<BR>");
count++;
}
در این مثال، یک روش prompt
از شما می خواهد که عددی بزرگتر از ۱ وارد کنید. سپس از این عدد برای کنترل تکرارهای یک حلقه while
استفاده می شود. بنابراین اگر شماره ۵ را تایپ کنید، حلقه پنج بار تکرار می شود. تا زمانی که عبارت while
—count<=response
— صادق باقی بماند، حلقه ادامه می یابد. توجه داشته باشید که متغیر count از ۱ شروع می شود. به این ترتیب، اگر در پاسخ به درخواست ۰ را وارد کنید، حلقه از کار می افتد. در آن صورت، دستورالعملهای داخل بلوک حلقه while
هرگز اجرا نمیشوند (زیرا ۱<=0
نادرست است).
انجام… در حالی که
عبارت do…while
یک نوع جدیدتر از while
است. رفتار یکسانی دارد اما تضمین می کند که حداقل یک بار از حلقه اجرا شده است. این گاهی اوقات بسیار مفید است. در برخی موارد، منطق وضعیت شما به وضوح یک do…while
را می طلبد، مانند آنچه در اینجا می بینیم:
let number = 1; // Starting value
do {
console.log(`Current number: ${number}`);
number++;
} while (number <= 5);
با
عبارت with
به دلیل مشکلات عملکرد و وضوح منسوخ شده است. به هر حال در اینجا یک مثال وجود دارد، فقط در صورتی که یک مورد را در طبیعت ببینید:
const person = { name: "John", age: 30 };
with (person) {
console.log(name); // Outputs "John"
console.log(age); // Outputs 30
}
این بیانیه میگوید: با فرض اینکه شی person
به عنوان محدوده، از متغیرهای name
و age
استفاده کنید.
شکست
عبارت break
به جاوا اسکریپت میگوید که از یک «ساختار کنترلشده» خارج شود و در نقطهای بعد از ساختار، اجرا را از سر بگیرد. دستور break
با ساختارهایی که با استفاده از دستورات زیر ساخته شده اند استفاده می شود:
برای…در
در حالی که
از عبارت break اغلب برای پایان دادن زودهنگام حلقه for
استفاده می شود:
for (count=1; count<=10; count++) {
if (count == 6)
break;
console.log(“count: “ + count);
}
این مثال یک حلقه for
را نشان میدهد که از ۱ تا ۱۰ شمارش میکند و عدد را در هر تکرار حلقه چاپ میکند. یک عبارت if
در داخل حلقه for
برای آزمایش اینکه آیا مقدار متغیر count
برابر با ۶ است یا خیر استفاده می شود. If count< /code> برابر با ۶ است، عبارت
break
اجرا می شود و اسکریپت از حلقه for
خارج می شود. همانطور که در این مثال ساده استفاده می شود، اسکریپت از ۱ تا ۶ شمارش می شود، سپس متوقف می شود. قبل از اینکه بتواند تا ۱۰ بشمارد، از حلقه for
خارج می شود.
توجه داشته باشید که در زندگی واقعی، عبارات شکستن
غیر معمول هستند. آنها یک وقفه در جریان کنترل مورد انتظار هستند و درک آنچه در حال وقوع است را دشوارتر می کنند. آنها همچنین اغلب مورد نیاز نیستند. شما هرگز برنامه ای مانند مثال بالا نمی نویسید—شما فقط از حلقه ای استفاده می کنید که تا ۶ شمارش می شود. گاهی اوقات به عنوان راهی برای به کار انداختن چیزی قبل از بازسازی مجدد.
همچنین توجه داشته باشید که عبارت break
از نزدیکترین بلوک محصور خارج می شود. بنابراین اگر حلقههای تودرتو دارید، break
از درونیترین حلقه خارج میشود.
ادامه
عبارت continue
به جاوا اسکریپت میگوید از هر دستورالعملی که ممکن است در برای
، برای…in
، یا در حالی که دنبال میشود صرفنظر کند. /code> حلقه بزنید و با تکرار بعدی ادامه دهید. مانند
break
، continue
خیلی رایج نیست زیرا جریان کد معمولی را نقض می کند. رایج ترین استفاده از عبارت continue
این است که به صورت مشروط دستورالعمل ها را در حلقه رد کنید اما از حلقه خارج نشوید (همانطور که عبارت break
انجام می دهد):
for (Count=1; Count<=10; Count++) {
if (Count == 6)
continue;
document.write ("<P>Loop: " + Count + "</P>");
}
این مثال یک حلقه for
را نشان میدهد که از ۱ تا ۱۰ شمارش میکند و عدد را در هر تکرار حلقه چاپ میکند. یک عبارت if
در داخل حلقه for
برای آزمایش اینکه آیا مقدار متغیر count
برابر با ۶ است یا خیر استفاده می شود. If count< /code> برابر با ۶ است، عبارت
continue
اجرا میشود و اسکریپت دستور document.write
را در خط بعدی رد میکند. اما حلقه به پایان نمی رسد. در عوض، ادامه می دهد و خطوطی را برای اعداد باقی مانده چاپ می کند. همانطور که در این مثال ساده استفاده می شود، اسکریپت از ۱ تا ۵ شمارش می شود، از ۶ رد می شود، سپس ۷ تا ۱۰ چاپ می شود.
سوئیچ
عبارت switch
روشی جایگزین برای جریان کد شاخه شرطی است، شبیه به if...else
. این روش فشرده تری برای مقابله با بسیاری از گزینه ها در اختیار شما قرار می دهد. این یک مثال ساده است:
const fruit = "apple";
switch (fruit) {
case "apple":
console.log("You chose an apple! ");
break;
case "banana":
console.log("You chose a banana! ");
break;
default:
console.log(`You chose something other than an apple or banana: ${fruit}`);
}
جاوا اسکریپت مدرن دارای یک عبارت switch
قدرتمند است. می تواند تقریباً هر نوع متغیری را که به آن پرتاب می کنید، کنترل کند.
شرایط خطا: تلاش، گرفتن، در نهایت، پرتاب
در بستن تور ما از عبارات جاوا اسکریپت، اجازه دهید به عبارات رسیدگی به خطا نگاه کنیم. توسعهدهندگان از عبارتهای try
، catch
، در نهایت
، و throw
با هم برای مقابله با شرایط خطا استفاده میکنند:
try
بلوک کد را که به دنبال آن می آید در یک ظرف پیچیده می کند. انجام این کار همه خطاها را بلافاصله بعد از بلوک کد در یک عبارتcatch
قرار می دهد.catch
هرگونه خطای ناشی از بلوکtry
قبلی را برطرف می کند.در نهایت
اطمینان حاصل می کند که یک بلوک پس از اتمام بلوکtry
قبلی اجرا می شود، خواه خطایی در کد وجود داشته باشد یا خیر.پرتاب
یک خطای جدید ایجاد می کند که توسط هر بلوکtry
/catch
در بالادست کنترل می شود.
در اینجا یک مثال ساده از این عبارات در یک برنامه جاوا اسکریپت آمده است:
try {
const age = parseInt(prompt("Enter your age:"));
if (isNaN(age)) {
throw new Error("Invalid age entered!");
}
if (age < 10) {
console.log("You are too young to join this website.");
} else if (age < 65) {
console.log("Welcome! Enjoy exploring our content.");
} else {
console.log("We have special offers for users over 65!");
}
} catch (error) {
console.error(`Error: ${error.message}`);
} finally {
console.log("Thank you for using our website!");
}
نتیجه گیری
بیانیه ها بخش اساسی هر زبان برنامه نویسی هستند و جاوا اسکریپت مجموعه ای رسا و توسعه یافته از آنها دارد. در این مقاله، شما با عبارات جاوا اسکریپتی که به احتمال زیاد در برنامه های خود مشاهده می کنید و استفاده می کنید، آشنا شده اید. دانستن عبارات جاوا اسکریپت و استفاده موثر از آنها برای تسلط بر تقریباً هر سناریو برنامه نویسی در جاوا اسکریپت کلیدی است.
پست های مرتبط
نحوه استفاده از دستورات جاوا اسکریپت در برنامه های خود
نحوه استفاده از دستورات جاوا اسکریپت در برنامه های خود
نحوه استفاده از دستورات جاوا اسکریپت در برنامه های خود